هشت دی گزارش می دهد:

بازار مرغ گیلان؛ هیجانات کاذب یا سوء مدیریت!/ تمهیدات ستاد تنظیم بازار کارگر می افتد؟

مسئولان گیلان همواره از تولید بالای مرغ در استان خبر می دهند اما بازار ملتهب و واگویه های مردم چیز دیگری می گوید. این در حالی است که معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گیلان با اعلام افزایش عرضه مرغ به بازار، علت حجم زیادی از بازار ملتهب این روزها را هیجانات کاذب می داند. 

بازار مرغ گیلان؛ هیجانات کاذب یا سوء مدیریت!/ تمهیدات ستاد تنظیم بازار کارگر می افتد؟

به گزارش هشت دی، در روزهای اخیر باز هم شاهد صف های خرید مرغ در استان و شهرستان رشت هستیم.

کمبود مرغ و صف های طولانی خرید این محصول آن هم در روزهایی که کرونا یک سالی است میهمان ناخوانده ما است از معضلات اساسی مردم می باشد.

خرید مرغ در حالی به معضلی برای قاطبه مردم گیلان تبدیل شده که این استان از قطب های تولید این محصول پروتئینی است.

مسئولان گیلان همواره از تولید بالای مرغ در استان خبر می دهند اما بازار ملتهب و واگویه های مردم چیز دیگری می گوید.

این در حالی است که معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گیلان حجم زیادی از بازار ملتهب مرغ را هیجانات کاذب می داند.

وی می گوید استان گیلان قطب تولید مرغ است و هیچ مشکلی از حیث تولید این محصول وجود ندارند اما اگر هر گیلانی بخواهد تعداد خرید مرغ را روزانه به ۳ تا ۴عدد برساند تعادل بازار بهم می ریزد.

اگرچه با وجود وضعیت معیشتی عامه مردم خرید روزانه ۳ تا ۴ عدد مرغ برای هر گیلانی و ذخیره سازی آن ممکن نیست اما نقش هیجانات کاذب را نیز در عدم توازن بازار نباید نادیده گرفت.

“علی اکبر نژاد” معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گیلان در رابطه با کنترل بازار مرغ در استان گیلان، می گوید: استان گیلان قطب تولید مرغ در کشور است و جوجه ریزی مناسبی هم در استان اتفاق می افتد از طرفی هم دولت با وجود تمام مشکلات ارز نهاده ها را تأمین کرده و ما در تولید مرغ در استان هیچ مشکلی نداریم.

وی با بیان اینکه تولید مرغ در استان گیلان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶درصد افزایش هم داشته است، گفت: مسئله این است که تعادل بازار مرغ در تهران و استان های مجاور یک مقدار بهم ریخته و تقاضا افزایش پیدا کرده است و این امر و مشاهده صف های خرید مرغ در تهران بر مردم استان بی تأثیر نبوده و تقاضا را افزایش داده و فضا را در استان گیلان ملتهب کرده است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گیلان ادامه داد: من اعلام می کنم که هیچ نگرانی بابت تولید مرغ در استان نداریم زیرا نهاده ها تأمین شده و کشتارگاه های ما سه شیفته کار می کنند، مخصوصا کشتارگاه های لوشان و سپیدرود سه شیفته فعال اند

اکبرنژاد با بیان اینکه اولویت ما تأمین مرغ استان است، گفت: تا مرغ استان تأمین نشود اجازه خروج مرغ را نمی دهیم.

افزایش عرضه برای کنترل بازار/ ۲۶۰ تن مرغ روزانه روانه بازار می شود

وی در پاسخ به این سؤال که اگر در تولید مرغ مشکلی وجود ندارد علت صف های خرید مرغ در استان چیست، گفت: هیجانات کاذب بازار بی تأثیر نیست اما در ستاد تنظیم بازار مصوب شد که از فردا ۲۶۰ تن مرغ روزانه روانه بازار شود تا هیجانات بازار کاهش پیدا کند، این عدد قبلا ۲۰۰ تا ۲۱۰ تن مرغ بود.

اکبرنژاد افزود: در کنار آن به یکی از کشتارگاه های استان اعلام شده است که روزانه ۱۰تن مرغ به صورت آماده داشته باشد تا اگر هر کدام از شهرستان های ما با کمبودی مواجه شد سریعا مرغ را روانه آن شهرستان کنیم.

وی با بیان اینکه تمهیدات خوبی هم وزارت کشاورزی در نظر گرفته است، گفت: طول دوره پرورش مرغ را از ۴۰ به ۴۵ روز افزایش داده است که این باعث افزایش وزن مرغ می شود و نهاده ی ۴۵ روز را هم تأمین کرده است، این برای استان ما خیلی مناسب است زیرا حجم تولید را افزایش می دهد و در کنار این مجوز ۱۰درصد افزایش جوجه ریزی تا ماه مبارک رمضان را هم داده اند.

در روزهای آینده وفور توزیع مرغ را خواهیم داشت

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گیلان ادامه داد: پیش بینی ما این است که با این نحوه توزیع در نیمه دوم اسفند ماه ما باید مرغ مازاد را از بازار جمع آوری کنیم زیرا جوجه ریزی در بهمن واقعا زیاد بوده است.

وی با بیان اینکه ۲هزار و ۴۰۰تن مرغ در ماه گذشته ذخیره شده است که هر زمانی که ستاد تنظیم بازار اعلام کند روانه ی بازار می شود، گفت: اما به نظر من با وجود تولید بالای مرغ در استان این اتفاق نمی افتد و در روزهای آینده وفور توزیع مرغ را خواهیم داشت.

به گزارش هشت دی، آنطور که پیداست ستاد تنظیم بازار استان گیلان تمهیداتی را برای به دست گرفتن اوضاع و وضعیت ناخوشایند بازار مرغ در نظر گرفته است اما اگر این تمهیدات خیلی زودتر از این ها اتفاق می افتاد شاید شاهد ملتهب شدن بازار این محصول پرمصرف خانواده های گیلانی به راه افتاده صف های خرید مرغ در دوران شیوع ویروس مرگبار کرونا نبودیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه