"روح الله منعم" استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با ۸دی:

وقوع مردمی ترین انقلاب قرن بیستم در ایران/ مسئولین نگاه هوشیارانه ای به نقشه های دشمن داشته باشند

“روح الله منعم” استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی، گفت: با وجود مشکلات اقتصادی و معیشتی که مدیران اجرایی در رفع آن باید همت به خرج دهند، نمی توانیم از قدرت جمهوری اسلامی در عرصه منطقه ای و بین المللی غافل شویم، اگر جمهوری اسلامی ایران قدرت نداشت بدون شک آمریکایی ها با ایران درگیری نظامی ایجاد می کردند و رفتاری متفاوت با ایران داشتند.

وقوع مردمی ترین انقلاب قرن بیستم در ایران/ مسئولین نگاه هوشیارانه ای به نقشه های دشمن داشته باشند

روح الله منعم استاد دانشگاه و کارشناس سیاسی در گفتگو با خبرنگار هشت دی، در تشریح ضررهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایالات متحده آمریکا با سقوط حکومت پهلوی، اظهار کرد: بعد از کودتای ۲۸ مرداد در سال ۱۳۳۲ نگاه آمریکایی ها نسبت به ایران تغییر پیدا کرد، آمریکایی ها ایران را یک کشور مناسب به لحاظ جغرافیایی می دیدند و ایران سدی برای ورود کمونیسم به خاورمیانه و مسیر کنترل و رصد اتحاد جماهیر شوروی و روس ها بود.

منعم از ایالات متحده آمریکا بعنوان نماد جهان آزاد لیبرالیسم و اتحاد جماهیر شوروی بعنوان نماد کمونیسم کشورهای تحت امر اتحاد شوروی به عنوان دو برنده و قدرت غالب جنگ جهانی دوم یاد کرد و افزود: با پایان دهه چهل شمسی موقعیت و جایگاه ایران برای آمریکا، ویژه، تاثیر گذار و راهبردی شد زیرا آمریکا تمام‌ توان خود را در غالب نظام دو قطبی که بعد از جنگ جهانی دوم به وجود امده بود قرار داده بودند.

این استاد دانشگاه درباره در اختیار قرار دادن خاورمیانه به ایران توسط آمریکا، گفت: با شروع جنگ ویتنام در دهه شصت میلادی و با توجه به اینکه آمریکا دیگر نمیتوانست در چند جبهه با شوروی مقابله کند در نتیجه خاورمیانه را در اختیار ایران قرار داد و ایران تبدیل به یک پایگاه و دژ مستحکم آمریکایی ها برای منافع غرب شامل تامین ارزان، مطمئن و آسان انرژی نفت به اروپا و کشور های متحد آمریکا، ایجاد یک بازار مصرف انبوه برای کالاهای غربی، پشتیبانی از رژیم صهیونیست در تقابل با کشور های عربی طرفدار فلسطین‌ و… شد.

توهم محمدرضا پهلوی در شراکت با آمریکا

وی با اشاره به تمرکز شاه بر روی سیاست خارجی، مباحث نظامی، امنیتی و تمرکز بر روی کشورهای حوزه خلیج فارس و خاورمیانه، افزود: محمد رضا شاه دچار این توهم شد که به تنهایی می تواند غرب اسیا را تحت کنترل و مدیریت نظامی خود قرار دهد خصوصا که با اتفاقاتی که در اواخر دهه چهل شمسی و اوایل دهه پنجاه در عمان و درگیری که بین کشور های عربی فلسطین و اسرائیل به وجود آمد باعث افزایش قیمت نفت شد و با افزایش قدرت مالی محمدرضا شاه این توهم در وی تقویت شد که من شریک امریکایی ها هستم.

منعم تصریح کرد: در نتیجه جبهه، نیروهای داخلی، گروه های مذهبی، مردم کوچه و بازار، جامعه کشاورزی، روستایی و طبقه متوسط شهری از قالب فکری حکومت پهلوی دور شد به این معنا که تمرکز شاه بیشتر روی سیاست خارجی، مباحث نظامی، امنیتی و تمرکز بر روی کشور های حوزه خلیج فارس و خاورمینه رفت.

وحشت جهان غرب از وقوع انقلاب اسلامی

کارشناس سیاسی با بیان اینکه مردمی ترین انقلاب قرن بیستم در ایران رقم خورد، بیان کرد: هنر مدیریتی نیروهای پیرو امام خمینی(ره) و جریان انقلابی متشکل از جریان مذهبی، ملی و توده های گسترده مردم باعث شد که مردمی ترین انقلاب قرن بیستم در ایران رقم زده شود با وجود اینکه کارشناسان سیاسی و بین المللی معتقد بودند که اگر در ایران بخواهد یک اتفاق اجتماعی رخ دهد باید در قالب اندیشه مارکسیسمی رخ دهد و در نهایت وقوع انقلاب اسلامی جهان غرب را دچار وحشت زدگی کرد.

وی ادامه داد: با روی کار آمدن انقلاب اسلامی ابتدا دولت آمریکا بدنبال ایجاد تعامل با دولت موقت بود، در حدود کمتر از یک سالی که دولت موقت برسرکار بود آمریکایی ها تلاش زیادی کردند و با دیداری که بین نخست وزیر دولت موقت و مشاوره امنیت ملی آمریکا در الجزیره صورت گرفت، آمریکایی ها به این جمع بندی رسیدند که از دولت نوپا ایران آسیبی به آن ها نخواهد رسید و این اشتباه راهبردی امریکا بود.

شکل گیری جریان ضد آمریکایی در تمام اقشار و گروه های جامعه

منعم با بیان اینکه اشتباه راهبردی دیگر آمریکا در جدی نگرفتن انقلاب اسلامی بود، ادامه داد: با تجمعات متعدد، سقوط سفارت خانه آمریکا و اشغال لانه جاسوسی، آمریکایی ها به این نتیجه رسیدند که در ایران به معنای واقعی یک جریان ضد آمریکایی قالب شده و گروه های متعدد سیاسی، جریان های مذهبی، جامعه، بازاریان، گروه های روشنفکری، ملی گراها و حتی توده ای ها همه مخالف امریکا هستند.

فشار نظامی آمریکا با ترغیب صدام و خشونت ورزی در داخل ایران

کارشناس سیاسی با بیان اینکه آمریکا از بعد نظامی بدنبال تحت تاثیر قرار دادن انقلاب اسلامی بودند گفت: آمریکا به واسطه بحران تجزیه طلبی که در برخی از استان ها، فضای همهمه و خشونت ورزی در برخی از شهرها و از طرفی دیگر ترغیب و حمایت از صدام برای حمله به ایران باعث شد کمترین اعتماد ایران نسبت به امریکا سلب و تبدیل به یک دشمن استراژدیک برای انقلاب اسلامی شود.

وی با بیان اینکه با تبدیل ایران به یک پایگاه قدرتمند سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی، آمریکا برای تامین منافع خود در خلیج فارس از طریق عربستان صعودی و کشورهای عربی وارد عمل شد، گفت: آمریکا از درگیری نظامی با ایران فاصله گرفت و حوزه درگیری را به موضوعات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، بی اعتبار و بد نام کردن انقلاب اسلامی در مجامع بین المللی، تحریک کشورهای غربی برای عدم ارتباط دیپلماتیک با ایران پرداخت.

تلاش آمریکا برای کنار آمدن با ایران برای رسیدن به منافع خاورمیانه و خلیج فارس

منعم‌ با اشاره به آغاز گام به گام تحریم های آمریکا از سال۵۸، بیان کرد: آمریکا همواره تصور می کرد که می تواند با جمهوری اسلامی کنار بیاید زیرا به موقعیت راهبردی به لحاظ جغرافیای نیاز داشت، خاورمیانه، موضوع اعراب و اسرائیل، انرژی و امنیت خلیج فارس، تعادل بخشی بین گروه های اسلامی شیعیان و ثبات منطقه برای فروش کالاهای غرب و از همه مهمتر امنیت در خلیج فارس برای امریکا بسیار مهم بود.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اهمیت امنیت خلیج فارس برای آمریکا، افزود: اگر این امنیت تبدیل به بحران شود می تواند کل منطقه را در برگیرد و به آرامی به اروپا و متحدان امریکا سرایت کند، پس این ذهنیت را داشتند که با جمهوری اسلامی به واسطه تحریم های اقتصادی، شبیخون فرهنگی و… کنار بیایند.

منعم با اشاره به فروپاشی شوروی گفت: با سقوط شوروی آمریکایی ها تقریبا بدون دشمن ماندند و عملا از سال ۱۹۹۱ به عنوان یک کشور بی رقیب در عرصه بین المللی محسوب شدند.

ایران بدنبال حذف اسرائیل و خاورمیانه ای عاری از صلاح کشتار جمعی است

منعم با تاکید بر اینکه آمریکا بدون دشمن نمی تواند بماند و جمهوری اسلامی قابلیت درگیر کردن آمریکا را دارد، گفت: ایران کشوری به دنبال صلح، عدالت، ایجاد تمدن نوین اسلامی است، کشوری که به دنبال ایجاد اتحاد و همدلی در بین کشور های جهان اسلام است و می خواهد خاورمیانه عاری از صلاح های کشتار جمعی باشد و شروع آن می بایست با حذف اسرائیل باشد.

آمریکا قدرت مقابله نظامی با ایران را ندارد

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: با وجود مشکلات اقتصادی و معیشتی که مدیران اجرایی در رفع آن باید همت به خرج دهند، نمی توانیم از قدرت جمهوری اسلامی در عرصه منطقه ای و بین المللی غافل شویم، اگر جمهوری اسلامی ایران قدرت نداشت بدون شک آمریکایی ها با ایران درگیری نظامی ایجاد می کردند و رفتاری متفاوت با ایران داشتند اما می دانند که توان و زور اینکار را ندارند.

ایران با ملت آمریکا دشمنی ندارد

وی با بیان اینکه ایران با ملت امریکا دشمنی ندارد گفت: آمریکا از سال ۱۹۹۱ در تلاش است که ایران را به عنوان دشمن برای امریکایی ها تعریف کند اما جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده است که با ملت امریکا دشمنی ندارد و دشمنی جمهوری اسلامی ایران با سردم داران کاخ سفید است به این جهت که آنها حرمت جایگاه استقلال و توسعه ملت ایران، تمامیت ارضی و منافع جمهوری اسلامی ایران را به رسمیت نمیشناسند.

منعم با اشاره به فرمایش رهبرمعظم انقلاب در بیست سال گذشته در رابطه با چالش جدی و هویتی در جامعه امریکا اضافه کرد: امریکا نمی تواند با ایران به تفاهم برسد زیرا انقلاب اسلامی یک فضا و روزنه جدید در عرصه روابط بین المللی ایجاد کرده است، یک رایحه امید که با استقلال طلبی و محترم شمردن رای و ارای عمومی ملت قدرتمند است.

اجرای پیچیده ترین تحریم های تاریخ بر ایران با هدف سرخوردگی و ناامیدی ملت

این استاد دانشگاه تصریح کرد: آمریکا با حلاوت این رایحه خوش و زیبایی شناسی که در نظام آن مردم صاحب قدرت هستند را میخواهد به هر طریق ممکن به ضد ارزش تبدیل کند و بویژه به واسطه تحریم های فلج کننده مردم را از درون جامعه ایرانی ناامید، سرخورده و آزرده خاطر کند، بر همین اساس پیچیده ترین تحریم های تاریخ روابط بین الملل امروز بر ملت ایران وارد می شود.

شکاف عظیم اجتماعی آمریکا در یکسال پایانی دولت ترامپ

وی با اشاره به مشکلات داخلی آمریکا، ادامه داد: با توجه به اینکه آمریکا پنجاه ایالت با حکومت و مجلس محلی جداگانه، انبوهی از تنوعات فرهنگی، اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و مذهبی مختلف دارد در یکسال پایانی دولت اقای ترامپ شکاف اجتماعی عظیمی در امریکا رخ داد و قرائن، شواهد و تئوریست های غربی اذعان دارند که امریکا از درون دچار مشکلات جدی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است.

قدرت جمهوری اسلامی بر پایه مردم سالاری

منعم با تاکید بر اینکه پایه قدرت جمهوری اسلامی مردم سالاری است و مولفه اصلی مردم سالاری دینی هم حضور مردم در صحنه است افزود: آمریکا در تلاش است که به واسطه تحریم ها حضور مردم را حذف کند، امریکا تصور میکند وقتی اقتصاد، معیشت و چرخ زندگی روزمره مردم نچرخد شعاع معنوی جمهوری اسلامی کم فروغ می شود، وقتی خانواده ایرانی از فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی دور شود و سبک زندگی، عادات، رفتار ها و ارزش های ملت ایران تغییر پیدا میکند به همین دلیل بدنبال تنش و دشمنی فرهنگی هستند.

مسئولین نگاه هوشیارانه به نقشه های دشمن داشته باشند؛ دشمن در کمین ضربه به نظام است

این استاد دانشگاه ادامه داد: آمریکا از طریق تنش و دشمنی های سیاسی در بین مسئولین و مدیران جمهوری اسلامی ایران درصدد ورود و ضربه به بدنه جمهوری اسلامی است، مدیران و مسئولین باید مراقب باشند و با سطحی نگری، ساده انگاری و سبک شمردن نقشه های پیچیده دشمن دور و غافل نمانند.

دشمن درصدد سوء استفاده از مشکلات داخلی کشور است

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه دشمن بواسطه فشار های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میخواهد جمهوری اسلامی را به زانو در بیاورد افزود: برخی از سوءمدیریت ها، عدم برنامه ریزی ها، عدم کارکرد و عملکرد های موفق در برخی از حوزه هو که منجر گله مردم و مقام معظم رهبری شده است می بایست هرچه سریعتر رفع شود زیرا دشمن بدنبال سواستفاده از مشکلات داخلی است.

وی خاطرنشان کرد: صدای آزادی خواهی ملت های در بند، صدای استقلال طلبی ملت های منطقه که از ایران شروع شده است، آرام آرام در سطح منطقه در حال گسترش است، اهمیت دادن به نسل جوان جویای نام، اهمیت دادن به اقشار متوسط و اسیب پذیر و از همه مهمتر سهیم کردن مردم در ضمام داری کشور مانع از بروز ناامیدی در بین ملت ایران می شود.

نیاز کشور به مدیرانی از نسل جوان و انقلابی

این استاد دانشگاه با تاکید بر پایبندی بر آرمان های انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) گفت: منویات مقام معظم رهبری که صدا و زبان رسای مردم است و ایشان همواره بر امید آفرینی تاکید دارند، امروز کشور به یک ساختار مدیریتی جوان انقلابی که بدنبال آبادانی و عمران کشور است نیازمند است تا از این طریق ارزش های انقلاب را برای نسل پنجم باز تولید و باز پخش کند.

کارشناس سیاسی با بیان اینکه نسل جدید بدنبال مکتب سازی است بیان کرد کرد: نسل جدید جویای نام علاقمند به داشتن فرصت است تا بتواند در برابر توطئه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و نظامی آمریکا بایستد و همچون امام خمینی(ره) و حاج قاسم سلیمانی مکتب ساز شود.

منعم خاطرنشان کرد: هرجا که به اصول اعتقادات پایبند بودیم موفق عمل کردیم اما هر جا دچار ساده انگاری، عافیت طلبی، دنیا گرایی، مال پرستی و شهوترانی شدیم متاسفانه نتوانستیم شعارهای انقلاب اسلامی را عملیاتی و گله مندی مردم در حوزه های مختلف را بوجود آوردیم.

گله مندی ملت از مسئولین است نه از اصل نظام

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه گله مندی مردم ایران از نظام جمهوری اسلامی نیست بلکه از عملکرد مسئولین است گفت: در صورتیکه عملکرد افراد و مسئولین بر اساس شرایط انقلاب اسلامی و مردم سالاری دینی باشد براحتی میتوانند ریل انقلاب اسلامی به سمت و سوی هدف اصلی یعنی رسیدن به یک کشور قدرتمند، صلح طلب، دین مدار و‌ ارزش آفرین برساند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
خدا عاقبت کشور را ختم بخیر کند....... مسئولان از مریخ نیامده اند که..... مسئولان متعلق به همین‌نظامند.همین نظام آنها را بر سر کار آورده و.... و وقتی مردم بقول خودتان از مسئولان گله مندند در واقع گله مندی شان به نظام هم‌ بر می گردد. پ بفکر آینده این مرز و بوم و اسلام و ایران باشید.
در حاشیه