هشت دی گزارش می دهد:

نقش مهم شورا در کارآمدی روستا/ ضرورت بهره‌گیری از افراد توانمند و خبره در شوراهای روستایی

مدیریت روستایی در واقع فرایند سازماندهی و هدایت جامعه و محیط روستایی است و تشکیل شوراهای اسلامی روستایی اقدام بسیار موثر در فرایند مشارکت مردم در توسعه نواحی روستایی محسوب می شود.

نقش مهم شورا در کارآمدی روستا/ ضرورت بهره‌گیری از افراد توانمند و خبره در شوراهای روستایی

به گزارش ۸دی، انتخابات ششمین دورهٔ شوراهای اسلامی شهر و روستا در تاریخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ همزمان با انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری ایران برگزار می شود.

پیش از این در مورد نقش شورا در توسعه شهری گفته ایم و اینک به بررسی اهمیت برگزاری انتخابات شوراهای روستایی خواهیم پرداخت.

 با نگاهی به قانون وظایف واختیارات شوراهای اسلامی نقش شورا در توسعه روستایی به خوبی مشخص است.

در سیستم مدیریتی کشور، مدیریت روستاها به شوراها و دهیاری ها سپرده شده است و مدیریت روستایی درفرایند توسعه یکپارچه و پایدار نقش اساسی دارد.

مدیریت روستایی در واقع فرایند سازماندهی و هدایت جامعه و محیط روستایی است و تشکیل شوراهای اسلامی روستایی اقدام بسیار موثر در فرایند مشارکت مردم در توسعه نواحی روستایی محسوب می شود.

خوب می دانیم که بخش اعظمی از اقتصاد استان گیلان در حوزه کشاورزی و دامداری به روستاها بر می گردد.

حیات هر کشور وابسته به حیات روستاست، اگر می خواهیم کشوری خودکفا داشته باشیم، باید روستای زنده داشته باشیم، در واقع روستا باید کارکردهای خاص خودش را داشته باشد، ممکن است که جمعیت روستایی کاهش پیدا کند، اما نقش و کارکرد روستا کاهش نمی یابد زیرا اگر روستا راکد باشد، بی تردید کشور نیز حیات مناسبی نخواهد داشت.

بنابراین با نگاهی جدید و محوری به شوراهای روستایی می توان نقش زیادی در بالندگی و خودکفایی روستا، شهر و بالتبع آن کشور داشت.

نقش دیگری که می توان برای اعضای شوراهای روستایی متصور شد. شناسایی مشکلات و معضلات روستایی و اجماع برای حل آن است. به هر حال روستا محل زندگی اهالی آن است، پس چه بهتر که خود نقش شان را برای حفظ و بالندگی آن ایفا کنند.

به طور مثال یکی از معضلات روستاهای گیلان را می توان مسئله پسماند یا انباشت زباله نام برد. موضوعی که شورای روستایی می تواند به خوبی و با همراهی مردم آن را مدیریت کند تا حداقل شاهد جلوه های زشت و نامناسب در طبیعت زیبای روستاهای مان نباشیم.

شناخت واقع بینانه از جامعه روستایی، قدرت تعامل و همکاری، توان انجام کار گروهی، پاکدستی و مردمداری از شاخص‌های مهم داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی روستا است، از این رو معتمدین و نخبگان مناطق روستایی که شناخت کافی از نیازهای مردم منطقه دارند، وارد عرصه این انتخابات شوند تا بتوانند تأثیر مثبت لازم را بر روند توسعه روستا و در نهایت، شهرستان، داشته باشند.

عدم تشکیل شوراهای روستایی باعث عقب ماندگی و خسران اهالی می شود

“محمدرضا محسنی” فرماندار فومن نیز در گفتگویی با تأکید بر اهمیت شوراهای روستایی با اشاره به ضرورت بهره‌گیری از افراد توانمند، خبره و زبده در خصوص مسائل و مشکلات اجتماعی، فرهنگی، عمرانی هر روستا به منظور تصمیم‌گیری درست برای آن، می گوید: همه کسانی که شرایط لازم را برای حضور در این عرصه انتخابات دارند و این توانمندی را در خود می‌‌بینند برای انتخاباتی پرشور به صحنه بیایند.
وی خواستار حضور گسترده مردم برای شکل ‌گیری این مجمع و پارلمان محلی شد و خاطرنشان کرد: از همه جوانان و افراد توانمند دعوت می‌شود در زمان باقی مانده نسبت به ثبت نام اقدام کنند زیرا عدم تشکیل شورا در هر روستا به طور یقین باعث عقب ماندگی و خسران اهالی خود روستا خواهد شد و فرصت طرح و رسیدگی به مسائل و مشکلات روستا از بین خواهد رفت.

فرماندار فومن با ابراز امیدواری در این زمینه که افرادی شایسته و توانمند به عنوان اعضای جدید شوراهای اسلامی روستا می توانند پل ارتباطی محکمی بین مردم و مسئولان شوند، گفت: شوراهای اسلامی نهادی مردمی در مسیر پیشبرد اهداف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هستند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه