هشت دی گزارش می دهد:

وقتی بحران اقتصادی “ستون خانواده” را متزلزل می‌کند/ تأثیر غذای حلال بر تربیت فرزندان

امروزه مشکلات اقتصادی و تغییر سبک زندگی موجب شده است که پدران تمام وقت و همت خود را صرف تامین معیشت خانواده -که یکی از وظایف پدری است- کنند و از نقش مهم و تاثیرگذار خود یعنی تربیت و هدایت فرزندان باز بمانند، موضوعی که ممکن است در سلامت خانواده و افراد جامعه تأثیرگذار باشد.

وقتی بحران اقتصادی “ستون خانواده” را متزلزل می‌کند/ تأثیر غذای حلال بر تربیت فرزندان

به گزارش هشت دی، «پدر» واژه مقدس و با اصالتی است که ریشه در تاریخ آفرینش دارد و در تمام ادیان و باورها از اهمیت و ارزش و جایگاه والایی برخوردار است‌.

در دین مبین اسلام نیز جایگاه بسیار ویژه‌ای برای پدران درنظر گرفته شده است به طوریکه در قرآن پس از سفارش به پرستش حضرت حق، به نیکی کردن به پدر و مادر توصیه شده است و در روایات نیز خوشبختی اخروی و دنیوی انسان در گرو رضایت آنها است.

امروزه مشکلات اقتصادی و تغییر سبک زندگی موجب شده است که پدران تمام وقت و همت خود را صرف تامین معیشت خانواده -که یکی از وظایف پدری است- کنند و از نقش مهم و تاثیرگذار خود یعنی تربیت و هدایت فرزندان باز بمانند، موضوعی که ممکن است در سلامت خانواده و افراد جامعه تأثیرگذار باشد.

گسترش فضای مجازی این روزها به عاملی جهت دور کردن خانواده‌ها از یکدیگر تبدیل شده است و این موضوع خلاءهای عاطفی غیرقابل جبرانی را در نهاد خانواده ایجاد می‌کند و متاسفانه علاوه بر فرزندان، گریبانگیر بسیاری از والدین نیز شده است.

تأثیر غذای حلال بر تربیت فرزندان

مدیر مجتمع آموزشی و فرهنگی گوهرشاد در گفتگو با خبرنگار هشت دی با بیان اینکه بهترین الگوی انسان، الگوی قرآنی است گفت: تربیت نسل نیازمند داشتن سلامت جسمانی است که از طریق غذای طیب به دست می‌آید چرا که غذای حلال بر روحیات انسان تاثیر مستقیم دارد.

مینا مهدوی با اشاره به اینکه تربیت درست فرزندان در گرو غذا و لقمه حلال است خاطرنشان کرد: امروزه نقش پدر در تربیت جدی نگرفته نمی‌شود و اثر این انحرافات نه تنها به جامعه بلکه به خانواده و پدر و مادر نیز برمی‌گردد.

ریزش اعتقادی فرزندان در جنگی تمام عیار

وی با بیان اینکه ما در یک جنگ تمام عیار هستیم و روزانه تعداد زیادی از نوجوانان و فرزندان این کشور در این جنگ زخمی و کشته می‌شوند افزود: فرزندان ما از نظر اعتقادی ریزش کرده‌اند؛ اگر چه رویش هایی نیز داشتیم اما نمی‌توان حجم بالای تاثیرات مخرب دشمن را نادیده گرفت.

مدیر مجتمع آموزشی و فرهنگی گوهرشاد با تاکید بر ضرورت حفظ اعتقادات و باورها تصریح کرد: پدر نقش “تربیت کننده” در خانواده دارد و اگر چه شرایط اقتصادی پیچیده و دشوار شده اما اگر به این موضوع توجه نشود، از تمام وظایف خود باز می‌مانیم.

مهدوی ادامه داد: والدین باید برنامه‌های خود را به گونه‌ای تنظیم کنند تا در شرایط فعلی که مسائل اقتصادی مانند غل و زنجیر دست و پای ما را بسته است نیز به وظایف تربیتی خود عمل کرده و از تمام فرصت‌ها برای رفع مشکلات فرزندانشان بهره گیرند.

نقش مهم محبت کردن در تربیت درست فرزندان

وی با بیان اینکه پدر و مادر باید در عمل به فرزندان خود محبت کنند تا آنها درست تربیت شوند گفت: تربیت کردن تنها به معنای نصیحت کردن نیست زیرا فرزندان ما احتیاج به همراه و همپا دارند و از این طریق می‌توان به رشد شخصیت معنوی آنها کمک کرد.

عزت نفس عامل دوری از منجلاب گرفتاری‌ها است

مهدوی با ذکر این نکته که اگر فردی عزت نفس داشته باشد و خود را بزرگ ببیند، در منجلاب فرو نمی‌رود عنوان داشت: از منظر اسلام، پدر نقش تربیت کنندگی در خانواده دارد و مادر نیز باید با رویکرد عاطفی به پرورش فرزندان بپردازد.

این روانشناس با بیان اینکه امروزه نقش و وظیفه تربیتی پدران مغفول مانده است اظهار داشت: متاسفانه برخی فکر می‌کنند وظیفه پدر در خانواده تنها تامین پول و مادیات است و برخی نیز سرگرم دنیای مجازی شده و از حقایق غافل هستند در حالیکه فرزندان از رفتار و سبک زندگی والدین خود الگو می‌گیرند.

ضرورت الگو گرفتن از نحوه رفتار پیامبر اسلام با حضرت زهرا (س)

وی با اشاره به سبک زندگی پیامبر گرامی اسلام و نحوه رفتار ایشان با حضرت زهرا(س) خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) محبت خود را در عمل به حضرت زهرا نشان می‌دادند زیرا تکریم فرزندان از جمله وظایف مهم والدین محسوب می‌شود.

اهمیت جایگاه خانواده در حال محو شدن است

مدیر مجتمع آموزشی و فرهنگی گوهرشاد با بیان اینکه جایگاه و اهمیت خانواده در حال محو شدن است بیان کرد: راهکار این معضل، ارائه آموزش درخصوص نقش و وظیفه پدران در خانواده است زیرا عده‌ای به وظایف خود آگاه نیستند.

مهدوی با تاکید بر اینکه ما هنوز در حوزه آموزش مشکلات و ضعف‌های فراوانی داریم گفت: قدم بعدی، مهارت آموزی است اما از آنجایی که جامعه ما هنوز در مرحله آموزش به اندازه کافی رشد نکرده، نمی‌توان به مهارت رسید.

ضرورت کسب مهارت کنترل خشم توسط والدین

وی با بیان اینکه والدین بایستی مهارت کنترل خشم داشته و با فرزندان خود ارتباط سالم برقرار کنند تصریح کرد: یکی از نمونه‌های موفق در این زمینه سردار حاج قاسم سلیمانی است و نامه آخر ایشان به فرزندانشان نیز موید این موضوع است.

این روانشناس از والدین خواست که اگر بنا به دلایلی مانند مشغله کاری، فرصت هم صحبتی با فرزندانشان را ندارند، برایشان نامه بنویسند و علاقه خود را به آنها ثابت کنند.

مهدوی با تاکید بر انجام کار عمیق و تاثیرگذار در حوزه تربیتی گفت: شرایط فعلی جامعه می‌طلبد که برای تربیت و برقراری ارتباط با فرزندانمان، به دنبال کوتاهترین و عمیق ترین شیوه‌ها باشیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه