هشت دی گزارش می دهد:

حملات تروریستی، فتنه‌های پیچیده و آسیب‌های اجتماعی از اهداف جنگ رسانه ای/ راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات؛ واجبی فراموش شده!

راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات در کشور از ضرورت های مهمی است که با وجود تاکیدات کارشناس مورد غفلت دولت قرار گرفته این در حالی است ایجاد سامانه‌های احراز هویت، وضع قوانین به روز برای فعالیت شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو و پیام‌رسان‌های خارجی از جمله فعالیت‌هایی است که برای مقابله با اخبار جعلی باید انجام شود.

حملات تروریستی، فتنه‌های پیچیده و آسیب‌های اجتماعی از اهداف جنگ رسانه ای/ راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات؛ واجبی فراموش شده!

به گزارش هشت دی، در دنیای امروز انعکاس هیچ اتفاقی بدون وجود رسانه و فضای مجازی امکان پذیر نیست و ضرورت و اهمیت ایجاد شبکه ملی اطلاعات در داخل کشور باید مورد توجه هرچه بیشتر قرار گیرد.

به اوج رسیدن جنگ رسانه ای علیه ایران

بنا بر فرمایش رهبرمعظم انقلاب دشمنان نظام اسلامی کشور را به لحاظ فرهنگی محاصره کرده اند، جنگ رسانه ای بر علیه ایران به اوج خود رسیده و رسانه های دشمن حرفه ای ترین افراد را برای این جنگ خود استخدام کرده اند.

در این بین آمریکا در جهت عملیاتی کردن جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی ایران، طی سال های اخیر از ابزارهای مختلفی استفاده می کند.

اینترنت به عنوان رسانه ای با قابلیت انتشار محتوای صوتی، تصویری و متنی، نقش مهمی در جنگ نرم دشمن بویژه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران دارد؛ یکی از فضاهای معروف اینترنت، شبکه های اجتماعی مجازی هستند که توجه زیادی از مردم ایران را به خود جلب کرده است و این شبکه ها زیر نظر غرب قرار دارند.

شبکه های مجازی پیوند خورده با فرهنگ و سیاست غرب

امروز کشور همواره تحت حملات، تهدیدات فرهنگی و اعتقادی به ویژه از طریق شبکه های اجتماعی مجازی قرار دارد، از آنجایی که شبکه های اجتماعی موجود نظیر فیسبوک، توئیتر و یوتیوب رسانه‌های آمریکایی و هویت آنها با فرهنگ آمریکایی پیوند خورده است در نتیجه بار‌ محتوایی این شبکه ها در حمایت از سیاست آمریکا و ضد ارزشهای فرهنگی و اسلامی است‌.

به چالش کشاندن حکمرانی کشورها توسط فیک نیوزها

“سید علیرضا آل داود” پژوهشگر فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار هشت دی، با اشاره به تصویر سازی دشمن و جنگ رسانه ای در فضای مجازی، اظهار کرد: فیک نیوز‌ها در دنیای رسانه‌ای شده امروز می‌توانند حکمرانی کشور‌ها را با چالش‌های جدی روبه‌رو کنند، این در حالی است که بسیاری از کشور‌های پیشرفته برای مقابله با اخبار جعلی که امروز بستر آن در فضای مجازی و پلتفرم‌های آن است، قوانین بسیار سختگیرانه‌ای وضع کرده‌اند.

ضرورت راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات در کشور

آل داود با تاکید بر راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات در کشور بیان کرد: ایجاد سامانه‌های احراز هویت، وضع قوانین به روز برای فعالیت شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو و پیام‌رسان‌های خارجی از جمله فعالیت‌هایی است که برای مقابله با اخبار جعلی باید انجام شود.

این پژوهشگر فضای مجازی از ایجاد اقداماتی هماهنگ و ترکیبی در حوزه زیر ساخت و محتوا در ۳ لایه حاکمیت، مدیریت و کاربری برای مقابله با اخبار جعلی و شایعات، افزود: امروز ما در شرایط محاصره تبلیغاتی هستیم، نمونه این تبلیغات سوء رسانه ای در اوایل شیوع ویروش کرونا با برجسته کردن نقاط ضعف و تولید اخبار و پیام های مایوس کننده و استرس آور مشهود بود.

وی تصریح کرد: کشور ما در موضوع بهداشت و درمان از بسیاری از کشور‌ها در دنیا جلوتر است و امروز شاهد جلوه های امیدبخش و نقاط قوت کشور در بحث خدمات درمانی و در ساخت واکسن ویروس کرونا هستیم.

شایعه پراکنی دشمن و پنهان سازی جلوه های امیدبخش کشور

این مدرس سواد رسانه‌ای با بیان اینکه دشمن از بستر شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها علیه نظام جمهوری اسلامی ایران استفاده می کند، گفت: دشمن از این فضا در انتشار گسترده اخبار جعلی و شایعات در جهت پنهان ساختن جلوه‌های امیدبخش کشور، وارونه جلوه دادن حقایق و بیش از حد بزرگ نشان دادن نقاط ضعف عمل میکند.

ناامنی روانی هزاران بار خطرناک تر از ناامنی فیزیکی

آل داود با تاکید بر اینکه ناامنی روانی هزاران بار خطرناکتر از خود ناامنی است، اضافه کرد: در دنیای رسانه‌ای، رسانه‌ها و سکو‌های غیر بومی می‌توانند امنیت روانی در جامعه را نشانه‌روی کنند به همین دلیل باید در برابر جنگ روایت ها هوشمندانه قرار گرفت.

لزوم تولید روایت درست در مقابله با جنگ روایت ها

وی از مشتنج نشان دادن جامعه، تحریک افکار عمومی با هدف تخریب روانی جامعه علیه حاکمیت، ایجاد حس بی‌اعتمادی نزد مردم در برابر نظام، تزریق یاس و ناامیدی بدون ارائه هرگونه سند و ادله‌ را از جمله اقدامات دشمن در جنگ رسانه ای نام برد و افزود: برای مقابله با جنگ روایت‌ها می بایست روایت درست از وقایع را تولید کنیم و اجازه ندهیم دشمنان و بدخواهان از وقایع داخلی کشورمان برای افکار عمومی ما روایت‌سازی کنند.

آل داود با اشاره به مدیریت اخبار در کشورهای دیگر افزود: در دنیا معمولا هنگام وقوع حوادث در کشورهای مختلف شاهد مدیریت اخبار هستیم، اگر اخبار در شرایط بحرانی مدیریت نشود منجر به گسترده تر شدن موج شایعات و در نتیجه فراگیر شدن خسارات و تلفات گسترده میشود‌.

این پژوهشگر فضای مجازی با بیان اینکه جریانی داخل کشور در کنار فضای مجازی رها شده به دنبال ضربه زدن به انقلاب اسلامی و امنیت روانی مردم است، گفت: دشمنان به اقتضای زمان علیه هر مسئله ای در کشور جنگ رسانه‌ای عظیم بر ضد کشور به راه می اندازند و از هر حربه‌ای می‌توانند استفاده می‌کنند تا افکارعمومی داخل کشور با اخبار جعلی مشغول شود.

مصادره کردن فضای مجازی و هشتگ ها

وی با اشاره ترور سردار حاج قاسم سلیمانی و نقش دشمنان در فضای مجازی و رسانه ها گفت: دشمنان با مسدودسازی اکانت‌ها، صفحات و کانال‌های انقلابی در شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها، با فیلترینگ حبابی، ضریب دادن به محتوا و اکانت‌های ضد انقلاب و ممیزی هشتگ‌ها، این فضا را به نفع خود مصادره کردند.

این پژوهشگر فضای مجازی با بیان اینکه استرس ناشی از اخبار جعلی منجر به ضربات سنگین روحی و جسمی و در نتیجه کاهش ایمنی بدنی مردم می‌شود افزود: تلگرام و اینستاگرام علاوه بر اینکه بستر جنگ شناختی ادراکی ترکیبی حملات تروریستی، فتنه‌های پیچیده و آسیب‌های اجتماعی هستند بلکه بستر ایجاد ناامنی روانی نیز به شمار می‌روند، که می‌تواند خسارات بسیاری را به جامعه وارد کند.

استقرار انقلاب اسلامی در فضای مجازی همزمان با ۲۲بهمن

آل داود افزود: در آستانه ۲۲ بهمن ماه باید تلاش کنیم انقلاب اسلامی را در فضای مجازی مستقر کنیم و قدم اول آن استقلال در این فضا و فراهم ساختن زیر ساخت امن، ارزان و سریع و سرویس ها و خدمات برای مردم است.

به گزارش خبرنگار هشت دی، بنا بر فرمایش رهبرمعظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب” ابزارهای رسانه‌ای پیشرفته و فراگیر، امکان بسیار خطرناکی در اختیار کانونهای ضدّ معنویّت و ضدّ اخلاق نهاده است و هم‌اکنون تهاجم روزافزون دشمنان به دلهای پاک جوانان و نوجوانان و حتّی نونهالان با بهره‌گیری از این ابزارها را به چشم خود می‌بینیم.

دستگاه‌های مسئول حکومتی در این باره وظایفی سنگین بر عهده دارند که باید هوشمندانه و کاملاً مسئولانه صورت گیرد، و این البتّه به معنی رفع مسئولیّت از اشخاص و نهادهای غیرحکومتی نیست. در دوره‌ی پیش ‌رو باید در این باره‌ها برنامه‌های کوتاه مدّت و میان مدّت جامعی تنظیم و اجرا شود.”

نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد شکست محاصره تبلیغاتی و رویش نهال امید

بیانیه گام دوم رهبری همان بصیرتی است که از جوانان جسور و شجاع و مؤمن می‌خواهد که پیشگام در شکستن محاصره تبلیغاتی باشند و در خود و دیگران نهال امید به آینده را پرورش دهند و ترس و نومیدی را از خود و دیگران برانند که «این نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد» آنهاست.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه