هشت دی گزارش می دهد:

شهرستان های گیلان ثروتی نهفته با ظرفیت های طبیعی/ لاهیجان؛ از تقویت صنعت گردشگری تا قطب درمان شرق گیلان + عکس

تقویت جایگاه صنعت گردشگری که متناسب با موقعیت جغرافیایی لاهیجان است می تواند در کنار حوزه های کشاورزی و صنعت بیشترین نقش در توسعه این شهرستان را داشته باشد.

شهرستان های گیلان ثروتی نهفته با ظرفیت های طبیعی/ لاهیجان؛ از تقویت صنعت گردشگری تا قطب درمان شرق گیلان + عکس

به گزارش هشت دی، شهرستان لاهیجان با وسعت ۴۰۷ کیلومتر مربع معادل ۲/۹ درصد مساحت استان را به خود اختصاص داده و یکی از بزرگترین و قدیمی ترین شهرستان های گیلان است؛ این شهر زیبا، از شمال به دریای خزر، از مشرق به لنگرود، از جنوب به دیلمان، از جنوب غربی به سیاهکل و از مغرب به آستانه اشرفیه محدود می شود.

لاهیجان شهر ابریشم

واژه لاهیجان به معنای “شهر ابریشم” است. سندیکای کارخانجات چای شمال و اداره کل چای شمال ایران در این شهرستان قرار گرفته است و لاهیجان مرکز تولید چای، پیله ابریشم، برنج و مرکبات در ایران است و از گذشته مرکز بازرگانی تولید و صادرات ابریشم نیز بوده است.

لازم به ذکر است که لاهیجان تا قبل از سال ۱۳۴۵ شهرستان‌‎‌های سیاهکل، لنگرود، آستانه اشرفیه و رودسر را در بر ‌می‌‌‎گرفت که به مرور هرکدام از این بخش‌‌ها تبدیل به شهرستان مجزایی شدند. لاهیجان، معروف به عروس گیلان، تنها یک مقصد گردشگری و تفریحی نیست. این شهرستان دارای جاذبه‎‌‌های تاریخی فراوانی است که یادگاری از دوران حکمرانی کیانیان است.

“رسول فرخی میکال” نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار هشت دی، با تاکید بر تقویت جایگاه صنعت گردشگری شهرستان لاهیجان، اظهار کرد: کشاورزی در حوزه برنج و چای و صنعت از جمله شاخصه های توسعه اقتصادی این شهرستان هستند اما تقویت جایگاه صنعت گردشگری که متناسب با موقعیت جغرافیایی لاهیجان است بیشترین نقش در توسعه این شهرستان را خواهد داشت.

لزوم تقویت پتانسیل و قابلیت های اکوتوریسمی لاهیجان

فرخی ادامه داد: لاهیجان دارای دو ناحیه جلگه ای و کوهستانی است، در ناحیه جلگه ای نوار باریک ساحلی و‌ در ناحیه کوهستانی محدوده های کوهپایه ای جنگلی و‌ مرتعی در ارتفاعات مختلف به چشم میخورد به همین منظور می بایست پتانسیل و قابلیت های اکوتوریسمی این شهرستان تقویت شود.

پتانسیل قوی صنایع تبدیلی و غذایی لاهیجان

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی درباره بخش صنعتی این شهرستان گفت: یکی از پتانسیل های بسیار مناسب در حوزه توسعه صنعتی لاهیجان صنایع تبدیلی و غذایی است که لازم است متناسب با قابلیت ها و سازگار با محیط زیست باشد و از طرفی حفظ، احیا و بهره برداری از منابع طبیعی و‌ محیط زیست در مسیر توسعه پایدار و استفاده مطلوب از جنگل و دریا نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به جذب سرمایه گذار بیان کرد: یکی از راه های جذب سرمایه گذار در شهرستان لاهیجان رفع موانع اداری در این حوزه است که سرمایه گذار به راحتی بتواند مجوز های لازم را در کمترین زمان ممکن اخذ نماید.

حمایت از تشکل های صنعتی و تکمیل طرح های نیمه تمام

فرخی از جمله اقدامات حمایتی در توسعه صنعتی و تسهیل در امور مربوط به سرمایه گذاران گفت: حمایت از تشکل های صنعتی، مشارکت دادن آنها در برنامه ریزی های صنعتی، استقرار واحد های صنعتی متناسب با شرایط طبیعی و سازگار با محیط زیست، انجام صادرات به ویژه در صنایع تبدیلی کشاورزی از جمله اقدامات حمایتی است.

عضو مجمع نمایندگان گیلان ادامه داد: اولویت اعطا تسهیلات بانکی و امکانات ویژه، تکمیل طرح های نیمه تمام فعلی که با کمبود نقدینگی و سرمایه جاری مواجه هستند و حمایت کامل از بخش غیر دولتی برای ایجاد صنایع تبدیلی و بسته بندی میتوان بعنوان دیگر اقدامات حمایتی نام برد.

وی با اشاره به لزوم توجه به زیرساخت های شهرستان لاهیجان گفت: توجه ویژه و تقویت زیر ساخت اصلی شهرستان بویژه در حوزه برق، ساماندهی فاضلاب شهرستان که بخش بزرگی از روستاهای کمربندی لاهیجان از آن رنج میبرند از جمله مشکلات شهرستان لاهیجان است که در رفع این مشکلات هرچه سریعتر باید اقدام کرد.

کاهش کیفیت و کمیت خدمات در بیمارستان پیروز لاهیجان

فرخی از لاهیجان بعنوان قطب درمان شرق گیلان یاد کرد و افرود: تعطیلی دو بیمارستان این شهرستان و تجمیع آن در بیمارستان پیروز در کمیت و کیفیت خدمات تاثیر گذاشته و بعنوان یکی از مشکلات جدی شهرستان و بیماران شده است.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: توجه جدی به میراث ماندگار فرهنگی و طبیعی این شهرستان که عامل جذب گردشگر است در حوزه بالندگی فرهنگ غنی دینی، مذهبی و تاریخی شهرستان لاهیجان نقش بسازایی دارد.

لزوم حفظ منافع و تأمین امنیت و آرامش سرمایه گذاران

“یوسف قیامتیون” شهردار لاهیجان نیز در گفتگو با خبرنگار هشت دی، با اشاره به اهمیت سرمایه گذاری در توسعه جامعه شهری اظهار کرد: سرمایه گذاری شامل استفاده از پتانسیل بخش خصوصی، تعاونی، دولتی، منابع ریالی و یا ارزی است به این شرط که علاوه بر حفظ منافع سرمایه گذار، وی از امنیت و آرامش لازم برخوردار شود و نیز دارای ضریب ریسک پذیری باشد.

ایجاد فرصت های سرمایه گذاری اولویت اول شهرداری لاهیجان

قیامتیون از سرمایه گذاری بعنوان اقدامی مشارکتی و نه هزینه کرد بودجه و منابع داخلی یاد کرد و افزود: بر این اساس شهرداری و شورای اسلامی شهر لاهیجان به منظور تامین درآمد پایدار برای شهرداری‌، حرکت به سوی سرمایه‌گذاری و جذب مشارکت‌های مردمی در شهرستان لاهیجان، ایجاد فرصت های سرمایه گذاری را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است.

سرمایه گذاری تولید ثروت، ایجاد درآمد پایدار در بستر قانون است

شهردار لاهیجان با بیان اینکه سرمایه گذاری تولید ثروت است ادامه داد: در سرمایه گذاری منافع شهر، ارائه خدمات به شهروندان، منافع شهرداری بر حسب تولید ثروت نیز باید مورد توجه قرار گیرد زیرا سرمایه گذاری تولید ثروت و ایجاد یک درآمد پایدار در یک چهارچوب مشخص و در بستر قانون است.

وی تصریح کرد: می بایست تمام شرایط در چهارچوبی مناسب همراه با یک نقش حمایتی از جانب مجموعه های دولتی و سازمان های مربوطه انجام شود تا سرمایه گذار از گذر زمان خسته نشود در این صورت گاها در جاهایی سرمایه گذاری میکند که ممکن است منجر به ایجاد تورم، شغل کاذب و یا سرمایه گذاران به خرید و فروش دلار، ماشین، مسکن و… روی آورند.

قیامتیون با بیان اینکه سرمایه گذاری بسته ای از آیتم های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی است اضافه کرد:
معمولا بودجه شهرداری محدود و اجازه ارائه خدمات بصورت جهشی و بسرعت را نمیدهد در نتیجه نیاز به سرمایه گذار احساس میشود.

شهردار لاهیجان از لزوم سرمایه گذاری در جهت توسعه شهری در تمام ابعاد یاد کرد و افزود: بحث های عمرانی، آسفالت، زیبا و منظرسازی شهر، توسعه خیابان و معابر و….همه تحت تاثیر ایجاد بستری مناسب برای حضور سرمایه گذاران و تزربق ثروت آنها است.

 نبود سرمایه گذار خلاء امروز شهرداری ها/ طفل نوپای جذب سرمایه گذار نیازمند حمایت استاندار است

وی نبود سرمایه گذار را بعنوان یک خلاء در شهرداری ها دانست و عنوان کرد: متاسفانه جذب و ایجاد بستری مناسب برای سرمایه گذار در گیلان و بویژه در شهرستان لاهیجان به مانند طفل نوپایی است که نیاز به حمایت، هدایت و اجرا توسط یک مجموعه هم اندیشی و در رأس آن عالی ترین مقام اجرائی استان، ارسلان زارع است.

تشکیل بانک اطلاعاتی مشترک از شهرستان های گیلان در راستای جذب سرمایه گذار استانی

قیامتیون با تاکید بر ایجاد یک بانک مشترک و متشکل از اطلاعات و سرمایه شهرها برای ایجاد یک پکیج سرمایه گذاری استانی گفت: شهرهای استان گیلان عموما نزدیک به هم و دارای ظرفیت ویژه ای هستند، بعنوان مثال آستانه اشرفیه میتواند پایولت سرمایه گذاری زیارتی، لاهیجان سیاحتی و لنگرود دریایی شود.

شهرستان های گیلان ثروتی نهفته با ظرفیت های طبیعی

شهردار لاهیجان با بیان اینکه جذب سرمایه گذار منجر به تولید ثروت، اشتغال و توسعه شهری میشود افزود: تمام شهرهای استان گیلان با ظرفیت های طبیعی خود در واقع ثروت نهفته ای هستند که صد حیف مغفول ماندند.

سرمایه گذار پای تصمیمی که مشمول زمان شود نمی ماند

وی در ادامه این مطلب بیان کرد: قانون در بسیاری از جاها دست ما را باز گذاشته است، البته به شرطی که تعریف و استخراج درستی از آن داشته باشیم و علاوه بر آن در تصمیم گیری ها شرط زمان را نیز می بایست در نظر گرفت، سرمایه گذار پای تصمیمی که مشمول زمان شود نمیماند.

قیامتیون ادامه داد: وقتی یک توریست وارد لاهیجان می شود من شهردار در صورتی میتوانم باعث جذب و ماندن این توریست شوم که یک مجموعه تفریحی مناسب، پارک، هتل های متفاوت و…داشته باشم، که چنین امکاناتی نیاز به سرمایه دارد.

 بدنبال برنامه ای هستیم که در نوروز غافلگیر نشویم

شهردار لاهیجان با اشاره به پایان سال و شیوع ویروس کرونا بیان کرد: فلسفه نوروز دور هم جمع شدن، دید و بازدید و مسافرت رفتن است، مجموعه شهرداری لاهیجان بدنبال برنامه ای است که اگر کرونا مانع مسافرت مردم شد هزینه ها حیف نشود و از طرفی دیگر با ورود مسافران غافلگیر نشویم و تاسف بخوریم بابت اینکه کاری انجام ندادیم.

وی با تاکید بر اینکه تابع ستادملی کرونا هستیم و در درجه اول سلامت مردم حائر اهمیت است گفت: در وهله اول برنامه ریزی ما بر این اساس است که مسافری بابت شرایط کرونا وارد گیلان نمیشود و در نتیجه جامعه هدف ما شهروندان لاهیجانی هستند که بستر مناسبی را برای آنها فراهم کنیم.

قیامتیون تصریح کرد: برای اینکه در یک خط اعتدال قرار بگیریم فراخوانی برای تشکیل اتاق فکر برای زیباسازی، عمران و…متشکل از متخصصین امر، سمن ها، دغدغه مندان و شهروندان هستیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه