هشت دی گزارش می دهد:

غفلت مسئولان از ظرفیت بی‌نظیر گیلان در برندسازی کالا/ چالش های پیش روی تولیدکنندگان چیست؟!

در شرایط فعلی که واحدهای تولیدی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند، شاید برای عده ای صحبت از برندسازی محصولات امری نشدنی است این در حالی است که کارشناسان حوزه بازاریابی، «برندینگ» را یکی از اصول مهم برای به‌دست گرفتن بازار عنوان می‌کنند و این موضوع وظیفه مسئولان به‌ویژه مسئولان اجرایی و دولت است که با درنظر گرفتن شرایط، حمایت‌های عملی و جدی‌تری را از تولیدکنندگان داشته باشند.

غفلت مسئولان از ظرفیت بی‌نظیر گیلان در برندسازی کالا/ چالش های پیش روی تولیدکنندگان چیست؟!

به گزارش هشت دی، «برندسازی محصولات» مؤلفه‌ای مهم در دنیای تجارت محسوب می‌شود زیرا در بازاری که از اجناس و کالاهای متفاوت اشباع است، مشتری را به سمت محصول تولیدی شما هدایت می‌کند لذا توجه به این مقوله مهم می‌تواند یکی از رموز موفقیت هر محصولی در بازار محسوب شود.

«اعمال تحریم‌های ظالمانه از سوی دشمنان» و «ضعف مدیریتی داخلی» در سال‌های اخیر، تولیدکنندگان را با چالش‌ها و مشکلات زیادی روبه‌رو کرده است و بسیاری از آنها حتی قدرت ادامه تولید و حفظ خود در بازار را از دست داده‌اند.

تولیدکنندگان داخلی در شرایطی که بازار با بی‌ثباتی شدیدی مواجه است و قدرت خرید مردم نیز به دلایل متعدد کاهش یافته، شرایط سخت و دشواری را تجربه می‌کنند و بسیاری از شرکت‌های تولیدی نوپا و تازه نفس نیز به دلیل عدم برخورداری از حمایت‌های دولتی، تعطیل و ورشکسته شدند.

در شرایط فعلی که واحدهای تولیدی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند، شاید برای عده ای صحبت از برندسازی محصولات امری نشدنی است این در حالی است که کارشناسان حوزه بازاریابی، «برندینگ» را یکی از اصول مهم برای به‌دست گرفتن بازار عنوان می‌کنند و این موضوع وظیفه مسئولان به‌ویژه مسئولان اجرایی و دولت است که با درنظر گرفتن شرایط، حمایت‌های عملی و جدی‌تری را از تولیدکنندگان داشته باشند.

در همین راستا، با عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان درباره برندینگ و موانع و چالش‌های پیش روی تولیدکنندگان داخلی گفتگو کردیم تا نظرات و راهکارهای آنها در این حوزه را بررسی کنیم.

 

ظرفیت بی‌نظیر گیلان در برندسازی کالا و غفلت از آن

غلامرضا مرحبا در گفتگو با خبرنگار ۸ دی، اظهار کرد: استان گیلان در زمینه تولید کالاهای برند ظرفیت بی‌نظیر و عالی دارد زیرا کارخانجات نساجی، الکترونیک، پارس خزر و تولید فرش‌های ماشینی از گذشته در گیلان وجود داشت.

نماینده مردم آستارا در مجلس با تاکید بر اینکه موضوع برندینگ، مهم‌ترین مقوله‌ای است که باید در علم بازاریابی مورد توجه قرار گیرد بیان کرد: برند هویت یک محصول است و تصویری از آنچه که یک محصول دارد را در ذهن مشتری ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه برندینگ موضوع بسیار مهمی در حوزه بازاریابی محسوب می‌شود که متاسفانه به آن توجه زیادی نکرده‌ایم تصریح کرد: طرحی که برای نماد برند استفاده می‌کنیم کیفیت و بسیاری از ویژگی‌های یک محصول را نشان می‌دهد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برندینگ باعث می‌شود تا محصولات خود را برای مردم ملموس کنیم تا مشتریان بدانند که چه چیزی تولید کرده‌ایم و با محصول تولیدی ما ارتباط بگیرند.

 

 قوانین مربوط به حوزه تولید کالا جامع است

وی با بیان اینکه مجلس وظایفی دارد اما نمی‌تواند در تمام شئون دخالت کند گفت: اگر یک کارخانه خصوصی کالای با کیفیت و با قیمت مناسب را تولید و روانه بازار کند و برای برندینگ آن برنامه ریزی داشته باشد موفق می‌شود و اگر در این راستا منع قانونی وجود داشته باشد نمایندگان می‌توانند به آنها کمک کنند.

مرحبا با اشاره به اینکه فرایند قانونگذاری پیچیده است اما قوانین مربوط به حوزه تولید کالا، جامع است اظهار کرد: وظیفه نمایندگان نظارت بر حسن اجرای قانون است و اگر اتفاقی به ضرر سلامت و مصلحت عمومی جامعه باشد دخالت می‌کند لذا کاری جز همراهی و تشویق و ترغیب تولیدکنندگان از ما برنمی‌آید.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه صاحبان صنایع باید به فکر برندینگ محصولات خود باشند تا در بازار موفق شوند افزود: متاسفانه در کشور ما به مقوله برندینگ محصولات توجه کافی نشده است.

 

تبلیغ کالا بدون در نظر گرفتن کیفیت محصول، بی‌اثر است

وی تبلیغ کالا بدون در نظر گرفتن کیفیت محصول و سایر شاخص‌های مهم برای مشتری را بی‌اثر خواند و بیان کرد: متاسفانه در کشور ما از حوزه برندینگ و اصول آن غفلت شده است.

مرحبا مقوله برندینگ و برندسازی را یک امر فنی و تخصصی دانست و خاطرنشان کرد: باید به استاندارد سازی محصولات و ارائه خدمات پس از فروش دقت کنیم و برای محصول خود یک “برند بوک” بنویسیم و امیدوارم که صاحبان صنایع به این مقوله مهم بیش از گذشته توجه کنند.

 

ایجاد بازار فروش مهم‌ترین پارامتر در حوزه تولید است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان نیز در گفتگو با خبرنگار هشت دی، برندسازی کالا را مختص به جغرافیای خاصی ندانست و عنوان کرد: برندسازی کالا و محصولات نیاز به زیرساخت‌ها و پیش نیازهایی دارد که باید آن را برای تولید کننده فراهم کرد.

آرش فرزام صفت با بیان اینکه مهمترین پارامتر در این حوزه، ایجاد “بازار فروش” برای محصولات است تصریح کرد: اگر کسی بتواند برای محصولات خود بازار فروش تهیه کند می‌تواند آن را به دست مشتری برساند.

وی کیفی سازی محصولات را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: تولید کننده باید بتواند برای محصول خود یک مزیت رقابتی در بازار ایجاد کند و هزینه تمام شده برای تولید محصول خود را متناسب با شرایط و سطح درآمد مردم کند.

فرزام صفت با اشاره به اینکه گیلان از ابتدا یک استان صنعتی نبوده و تا ابتدای دهه ۶۰ صنایع در گیلان مستقر نبودند تاکید کرد: این موضوع به خاطر سیاست‌های حاکم بر جامعه بود که معتقد بودند صنایع نباید در استان‌های شمالی مستقر باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان ادامه داد: اگر چه صنایع قدمت زیادی در گیلان ندارد اما توانستیم در عرصه‌هایی که روی آن کار شده مانند نساجی، صنایع غذایی، لوازم خانگی و صنایع سلولزی در سطح کشور برندسازی کنیم.

 

از خاک خوردن تولیدات تا ضرورت چاره اندیشی برای فروش محصولات

فرزام صفت با تاکید بر اینکه حرف اول در حوزه تولید را مسئله فروش محصول می‌زند، خاطرنشان کرد: مشکل ما تولید نیست زیرا در حال حاضر واحدهای تولیدی در حال کار هستند اما تولیدات آنها در حال خاک خوردن است لذا باید فکری برای بازار فروش آن کرد.

وی با اشاره به اینکه برندسازی راهکار اساسی برای ایجاد بازار فروش است تصریح کرد: حرکت به سمت برندسازی پیش نیازهایی دارد که رعایت استانداردها در تولید محصولات و قابل رقابت کردن کیفیت آن با سایر محصولات موجود در بازار و کاهش هزینه تمام شده از جمله این موارد است.

 

 بزرگترین مانع حوزه برندسازی برداشته شده است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان با بیان اینکه بزرگترین مانع ما در حوزه برندسازی، رقابت با محصولات خارجی بود که به دلایلی مانند بالا رفتن قیمت دلار حذف شده است، افزود: عدم واردات کالاهای خارجی با توجه به شرایط ایجاد شده در کشور، اوضاع را به نفع تولیدکننده داخلی کرده است.

 

 کاهش قدرت خرید مردم، مانع فروش محصولات

فرزام صفت کاهش قدرت خرید مردم را یکی دیگر از موانع فروش محصولات عنوان کرد و اظهار داشت: افزایش قیمت مواد اولیه، مسائل مربوط به امور بانکی، بیمه‌ای و مالیاتی برندسازی را تهدید می‌‌کند.

وی افزود: عمده مشکلات برندهای صنایع غذایی مانند کلوچه نوشین و نادری مشکل بازگشت ارز حاصل از صادرات است که اگر این موضوع حل نشود صادرات این محصولات مختل می‌شود.

فرزام صفت با بیان اینکه بخشی از مشکلات پیش روی تولید کنندگان به بخش اجرایی بر‌می‌گردد اما بخشی از آن نیز به حوزه تقنینی و تداخل قوانین و مقررات مزاحم کسب و کار مربوط می‌شود گفت: در حوزه قضایی نیز مشکلاتی در این حوزه وجود داشت که با دستور اخیر رئیس دستگاه قضا مبنی بر اینکه شکایت اشخاص و نهادها نباید مانع تولید شود، به نوعی کمک کننده بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان با اشاره به اینکه موانع مربوط به دستگاه‌های دولتی در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید بررسی می‌شود، خاطرنشان کرد: کارگروه اقتصادی و توسعه صادرات مراجعی هستند که مشکلات را با ابزار قانونی بررسی و رفع می‌کنند.

وی با بیان اینکه پرداخت تسهیلات به تولید کننده می‌تواند به آنها کمک کند تا خود را در بازار حفظ کنند و به سمت برندسازی بروند، گفت: از تیرماه ۹۸ تا شهریور ۹۹، هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به تولیدکنندگان پرداخت کردیم و علاوه بر این منابع اشتغال پایدار روستایی و منابع دیگر نیز به واحدهای تولیدی پرداخت شد.

بسیاری از تولیدکنندگان از میزان و نحوه پرداخت تسهیلات حوزه تولید گله‌مند هستند و آن را متناسب با شرایط فعلی کشور و حجم مشکلات واحدهای تولیدی نمی‌دانند و این موضوع زنگ خطری است که اگر به آن توجه نشود، وضعیت فعلی بازار را بدتر خواهد کرد.

بدیهی است که تولیدکننده زمانی می‌تواند به مسائلی مانند برندینگ کالا توجه کند که ثبات نسبی در بازار حاکم باشد و یا حداقل، حمایت دولت از واحدهای تولیدی بیشتر شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه