وزیر بهداشت در سفر به گیلان مطرح کرد:

تزریق عمومی واکسن ایرانی از هفته آینده آغاز می‌شود

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه تزریق عمومی واکسن ایرانی کرونا در خردادماه و تا پایان فصل بهار انجام می‌شود گفت: این کار را از هفته آینده آغاز می‌کنیم و در ابتدا به شکل داوطلبانه و توسط همکاران ما انجام می‌شود.

تزریق عمومی واکسن ایرانی از هفته آینده آغاز می‌شود

به گزارش خبرنگار هشت دی، سعید نمکی صبح دوشنبه در مراسم افتتاح همزمان ۳۲ طرح بزرگ و عام‌المنفعه حوزه سلامت استان گیلان اظهار کرد: گیلان سرزمین ارزشمندی است و علاوه بر طبیعت زیبا و یگانه، سرزمین مردان و زنان و علما و شهدای بزرگ است و قطعه مهمی از تاریخ و فرهنگ کشور محسوب می‌شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره اینکه در دفاع مقدس مسیر حمله دشمن را می‌شناختیم اما در کرونا همه راه‌ها بر روی ما بسته بود افزود: بسیاری از محموله‌های کمکی به واسطه کارشکنی آمریکایی ها به کشور نرسید اما آنها به دروغ می‌گفتند راه ورود ماسک و سایر اقلام بهداشتی مبارزه با کرونا به ایران بسته نیست.

وی با بیان اینکه به دلیل تحریم‌ها در ابتدا خودمان یک نوع کیت طراحی کردیم خاطرنشان کرد: تمامی مسافران خارجی از جمله مسافران چینی را خودمان تست گرفتیم و پی به بیماری آنها بردیم.

نمکی با اشاره به اینکه یک روزی اسامی کسانی را که به ما کمک کردند و کسانی که تنها از راه دور نظاره گر ما بودند را منتشر می‌کنم گفت: امروز روز وحدت و همدلی است و جای گلایه و شکایت نیست اما عده‌ای از همان ابتدا به ما لگد زدند و گفتند که زمان شیوع کرونا را دروغ گفته‌ایم در حالیکه از ۲۳ بهمن به بعد از بین مبتلایان به آنفلوآنزا چند مورد مشکوک به کرونا را شناسایی کردیم.

نمکی با بیان اینکه در کمتر از ۶۰ روز از وارد کننده ملتمس، با همت فرزندان این کشور به تولید کننده تبدیل شدیم بیان کرد: پیک وحشتناک کرونا به زیبایی مدیریت شد. و در پیک چهارم با وجود آنکه ویروس انگلیسی کشنده تر بود اما توانستیم از بستری شدن ۱۵۰ هزار مورد مبتلا جلوگیری کنیم و در طول این پیک‌ها همواره تخت خالی برای بیماران داشتیم و شرایط مشابه کشورهای اروپایی در جمهوری اسلامی رخ نداد.

وزیر بهداشت با اشاره به نصف شدن مرگ و میرها در پیک چهارم افزود: این موضوع دستاورد بزرگی است و آن را به عنوان یک روش اختراعی جمهوری اسلامی به دنیا گزارش می‌‌کنیم.

نمکی با اشاره به برنامه ریزی برای افتتاح هزار و ۴۰۰ پروژه و ۱۴ هزار تخت در طول ۱۴ ماه به نیت ۱۴ معصوم تا مرداد ۱۴۰۰ آن هم در شرایط کرونا بیان داشت: در طول یک سال اخیر ۵۳ هزار نیرو به بخش درمان به شکل استخدامی اضافه شده است.

وی ادامه داد: تنها در گیلان ۹ دستگاه سی تی اسکن به گیلان در ایام کرونا اضافه شد و میزان تخت ای سی یو در طول یک سال دو برابر شد و ۶۰۰ تخت عادی و ۸۰ تخت آس سی یو در دوران کرونا به این استان اضافه شده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه بسیاری از کشورها می‌خواستند واکسن خود را به طور رایگان روی ملت امتحان کنند اما اجازه ندادیم تاکید کرد: ملت ایران هیچ وقت حقیر نبوده اند و اجازه نمی‌دهیم به خاطر گرانی و یا رایگان بودن چنین اتفاقی رخ بدهد.

وی اضافه کرد: پاستور به عنوان اولین پایگاه ساخت واکسن و سپس مرکز برکت مطالعات فاز دوم خود را تکمیل کرده‌اند و فاز سوم نیز به خوبی پیش می‌رود.

نمکی با بیان اینکه تزریق عمومی واکسن ایرانی کرونا در خردادماه و تا پایان فصل بهار انجام می‌شود عنوان کرد: این کار را تا هفته آینده آغاز می‌کنیم و در ابتدا به شکل داوطلبانه و توسط همکاران ما انجام می‌شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه سالم‌ترین، بی ضررترین و مطمئن ترین واکسن بومی را در اختیار داریم گفت: یکی از ممتازترین واکسن‌ها واکسنی است که به طور مشترک با کوبایی ها می‌سازیم.

وی با تاکید بر اینکه راه ۲۰ ساله ساخت واکسن را یک ساله طی کردیم خاطرنشان کرد: واکسیناسیون در کشور انجام می‌شود و تا پایان خردادماه و حداکثر اوایل تیرماه جمعیت بالای ۶۰ سال و بیماران صعب العلاج، سرطانی و خاص را واکسینه می‌کنیم.

نمکی با بیان اینکه ۸۵ درصد مرگ‌ها در کووید افراد بالای ۶۰ سال و بیماران زمینه‌ای بودند بیان کرد: واکسیناسیون این گروه‌ها از ۸۰ درصد مرگ و میرها جلوگیری می‌کند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه