هشت دی گزارش می دهد:

“اقتصاد مقاومتی” از حرف تا عمل/ مدیران اجرایی استان گیلان اقتصاد مقاومتی را در عمل باور ندارند

عدم توجه به اقتصاد مقاومتی تنها معطوف به مسئولان ملی نمی‌شود و مع‌الاسف مسئولان استانی نیز با همین شیوه روزگار می‌گذرانند؛ اظهارات رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان مبنی بر اینکه تنها ۸ پروژه اقتصاد مقاومتی استان در سال جاری تکمیل شده‌اند، مؤید این حرف است.

“اقتصاد مقاومتی” از حرف تا عمل/ مدیران اجرایی استان گیلان اقتصاد مقاومتی را در عمل باور ندارند

به گزارش هشت دی، در آبان ماه سال ۹۷دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور از نامگذاری روز ۲۹ بهمن با عنوان روز اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی در تقویم جمهوری اسلامی خبر داد.

اقتصاد مقاومتی راهکاری بود که سال ۸۹ از سوی رهبر معظم انقلاب و با هدف مقابله با تحریم‌ها معرفی شد و اتخاذ رویکرد جهادی، فرصت ساز، مولد و پیشرو از ملزومات اجرایی شدن آن برشمرده شده است.

اما برخلاف تاکیدات رهبری، اقتصاد ما در طی این سال‌ها آنطور که باید به سمت کاهش وابستگی به نفت که یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد مقاومتی است، نرفته و درواقع آن حرکت جهادی و مصمم در عملکرد مسئولان و سران قوا دیده نمی‌شود.

طبق موارد مطرح شده در اقتصاد مقاومتی، کشور باید به سمت کوچک سازی دولت، حذف دستگاه‌های موازی، حرکت به سوی صادرات کالاهای دانش بنیان و دستیابی به رتبه اول اقتصاد دانش بنیان منطقه در یک بازه زمانی مشخص حرکت می‌کرد که متاسفانه نه تنها عزمی در این خصوص بین مسئولان دیده نمی‌شود بلکه دولت تدبیر و امید بودجه سال ۱۴۰۰ را طوری تنظیم کرده که به اذعان بسیاری از کارشناسان اقتصادی، وابستگی اقتصاد به فروش نفت خام را افزایش داده و کشور را دچار تورم می‌کند.

اتخاذ این رویکرد و داشتن چنین نگاهی تنها معطوف به مسئولان ملی نمی‌شود و مع‌الاسف مسئولان استانی نیز با همین شیوه روزگار می‌گذرانند و اظهارات کیوان محمدی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان مبنی بر اینکه تنها ۸ پروژه اقتصاد مقاومتی گیلان در سال جاری تکمیل شده‌اند، موید این حرف است.

“کیوان محمدی” در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی گیلان با بیان اینکه ۳۸ طرح اقتصاد مقاومتی امسال در استان در نظر گرفته شده است، گفت: هشت پروژه تاکنون به پایان رسیده و پنج پروژه بالای ۹۰ درصد پیشرفت دارد و تا پایان سال تکمیل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مابقی پروژه‌ها به ترتیب در حال تکمیل است، بیان کرد: از هشت پروژه مذکور، سه پروژه برای صنعت و معدن و چهار پروژه برای سازمان جهاد کشاورزی است.

جدای از این، بسیاری از پروژه‌های عمرانی استان گیلان بیش از یک دهه است که با وجود پیشرفت فیزیکی بالا و صرف هزینه‌های گزاف از بیت‌المال، افتتاح نشده و در حال تخریب و نابودی هستند و کسی هم پاسخ مناسبی برای چرایی رخ دادن این فجایع ندارد؛ گویی مسئولان اجرایی و حتی نظارتی استان عزمی برای تحقق فرمایشات رهبری مبنی بر مقاومتی کردن اقتصاد ندارند.

مسیر پیشرفت کشور از طریق اقتصاد مقاومتی می‌گذرد

پژوهشگر اقتصادی و معاون راهبردی بسیج اساتید استان گیلان در گفتگو با خبرنگار هشت دی، اقتصاد مقاومتی را مقاوم شدن اقتصاد در برابر تکان‌هایی دانست که از بیرون روی آن تاثیر می‌گذارند و اظهار کرد: این اتفاقات شامل موارد داخلی، خارجی و غیر مترقبه و هر نوع تغییراتی است که می‌تواند موجب برهم ریخته شدن وضعیت اقتصادی شود.

غلامرضا خانکشی پور خاطرنشان کرد: مسیر پیشرفت و توسعه کشور از طریق درنظرگرفتن اقتصاد مقاومتی و اهداف و شاخصه‌های مرتبط با آن میسر می‌شود.

اقتصاد مقاومتی تنها یک تئوری نیست بلکه تنها راهکار نجات کشور است

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی یک انتخاب نیست بلکه تنها راهکار نجات کشور است افزود: وقتی رهبری از اقتصاد مقاومتی صحبت می‌کند صرفاً به معنای یک تئوری نیست بلکه ما چاره‌ای جز آن نداریم و درواقع تنها راهکار حل مشکلات است‌.

خانکشی پور با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی راه دوم نیست و ناچاریم اقتصاد خود را مقاوم کنیم گفت: این مقاوم‌سازی بیشتر مربوط به ایدئولوژی و فرهنگی است که باید به آن سمت رفت و در جهانی که ابرقدرت‌ها زورگویی می‌کنند چاره‌ای نداریم جز اینکه روی پای خود بایستیم.

ضرورت روی آوردن به اقتصاد مقاومتی در بازار رقابتی

این محقق و پژوهشگر اقتصادی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی باید به عنوان یک نظم نوین در دنیای امروز مطرح شود خاطرنشان کرد: در شرایطی که رقبای ما در جهان تولیدات خود را با کیفیت تر و ارزان تر به ما و تمام دنیا عرضه می‌کنند باید به اقتصاد مقاومتی و رقابتی روی بیاوریم.

وی تنها راه حضور در اقتصاد جهانی را روی آوردن به اقتصاد مقاومتی دانست و تصریح کرد: ظرفیت‌ها و امکانات گسترده‌ای در داخل کشور داریم و نیروی انسانی ما از جمله توانمندترین و هوشمندترین منابع اقتصادی دنیا محسوب می‌شوند.

خانکشی پور ادامه داد: جوانان و نخبگان ایرانی در اروپا، آمریکا و اقصی نقاط جهان هدایتگری می‌کنند و متاسفانه گاهاً برنامه‌های دشمن را پیش می‌برند در حالی که می‌بایست از این نیروها در داخل استفاده کرد و از توانمندی‌های آنها بهره گرفت.

وی با بیان اینکه منابع متعددی در داخل داریم که می‌تواند ما را نسبت به کشورهای منطقه و حتی آمریکا و اروپا بالاتر قرار دهد افزود: باید بتوانیم پروتکل‌ها و سیاست‌های خود را در حوزه اقتصاد تعریف کنیم و به صورت تعامل منطقی با دنیا در اقتصاد جهانی حضور یابیم.

قابلیت، توانمندی و منابع انسانی لازم برای خودکفایی را داریم

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دشمنان و ابرقدرت‌ها فکر می‌کردند که با تحریم بنزین می‌توانند ما را تحت فشار قرار دهند اما کارشناسان داخلی توانستند ما را در این حوزه خودکفا کنند گفت: در حوزه‌های دیگر نیز به همین گونه شد و این بیانگر آن است که ما قابلیت، توانمندی و منابع انسانی لازم برای خودکفایی را داریم و باید با نیاز سنجی و استفاده از مدیران کارآمد در این راستا گام برداریم.

نگاه ذلیلانه به خارج منجر به وابستگی اقتصادی می‌شود

معاون راهبردی بسیج اساتید استان گیلان با تاکید بر اینکه نگاه به خارج نباید به طور ذلیلانه و یا دست کم گرفتن توانمندی‌های خود باشد بیان کرد: نباید سلطه آنها را در حوزه دانش و تکنولوژی را بپذیریم زیرا چنین نگاه معیوبی هیچ کشوری را رو به جلو نمی‌برد و نوعی وابستگی اقتصادی به وجود می‌آورد.

وی راهکار حضور در اقتصاد جهانی را نگاه منطقی به خارج از کشور و داشتن تعامل درست با دنیا دانست و تاکید کرد: تعامل منطقی و درست با جهان به این معنی است که همانگونه که ما از داشته‌های آنها استفاده می‌کنیم آنها نیز از توانمندی‌ها و داشته‌های ما بهره بگیرند در این صورت نگاه به بیرون غلط نیست.

باید از موضع قدرت و تکیه بر توانمندی‌های داخلی با دیگر کشورها تعامل کنیم

پژوهشگر اقتصادی ادامه داد: اگر از موضع قدرت و تکیه بر توانمندی‌های داخلی با دیگر کشورها تعامل کنیم منجر به پیشرفت و توسعه می‌شود و چنین رویکردی مورد تایید مقام معظم رهبری نیز است.

این استاد دانشگاه بیان داشت: اقتصاد مقاومتی به مفهوم اقتصاد ریاضتی و کشیدن دیوار دور کشور و قطع ارتباط با سایر دولت‌ها نیست بلکه باید بر اساس نیازمندی‌ها و بر اساس موضع قدرت به این سمت حرکت کرد.

وی در خصوص علت عدم خودباوری برخی از مسئولان عنوان کرد: ریشه بسیاری از این تفکرات به اعتقادات اشخاص برمی‌گردد وقتی شاکله یک شخص اینطور شکل بگیرد نمی‌تواند در سطح مدیریت نیز مستقل عمل کند و تا همین چند وقت پیش روشنفکران این کشور فکر می‌کردند با گذاشتن کلاه شاپو و یا کشف حجاب می‌توانند در مسیر پیشرفت حرکت کنند.

خانکشی پور تصریح کرد: وقتی خدا، ایدئولوژی اسلامی، اخلاق و تدبیر را در نظر نداشته باشیم به فکر کوچک بشر تکیه می‌کنیم و در چهارچوب این تفکر ممکن است برخی انسان‌ها بترسند و وحشت کنند.

علت غرب‌گرایی برخی در نظر داشتن منافع فردی در مقابل منافع ملی است

وی با بیان اینکه علت غرب‌گرایی برخی در نظر داشتن منافع فردی در مقابل منافع گروهی و ملی است افزود: برخی صرفاً منافع شخصی خود را دنبال می‌کنند و برای آنکه در نظر دیگران خودخواه نباشند، ایدئولوژی می‌سازند و آن را تبلیغ می‌کنند که باید برای پیشرفت صرفاً و به طور ذلیلانه با سایر کشورها ارتباط داشت.

اقتصاد کشور مقاومتی نیست

این پژوهشگر اقتصادی در پاسخ به این پرسش که آیا اقتصاد فعلی کشور ما مقاومتی است یا خیر گفت: قطعاً پاسخ این پرسش خیر است زیرا بسیاری از مدیران دولتی ما رویکرد اقتصاد مقاومتی را قبول ندارند و هنگامی که وزرای این دولت آب خوردن ما را به غرب مربوط می‌دانند و هشت سال وقت خود را صرف برجام بی‌فرجام می‌کنند یعنی رویکرد، اقتصاد مقاومتی نیست.

اقتصاد مقاومتی بیشتر از آنکه درگیر پروژه‌ها باشد به فرهنگ برمی‌گردد

وی خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی بیشتر از آنکه درگیر پروژه‌ها باشد به فرهنگ برمی‌گردد یعنی باید به یک حرکت طوفانی رو به جلو در اقتصاد باور داشته باشیم که در حال حاضر این طور نیست.

خانکشی پور با اشاره به اینکه قوه قضائیه تلاش کرده برخی نقصان‌ها در این خصوص را جبران کند بیان داشت: اقدامی که با فشار و ترس باشد با عملی که طبق باورهای بومی و تکیه بر ظرفیت‌های داخلی انجام می‌گیرد بسیار متفاوت است و اثرات متفاوتی نیز بر جای می گذارد.

استانی که سبزترین استان کشور جلوه می‌کند، آب آشامیدنی سالم نیز ندارد

معاون راهبردی بسیج اساتید استان گیلان با انتقاد از وضعیت اقتصادی نامناسب استان گیلان گفت: استانی که سبزترین و پیشرفته ترین استان کشور جلوه می‌کند، آب آشامیدنی سالم نیز ندارد و گویی در شهرک‌های صنعتی آن خاک مرده پاشیده‌اند و اشتغال آن در پایین ترین سطح و در حوزه کسب و کار نیز در وضعیت بسیار بدی قرار دارد.

مدیران اجرایی استان گیلان اقتصاد مقاومتی را در عمل باور ندارند

وی مدیران اجرایی استان گیلان اقتصاد مقاومتی را در عمل باور ندارند عنوان کرد: در حوزه اقتصاد مقاومتی عناوین خوبی داریم اما وقتی به محتوا توجه می‌کنیم خبری از رویکردهای آن نیست و اسم پروژه‌های معمولی دستگاه‌های اجرایی به نام اقتصاد مقاومتی تمام می‌شود.

عدم توجه به نیروهای توانمند بومی استان

پژوهشگر اقتصادی با بیان اینکه توانمندی و استعدادهای داخلی استان گیلان به کار گرفته نشده است افزود: اگر به نیروهای بومی و توانمند و مستعد استان گیلان توجه می‌شد هم اکنون یک استاندار بومی داشتیم.

خانکشی پور ادامه داد: وظیفه ذاتی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها این است که عملکرد خود را در واحد سطح افزایش دهند که این به معنای اقتصاد مقاومتی نیست بلکه بایستی با یک رویکرد جهادی و کلی‌تر به این موضوع نگاه کرد.

وی با بیان اینکه باید دستورالعمل‌های کلی برای تسهیل و رفع موانع کسب و کار ایجاد کنیم خاطرنشان کرد: مثلاً باید روند صدور مجوز برای راه اندازی کسب و کارها را کاهش و یا حتی حذف کنیم که این موضوع باعث می‌شود سرمایه‌گذاری در استان افزایش یابد.

این استاد دانشگاه گفت: علت اینکه بانک‌ها به سمت بورس بازی رفته و تسهیلات مناسبی در اختیار واحدهای تولیدی قرار نمی‌دهند این است که به اقتصاد مقاومتی باور نداشته و با آن عمل نمی‌کنند؛ اقتصاد مقاومتی یعنی آنکه بانک‌ها بنگاه‌داری نکنند و اگر چنین تغییر رویه در استان دیده شود به سمت اقتصاد مقاومتی حرکت کرده‌ایم.

معاون راهبردی بسیج اساتید استان گیلان با تاکید بر اینکه باید تغییرات محتوایی عمیق در پروژه‌ها اعمال شود تصریح کرد: اگر بانک‌ها تعامل درستی با واحدهای تولیدی داشته باشند و روند صدور مجوز کاهش یابد تعداد پروژه‌ها نیز افزایش می یابد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه