راه سختی که پیش روی دولت سیزدهم قرار دارد

«زمین سوخته‌» ماحصل ۸ سال تدبیر و امید/ مصاف دولت منتخب با ۴ مسئله عمده در کشور

دولت یازدهم و دوازدهم که با شعار «تدبیر و امید» و وعده «به عقب برنمی‌گردیم» طی ۸ سال سکاندار بخش اجرایی کشور شد، به زعم بسیاری از کارشناسان، کشور را به زمینی سوخته تبدیل کرده و دولت را با انبوهی از بدهی به دولت سیزدهم تحویل می‌دهد.

«زمین سوخته‌» ماحصل ۸ سال تدبیر و امید/ مصاف دولت منتخب با ۴ مسئله عمده در کشور

به گزارش هشت دی، دولت یازدهم و دوازدهم که با شعار «تدبیر و امید» و وعده «به عقب برنمی‌گردیم» طی ۸ سال سکاندار بخش اجرایی کشور شد، به زعم بسیاری از کارشناسان کشور را به زمینی سوخته تبدیل کرده و دولت را با انبوهی از بدهی به دولت سیزدهم تحویل می‌دهد.

گزافه نیست اگر بگوییم ملموس‌ترین کارنامه دولت روحانی، حال و احوال این روزهای مردم در سراسر کشور است؛ اعتراضاتات مردمی ناشی از سوء مدیریت‌ها در خوزستان و چند شهر دیگر، بیکاری، گسترش فقر، ناامیدی مشهود در بین مردم، افزایش آمار طلاق و خودکشی و …. ماحصل ۸ سال عملکرد دولتی است که از همان ابتدا ساده زیستی را امری منقضی و اشرافیگری را نوعی امتیاز قلمداد می‌کرد و آنچنان حریمی بین خود و مردمی که به آن رای داده بودند قائل شد که کمتر تصویری از حضور چهره به چهره رئیس جمهور با اقشار مختلف جامعه به ثبت رسیده است.

بدترین کارنامه در بخش مسکن پس از انقلاب/ زمان انتظار برای خرید مسکن در کشور به شرایط بحرانی رسید

دولت‌های یازدهم و دوازدهم در بخش مسکن بدترین کارنامه در همه دولت‌های پس از انقلاب را دارد زیرا بر اساس آخرین آمارهای ارائه شده، طی سال‌ ۹۹، درمجموع ۵۳ هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی مجوز ساخت گرفته‌اند که در مقایسه با سال‌های گذشته، رکورد کمترین ساخت‌وساز سالانه در ۱۶ سال اخیر را به‌خود اختصاص داده است همچنین زمان انتظار برای خرید مسکن در کشور به شرایط بحرانی خود رسیده و این مدت در شهر تهران حدود ۱۰۰ سال است.

افزایش ۶.۸ دهم برابری نقدینگی، کسب بالاترین رقم میانگین تورم یعنی ۲۳ درصد، افزایش ۳۲۶ درصدی بدهی دولت به بانک مرکزی طی ۸ سال و در مقایسه با دولت پیشین و قرار گرفتن ایران در رتبه بیست و سوم قدرت اقتصادی دنیا تنها بخشی از آمار و عملکرد دولت ادبیر و امید در طی ۸ سال است.

بروکراسی اداری خوزستان را به این نقطه رساند

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی مهمترین مشکل کشور را در حوزه مدیریت و باور می‌داند و با اشاره به وضعیت خوزستان می‌گوید: در نظارت میدانی ۴ روزه به استان خوزستان مشخص شد که ۷۴۰ روستا با تنش آبی روبه رو هستند. برای حل این معضل مهم، روستاها مشخص شد و وزارتخانه متولی رفع این معضل هم تعیین شد. هزار میلیارد تومان اعتبار قطعی هم برای مشکلات خوزستان تعیین شد و بنا بود بخشی از کار شروع شود اما سیستم بروکراسی اداری و مدیریت این قدر این موضوع را چرخاند و چرخاند تا امروز تبدیل به آنچه شد که می بینیم و امروز می بینیم که هنوز اندر خم یک کوچه هستیم؛ درحالی که یک گره به راحتی باز می شد آن را تبدیل به یک مشکل کردیم.

حیف و میل کردن ۳۰ میلیارد ارز کشور و به تاراج رفتن ۶۰ تن طلا

انتقادات و آمار مطرح شده از سوی علیرضا سلیمی، عضو هیات رئیسه مجلس به دولت روحانی نیز قابل تامل است و وی در سخنانی از حیف و میل کردن ۳۰ میلیارد ارز کشور و به تاراج رفتن ۶۰ تن طلا در این دولت پرده برمی‌دارد و آن را ثمره تفکر دولت لیبرالی و غرب زده تدبیر و امید عنوان می‌کند.

کاهش سرانه مصرف گوشت، برنج و روغن در کشور/ تورم نقطه به نقطه به ۷۰ درصد رسید

وی با بیان اینکه سرانه مصرف گوشت کشور در دولت یازدهم و دوازدهم، ۹ کیلو، برنج ۵ کیلو و روغن ۴.۵ کیلو کاهش یافته است افزود: شکاف طبقاتی و کاهش ضریب جینی بدترین حال را در این دولت داشت و تورم نقطه به نقطه به ۷۰ درصد رسید و سالانه ۴۵ شد.

وی با بیان اینکه رتبه جهانی اقتصاد ایران در این ۸ سال از ۱۸ به ۲۵ تنزل یافت بیان کرد: سرمایه گذار خارجی که در سال ۹۱، ۴ میلیارد دلار بود به ۳، ۲ و یک میلیارد دلار در سال های بعد رسید و درآمد هر فرد که در سال ۹۰، ۹.۲ میلیون تومان بود در سال ۹۸، ۸.۴ میلیون تومان شد.

ماحصل عملکرد ۸ ساله دولت یازدهم و دوازدهم گسترده‌تر شدن سفره فقر است

سلیمی خاطرنشان کرد: حقوق های نجومی ۹۰ تا ۱۸۰ میلیون تومانی باب شد و در یک بانک فقط ۵ نفر ۲ میلیارد و ۷۵۴ میلیون تومان دریافت کردند؛ کسری بودجه به رقم عجیب ۵۰۰ هزار میلیارد رسید و معنای آن این است که سیل تورم ۷۰ درصدی در پیش است و بعد می گویند سفره را آماده کردیم که راست می گویند و این سفره فقر مردم است که گسترده تر شده است.

محرومیت از ظرفیت بازارهای منطقه و بیکاری جوانان مستعد ایرانی

محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز با طرح این پرسش که چرا ما نباید در تغییر بازار و صادرات به کشورهایی مانند عراق ،سوریه ،لبنان و فلسطین  سهم داشته باشیم، بیان کرد: آشکار است که متولیان دیپلماسی اقتصادی نتوانستند از این فرصت بی نظیر استفاده نمایند تا آنجا که کشورهایی که دست بر آتش داشتند بازار منطقه را دست گرفتند و بازرگان، پیمانکار، صنعتگر، مهندس، پزشک و نیروی کار ما از این بازار محرومند.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به خاموشی‌ها و قطعی‌های  اخیر برق که خسارت پنهان و آشکار گسترده ای به همراه داشت گفت: وزارت نیرو در طول برنامه ششم به وظایف خود عمل نکرده است اینکه وزارت نیرو در بحث تولید برق سالی صد هزار میلیارد تومان از محل عدم صرفه جویی مصرف سوخت به کشور تحمیل هزینه کند ولی ظرفیت توسعه برق نداشته باشیم قابل گذشت نیست.

تحویل زمین سوخته به دولت سیزدهم از سوی دولت تدبیر و امید

سید جواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز با اشاره به عملکرد ۸ ساله دولت روحانی تصریح کرد: دوری دولت تدبیر و امید از مردم، مدیران تکنوکرات و ناتوان، چشم و امید به برجام، گرا دادن به دشمنان در مشکلات، خالی کردن خزانه  موحب نارضایتی مردم و از سویی تحویل زمین سوخته به دولت سیزدهم از سوی دولت سوخته است؛ همه اینها به دلیل اعتماد به دشمن بود یعنی برجام.

مصاف دولت منتخب با ۴ مسئله عمده در کشور/ معیشت، اشتغال، مسکن و ازدواج جوانان اولویت است

آنچه که مسلم است دولت رئیسی در بدو کار با مشکلات زیادی مواجه است اما می توان گفت حل ۴ مشکل عمده ازجمله معیشت، اشتغال، مسکن و ازدواج جوانان باید در اولویت باشد.

ابراهیم متینیان عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در این رابطه در توییتی خطاب به دولت سیزدهم، اظهار کرد: انتظار می رود دولت منتخب آیت الله رئیسی با بکارگیری همه توان و ظرفیت های کشور و با هماهنگی سایر قوا و دستگاه ها در راه تحقق اهداف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی نظام گام برداشته و مسائلی از جمله معیشت مردم، اشتغال، مسکن و ازدواج جوانان را محور اساسی کار خود قرار داده و برای تحقق شعار تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها گام های موثری برداشته و به اقتصاد فلاکت بار حاکم بر جامعه سامان دهد.

مصطفی آقا میرسلیم نماینده مردم تهران،ری،شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی نیز در توئیتی نوشت: وزیر امور اقتصادی و دارایی در ‎دولت سیزدهم باید به مصاف ۴ مشکل عمده و مزمن برود؛ فساد در گمرک و قاچاق رسمی، نشت مالیاتی، تباهی بازار سهام، انحرافات بانکداری.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه