پروفسور "علی کرمی" در گفتگو با ۸دی:

سوء مدیریت ستاد کرونا با اتخاذ تصمیمات متناقض/ مقصر اصلی این فاجعه مدیریت اجرایی کشور است

پروفسور “علی کرمی” متخصص بیوتکنولوژی پزشکی و فوق تخصص مهندسی ژنتیک بابیان اینکه مقصر این اپیدمی و ایجاد موج چهارم کرونا، دولت و مدیریت اجرایی کشور است که جاده‌ها را باز کردند و اجازه سفر به مردم دادند، گفت: اکنون اوضاع کشور قرمز است زیرا وضع را مدیریت نکردند.

سوء مدیریت ستاد کرونا با اتخاذ تصمیمات متناقض/ مقصر اصلی این فاجعه مدیریت اجرایی کشور است

پروفسور “علی کرمی” متخصص بیوتکنولوژی پزشکی و فوق تخصص مهندسی ژنتیک در گفتگو با خبرنگار هشت دی در رابطه با عواملی که منجر به فاجعه کرونایی و ایجاد موج چهارم کرونا در کشور شده است، اظهار کرد: برای همه واضح است بخشی از این فاجعه به دلیل مدیریت نامناسب ستاد کرونا است و بخش دیگری به مردم برمی‌گردد.

وی بابیان اینکه رتبه اول را سوء مدیریت ستاد کرونا با اتخاذ تصمیمات متناقض دارد، گفت: التماس‌های وزیر بهداشت و برخی حرف‌های عجیب‌وغریبش مانند “قسم دادن مردم” یا “مرد شور شدم” در شأن وزارت بهداشت کشور نیست، این ادبیات نشان می‌دهد که ایشان یا به وظایف خود آشنا نیست یا به جایگاهش، زیرا قدرت و ریاست حوزه سلامت کشور به عهده وزارت بهداشت است تمام‌کارهای کارشناسی، اجرایی، قرارگاه‌های سلامت، همه‌چیز در اختیار وزارت بهداشت  است و باید باهم هماهنگ باشند.

متخصص بیوتکنولوژی پزشکی و فوق تخصص مهندسی ژنتیک ادامه داد: رئیس ستاد کرونا متأسفانه به هر دلیلی به نظرات کارشناسی ستاد کرونا خیلی توجه نمی‌کند و من معتقدم کمیته علمی ستاد کرونا مقصر است، از ۵ ماه گذشته ما می‌گوییم که اعضای کمیته مذکور باید اصلاح شوند و این‌قدر شل کن و سفت کن نکنند.

کرمی بابیان اینکه مقصر این اپیدمی و ایجاد موج چهارم کرونا، دولت و مدیریت اجرایی کشور است که جاده‌ها را باز کردند و اجازه سفر به مردم دادند، گفت: اکنون اوضاع کشور قرمز است زیرا وضع را مدیریت نکردند.

وی بیان کرد:  چه چیزی ۵۰۰ فوتی را به ۶۰ فوتی رساند؟ آیا واکسن باعث شد؟ یا همین مردم کمک کردند؟ راه‌ها بسته شد، مقررات تردد گذاشتند و مردم هم رعایت کردند و درنتیجه اوضاع مدیریت شد.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله افزود: اما در ایام نزدیک به عید، دولت مردم را ازنظر اقتصادی و معیشتی تحت‌فشار گذاشت و اختلال ایجاد کرد و شاهد صف‌های مرغ و روغن و… بودیم که باعث شد مردم ازنظر روانی هم تحت‌فشار باشند از طرفی وزیر بهداشت می‌گوید خواستار ممنوعیت مسافرت به ترکیه شده اما رئیس‌جمهور قبول نمی‌کند و می‌گوید ما مراودات اقتصادی داریم! سؤال اینجاست یعنی دولت نمی‌تواند مراودت‌های تجاری و اقتصادی را از مسافرت‌های معمولی تفکیک کند؟!

مقصر اصلی را مدیریت اجرایی کشور می‌دانم

وی بابیان اینکه مقصر اصلی را مدیریت اجرایی کشور می‌دانم، بیان کرد: وقتی شرایط قرنطینه را مطرح می‌کنید باید به مردم کمک کنید تا در خانه بمانند و امکانات در اختیارشان قرار دهید تا شرایط دشوار محدودیت را تحمل کنند.

کرمی تصریح کرد: دولت بحث واکسن را مطرح کرد و امیدی در دل‌ها ایجاد شد، عددهای عجیب‌وغریبی اعلام کردند، به‌طور مثال می‌گویند ۱۶میلیون دوز واکسن خریدیم و بعد می‌گویند به ما ندادند!؛ کاری کردند که مردم احساس می‌کنند اگر واکسن بیاید تمام مشکلات حل می‌شود از آن‌طرف می‌بینیم که ترکیه با تزریق ۹ میلیون واکسن نه‌تنها هنوز گرفتارند بلکه ۴۰هزار نفر الآن ترکیه آلودگی دارد. یا کشورهای اروپایی را می‌بینیم که همچنان درگیرند. درمجموع همواره شاهد تناقضات مسئولان اجرایی کشور بودیم و این تناقض بین مدیران ستاد کرونا و کارشناسان مردم را سردرگم کرده است.

ایجاد موج چهارم یک شکست بزرگ برای مدیریت ستاد کرونا است

فوق تخصص مهندسی ژنتیک، موج چهارم شیوع کرونا را یک شکست بزرگ برای مدیریت ستاد کرونا دانست و گفت: مجلس و کمسیون بهداشت و درمان نیز باید جوابگو باشند.

کرمی بابیان اینکه موج چهارم کرونا را خیلی ها وارد مسائل سیاسی کرده اند، بیان کرد: رسانه‌ها رسالت بزرگی دارند. صادقانه مطالبه گری کنید. چرا معاون وزارت بهداشت می‌گوید نمی‌توانم اسم ببرم؟ چرا با مردم شفاف نیستند؟

وی تأکید کرد: من دوستانه به وزیر بهداشت می‌گویم اگر نمی‌توانید پاسخگو باشید اگر حرفتان را گوش نمی‌دهند و حتی التماس هم پاسخگو نیست به‌عنوان اعتراض استعفا بدهید. بگویید من قدرتی ندارم. این در حالی است که تمام قدرت در اختیار دولت است. رئیس ستاد کرونا رئیس‌جمهور کشور است. همه قدرت در اختیار شماست.

این استاد دانشگاه بابیان اینکه هر وقت یک موفقیتی پیش می‌آید می‌گویند ما انجام دادیم تا به مشکلی برمی‌خورند می‌گویند مردم انجام ندادند، گفت: رسانه‌ها مطالبه گری کنند. پرستاران و پزشکان ما دیگر خسته شده‌اند. کسی به داد این‌ها برسد.

وی بابیان اینکه طب سنتی آماده کمک و همکاری است، گفت: چه مشکلی وجود دارد که طب سنتی را به همکاری نمی‌پذیرند؟

ستاد کرونا باید شفاف‌سازی کند؛ ما برای این فوتی‌ها پاسخ می‌خواهیم

کرمی بابیان اینکه ستاد کرونا باید شفاف‌سازی کند، تأکید کرد: ما برای این فوتی‌ها پاسخ می‌خواهیم. جان آدم‌ها شوخی نیست، شما موظف حفظ جان مردم هستید نه اینکه فقط بیایید آمار مرگ‌ومیر را به مردم بگویید.

وی ادامه داد: مردم ایران مردمانی خوب هستند ولی مدیران خوبی نداریم مردم ازلحاظ معیشتی و اجتماعی تحت‌فشارند بحث برجام و سیاست را با بحث سلامت و واکسن و… قرو قاطی می‌کنند و مردم سردرگم شده به فضای مجازی روی می‌آورند و دچار انحراف می‌شوند.

ستاد کرونا باید اصلاح و تقویت شود

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله بابیان اینکه پیشنهاد من مطالبه گری قانونی است، بیان کرد: ستاد کرونا باید اصلاح و تقویت شود. مجلس باید به وظایفش عمل کند. وزیر بهداشت بیاید مجلس و به نمایندگان پاسخگو باشد. صحبت‌هایش زنده پخش شود و محرمانه حرف نزنند. مردم صاحب این انقلاب هستند و باید مسئولان شفاف پاسخگو باشند.

کرمی با تأکید بر اینکه رسانه‌ها رسالت بسیار بزرگی بر دوششان است، بیان کرد: صادقانه و شفاف‌سازی مطالبه گری کنند و از کمیته ستاد کرونا توضیح بخواهند.

وی ادامه داد: از مردم هم خواهش می‌کنم به‌جای اینکه به شایعات فضای مجازی روی بیاورند به رسانه‌های رسمی رجوع کنند و دست‌به‌دست هم دهیم تا به‌زودی این بحث‌ها را جمع کنیم، تا خرداد هم واکسن ایرانی می‌آید.

این استاد دانشگاه بابیان اینکه برای سلامتی این کشور مبارزه خواهیم کردم، خاطرنشان کرد: از رسانه‌ها که صدای ما را به مسئولان می‌رسانند و پیگیری می‌کنند تشکر می‌کنم؛ اوضاع فعلی خوبی نداریم و باید پایداری کنیم تا اوضاع بهتر شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه