عشایر گیلان از ظرفیت های گردشگری عشایر کشور به شمار می آید

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان گفت: کوچ و معیشت عشایر همواره یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری به شمار می رود که اگر مورد توجه قرار گیرد می تواند سهم بسزایی از درآمد گردشگری را نصیب استان گرداند.

به گزارش ۸دی، حمید رضا آذرپور، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی گردشگری صنایع دستی استان گیلان با بیان اینکه کوچ و معیشت عشایر همواره یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری به شمار می رود که اگر مورد توجه قرار گیرد می تواند سهم بسزایی از درآمد گردشگری را نصیب استان گرداند اظهار کرد: وجود فرهنگ های مختلف، برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی و جشنواره های کوچ، مسابقه های ورزشی ایلی، جشنواره های موسیقی، زبان، غذا، پوشاک و مساکن خاص از مهمترین جاذبه های ایلات و عشایر می باشد وکوچ سنتی گله ای عشایری از ییلاق به قشلاق و بالعکس مناظر طبیعی زیبای مسیر کوچ از جمله آبشارها، تنگه ها، جنگل ها و مراتع و چمنزارهای سر سبز و رودخانه ها از دیگر جاذبه های گردشگردی مناطق عشایری است.

آذرپور با اشاره به اینکه امروزه گردشگری یکی از منابع مهم در توسعه جوامع انسانی محسوب می شود گفت: در این راستا گردشگری عشایری یکی از نوین ترین زیر شاخه های گردشگری است که با توجه به سبک زندگی امروز و پیشرفت صنعت و تکنولوژی زندگی در دامان طبیعت می تواند برای بسیاری از مردم جالب و دیدنی باشد. از آن جا که زندگی عشایر در بسیاری از کشورها از بین رفته، خود این موضوع کنجکاوی بسیاری از گردشگران را جلب می کند تا با این نوع زندگی آشنا شوند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی گیلان با بیان اینکه این نوع از گردشگری می تواند به عنوان یک راهبرد با برنامه ریزی اصولی و شناسایی مزیت ها و محدودیت های گردشگری عشایری، نقش موثری در توسعه و تنوع بخشی به اقتصاد منطقه ای و به خصوص جامعه کوچ نشین، بر عهده داشته باشد ادامه داد: استان گیلان دارای اقلیم جلگه ای و مرطوب می باشدکه از یکطرف به کوهستان و از طرف دیگر به دریا راه دارد، مردم گیلان از قدیم انتخاب نوع زندگی شان را براساس همین اقلیم و جغرافیا قرار داده اند.

وی وجود عشایر گیلان را یکی از نقاط قوت گردشگری گیلان دانست و بیان کرد: لباس محلی عشایر هنوز باقی مانده و مورد استفاده است لذا اگر می خواهیم بر روی گردشگری عشایری گیلان مانور دهیم ابتدا باید اطلاعات مدون و مستند درباره ‌طوایف عشایر مختلف در قالب بسته های سفر عشایر گیلان داشته باشیم تا برای گردشگر جالب و جذاب باشد.

وی اظهار کرد: در گردشگری عشایری باید یک گردشگری ساده تر . تجربه گرا تجربه شود؛ در کوچ مشارکت کند، یعنی لذت زندگی عشایری را لمس کند و لباس محلی را بر تن کند و شیر دام را بدوشد و نان از تنور بیرون بیاورد. در این راستا باید اطلاعات لازم و دانش بومی در اختیار گردشگران عشایری قرار گیرد.

وی گفت :ازجمله برنامه های آتی این کمیته برگزاری جلسات در فرمانداری های شهرستان های که طوایف عشایری درآن سکونت دارند با حضور دستگاه‌های ذیربط ومرتبط استانداری می باشد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه