اندر مصائب کارخانه کاشی خزر رشت؛

فشار عجیب شرکت گاز گیلان به کارخانه تازه احیاشده‌ای که زمانی همه محصولاتش صادر می‌شد + اسناد

کارخانه کاشی خزر که سال‌ها صد در صد محصولاتش صادراتی بود و سال ۹۴ به دلیل سوء مدیریت به تعطیلی کشیده شده بود پس از ۴ سال با ورود دستگاه قضایی احیا شد اما حالا برخی مسئولان در شرکت گاز گیلان با فشار عجیبی بار دیگر در صدد تعطیلی آن به بهانه بدهی گاز دوران گذشته هستند.

فشار عجیب شرکت گاز گیلان به کارخانه تازه احیاشده‌ای که زمانی همه محصولاتش صادر می‌شد + اسناد

به گزارش هشت دی، کارخانه کاشی خزر که سال‌ها از پیشگامان صنعت تولید کاشی در کشور بود در سال ۱۳۶۱ تأسیس شد و از سال ۱۳۶۸ شروع به تولید کرد. زمینه اصلی فعالیت این کارخانه، تولید انواع کاشی دیواری و کاشی تزئینی است. میزان تولید روزانه کارخانه، پیش از طرح توسعه، روزانه ۱۰ هزار مترمربع بوده است و در آن برای بیش از ۳۸۰ نفر به‌طور مستقیم شغل ایجاد شده بود.

کاشی خزر که از سال ۱۳۸۳ تا سال ۱۳۹۲ بیش از ۶ سال به‌عنوان واحد برتر تولیدی انتخاب‌شده‌ بود به دلیل سوء مدیریت و مشکلات سهامداری در سال ۹۴به تعطیلی کشیده شد.

به گفته “حسن صابری”، مدیرعامل شرکت کاشی خزر، در سال ۹۴، ارزش تعدادی از دستگاه‌های موجود به رقم ۵ میلیارد تومان می‌رسید اما سرمایه و دارایی شرکت را در این سال، فقط ۷۵ میلیون تومان اعلام کردند!

وی افزود: این شرکت یک‌بار در سال ۹۷ به مبلغ یک‌میلیون تومان هِبِه شد که ضرر اصلی آن را کشور دید چرا که بابت تک‌تک ماشین‌آلات کارخانه ارز خارج شده بود.

صابر ادامه داد: طلبکاران در گذشته فقط در یک مرحله به مبلغ ۱۲میلیارد تومان، کابل از این شرکت بابت بدهی‌های خود بیرون برده‌اند.

فارغ از حواشی مربوط به تعطیلی کارخانه، باید به این نکته مهم پرداخت که تعطیلی کاشی خزر ۴ سال به درازا کشید تا اینکه ۱۴آذرماه ۹۸، این کارخانه با ظرفیت روزانه ۲ هزار متر مربع با تلاش مسئولان و کارکنان وقت کارخانه و با حضو ر آیت‌الله رسول فلاحتی، نماینده ولی فقیه در گیلان، به چرخه تولید بازگشت و اکنون با حدود ۲۷۰نفر نیرو، جزئی از بخش فعال صنعت کشور است.

اما مسائل کاشی خزر به همین‌جا ختم نشده و وقتی جالب می‌شود که بدانید شرکت گاز گیلان می‌خواهد به دلیل بدهی میلیاردی این کارخانه که مربوط به دوران قبل از تعطیلی آن است، گاز کارخانه را قطع کند.

پیگیری‌های شرکت گاز گیلان برای دریافت بدهی گاز مصرفی کاشی خزر و شرایط مالی نامساعد کارخانه پس از سال‌ها تعطیلی برای پرداخت بدهی، کار را به جلسه کمیسیون کارگری شورای تأمین شهرستان رشت کشاند.

سرانجام بر اساس تصمیم شورای تأمین در ۱۰ آبان ماه سال جاری، مقرر شد بدهی شرکت کاشی خزر تقسیط شود و این اقساط به صورت ماهیانه به همراه بدهی گاز جاری، حداکثر تا مبلغ ۱۵۰میلیون تومان پرداخت شود.

این موضوع مورد توافق طرفین قرار گرفت اما نکته عجیب ماجرا آنجاست که حسین وارسته، رئیس اداره گاز بخش سنگر رشت، ۲۵آذرماه جاری (۴۵ روز پس از مصوبه شورای تأمین)، ضمن نامه‌ای مکتوب خطاب به مدیرعامل کاشی خزر، خواستار پرداخت مبلغ ۲۰۰میلیون تومان از اقساط ماهیانه و بیش از ۸۰ میلیون تومان بدهی جاری گاز این کارخانه شده است.

وارسته در این نامه، مهلت پرداخت این بدهی را ۲۹آذرماه یعنی امروز اعلام کرده و تهدید کرده است در صورت عدم پرداخت این مبلغ، جریان گاز شرکت کاشی خزر قطع خواهد شد.

