حل مشکلات رودبار نیازمند توجه ملی است

رودبار؛ شهری با مدیران پروازی!/ جزیره سد منجیل؛ متروکه ای فراموش شده + عکس

مدیریت پروازی آفت بزرگی است، یعنی مدیر در منطقه سکونت ندارد و فقط در ساعت اداری رفت و آمد می کند که می تواند در درک حجم مشکلات چالش برانگیز باشد؛ این موضوعی است که امام جمعه رودبار آن را یکی از مهم ترین معضلات در سطح مدیریت شهرستان می داند.

رودبار؛ شهری با مدیران پروازی!/ جزیره سد منجیل؛ متروکه ای فراموش شده + عکس

به گزارش خبرنگار ۸دی، شهرستان رودبار در ۶۰ کیلومتری شهر رشت قرار دارد و به دلیل وجود چشمه‌ها و رودهای فراوان و همچنین گسترهٔ عظیمی از درختان زیتون درجه یک به “دیار زیتون” معروف است.

تاریخ شهرستان رودبار را میتوان به ۲بخش قبل و بعد از زلزله مرگبار سال ۱۳۶۹ تقسیم کرد، زلزله ای که بعد از گذشت ۳۰ سال هنوز برخی از آثار آن در بافت شهر پیداست.

۳۱ خردادماه برای بسیاری از گیلانی ها به ویژه اهالی شهرهای رودبار یادآور تلخ ترین حادثه است شبی که با لرزیدن زمین بیش از ۳۵ هزار مرد و زن، کودک و نوجوان، پیر و جوان زیر خروارها خاک ماندند و اکنون پس از گذشت چندین سال مردم از ابتدایی‌ترین حق خود یعنی وضعیت لوله کشی ها اعتراض دارند.

وضعیت کارخانجات تولیدی و صنعتی شهرستان رودبار بسیار نگران کننده است و کارکنان این شرکت ها با انواع و اقسام مشکلات روبرو هستند بعضی شرکت ها به بخش خصوصی واگذار شده و به حالت نیمه تعطیل درآمده اند و هیچگونه نظارتی از این گونه شرکت ها به عمل نمی آید.

ساماندهی رودخانه سپیدرود فرصتی مغفول مانده‌ در شهرستان رودبار

امام جمعه رودبار در گفت‌وگو با خبرنگار هشت دی، بخشی از مشکلات و نقاط قوت مغفول مانده این شهرستان را برشمرد.

سید حسن سید محمدی، امام جمعه‌ رودبار در گفت و گو با خبرنگار هشت دی، با بیان اینکه شهرستان رودبار به عنوان ورودی استان و اینکه ۲۰ درصد از خاک استان را تشکیل می‌دهد می‌تواند یکی از مناطق جذب گردشگر و ورود مردم به استان باشد اظهار کرد: شهرستان رودبار فرصت های مغفول مانده‌ای چون ساماندهی رودخانه سپید رود دارد که می‌تواند در توسعه اجتماعی تاثیر گذار باشد.

رودبار؛ شهری با مدیران پروازی!

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با بیان اینکه من بیشتر به مسئولان استانی گله دارم چون مدیران رودبار اکثرا پروازی هستتد گفت: مدیریت پروازی بزرگترین آفت در مدیریت است یعنی مدیر در منطقه نیست و فقط در ساعت اداری رفت و آمد دارد و مشکلات را خوب درک نمی کنند.

امام جمعه‌ رودبار با بیان اینکه می توانیم بگوییم هیچ کاری در خصوص ساماندهی این رودخانه انجام نشده است گفت: این رودخانه در هر کشوری بود بهترین استفاده را از آن می‌کردند اما در اینجا کمترین کاری برای آن انجام ندادند.

وی با اشاره به جزیره منجیل که بلااستفاده مانده است اذعان کرد: از داخل سد منجیل میتوان به عنوان پرورش ماهی در قفس استفاده کرد که قدم هایی برداشته شده اما متاسفانه به نتیجه نرسیده زیرا دستگاه‌های مختلف در این مسیر سنگ اندازی می‌کنند.

بانک ها برای پرداخت تسهیلات کرونایی هماهنگ نیستند

وی با بیان اینکه در حوزه روستایی و گردشگری روستایی سیاست گذاری دولتی انجام شده اما موانع استانی وجود دارد گفت: تسهیلات کرونا در شهرستان ما به خوبی پرداخت نشده زیرا بانک‌ها هماهنگ نیستند؛ متاسفانه در شهرستان این مشکلات وجود دارد و استان هم توجهی ندارد.

حجت‌‌الاسلام والمسلمین محمدی تصریح کرد: صرفا نمی‌گوییم ایجاد اشتغال کنید اما حداقل تلاش و کوشش کنید و اشتغال های موجود را زنده کنید.

امام جمعه‌ رودبار با اشاره به اینکه در اجرا‌ها موانع وجود دارد گفت: اگر مدیران در اجرا بیشتر تلاش و کوشش کنند و برای شهرستان دل بسوزانند می‌توانیم ‌یکی از شهرستان‌های نمونه باشیم زیرا امکانات، نیروی انسانی، مردم خوب و مواهب الهی و طبیعی بسیار داریم.

وی با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری نشده و زمانی هم که سرمایه گذار می‌آید سنگ اندازی می‌کنند گفت: سرمایه گذاری نشده و اگر هم شده، الان تعطیل یا نیمه تعطیل است مثل کارخانه های متعدد یا سوله هایی که وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی افزود: هر چقدر تلاش می‌کنیم که مشکلات را به جایی برسانیم‌ تا مسیولین توجه کنند، موفق نمی‌شویم.

رودبار بعد از زلزله هنوز هم محروم است

امام جمعه رودبار با تاکید بر اینکه رودبار بعد از زلزله هنوز محروم است ابراز کرد: اگر در بازسازی و تعمیرات دقت می‌شد در هر دوره‌ سرشماری با کاهش جمعیت مواجه نمی‌شدیم، علت اینکه جمعیت رودبار در این سالها نه تنها پر نشده بلکه کمتر شده به این است که مردم به دنبال امکانات رفاهی هستند.

وی ادامه داد: روستایی به نام زکابر در رودبار وجود دارد که اگر تیر برق های چوبی زمان اوایل انقلاب که جهاد سازندگی گذاشته بود را برداریم احساس می کنیم که در زمان قاجار قدم می‌زنیم و این نشان می‌دهد به این شهرستان توجهی نکردند.

وی با بیان اینکه از همه امکانات بالقوه‌ رودبار می‌توان بهترین استفاده را کرد گفت: کشت گلخانه‌ای، اقلیم چهار گانه رودبار از لوشان با تنوع قومیت و فرهنگی، مناطق کوهستانی، بادهای منجیل، آب و هوای خشک همه فرصت هستند که به آنها توجه نمی‌شود‌.

امام جمعه رودبار با اشاره به اینکه سال ۹۸ نزدیک به ۳۰ میلیون نفر از رودبار عبور کردند و ما نتوانستم شهرستان را معرفی کنیم افزود: یک مسافر یا گردشگر اگر ۲ و ۲ دهم روز سکونت نداشته‌ باشد هیچ نفعی برای منطقه ندارد اگر بتوانیم با داشتن امکانات ۳ یا ۴ روز مسافران را نگه داریم رونق اقتصادی ایجاد می‌شود اما امکانات نداریم تا حداقل ۱۰ درصد از این جمعیت را نگه می‌داشتیم‌.

لوله کشی آب رودبار مربوط به زمان زلزله است

وی با اشاره به مشکلات حوزه آب و لوله کشی شهرستان رودبار با بیان اینکه لوله کشی آب رودبار به دلیل اضطرار در زمان زلزله انجام شده است، بیان کرد: در آن زمان بهترین کار همین رساندن آب به مردم بود اما به مرور مشکلات لوله کشی خود را نشان داد.

حل مشکلات رودبار توجه ملی می‌طلبد

حجت الاسلام والمسلمین محمدی تصریح‌ کرد: خیلی تلاش شده اما هنوز مشکلات پابرجاست و علیرغم همه زحمات ترکیدگی لوله در سطح معابر بیشتر است که خارج از توان بودجه سالیانه ای است که در کمیته برنامه‌ریزی برای شهرستانی گذاشته می‌شود و توجه ‌ملی می‌طلبد.

جزیره سد منجیل؛ متروکه ای فراموش شده

این در حالی است که شهر منجیل در شهرستان رودبار نیز از ظرفیت بالایی برخوردار است.

کسانی که سد منجیل را دیده اند حتما پشت سد متوجه یک جزیره کوچک هم شده اند این جزیره خدادای که مشرف به سد منجیل و کوه و آب پشت سد است، ظرفیت بالایی برای جذب گردشگر دارد.

ساماندهی جزیره دریاچه سد سفیدرود با هدف جذب گردشگر می تواند برای شهر منجیل درآمد پایدار ایجاد می کند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه