هشت دی گزارش می دهد:

تخصیص و جذب سهمیه کالاهای اساسی خانوار/ افزایش ۷درصدی جوجه ریزی مرغداری های گیلان/ سهمیه شکر در حال جذب است + فیلم

در ماه‌های اخیر شاهد ایجاد صف های مردمی با وجود ویروس همه گیر کرونا برای خرید کالاهای اساسی نظیر مرغ، روغن و این روزها شکر در سطح استان گیلان هستیم اما مدیران امر بخش اعظمی از این آشفتگی بازار را ناشی از هیجانات کاذب مردم در ماه پایانی سال می دانند.

تخصیص و جذب سهمیه کالاهای اساسی خانوار/ افزایش ۷درصدی جوجه ریزی مرغداری های گیلان/ سهمیه شکر در حال جذب است + فیلم

به گزارش هشت دی، گیلان با داشتن چندین واحد فعال و شرکت‌های زنجیره‌ای بزرگ رتبه برتر تولید مرغ را در سطح کشور به خود اختصاص داده است که علاوه بر تامین نیازهای داخل استان محصول خود را به مراکز و شهرهای همجوار بویژه تهران صادر می کند.

صادرات مرغ از گیلان امری قانونی و جز ظرفیت های استان محسوب می شود اما به دلیل التهاب بازار مرغ، استاندار گیلان بر رسیدگی فوری پرونده های خروج بدون مجوز مرغ از گیلان تاکید می کند.

در ماه‌های اخیر شاهد ایجاد صف های مردمی با وجود ویروس همه گیر کرونا برای خرید کالاهای اساسی نظیر مرغ، روغن و این روزها شکر در سطح استان گیلان هستیم اما مدیران امر بخش اعظمی از این آشفتگی بازار را ناشی از هیجانات کاذب مردم در ماه پایانی سال می دانند.

صادرات روزانه ۲۵۰تن مرغ از گیلان به تهران

میر حجت علی اکبر نژاد معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز در گفتگو با خبرنگار هشت دی، با بیان اینکه روزانه حدود ۵۰۰تن کشتار مرغ در گیلان انجام می شود اظهار کرد: از این مقدار حدود ۲۵۰تن به استان های دیگر بویژه تهران صادر و مابقی داخل استان توزیع می شود.

وی با بیان اینکه هیچگونه کمبودی در نهاده های دامی در گیلان وجود ندارد ادامه داد: امسال با افزایش ۷درصدی جوجه ریزی در گیلان مواجه بودیم و هر ماه بین ۸ تا ۸/۵ میلیون جوجه ریزی انجام می شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان افزود: تامین مرغ در تمامی شهرستان های استان گیلان به خوبی در حال انجام است و قیمت مرغ بر اساس قیمت ستاد تنظیم بازار، ۲۰ هزارو ۴۰۰ تومان برای مصرف کننده است.

وی با بیان اینکه قیمت مرغ افزایش پیدا نخواهد کرد گفت: با توجه به اینکه ارز ۴۲۰۰تومانی تا ۶ماه اول سال ۱۴۰۰تمدید شده است و از طرفی دیگر در تامین نهاده های دامی مشکلی نداشته و نیز افزایش جوجه ریزی داشتیم ،افزایش قیمتی در رابطه با مرغ رخ نمی دهد.

فرهاد دلق پوش رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان نیز در گفتگو با خبرنگار هشت دی با تاکید بر اینکه هیچگونه نگرانی بابت کمبود کمبود کالاهای اساسی وجود ندارد افزود: ۸۰۰تن میوه شب عید نیز پیش بینی شده که ارزاق مورد نیاز مردم رو در این ایام تامین شود.

وی با اشاره به این مطلب که کمبود برخی کالاها نظیر شکر، روغن و… بر اثر بازی روانی رسانه های معاند شکل می گیرد افزود: استان گیلان تولید کننده شکر نیست اما با توجه به سهمیه اختصاصی که بر اساس سرانه جمعیت استان اختصاص پیدا کرده است کمبودی در سهیمه شکر نخواهیم داشت.

رئیس سازمان صمت گیلان تصریح کرد: کل سهمیه شکر تخصیصی برای خانوارهای استان گیلان ۷هزار و ۴۶۴تن که از این مقدار ۵هزار و ۲۶۳تن توزیع و مابقی آن در حال جذب و سپس توزیع است.

دلق پوش ادامه داد: رسانه های معاند بر طبل قحطی کالا می کوبند و همین امر باعث میشود مردم شکری که در نزدیک عید دو بسته می خریدند را این روزها ۴بسته بخرند و یا اگر در طول هفته یک مرغ میخریدند با ازدحام جمیت و تشکیل صف به جای میزان مصرف واقعی خود بیش از حد خرید کنند.

وی با تاکید بر اینکه مردم فریب بازی روانی رسانه ها را نخوردند خاطرنشان کرد: کالاهای اساسی به مقدار کافی موجود و به بازار تزریق میشود، نیاز به خرید مازاد نیست.

رئیس سازمان صمت گیلان در ادامه از افزایش توزیع مرغ گرم از ۲۰۰ تن به ۲۶۰ تن در روز خبر داد و گفت: توزیع مرغ گرم در گیلان در نوبت صبح و عصر انجام می شود و توزیع مرغ منجمد با مجوز ستاد تنظیم بازار کشور نیز از نیمه دوم اسفند آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به برخی مشکلات در زمینه نبود مرغ در استان و توزیع نامناسب، اضافه کرد: افزایش قیمت مرغ در استان‌های همجوار و بزرگ نیز از دیگر عوامل التهاب بازار مرغ در گیلان است.

دلق پوش در پایان تأکید کرد: برخی سودجویی ها در انتقال مرغ به خارج از استان و یا قطعه بندی غیرقانونی مرغ وجود دارد که می بایست با آنها برخورد شود.

به گزارش هشت دی، آنطور که پیداست ستاد تنظیم بازار استان گیلان تمهیداتی را برای به دست گرفتن اوضاع و وضعیت ناخوشایند بازار مرغ در نظر گرفته است اما اگر این تمهیدات خیلی زودتر از این ها اتفاق می افتاد شاید شاهد ملتهب شدن بازار این محصول پرمصرف خانواده های گیلانی به راه افتاده صف های خرید مرغ در دوران شیوع ویروس مرگبار کرونا نبودیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه