پشتیبانی برای رمز ارز وجود ندارد؛

زنگ هشدار بازار غیرشفاف ارزهای دیجیتال/ چرا بیت کوین برای سرمایه گذاری مناسب نیست؟

بازار رمزارزها به علت غیرشفاف بودن بسیار مناسب کلاهبرداران، گروه های تروریستی، گروه های قاچاق انسان، گروه های قاچاق مواد مخدر است. رمزارزها توسط هکرها و خلافکاران و با هدف پولشویی به فراوانی مورد استفاده قرار می گیرند. کمک به توسعه این بازار در واقع، کمک به کاهش امنیت عموم مردم است.

زنگ هشدار بازار غیرشفاف ارزهای دیجیتال/ چرا بیت کوین برای سرمایه گذاری مناسب نیست؟

به گزارش هشت دی، این روزها بعد از ریزش سنگین بورس عده ای از سرمایه گذاران که بیشتر آنان نیز فعالان تازه وارد هستند برای جبران زیان خود وارد بازار ارزهای دیجیتال شده اند.

مجتبی توانگر رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی، روز گذشته در همین رابطه در نامه ای به رئیس جمهور نوشت: متاسفانه بعد از مدیریت مساله دار دولت در بازار سرمایه،‌ بسیاری از لیدرهای ناصالح سرمایه مردم در فضای مجازی، نسبت به تشویق مردم به خرید مرز ارزهای خارجی به خصوص بیت کوین اقدام نموده اند و اکنون جست‌وجوی کلمات مربوطه در فضای مجازی از جستجوی کلمه بورس پیشی گرفته است و این یعنی عده ای ناآشنا و ناآگاه در جست‌وجوی راهی برای ورود به این حوزه هستند.

علاوه براینکه این موضوع احتمالا به تشدید خرید غیر رسمی ارز برای این منظور منجر می شود، متاسفانه خرید ریالی رمز ارز از درگاه های پرداخت داخلی نیز درحال انجام است و به احتمال فراوان مسأله ای شبیه سکه ثامن در این موضوع به صورت شدیدتر قابل تکرار است.

بنابراین دولت محترم لازم است؛

اولاً درگاه های پرداخت مشکوک به این مبادلات را هرچه سریعتر مسدود نمایند و ثانیاً اقدامات لازم برای شناسایی مسیرهای خرید ارزی بیت کوین و تبلیغ کنندگان در فضای مجازی را انجام دهند و اجازه ندهند این موضوع باعث ضربه شدید به اقتصاد کشور و بازار سرمایه می شود.

ضروری است،‌ اقدامات لازم در این خصوص به کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی اطلاع داده شود تا لازم نباشد اقدامات نظارتی بعدی در پیگیری ماجرا انجام گیرد.

هشت دی در این گزارش به این پدیده نوظهور برای سرمایه گذاری می پردازد.

مردم ما ریسک پذیر نیستند

فرهنگ مردم ما بر اساس سود تضمینی بانکی شکل گرفته است. مردم عموما تحمل ریسک را ندارند و به محض اینکه مشکلی ایجاد می‌ شود، مساله را به دولت و سپس به کل حاکمیت ارجاع می‌ دهند. نمونه آن مؤسسات مالی و اعتباری و بورس است.

در مورد بورس، مسؤولیت سرمایه‌گذاری قانونا متوجه شخص سرمایه‌گذار است، اما با منفی شدن بازار همه از دولت و سازمان بورس حمایت می‌ خواهند و در صورت ناکامی دست به تجمع می‌ زنند. نکته این است که رمز ارزها دارای شرایط بسیار بی‌ ثباتی هستند و با روحیه مردم ایران سازگار نیستند.

احتمال دارد در صورت زیان افراد در رمز ارز، مثلا تجمعی برای حمایت از حقوق مال باختگان در جلوی بانک مرکزی صورت پذیرد در حالی که اصلا مجوزی برای این کار صادر نشده است.

بهترین راه برای جبران ضرر مردم در بورس ماندن در بورس و سود کردن است البته صبر برای مردم ایران بسیار سخت بوده و در نتیجه مردمی که نمی توانند صبر کنند پول خود را در هر بازاری به راحتی از دست می دهند.

پشتیبانی برای رمز ارز وجود ندارد

رمزارزها قانونی نیستند. هیچ قانونی در کشور برای رمز ارزها وجود ندارد. هر مشکلی نظیر سرقت رمز کیف الکترونیکی یا کلاهبرداری رخ دهد، حمایت قانونی وجود نخواهد داشت. تاکنون افراد متعددی به دلیل فراموشی رمز، سرمایه خود را از دست داده‌اند. از این رو، رمزارزها ایمنی کافی ندارند. در بورس ایران اگر رمز خود را فراموش کنید با تماس با کارگزاری می توانید حساب خود را دوباره فعال کنید اما در بازار رمز ارز نه تنها پشتیبانی نخواهید داشت بلکه هر لحظه ممکن است حساب کاربری شما مورد سرقت کلاهبرداران قرار بگیرد. رمزارزها از برنامه های کلاهبرداری مصون نیستند. چون این فضا دارای حمایت قانونی نیست، احتمال کلاهبرداری و در نتیجه از دست دادن سرمایه در آن بالاست.

دامنه نوسان قیمت در رمز ارزها بسیار باز است. ممکن است صبح امروز شخصی ۱۰۰ میلیون تومان دارایی داشته باشد ولی تا عصر به ۵۰ میلیون کاهش یابد. این شدت از تغییرات می‌ تواند موجب ناراحتی‌ های روحی و جسمی برای افراد بشود.

سفته بازی در ذات رمزارزها

رمز ارزها پشتوانه خود را از اعتماد مردمی به دست می‌ آورند. از این رو، هرچه مردم بیشتر به آن توجه کنند، ارزش آنها بیشتر می‌ شود و این در حالی است که در پس این ماجرا هیچ هویت قانونی و مشخصی وجود ندارد. اگر دارندگان تعداد بالاتر رمز ارز اراده کنند، می‌ توانند بقیه را متضرر کنند. ذات بازار رمزارز سفته بازی است و هیچ مبنای تحلیلی در آن وجود ندارد که بتوان آن را ارزیابی کرد.

هیچ قانون و ناظری وجود ندارد

هیچ نظارتی بر رمزارزها وجود ندارد. هیچ نهاد یا دولتی در دنیا وجود ندارد که بتواند رمزارزها را به هر طریقی تحت نظارت داشته باشد. این مساله از طرفی موجب آزادی عمل سرمایه ‌گذاران می شود اما از طرف دیگر، در صورت بروز هرگونه مسأله و مشکلی، دولتها نمی‌ توانند از شهروندان خود حمایت کنند.

پول شما صرف توسعه خلافکاری می شود

اگر در هر بازاری سرمایه گذاری مولد مانند بورس سرمایه گذاری کنید می دانید که پول شما برای کمک به تولید و تامین مالی صنایع استفاده می شود، اما بازار رمزارزها به علت غیرشفاف بودن بسیار مناسب کلاهبرداران، گروه های تروریستی، گروه های قاچاق انسان، گروه های قاچاق مواد مخدر است. رمزارزها توسط هکرها و خلافکاران و با هدف پولشویی به فراوانی مورد استفاده قرار می گیرند. کمک به توسعه این بازار در واقع، کمک به کاهش امنیت عموم مردم است.

قدرت های جهانی هر زمان می توانند این بازار را از بین ببرند

این که تصور شود در فرآیند رمزارزها دولت های جهان دخیل نیستند و نمی توانند هیچ کاری له یا علیه آن انجام بدهند تصور غلطی است، این بازارها تا جایی که قدرت های جهانی اعم از آمریکا، روسیه و چین بخواهند رشد می کند و اگر زمانی در مقابل منافع قدرت های جهانی حرکت کرده و باعث تضعیف بازارهای جهانی شود هر زمان آن را از دسترس عموم خارج کره و یا ارزش آن را به حدی پایین می آورند که فعالان این بازار با ضررهای هنگفت مواجه شوند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا در نمایشگاه رونق تولید: درخواست ایجاد مکانیزم تهاتر برای عبور از شرایط تحریم هستیم و درخواست فعالسازی استفاده از رمز ارزها را داریم و می‌خواهیم پیمان‌های پولی دو یا چند جانبه راه بیفتد.
در حاشیه