 

عملکرد شرکت گاز گیلان به قیمت بیکاری ۲۷۰ نیروی انسانی تمام می‌شود

در همین خصوص، مدیرعامل شرکت کاشی خزر در گفتگو با خبرنگار هشت دی با انتقاد از عملکرد شرکت گاز استان که به قیمت بیکاری ۲۷۰ نیروی انسانی تمام می‌شود، گفت: مسئولان شرکت گاز گیلان در تمام ۴ سالی که شرکت تعطیل و کارگران بیکار شده بودند کاری با آن نداشتند و اکنون‌که تازه شرکت مجدداً راه‌اندازی شده و حقوق پرسنل خود را به موقع پرداخت می‌کند و به سوددهی رسیده است، طلب خود را می‌خواهند، انگارنه‌انگار که اینجا یک واحد تولیدی است و سرنوشت ۲۷۰ خانواده به آن وابسته است.

 

مدیرعامل شرکت گاز گیلان: مسئولان کاشی خزر قسط اول بدهی گاز را پرداخت نکرده‌اند!

اما حسین اکبر، مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان درباره اتمامِ‌حجت اخیر اداره گاز  به کارخانه کاشی خزر مبنی بر قطع گاز این کارخانه به دلیل بدهی اظهار داشت: این کارخانه باید بدهی خود را پرداخت کند اما هدف ما هم قطع گاز این کارخانه نیست!

وی با بیان اینکه مهلت پرداخت قبض و بدهی اول این کارخانه به پایان رسیده است افزود: اگر مبلغ مصوب شورای تأمین برای پرداخت قبض جاری و بخشی از بدهی گذشته پرداخت شود گاز این کارخانه هم قطع نخواهد شد.

مدیرعامل شرکت گاز گیلان گفت: ما در این نامه تأکید کرده‌ایم که بدهی خودتان را پرداخت کنید ضمن اینکه این کارخانه تعهد داده بود به غیر از هزینه جاری، ماهیانه اقساط ۲۰۰میلیون تومانی از بدهی گذشته را پرداخت کند اما حالا در شورای تأمین مصوبه پرداخت ۱۵۰میلیون تومانی را گرفته‌اند!

اکبر تأکید کرد: مهم پرداخت کردن بدهی است و اگر این کارخانه بدهی خود را پرداخت کند ما گاز کارخانه را هم قطع نمی‌کنیم.

مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان با بیان اینکه کاشی خزر علی‌رغم اخطارهای متعدد بدهی خود را پرداخت نمی‌کند اظهار کرد: این بدهی از یارانه‌های مردم است و این مبلغ باید دریافت شود تا یارانه‌ها پرداخت شود.

وی با بیان اینکه اولین قسط کاشی خزر بعد از مصوبه شورای تأمین پرداخت نشده است تأکید کرد: مسئولان این کارخانه پایبند به تعهدات خودشان نیستند و مدت‌ها بود که به آن‌ها اخطار کرده‌ایم اما یک سری اشک تمساح می‌ریزند و از این جریان سوءاستفاده می‌کنند!

اکبر با بیان اینکه ما برای قطع کردن گاز یک کارخانه تولیدی همدیگر را تشویق نمی‌کنیم ادامه داد: ما برای توقیف اموال این کارخانه حکم قضایی سال‌های گذشته را داریم اما این کار را نکرده‌ایم و خواستیم کاشی خزر سرپا بماند.

مدیرعامل کاشی خزر: قسط اول را پرداخت کرده‌ایم

مدیرعامل شرکت کاشی خزر با رد ادعای مدیرعامل شرکت گاز گیلان و با ارائه اسنادی از پرداخت ها به شرکت گاز گفت: ما در همین یک سال فعالیت خود بخشی از بدهی‌های خود را پرداخت کرده‌ایم و حتی بعد از مصوبه شورای تأمین، اولین قسط ۱۵۰میلیون تومانی را هم در همین آذرماه پرداخت کردیم.

[اسناد مربوطه به پرداخت قبوض را از اینجا ببینید]

وی در پایان تأکید کرد: متأسفانه به دلیل تعطیلی ۴ ساله شرکت، ۱۵ زن و شوهر متارکه کرده، ۳ نفر خودکشی و تعدادی هم از استان مهاجرت کرده‌اند و اگر مسئولان شرکت گاز گیلان فکر می‌کنند این نوع رفتارها درست است انجام دهند! این کارخانه برای همین شهر است واقعیت این است که شوخی کردن با واحد تولیدی خیلی ساده نیست، خواهش می‌کنم با کارخانه تولیدی کُشتی نگیرید.

 

لزوم حمایت جدی کارگروه رفع موانع تولید از واحدهای تولیدی گیلان

سرانجام اینکه به نظر می‌رسد برخی مسئولان در گیلان بر خلاف همه شعارهای خود درباره حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری در استان؛ تمام هم‌وغم خود را بر تعطیلی کارخانه‌های تولیدی اشتغال‌زا گذاشته‌اند که در این خصوص هم باید کارگروه رفع موانع تولید تصمیم جدی‌تری بگیرد این در حالی است که به گفته مدیرعامل کاشی خزر کمیته رفع موانع تولید تاکنون یک ریال هم به این شرکت کمک نکرده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه