بررسی وضعیت اینترنت در گیلان؛

مشکل آنتن دهی اینترنت موبایل در ۳۰درصد روستاهای گیلان/ پهنای باندی که جوابگوی نیاز روز مردم نیست

عدم آنتن‌دهی موبایل و فراهم نبودن پوشش اینترنت در برخی مناطق به ویژه روستاها و ارتفاعات استان گیلان باعث شده که دانش آموزان این مناطق عملاً از آموزش مجازی بی بهره باشند.

مشکل آنتن دهی اینترنت موبایل در ۳۰درصد روستاهای گیلان/ پهنای باندی که جوابگوی نیاز روز مردم نیست

به گزارش هشت دی، زندگی امروز همه ما به نوعی به اینترنت گره خورده و نمی‌توان منکر گسترش روزافزون تاثیر آن بر بخش‌های مختلف شد البته این امر در کنار برخورداری از مزایای گسترده همچون تسهیل دسترسی به اطلاعات مختلف در کوتاه‌ترین زمان، معایبی نیز به همراه دارد.

شیوع کرونا مشکلات وسیع کشور در حوزه زیرساخت اینترنت را بیش از گذشته نمایان ساخته و وضعیت زمانی بیشتر قابل تامل‌ می‌شود که نگاهی به نحوه بهره‌گیری دانش‌آموزان از آموزش مجازی در این ایام بیندازیم.

عدم آنتن‌دهی موبایل و فراهم نبودن پوشش اینترنت در برخی مناطق به ویژه روستاها و ارتفاعات استان گیلان باعث شده که دانش آموزان این مناطق عملاً از آموزش بی بهره باشند.

البته مشکل تنها به ضعف آنت دهی اینترنت مربوط نیست بلکه قبل از آن باید به مبحث عدم پوشش صد در صدی تلویزیون در گیلان پرداخت چرا که دانش آموزان برخی مناطق استان حتی امکان بهره‌گیری از جدول پخش شبکه‌های تلویزیونی را نیز ندارند و به گفته معاون فنی صدا و سیمای مرکز گیلان، در حال حاضر ۲ درصد از مناطق کوهستانی و بالادست استان پوشش تلویزیونی ندارند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان در گفتگو با خبرنگار هشت دی با بیان اینکه حدود ۲ هزار و ۵۰۰ روستا در استان داریم که از ۲ هزار روستا بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارند و طبق برنامه وزارت ارتباطات مکلف هستیم وضعیت پوشش اینترنت در این روستاها را در اولویت کاری خود قرار دهیم.

سرعت اینترنت انتظارت فعلی مردم را محقق نمی‌کند

فرزاد توکلی با اشاره به اینکه حدود هزار و ۳۰۰ روستای گیلان اینترنت مبتنی بر Adsl دارند خاطرنشان کرد: البته محدودیت پهنای باند و سرعت اینترنت حتی در شهرها نیز باعث شده نتوانیم انتظارات مردم را محقق کنیم.

وی افزود: در گذشته، مردم بیشتر در حوزه وب گردی و دانلود محتوا از اینترنت استفاده می‌کردند اما امروزه نیازها تغییر کرده و بیشتر به صورت مولتی مدیا مورد استفاده قرار می‌گیرد و همین تغییر، نیازمند داشتن پهنای باند باکیفیت‌تر است.

سرویس‌های اینترنت پاسخگوی نیاز آموزش آنلاین دانش آموزان و دانشجویان نیست

توکلی با بیان اینکه هزار و ۳۰۰ روستای گیلان Adsl دارند گفت: البته این بدان معنا نیست که سرعت نت در این روستاها خوب است بلکه به خاطر مسائلی مانند مسافت، سرویس‌های ما کیفیت لازم را نداشته و پاسخگوی نیازهایی همچون آموزش آنلاین دانش آموزان و دانشجویان نیست.

وی با تاکید بر اینکه سرویس‌های اینترنت با توجه به نیاز روز مردم کیفیت لازم را ندارد و با وجود افزایش پهنای باند، همچنان نیاز مردم برطرف نمی‌شود تصریح کرد: با توجه به محدودیت‌های موجود در سرویس اینترنت Adsl، مردم بیشتر تمایل دارند از سرویس اینترنت موبایل استفاده کنند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان با اشاره به اینکه پروژه فیبر نوری یک سال و نیم است که در استان ما آغاز شده اما بیشتر در مراکز شهرستان‌ها توسعه یافته است اظهار کرد: از آن جایی که اینترنت تلفن همراه محدودیت‌های مکانی ندارد، بیشتر مورد توجه مردم قرار گرفته است.

۵۳۸ روستای بالای ۲۰ خانوار گیلان اینترنت همراه ندارند

توکلی اینترنت نسل ۳ و ۴ تلفن های همراه را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: ۵۳۸ روستای بالای ۲۰ خانوار گیلان اینترنت روی موبایل ندارند و این روستاها را در تقسیم بندی‌ها، جزء اولویت‌های کاری خود قرار داده‌ایم.

وی افزود: طبق اولویت بندی‌ها، روستاهای اولویت اول و دوم تا پایان امسال و روستاهای با جمعیت کمتر یعنی اولویت سوم تا خرداد ماه، پوشش اینترنت در بستر گوشی را خواهند داشت.

مشکل آنتن دهی اینترنت موبایل در ۳۰ درصد روستاهای گیلان

توکلی با بیان اینکه به دلیل شرایط تحریمی در تأمین تجهیزات برای اپراتورها دچار مشکل هستیم بیان کرد: اپراتورهای تلفن همراه در ۷۰ درصد استان گیلان متعهد به سرویس‌دهی هستند اما در ۳۰ درصد روستاها به عنوان بخش خصوصی تعهد ندارد و دولت باید پول بگذارد تا اپراتور در آنجا کار کند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان  وجود محدودیت در تامین منابع مالی برای فعالیت اپراتورها در برخی روستاها را عامل کند شدن‌ خدمات مربوط به آنتن دهی عنوان کرد و گفت: راه اندازی زیرساخت ارتباطی در روستا، ۱.۲ میلیارد تومان هزینه دارد.

وی ادامه داد: طبق برنامه ششم توسعه، وزارت ارتباطات مکلف است که تا شهریور ۱۴۰۰، ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار را پوشش اینترنت دهد البته وضعیت فعلی ما مطابق با برنامه ششم توسعه خوب است و تلاش داریم این عدد را به ۱۰۰ درصد برسانیم.

 

خبر خوش برای مردم بسک تالش؛ تجهیزات اینترنت پرسرعت در منطقه نصب شد

توکلی با اشاره به مشکل آنتن دهی در روستای بسک تالش که چند وقت پیش رسانه‌ای شده بود عنوان کرد: ما قول دادیم که به صورت موقت تا یک ماه دیگر مشکل اینترنت پرسرعت این منطقه را حل کنیم و هفته گذشته نیز تجهیزات در این روستا نصب شد و تست اولیه را نیز گرفتیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر در تست اولیه مشکلی وجود نداشته باشد به مردم روستای بسک اعلام می‌کنیم که سیم کارت را دریافت کنند تا به صورت موقت مشکل آموزش مجازی دانش آموزان این منطقه حل شود.

تامین تجهیزات زیرساختی گران و هزینه‌بر است

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان  با بیان اینکه حل ریشه‌ای مشکل روستای بسک و سایر روستاهای مشابه نیازمند تامین تجهیزات است و تا پایان سال طول می‌کشد گفت: تأمین تجهیزات زیرساختی گران و هزینه‌بر هستند و برای این روستا نیز اینترنت را به صورت ماهواره‌ای آوردیم که بسیار گران تمام می‌شود.

به گزارش هشت دی، مشکلات آموزش مجازی در کشور ما نشان دهنده آن است که ما در حوزه‌های مختلف ضعف‌های جدی داریم و آماده شرایط پیش بینی نشده مانند کرونا نیستیم و این امر می‌طلبد که مسئولان، آستین همت را بالا زده و به جای ارائه گزارش‌های غیرواقعی و انداختن توپ تقصیر در زمین دیگران، گوشه‌ای از برنامه‌های توسعه‌ای کشور را پیش ببرند.

گزارش از “سید سمیه رعد”

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه