از پایمال شدن بیت المال تا درختان تنومندی که قربانی شدند؛

ماجرای طرح شکست خورده بی. آر. تی رشت/ چه کسی پاسخگو هدررفت بیت المال به دلیل سوءمدیریت شهری است؟!

در روزهای اخیر میله های خط ویژه اتوبوس خیابان امام خمینی رشت جمع آوری شدند، معاون حمل و نقل و امور زیربنایی شهرداری رشت در حالی از تلاش برای عدم هدررفت بیت المال با استفاده از این میله ها در جای مناسب، سخن می گوید که در این ۵سالی که از نصب این میله ها به بهانه اجرای یک پروژه شکست خورده در زمان شورای چهارم و “محمدعلی ثابت قدم” شهردار وقت، می گذرد تاکنون؛ هیچ مدیری از هزینه هایی که برای اجرای ناقص طرحی که نامش را پروژه بی. آر. تی رشت گذاشته بودند، سخن نگفته است! و این تنها مشتی است که نمونه خروارها سوء مدیریت شهری رشت در سالیان متمادی است

ماجرای طرح شکست خورده بی. آر. تی رشت/ چه کسی پاسخگو هدررفت بیت المال به دلیل سوءمدیریت شهری است؟!

به گزارش ۸دی، “غلامعلی نیک‌فهم” معاون حمل و نقل و امور زیربنایی شهرداری رشت امروز از جمع آوری نرده‌های خط ویژه اتوبوس خیابان امام خمینی(ره) این شهر در پی درخواست‌ شهروندان خبر داد.

وی علت جمع آوری نرده های خط ویژه اتوبوس خیابان امام خمینی (ره) را درخواست های شهروندان رشتی اعلام کرده و با تاکید بر لزوم حفاظت از بیت المال، گفته است: “قطعا شهرداری رشت از این نرده ها در جای مناسب استفاده خواهد کرد تا از هدر رفت بیت المال جلوگیری کند.”

معاون حمل و نقل و امور زیربنایی شهرداری رشت در حالی از تلاش برای عدم هدررفت بیت المال با استفاده از این میله ها در جای مناسب، سخن می گوید که در این ۵سالی که از نصب این میله ها به بهانه اجرای یک پروژه شکست خورده در زمان شورای چهارم و “محمدعلی ثابت قدم” شهردار وقت، می گذرد تاکنون هیچ مدیری از هزینه هایی که برای نصب این میله ها و اجرای ناقص طرحی که نامش را پروژه بی. آر. تی رشت گذاشته بودند، سخن نگفته است! و این تنها مشتی است که نمونه خروارها سوء مدیریت شهری رشت در سالیان متمادی است.

این درحالی است که بخشی از نرده های خط ویژه از میدان دکتر حشمت تا میدان فرهنگ رشت در سال ۹۶ جمع آوری شد و اکنون شهرداری رشت اقدام به جمع آوری بقیه این نرده ها کرده است.

درختان تنومندی که قربانی طرح ناقص مدیریت شهری رشت شدند

مرداد ماه سال ۹۴،  ۳۷ اصله درخت در خیابان امام خمینی رشت در محدوده چهارراه قدس تا میدان فرهنگ به بهانه اجرای طرح بی.آر.تی شبانه قطع شد.

 

در زمان اجرای این طرح، کارشناسان زیادی زیرساخت های خیابان های رشت را برای اجرای آن نامناسب می دانستند اما “محمدعلی ثابت قدم” شهردار وقت و اعضای شورای چهارم بی تفاوت به آن ها با صرف هزینه بیت المال طرح ناقص بی.آر.تی رشت را کلید زد.

در ساعت های پایانی پنجشنبه ۳ اسفند سال ۹۶ بود که میله های مسیر بی.آر.تی رشت در محدوده میدان حشمت تا فرهنگ، جمع آوری شد زیرا در سی امین جلسه شورای اسلامی شهر رشت که دوم اسفند ماه همان سال برگزار شد اعضای شورا تصمیم گرفتند میله های مسیر بی آرتی را به منظور کاهش حجم ترافیک جمع آوری شود.

در واقع مدیران و تصمیم گیرندگان شهر طرحی را مصوب کردند و همان شورا در فصلی دیگر آن طرح را نادرست دانست و در این میان بیت المالی که حق این مردم است با تصمیمات نادرست مدیران شهری به یغما می رود.

 

محمدعلی ثابت قدم (شهردار وقت): مردم رشت بدانند وضع بدین شکل نمی ماند!

در مرداد سال ۹۴ بود که شهرداری رشت به بهانه اجرای طرح اتوبوس های تندرو (بی آر تی)، شبانه ۳۷ اصله درخت کهنسال را در خیابان امام خمینی (ره) این شهر قطع کرد.

به دنبال قطع این درختان موجی از انتقادات از طرف شهروندان برانگیخته شد.

جالب است بدانید که شهردار وقت طبق مصوبه شورای اسلامی شهر رشت و کارگروه فنی ترافیک استان این پروژه را کلید زد و عمر برخی از درختان قطع شده ۳۰ تا ۷۰ سال عنوان شده است.

اولین موج انتقادات، شخص محمدعلی ثابت قدم شهردار وقت رشت را نشانه گرفته بود. بسیاری می پرسیدند که چگونه می شود شهرداری که در سخنانش مدام از مشارکت مردم سخن می گوید، بدون اطلاع به مردم تصمیم به قطع درختان می گیرد.

بعضی ها هم می پرسیدند آیا اصولا شهردار به محیط زیست علاقمند است یا اینکه شعارهای زیست محیطی برایش جنبه لوکس دارد و مانند بسیاری دیگر محیط زیست را به راحتی قربانی توسعه می کند؟

اما “محمدعلی ثابت قدم” شهردار وقت رشت در واکنش به انتقادات مردمی گفته بود: “حق می دهم به مردم که عصبانی باشند. دیدن چهره زشت یک خیابان بدون درخت برای هرکسی که شهرش را دوست دارد دردناک است اما مردم شهرم بدانند که وضع بدین شکل نمی ماند!”

ثابت قدم افزود: “ما درختان را قطع نکردیم که این خیابان را همینطور به امان خدا رها کنیم یا خودمان دلیلی باشیم بر کاهش سرانه سبز شهر، بارها بر گسترش فضای سبز شهری تاکید کردم و اصولا یکی از محورهای طرح محله محوری بنده گسترش فضای سبز در محلات بوده است، در این ماجرا یعنی قطع کردن شبانه درختان هم اولا دلیل شبانه قطع کردن نه کار مخفیانه که خلوتی شهر بود. ما که نمی توانستیم درختان را در ترافیک همیشگی آن خیابان قطع کنیم!”

وی تصریح کرد: “مردم مطمئن باشند که در همین خیابان درختان بیشتری به زودی جایگزین خواهند شد. نه در این خیابان که ما به ازایش در مناطق دیگر هم ما بازکاشت خواهیم داشتم. این یک وعده نیست بلکه یک برنامه است و به زودی اجرا می شود. قطع این درختان هم به خاطر پروژه بی آرتی است که خودش در کاهش ترافیک و افزایش هوای پاک تاثیر دارد.”

جالب اینجاست که شهردار وقت رشت گفته بود: “مردم مطمئن باشند شهرداری رشت هیچگاه به نام توسعه محیط زیست را تخریب نخواهد کرد، اگر درختی قطع شد درختان دیگری جایگزینش می شوند.”

سرانجام دو سال بعد یعنی در ساعت های پایانی پنجشنبه ۳ اسفند ماه سال ۹۶ میله های مسیر بی.آر.تی رشت در محدوده میدان حشمت تا فرهنگ جمع آوری شد تا غلط بودن قطع درختان و شکست این پروژه ناقص برای همگان مشخص شود. و در روزهای اخیر یعنی ۵ سال پس از اجرای ناقص پروژه بی آر تی رشت که علاوه بر قطع درختان تنومند و کهنسال این شهر به صرف بودجه های کلان شهری و هدر رفت بیت المال انجامید، باقی مانده این نرده ها هم جمع آوری شد.

امیرحسین علوی: از زمان راه اندازی این خط ویژه در موارد متعددی جان شهروندان به مخاطره افتاده است

اما “امیر حسین علوی” در اسفند ماه سال ۹۶به عنوان رییس شورای شهر رشت نسبت به برچیده شدن این میله ها واکنش نشان داد و با بیان اینکه خط ویژه با قطع ارتباط دو سمت خیابان، آسیب شدیدی به کسب و کار مغازه داران زده است تصریح کرد: به خطر افتادن جان شهروندان، ترافیک محدوده مرکزی شهر، از رونق انداختن بازار و مسائلی از این دست سبب شد تا مدیریت شهری رشت به دنبال تدبیری برای خروج از وضعیت فعلی باشد.

 هیچ سندی از مجوز نصب میله های بی آر تی در رشت وجود نداشت

در ادامه “مسعود نصرتی” که در سال ۹۷ به عنوان شهردار رشت معارفه شده بود در خرداد ماه این سال در نشست خبری در خصوص جمع آوری میله های بی آر تی در رشت، با بیان اینکه هرکسی دستش سندی از مجوز نصب این میله ها دارد منتشر کند، گفت: به هیچ عنوان در شهر رشت مجوزی برای بی آر تی چه در شهر چه در استان داده نشده است، ۲ سال این میله ها نصب بوده و داخلش اتوبوس تندرویی حرکت نمی کرده است.

وی افزود: در مرداد ماه ۹۶ وزیر کشور به عنوان رییس شورای عالی حمل و نقل و ترافیک کشور مصوبه ای را برای استاندار جهت آگاهی و برای شهردار جهت اجرا ابلاغ کرد که بر اساس آن مصوبه این میله ها به هیچ عنوان نمی توانست در سطح شهر باشد.

شهردار رشت تصریح کرد: شهر رشت تا سال ۱۴۰۰  باید اتوبوس های خط معمولی داشته باشد و بعد از ۱۴۰۰ اتوبوس ویژه و از سال ۱۴۰۵ به بعد خط اول بی آرتی با مقدمات خاص خودش ایجاد شود.

وی افزود: بعد از جمع آوری این میله ها در فاز اول که قرار بود جمعه هفته ی بعدش فاز دوم نیز انجام شود. سوال هایی به وجود آمد و برای بررسی به ما گفتند فاز دوم را اجرا نکنید ما هم چندبار نامه زدیم و فرماندار رشت هم دو هفته پیش نامه زد که چرا فاز دوم را اجرا نمی کنید و جواب نامه ایشان را هم دادیم.

پر واضح است که این گزارش به دنبال چرایی جمع آوری این میله که چیزی جزء بقایای یک طرح شکست خورده بودند، نیست؛ بلکه سؤال اینجاست: چه کسی پاسخگو هدررفت بیت المال در سوءمدیریت شهری است؟!

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه