در گفتگو با دهیار "نوده" مطرح شد:

“نوده” روستایی با جاده صعب العبور در جنوبی ترین نقطه گیلان/ امکانات رفاهی نخواستیم؛ مسئولان مشکلات حیاتی ما را حل کنند + فیلم

“نوده” روستایی در جنوبی ترین نقطه گیلان است، روستایی که نه تنها از امکانات ابتدایی مانند آب، برق و گاز به خوبی برخوردار نیست؛ جاده صعب العبوری نیز دارد که بارها و بارها جان اهالی را به کام مرگ کشانده؛ روستایی که به گفته ی دهیارش تاکنون رنگ هیچ نماینده گیلانی را ندیده اما ماجرای حضور نماینده قزوین در روستای تاریخی “انبوه” گیلان که در همسایگی “نوده” قرار دارد، به نوعی قابل تأمل است.

“نوده” روستایی با جاده صعب العبور در جنوبی ترین نقطه گیلان/ امکانات رفاهی نخواستیم؛ مسئولان مشکلات حیاتی ما را حل کنند + فیلم

“محمود گل صباحی”، دهیار روستای نوده با حضور در تحریریه پایگاه خبری هشت دی به بیان مشکلاتی که مردم این روستای صعب العبور شهرستان رودبار با آن دست و پنچه نرم می کنند پرداخت.

وی با بیان اینکه ۱۱ سال پیش به صورت پیمانی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش قبول شدم و قسمت این بود که به روستای نوده بروم اظهار کرد: ابتدا قصد قبول این وظیفه را نداشتم بعد از اینکه مرا به روستا رساندند فقط تلاش می‌کردم که فرار کنم اما پس از مدتی مهمان نوازی، مظلومیت و مشکلاتی که این مردم خونگرم با آن دست و پنجه نرم می کنند، دیگر نتوانستم از آن جا دل بکنم.

وی با اشاره به اینکه این روستا قبلا معلم نداشت، مدارس تعطیل بود و بچه‌ها کتاب نداشتند ادامه داد: معلم‌هایی که میرفتند خیلی دل به کار نمی دادند چون راه دور بود و باید به چند پایه مختلف از دانش آموزان درس می دادند.

دهیار روستای نوده با بیان اینکه مردمان این روستا به قدری مهمان نواز و مهربان هستند که دوست دارم هر کاری که از دستم برمی‌آید برای آنها انجام دهم، گفت: مردمان نوده بسیار زحمتکش هستند و به سختی گذر زندگی می‌کنند، شغل اهالی این روستا دامداری و باغبانی است، ۵۰ هکتار درخت گردو و ۲۵ هکتار زمین فندق و انار دارند.

وی در رابطه با مشکلات روستای نوده گفت: این روستا برق خوبی ندارد چون جزء آخرین روستاهای جنوب گیلان است، سیم‌های برق در بیشتر مواقع تاب می خورند و جرقه می زنند و در واقع در بیشتر مواقع برق یا قطع است یا از نوسانات ضعیفی برخوردار است، از طرفی روستا آب آشامیدنی خوبی هم ندارد اما با پیگیری‌های بسیار زیاد، توانستیم یک منبع آب آشامیدنی تهیه کنیم که احتمالاً تا سه ماه دیگر آماده می‌شود.

گل صباحی با اشاره به اینکه چشمه‌ای به نام آغوزدره آب آشامیدنی را تامین می‌کند، بیان کرد: یک چشمه به نام “دوجاردره” ۹ سال است که باعث اختلاف ما با روستای کناری در استان مجاور شده زیرا آنان به صورت غیرقانونی لوله گذاری می کنند و آب را به روستای خودشان می‌برند ولی به ما اجازه لوله گذاری نمی دهند در حالی که این چشمه برای گیلان است.

دهیار روستای نوده با تاکید بر اینکه سازمان آب و فاضلاب آنها به شدت با آنها همکاری می‌کند در حالی که کارشان غیرقانونی است گفت: خیلی‌ها به روستای ما می‌آیند و می‌روند اما کاری انجام نمی دهند، نماینده شهرستان می گوید پیگیر هستیم و فرماندار جدید تاکنون نیامده است این در حالی است که هر زمان که مسئولین با مشکلات ما آشنا می‌شوند تغییر سمت ها اتفاق می‌افتد.

وی افزود: باغ انار روستای ما کنار باغات لات است و آن‌ها برای اینکه ما را اذیت کنند آب آشامیدنی ما را از لوله خیلی راحت قطع می کردند حتی یک بار زندانی هم برای آنها بریده شد اما به راحتی آزاد شدند.

دهیار روستای نوده در رابطه با اختلافات مردم روستای نوده و روستای لات گفت: ریش‌سفیدان ۸ سال جلسه گذاشتند اما به نتیجه نرسیدند، مردم نوده می‌گویند که ما نمی‌خواهیم روستای لات آب نداشته باشد بلکه این آب را نصف کنیم اما با این حال نمی گذارند از چشمه ای که متعلق به استان خودمان است بهره ببریم.

وی با اشاره به مشکلات شدیدی که برای مردم روستای نوده از سوی روستای استان مجاور پیش آمده است، گفت: هیچ یک از شکایات ما هنوز به مرحله نهایی نرسیده و حکم اجرا نشده در حالیکه حتی حکم جلب آنها را داریم اما نمی‌توانند آن را بگیرند.

گل صباحی با بیان اینکه در ۷ مهر ۹۷ نزدیک به ۲۰ اتاقک در باغات انار مردم نوده به آتش کشیده شد، گفت: شکایت کردیم اما هنوز حکمی نیامده یک بار هم ذخیره علف برای دام ها را آتش زدند و حتی در روستای نوده نیز دو خانه را به آتش کشیدند اما برای اثبات آتش‌سوزی این دو خانه مدرک نداریم، برای آتش‌سوزی اتاقکهای باغات انار دادگاهی انجام و حکم آنها اعلام شده است.

دهیار روستای نوده در رابطه با راه های ارتباطی این روستا گفت: در مجموع مخابرات جوابگوی مردم نوده نیست و صدا به کندی و با تأخیر رد و بدل می شود اما ایرانسل ۴g و شبکه های دیجیتال تلویزیون را داریم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر برای سیستم گرمایشی از گاز کپسولی و نفت استفاده می کنیم گفت: امسال با تأخیر نفت رسید زیرا راه دور و جاده نامناسب است اما خدا را شکر تا قبل از شروع باران و هوای سرد رسید.

گل صباحی مجموع نیاز مردم به نفت در سال را ۵۲ هزار لیتر عنوان کرد و گفت: یک جاده و یک گردنه بسیار خطرناک داریم که ۳ ماه کامل برفی و یخبندان است، حداقل این است که این جاده را دیوار بزنند که باد برف را به داخل جاده نیاورد و یا برای جاده گاردریل نصب کنند زیرا این جاده بسیار کشته داده و در سال حداقل یک نفر از روستاییان خودمان و آشنا به جاده نیز دچار حادثه می شوند.

دهیار روستای نوده با بیان اینکه راه اصلی ماه از سمت شمال به طرف نوده است که پنج کیلومتر آن زیرسازی شده است، بیان کرد: از انبوه تا جیرنده ۷۰ کیلومتر راه است که ۱۵ کیلومتر راه خاکی داریم که ده کیلومتر آن زیرسازی شده است.

وی با اشاره به اینکه راه دیگر ما راهی هست که کنار باغ انار و روستای لات قرار دارد که جاده خیلی خوبی است، ادامه داد: یک جاده نیز برای ییلاقات داریم که هر ساله برای درست کردن آن تقاضای دستگاه می کنیم اما نمی دهند و ما برای عبور و مرور به شدت مشکل داریم زیرا ماشین معمولی در آن جاده حرکت نمی کند.

گل صباحی با تاکید بر اینکه چطور روستاییان را متقاعد کنیم از روستایی که آب، برق و گاز ندارد، مهاجرت نکنند؟! بیان کرد: من به دلیل اینکه یک بچه کوچک دارم نمی توانم در این روستا به طور دائمی زندگی کنم زیرا اگر هر زمان به مشکلی بر بخورم و به دکتر احتیاج پیدا کنم تا شهر ۳ ساعت فاصله دارم.

برخی قوانین به درد مردم روستا نمی‌خورد

دهیار روستای نوده افزود: انتظار داریم نمایندگان اگر قانونی تصویب می‌کنند از دو دهیاری که واقعاً دنبال آبادانی هستند کمک بگیرند زیرا بعضی از قانون ها به درد مردم روستای ما نمی‌خورد.

وی ادامه داد: اگر کسی بخواهد در این روستا گلخانه بزند و اشتغال زایی کند نمی‌تواند چون این روستا جاده، آب و نیروی جوان ندارد ما برای تهیه کپسول به شهر می رویم چون کسی حاضر نیست که این جاده را طی کند.

گل صباحی با اشاره به ظرفیت گردشگری منطقه گفت: اگر مهمانسرایی چند واحده در اینجا درست شود گردشگران را به روستا می کشانند، آمدن حتی یک یا دو نفر به روستا آمدن ایده و فکر است مردم رفته از روستا در صورتی برمی گردند که درآمد داشته باشند.

دهیار روستای نوده با اشاره به اینکه بسیاری از مردم اینجا به خاطر ندانستن ضرر می‌کنند گفت: جهاد کشاورزی یک کارشناس به اینجا بفرستد و به مردم نحوه و زمان استفاده از کود و آبیاری را آموزش دهد زیرا صاحبان این باغ‌ها نه شهر را دیده‌اند و نه باغهای دیگر را می‌شناسند که از موضوعات جدید کشاورزی اطلاع داشته باشند این در حالی است که فقط یک نفر در این روستا از آبیاری قطره ای استفاده می کرد که اهالی روستای مجاور باغ او را سوزاندند.

وی با اشاره به اینکه برای رساندن مشکلات خود به مسئولین رشت  ساعت ۳ و نیم صبح حرکت می کنیم که ۹ به اینجا برسیم گفت: زمانی که می‌رسیدیم آن‌قدر خسته بودیم که نمی توانستیم حرف بزنیم ضمن اینکه تمام این راه را باید بر می گشتیم و جواب هم نمی گرفتیم.

مسئولان مشکلات حیاتی روستای نوده را حل کنند

گل صباحی با تاکید بر اینکه درخواست اصلی ما این است که در درجه اول مشکل آب حل شود گفت: ما به دنبال امکانات رفاهی نیستیم بلکه مشکلات حیاتی ما را حل کنید.

ماجرای قابل تأمل حضور نماینده قزوین در روستای تاریخی”انبوه”

دهیار روستای نوده با اشاره به حل اختلافات با روستای لات و حل مشکلات مربوط به جاده و گاز بیان کرد: بخشدار منطقه خیلی فعال است اما کاری دیگر از دستش بر نمی‌آید، فرماندار قبلی هرسال با مدیرکل ها و دهیاران جلسه می‌گذاشتم اما فرماندار جدید تاکنون به اینجا نیامده و هیچ نماینده ای نیز از رودبار تا کنون نوده را ندیده است این در حالی است که نماینده قزوین به روستای انبوه رفته و در مسجد با هم جلسه داشتند!

دهیار روستای نوده با بیان اینکه اکثر مردم این روستا سواد ندارند و اکثراً نمی‌توانند فرزندان خود را به مقاطع درسی حتی تا دیپلم برسانند گفت: این بچه‌ها در سنین کودکی به شهر می‌روند و کار می‌کنند و ممکن است در آینده دچار معضلاتی شوند این در حالی است که در روستا مسجد داریم اما روحانی نداریم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه