ضرورت تولید آثار از تاریخ شفاهی دوران دفاع مقدس

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان در آیین اختتامیه دو جشنواره استانی شعر پایداری و جایزه ادبی یوسف، گفت: یادگاران دفاع مقدس که تاریخ شفاهی آن دوران هستند سوژه‌های ویژه‌ای است که باید به آن پرداخته شود چرا که اگر آنها را از دست بدهیم، حرف‌های ناگفته آنها نیز هرگز منتشر نمی‌شود.

ضرورت تولید آثار از تاریخ شفاهی دوران دفاع مقدس

به گزارش خبرنگار هشت دی، سرهنگ پاسدار حسین مصطفی پور ظهر یکشنبه در آیین اختتامیه دو جشنواره استانی شعر پایداری و جایزه ادبی یوسف با بیان اینکه فرهنگ، شاخصه قابل توجه در کشور ایران است اظهار داشت: ایرانیان را به نام مردم اهل فرهنگ می‌شناسند و تاریخ این سرزمین مملو از آثار درخشان بین المللی است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان با اشاره به اینکه جهانیان به قدمت فرهنگی و تاریخی ایران اذعان دارند بیان کرد: پس از انقلاب حوزه ادبیات دفاع مقدس و فرهنگ دفاع مقدس در کشور ایجاد شد که این عرصه با توجه به آثار درخشان خلق شده، گنجینه‌ای برای تمام اهالی ادب و فرهنگ است.

وی با بیان اینکه در موضوع دفاع مقدس ظرفیت‌های تمام ناشدنی داریم تصریح کرد: حق دفاع مقدس و ایثار فرزندان این مرز و بوم در جنگ ۸ ساله که در سخت‌ترین شرایط مقابل استکبار ایستادگی کردند، بسیار زیاد است.

مصطفی پور عرصه دوران دفاع مقدس را تجلی فداکاری و ایثارگری‌های بی نظیری دانست که منجر به سربلندی کشور شد و افزود: ایثار رزمندگان در دوران دفاع مقدس موجب شد وجبی از خاک سرزمین ما جدا نشد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان با اشاره به ظرفیت بالای موجود در حوزه دفاع مقدس گفت: اگر سال‌ها آثار فرهنگی و ادبی و هنری درباره دفاع مقدس تولید شود باز هم موضوعات جذاب و سوژه برای کار کردن وجود دارد.

وی با اشاره به ساخت هزاران اثر توسط هالیوود درباره جنگ ویتنام عنوان کرد: دستگاه فرهنگی غرب برای یک تجاوز فیلم‌های زیادی تولید کرده اما در کشور ما برای دفاع مقدس آثار باکیفیت کمی خلق شده است.

مصطفی پور با بیان اینکه آثار فرهنگی قابل قبولی در حوزه دفاع مقدس ساخته شده است اظهار کرد: پرفروش‌ترین فیلم‌های جشنواره فجر درباره دفاع مقدس است و این بدان معناست اگر کار خوبی در این حوزه تولید شود مردم از آن استقبال می‌کنند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان خاطرنشان کرد: پس از انقلاب در حوزه شعر و ادبیات پایداری آثار فاخری تولید شد اما هم چنان جای کار داریم.

وی با اشاره به اینکه در استان گیلان کارهای ناشده زیادی در حوزه دفاع مقدس داریم بیان کرد: یادگاران دفاع مقدس که تاریخ شفاهی آن دوران هستند سوژه‌های ویژه‌ای است که باید به آن پرداخته شود چرا که اگر آنها را از دست بدهیم، حرف‌های ناگفته آنها نیز هرگز منتشر نمی‌شود.

مصطفی پور با تاکید بر اینکه در سال‌های اخیر انگیزه تولید آثار حوزه دفاع مقدس در صاحبان قلم و هنر بیشتر شده است ادامه داد: بسیاری از فعالان این حوزه نگاه مادی به این موضوع ندارند اما دغدغه کار برای شهدا آن را پای کار نگه داشته است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه