هشت دی گزارش می دهد:

بازخوانی ابعاد سیاسی اقتصادی فتنه ۸۸/ چه کسانی یک دستاورد بزرگ ملی را به صحنه آشوب بدل کردند؟!

انتخابات سال ۸۸ می‌توانست به عنوان یک دستاورد بزرگ ملی همواره در یادها باقی بماند و موقعیت انقلاب اسلامی را در جهان بیش از گذشته درخشان سازد اما خواص بی بصیرت داخلی با همراهی دشمنان قسم خورده ایران اسلامی، پیروزی میلیونی ملت را به صحنه آشوب تبدیل کردند؛ از این رو بازخوانی هر ساله آن جهت جلوگیری از تکرار چنین وقایع تلخی ضروری است.

بازخوانی ابعاد سیاسی اقتصادی فتنه ۸۸/ چه کسانی یک دستاورد بزرگ ملی را به صحنه آشوب بدل کردند؟!

به گزارش هشت دی، خرداد ۸۸ بخشی فراموش نشدنی در تاریخ انقلاب اسلامی است؛ روزهای پر شور و امیدی که می‌توانست تا همیشه یادآور حماسه‌ای عظیم و میلیونی باشد، با حماقت و خیانت خواص بی بصیرت داخلی و دشمنان خارجی به یک آشوب تمام عیار تبدیل شد و لحظات ناب ملی را بر مردم نجیب و شریف ایران تلخ کرد.

حضور بیش از ۳۹ میلیون نفر یعنی ۸۵ درصد از واجدین شرایط رأی دادن در انتخابات سال ۸۸ اتفاق بی‌نظیری بود که می‌توانست به عنوان یک دستاورد بزرگ ملی همواره در یادها بماند و موقعیت انقلاب اسلامی را در جهان بیش از گذشته درخشان سازد اما آشوب و بهانه جویی و نپذیرفتن شکست از سوی یک جریان سیاسی، اوضاع را کاملاً دگرگون کرد.

کسانی که بدون ارائه دلیل و مدرک، مدعی تقلب ۱۱ میلیونی در انتخابات شدند، علاوه بر اینکه شیرینی این پیروزی بزرگ را در کام ملت ایران تلخ کردند، فضا را برای سوء استفاده دشمنان قسم خورده انقلاب و نظام آماده کرده و کشور را چندین ماه در بحران قرار دادند و زمینه افزایش فشارهای خارجی و تشدید تحریم‌ها را نیز فراهم کردند.

البته هدایت داهیانه رهبر معظم انقلاب و مدیریت اوضاع و بصیرت و هوشیاری مردم و حضور به موقع در میدان باعث شد فتنه‌گران داخلی و خارجی با وجود برنامه‌ریزی‌های دقیق خود، به هدف نرسند و روسیاهی آن روزها همانند فتنه‌های اوایل انقلاب برای وادادگان غربگرا ماند.

مقام معظم رهبری در ۲۹ خرداد ۸۸ در خطبه‌های نماز جمعه با هوشیاری و تدبیر خود، معترضان به نتایج انتخابات را به آرامش و پرهیز از هرج و مرج دعوت کردند و فرمودند: «نظام جمهوری اسلامی اهل خیانت در آرا نیست. سازوکارهای قانونی برگزاری انتخابات اجازه تقلب را نمی‌دهد».

علاوه بر این، ایشان مسئولیت خون‌های ریخته شده در خیابان‌ها را متوجه کسانی کردند که از این آشوب‌ها حمایت می‌کردند و به مجریان انتخابات دستور دادند تا صندوق‌های آرا در برخی مناطق مجددا شمارش شود اما هیچ‌گاه از قانون عدول نکردند و سرسختانه پای دفاع از آرا و حق مردم ایستادند چرا که معتقد بودند اگر چارچوب‌های قانونی زیر سوال برود دیگر هیچ انتخاباتی مصونیت نخواهد داشت.

اما عشق و ارادت ملت ایران به امام حسین(ع) زمینه برچیده شدن بساط فتنه گران را فراهم کرد؛ عده‌ای که خود را معترض به نتایج انتخابات می‌دانستند در روز عاشورا و درحالیکه مردم ایران سوگوار عزای حسینی بودند، حرمت مولا را زیر پا گذاشتند و با سر دادن هلهله و هنجارشکنی، صبر مردم مومن ایران را لبریز کردند و دست الهی بار دیگر حقانیت نظام را ثابت کرد.

فتنه ۸۸ دارای ابعاد مختلفی بود که طبق تاکیدات فراوان رهبری نباید هرگز از یادها برود از این رو با دو تن از چهره‌های انقلابی استان مصاحبه کردیم تا ماجرای این فتنه بزرگ را بررسی کنیم.

فتنه ۸۸ کشور را تا مرز فروپاشی برد

“نظرعلی علیزاده” رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب گیلان در گفتگو با خبرنگار هشت دی با بیان اینکه فتنه ۸۸ ابعاد مختلفی داشت اظهار کرد: ظهور و بروز جریان فتنه در سال ۸۸ خود را در عرصه سیاسی نشان دهد و این موضوع روندی است که در مسیر انقلاب پیوسته جریان دارد.

وی با اشاره به اینکه فتنه ۸۸ آسیب‌های زیادی به انقلاب زد تا جایی که رهبر انقلاب فرمودند در سال ۸۸ تا مرز فروپاشی رفتیم گفت: جریان داخلی به همراه جریان خارجی در صدد شکست انقلاب بودند اما نقشه‌های آنها با حضور مردم در ۸ و ۹ دی و روشنگری رهبر در طول آن چند ماه خنثی شد.

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب گیلان با بیان اینکه جریان فتنه از بین نرفته و هم اکنون در فضای مجازی و رسانه‌ها جریان دارد خاطرنشان کرد: فتنه گران با استفاده از تمام قوا و امکانات خود در صدد فتنه آفرینی مجدد در کشور برای ضربه زدن به انقلاب هستند و این کار به صورت پیوسته و ادامه دار انجام می‌شود.

 

نفوذ فتنه‌گران در کانون‌های اقتصادی کشور

علیزاده با اشاره به اینکه فتنه گران با نفوذ در کانون‌های اقتصادی کشور و حضور در بدنه دستگاه‌های اجرایی در صدد ایجاد فتنه اقتصادی در کشور هستند افزود: در جریان گران شدن بنزین، فتنه عظیمی در کشور رخ داد و دشمنان از آن بهره‌برداری کردند و حتی با سلاح هم وارد میدان شدند.

 

“مذاکره” حربه فتنه‌گران برای نابودی آرمان‌های انقلاب

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب گیلان با بیان اینکه امروزه فتنه‌گران تلاش دارند تا مردم را در فشار اقتصادی قرار دهند و با پایین آوردن صبر و تحمل آنها از طریق رسانه ها و فضای مجازی، اعتراضات خیابانی را شکل دهند بیان کرد: اگر موفق به تدارک اعتراضات خیابانی نشوند با فشار آوردن اینطور القا می‌کنند که تنها راه رهایی ما مذاکره با آمریکا است.

علیزاده با انتقاد از کسانی که تمام معیشت، اقتصاد و حتی فرهنگ مردم را با مذاکره گره زده‌اند تصریح کرد: عده‌ای در داخل تلاش دارند تا بگویند مشکلات ما زمانی حل می‌شود که از آرمان‌های انقلاب دست بکشیم و تسلیم جریان غرب شویم در حالی که هر جا در برابر دشمن عقب‌نشینی کردیم، آنها پیشروی کردند.

وی با بیان اینکه دشمنان در جبهه اقتصادی و اجتماعی با انقلاب اسلامی مقابله می‌کنند اظهار داشت: فتنه گران در داخل نظام با سردادن شعار و حرکت و رفتارشان به گونه‌ای عمل می‌کنند که فشار اقتصادی به مردم وارد شود و حتی ممکن است خیلی‌ها متوجه فتنه انگیزی آنها نشوند.

نفوذ جریان فتنه در بیوت برخی علما، شخصیت‌ها و مسئولین

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب گیلان افزود: فردی که ۷۰ سال در حوزه درس خواند و استاد اخلاق بود، پس از ارتباطات و نفوذ فرزندش، ۱۸۰ درجه تغییر موضع داد و علیه انقلاب، ولایت و باورهای دینی حرف زد و این نشان می‌دهد که جریان فتنه در بیوت برخی علما، شخصیت‌ها و مسئولین نیز نفوذ دارد.

 

اگر فتنه را به ۸۸ محدود کنیم دچار اشتباه استراتژیک می‌شویم

وی با تاکید بر اینکه جریان انقلابی باید پیوسته در عرصه‌های مختلف فتنه‌گران را رصد کند بیان داشت: اگر فتنه را به ۸۸ محدود کنیم، دچار اشتباه استراتژیک می‌شویم زیرا فتنه همواره ادامه دارد و آنها بارها سعی کرده‌اند تا اعتراضات خیابانی شکل دهند و فرهنگ جامعه تغییر کند.

جریان فتنه هنوز در گیلان فعال است

علیزاده با اشاره به اینکه در استان گیلان نیز جریان فتنه عوض نشده و هنوز روی کار هستند عنوان کرد: با روی کار آمدن دولت روحانی بخشی از فعالین فتنه ۸۸ پست و مسئولیت گرفتند؛ اینها که توبه نکردند و نظام هم برخوردی با آنها نداشت و وادادگی دولت در مقابل فتنه گران باعث شد که آنها مدیر هم بشوند.

وی عدم پیشرفت در برخی بخش‌ها و وجود اشکالات و نقاط ضعف را به دلیل روی کار بودن فتنه گران دانست و اظهار داشت: عده‌ای طوری برنامه‌ریزی و مدیریت می‌کنند که ضعف‌ها ایجاد شود و در ادارات جلسه می‌گذارند و می‌گویند که نظام باید با غرب مذاکره کند.

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب گیلان با تاکید بر اینکه بایستی فتنه را به صورت یک جریان ببینیم خاطرنشان کرد: ۸۸ یک فتنه بود که با حضور مردم جمع شد اما فتنه گران در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی و علی‌الخصوص اقتصادی کار می‌کنند و به دشمن گرا می‌دهند.

 

جریان فتنه می‌خواهد مردم خسته و ناراضی شوند

علیزاده با بیان اینکه جریان فتنه درصدد آن است تا مردم خسته و ناراضی شوند و به خیابان بیایند بیان داشت: این اقدام با هدف این است که آقایان با غرب مذاکره کنند و جریان فتنه تلاش دارد نظام استکباری ظالم و فاسد را بر ملت تحمیل کند اما مردم ایران انقلاب کردند که زیر بار سلطه نروند.

وی با اشاره به اینکه دشمن حتی در دوران کرونا هم به ملت فشار وارد می‌کند و نمی‌دانم چطور پس از ترور سردار سلیمانی هنوز عده‌ای به غرب چشم امید دارند گفت: نباید در انتخابات ریاست جمهوری آینده، فریب بازی‌های فتنه گران داخلی را بخوریم.

 

برنامه‌ریزی فتنه‌گران برای آشوب در کشور از ماه‌ها قبل از انتخابات

“عمران علیزاده” عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گیلان نیز در گفتگو با خبرنگار هشت دی با بیان اینکه اتفاقات پس از خرداد سال ۸۸ شرایط کشور را تا لبه سقوط برد و به همین دلیل به آن فتنه می‌گوییم گفت: از ماه‌ها قبل از برگزاری انتخابات، افرادی در کشور نظرسنجی کردند و تقریبا مطمئن بودند که کاندید مدنظر آنها رای نمی‌آورد.

عمران علیزاده با بیان اینکه فتنه گران پس از اینکه دریافتند شانسی برای برنده شدن در انتخابات ندارند تصمیم گرفتند نظام را به تقلب متهم کنند بیان کرد: فتنه گران قبل از برگزاری انتخابات کمیته صیانت از آرا را راه‌اندازی کردند و پس از انتخابات نیز به بهانه تقلب گسترده کشور را به آشوب کشیدند که تا دی ماه ۸۸ نیز ادامه پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه دو عامل که یک عامل خارجی و دیگری افراد داخلی که با آنها همراهی می‌کردند برای سقوط نظام سیاسی ایران برنامه‌ریزی کرده بودند افزود: بعدها مشخص شد که این افراد نه تنها انتخابات برایشان مهم نیست بلکه حتی آشوب و از هم گسیختگی کشور نیز برایشان اهمیتی ندارد.

اعمال تحریم‌ها علیه کشور به بهانه مسائل هسته ای

این استاد دانشگاه ادامه داد: فتنه گران کشور را در وضعیتی قرار دادند که پس از انتخابات ۸۸ اولین سری تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی به بهانه مسائل هسته‌ای اعمال شد و عده‌ای در داخل نیز از این تحریم‌ها حمایت کردند چون فکر می‌کردند نظام با تحریم‌ها تضعیف شده و آنها می‌توانند به قدرت برگردند و تا امروز نیز این جریان ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه اگر عده‌ای می‌گویند احمدی نژاد و مسائل هسته‌ای باعث تحریم شده کاملاً دروغ است و گرای تحریم شدن از داخل به خارج داده شد عنوان کرد: فتنه ۸۸ باعث ایجاد گسل بین گروه‌های سیاسی شد و جریان‌ها نسبت به هم مواضع تندی گرفتند و وحدت نیز از بین رفت.

اثرات سوء فتنه ۸۸ همچنان باقیست

علیزاده خاطرنشان کرد: مردم گیلان در هشت دی و مردم سراسر کشور در ۹ دی هنگامی که دیدند قضیه تنها مربوط به انتخابات نمی‌شود، مقابل فتنه گران ایستادند و از نظام دفاع کردند و این حرکت خودجوش مردمی بساط فتنه گران را جمع کرد، اگر چه اثرات سوء آن همچنان باقی مانده و فتنه گران همچنان از نظام طلبکار هستند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد رشت گفت: یک ایده بین منافقین از ابتدای انقلاب وجود دارد و آن این است که هدف وسیله را توجیه می‌کند و فتنه‌گران در سال ۸۸ نیز اگر چه از نظر مذهبی رفتار منحرفی دارند اما عاشورا را وسیله کار خود قرار دادند در حالیکه ما معتقدیم عاشورا هدف نهایی ما برای پیروزی است.

تغییر سبک و مدل فتنه

وی با اشاره به اینکه فتنه ۸۸ هنوز تمام نشده و فتنه گران همچنان در عرصه‌های مختلف حضور دارند و برخی از آنها مجدداً مناصبی را اشغال کرده‌اند افزود: مدل فتنه عوض شده و از آن جایی که دیگر مدل ۸۸ جواب نمی‌دهد، به صورت مختلف در جامعه حضور دارند و هر زمانی که انتخابات باشد، فتنه نیز از سوی دشمنان طراحی می‌شود.

 

دلسرد کردن مردم از انتخابات حربه دشمن برای زیر سوال بردن نظام

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد رشت با بیان اینکه فتنه گران از ۴ مدل برای زیر سوال بردن نظام استفاده می‌کنند بیان کرد: دلسرد کردن مردم از شرکت در انتخابات، معرفی هم‌پیمانان با فتنه گران ۸۸ در انتخابات مختلف، اثرگذاری سوء در انتخابات و یا زیر سوال بردن سلامت انتخابات از راه‌هایی است که فتنه‌گران به آن متوسل می‌شوند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بصیرت مردم و ناکارآمدی دولت فعلی تا حدودی توانسته اقدامات فتنه‌گران را کنترل کند تصریح کرد: اگر جریان معترض در سال ۸۸ رأی می‌آورد وضعیت کشور مانند امروز بود و اگر فتنه‌گران می توانستند، همان موقع نیز از ولایت‌فقیه عبور می کردند و کشور را به سقوط می‌کشاندند.

 

با این همه پرواضح است که فتنه هیچ‌گاه پایانی ندارد؛ فتنه‌گران خارجی با کمک سرسپردگان داخلی خود همواره در صدد ایجاد بحران برای نظام هستند و در طی سال‌های انقلاب نیز از هیچ کاری اعم از ترور بزرگان نظام و اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ملت دریغ نکردند.

وظیفه جریان انقلاب این است که برای صیانت از نظام اسلامی تمامی تحرکات فتنه گران را با هوشیاری کامل رصد کند و جلوی روی کار آمدن مجدد آنها را بگیرد چرا که حضور آنها در سمت‌های اجرایی نتیجه‌ای جز خسارت و زیان برای ملت و کشور ندارد و بایستی با آگاهی بخشی به جامعه، از روی کار آمدن دولتی که با آرمان‌های انقلاب فاصله دارد جلوگیری شود.

 

گزارش از سید سمیه رعد

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه