وقتی قیمت یک‌شانه تخم مرغ از یارانه ماهیانه بیشتر است

افزایش ناگهانی تخم مرغ با گران شدن قیمت دان/ نقش مغفول مانده دولت در قیمت گذاری بر کالاهای اساسی

در استان گیلان تنها یک کارخانه تولید تخم مرغ وجود دارد، این در حالی است که افزایش قیمت دان مرغ و گرانی هزینه حمل و نقل در واردات تخم مرغ از استان های دیگر را می توان از عوامل گرانی آن دانست.

افزایش ناگهانی تخم مرغ با گران شدن قیمت دان/ نقش مغفول مانده دولت در قیمت گذاری بر کالاهای اساسی

به گزارش هشت دی، میانگین قیمت تخم مرغ در سال ۹۶ حدود ۱۰هزار تومان، سال ۹۷، ۱۳ هزار تومان و به صورت میانگین در سال ۹۸، ۱۴ هزار تومان بوده است که البته در طول این سه سال نوسانات قیمتی به دلیل واردات، توزیع عدم توزیع نهاده ها حمل و نقل و سوء مدیریت در تنظیم بازار وجود داشت که باعث نارضایتی مردم بود.

کشور در سال ۹۸ موفق به خودکفایی در تولید تخم‌مرغ شد و بر اساس آمار اعلام شده سالیانه ۹۰۰ هزار تن تخم مرغ در کشور تولید میشود به گونه ای که حتی سه ماهه نخست سال ۹۸ صادرات نیز داشتیم.

اما امسال با اوج جهش قیمت تخم مرغ در بین سال‌های گذشته مواجه شدیم، افزایش ۴برابری قیمت تخم مرغ که می بایست در طی ۱۰ سال افزایش پیدا می‌کرد باعث شده است قیمت یک شانه تخم مرغ از مبلغ یارانه ماهانه سبقت گیرد.

مهدی نقدی سرپرست معاونت نظارت و بازرسی سازمان صمت استان گیلان در گفتگو با خبرنگار هشت دی، با تاکید بر اینکه تعیین قیمت تخم مرغ و مرغ بر عهده ستاد تنظیمات بازار کشور است، اظهار کرد: در ستاد تنظیم بازار کشور تعیین قیمت و فروش تخم مرغ را بر اساس کیلو است ولی مردم در استان هایی نظیر گیلان تخم مرغ را بصورت شانه ای یا دانه ای خریداری می کنند.

وجود تنها یک کارخانه تولید تخم مرغ در گیلان

نقدی با اشاره به فروش تخم ماکیان محلی و تخم اردک در بازارهای گیلان گفت: با توجه به اینکه در استان گیلان تنها یک کارخانه تولید تخم مرغ با تولید حدود هزار تن در رودبار وجود دارد، مجبور به واردات تخم مرغ از سایر استان های کشور هستیم و از طرفی دیگر وجود تخم ماکیان محلی در تامین نیاز مصرفی مردم گیلان مؤثر است.

افزایش ناگهانی تخم مرغ با گران شدن قیمت دان مرغ

سرپرست معاونت نظارت و بازرسی سازمان صمت استان گیلان با بیان اینکه افزایش قیمت دان مرغ از دیگر عوامل افزایش قیمت تخم مرغ است بیان کرد: امور پشتیبانی دام بدلیل افزایش قیمت دان، بصورت ناگهانی دو هزار تومان به قیمت تخم مرغ اضافه و آن را گران کرد.

ثبت بیش از ۶۹۰۰مورد عملیات نظارت توسط اداره سازمان بازرسی

وی در تشریح گزارش عملکرد بازرسی سازمان صنعت معدن استان گیلان در سامانه بازرسی کشور از تاریخ ۲۷ آذر تا ۲۷ دی ماه سال جاری گفت: در این سامانه تخلفات و پرونده هایی که بازرس های سراسر کشور تعیین می کنند ثبت می شود و هرماه یک گزارش عملکرد به سراسر استان های کشور اعلام می شود، در طول یک ماه اخیر ۶هزار ۹۷۲مورد عملیات های بازرسی در استان گیلان انجام و ثبت شده است.

رتبه دوم گیلان در تعداد عملیات های بازرسی های انجام شده در یک ماه اخیر

سرپرست معاونت نظارت و بازرسی سازمان صمت استان گیلان ادامه داد: از این تعداد پرونده در تعداد عملیات های بازرسی های انجام شده سازمان بازرسی گیلان رتبه دوم در کشور را کسب کرده که ارزش مالی این جریمه ها و تخلفات ثبت شده در این پرونده ها ۶۳۶میلیارد تومان است.

وی در ادامه این مطلب افزود: استان گیلان در تعداد کل پرونده های ارسال شده به تعزیرات از طریق سامانه دارای رتبه ششم و در میانگین تعداد عملیات های بازرسی در ازای هر بازرس در استان رتبه سوم را در کشور کسب کرده است.

دولت با پرداخت یارانه شرایط قیمت گذاری را فراهم کند

نقدی درباره دلایل افزایش قیمت ها بویژه در کالاهای اساسی بیان کرد: این دولت ها هستند که می بایست با پرداخت یارانه شرایط تعیین قیمت‌ گذاری برروی کالاها را برای خود فراهم کنند، وقتی دولت یارانه ها را حذف می کند و قیمت را برحسب عرضه تقاضا تعیین می کند با افزایش قیمت ناگهانی مواجه می شویم.

سرپرست معاونت نظارت و بازرسی سازمان صمت استان گیلان ادامه داد: به عنوان مثال یک کارخانه میزان تولید خود را افزایش و با وجود عدم کیفیت کافی، با قیمت بالایی محصول خود را به بازار تزریق می کند.

وی با بیان اینکه قیمت گذاری بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود که گاهی باعث شدت افزایش قیمت کالا می شود افزود: دولت در رابطه با کالاهایی نظیر بنزین، گندم، روغن و…که یارانه می دهد قیمت گذاری می کند اما در قیمت گذاری در کالاهای دیگر هیچ نقشی ندارد.

هزینه حمل و نقل و تأثیر آن بر روی کالاهای وارداتی از استان های دیگر

نقدی با اشاره به هزینه حمل و نقل در قیمت کالاهای وارداتی از استان های دیگر گفت: یکی از بزرگترین مشکلات ما هزینه حمل و نقل است که نظارت بر روی آن بر عهده اداره راه است که می بایست بشدت با شرکت و ادارات متخلفی که مسئول حمل و نقل بار هستند برخورد کنند تا مانع افزایش قیمت در کالاهایی که از استان های دیگر وارد گیلان شده شوند.

سرپرست معاونت نظارت و بازرسی سازمان صمت استان گیلان با تاکید بر برخورد با متخلفان در امور حمل و نقل تصریح کرد: این رانندگان دارای کارت سوخت هوشمند هستند که یا باید کارت سوخت آنها را حذف یا هزینه حمل و نقل را کاهش دهند و یا در نهایت پروانه آنها باطل شود.

سود قانونی خرده فروشان ۷درصد و عمده فروشان ۳درصد

نقدی در ادامه بیان کرد: درصد سود قانونی برای خرده فروشان ۷درصد و برای عمده فروشان ۳درصد سود است که در صورت عدم رعایت، شکایات مردمی و یا توسط بازرسی های میدانی شناسایی شده، برای آنها پرونده تشکیل میشود و به تعزیرات ارجاع داده میشوند.

وی با تاکید بر اینکه قیمت گذاری کالاها توسط سازمان حمایت مصرف کننده و تنظیم بازار کشور انجام می شود اضافه کرد: بخش دیگر کالاها مثل شیرینی و… توسط کمیسیون نظارت استان ها قیمت گذاری میشوند ودر نهایت وظیفه سازمان نظارت و بازرسی نظارت بر قیمت مصوب است.

نقدی سرپرست معاونت نظارت و بازرسی سازمان صمت استان گیلان در پایان خاطرنشان کرد: مردم در صورت مشاهده تخلفات می توانند با ۱۲۴تماس حاصل نمایند که در اسرع وقت توسط تیم بازرسی سازمان صمت به موارد را پیگیری خواهد کرد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه