مسئول سازمان بسیج دانشجویی گیلان در گفتگو با ۸دی:

رسالت دانشجو؛ دشمن شناسی و امیدآفرینی در جامعه است/ مسئولین در شنیدن مطالبات دانشجویان سعه صدر داشته باشند + فیلم

مسئول سازمان بسیج دانشجویی گیلان، گفت: از مسئولین می‌خواهم با سعه ی صدر حرف ها و مطالبات دانشجویان را گوش دهند و در این رابطه از رهبری الگو بگیرند، به فکر مشکلات دانشجویی باشند و شرایط و محیط را برای درس خواندن آن ها تسهیل کنند.

رسالت دانشجو؛ دشمن شناسی و امیدآفرینی در جامعه است/ مسئولین در شنیدن مطالبات دانشجویان سعه صدر داشته باشند + فیلم

محمدمهدی نیازمند، مسئول سازمان بسیج دانشجویی گیلان با حضور در تحریریه هشت دی ضمن عرض گرامیداشت “۱۶ آذر؛ روز دانشجو” این روز را فرصتی برای بازخوانی مواضع بسیج دانشجویی عنوان کرد و افزود: باید به توطئه ها آگاه بود و بدانیم زمانی که استقلال کشور توسط دشمن تحت فشار بود جنبش دانشجویی به عنوان اولین گروه به این موضوع واکنش نشان داد.

وی با اشاره به حضور دانشجویان در گذشته در عرصه محرومیت زدایی‌ ها، دلاوری‌ها، نقش آفرینی در جهاد سازندگی و ورود دانشجویان در سپاه گفت: باید از این تلاش ها برای آینده جنبش دانشجویی توشه برداریم تا بتوانند در آغاز گام دوم انقلاب نقش مؤثری داشته باشند.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی گیلان با اشاره به اینکه تشکیلات بسیج دانشجویی یک پیام تاریخی از سخنان امام (ره) در پس تأسیس خود دارد خاطرنشان کرد: امام (ره) در اواخر عمر خود دستور تشکیل بسیج دانشجو و طلبه را صادر می‌کنند که بسیار بااهمیت است؛ در این پیام به چند کلید واژه‌ نظیر منبع تغذیه فکری و اعتقادی برای سایر اقشار و بسیجیان، جلوگیری از نفوذ و وابستگی به تفکر غربی و شرقی، ایجاد هسته های مقاومت در جهان اسلام برمی‌خوریم.

رسالت دانشجو مواجهه انقلابی با تفکرات غربی و شرقی است

نیازمند یکی از رسالت های دانشجو را مواجهه انقلابی با تفکرات غربی و شرقی و مقابله با آنها دانست و افزود: دانشجو باید نسبت به جهان اسلام، شیطنت ها و دشمن شناسی هوشیار باشد و از طرفی هم مقاومت لازم را داشته باشد.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی گیلان رسالت اصلی دانشجویان در گام دوم را امید آفرینی و امید داشتن نسبت به آینده دانست و ادامه داد: دشمن به شدت تلاش می‌کند که جوان را نسبتا به آینده مایوس کند.

لزوم مطالبه گری دانشجو در جامعه

وی با بیان اینکه یکی از بخش هایی که رهبری تأکید مکرر دارند و دانشجو نیز بر آن واقف است لزوم مطالبه گری و مؤذن بودن در جامعه است، تصریح کرد: آگاهی جوانان انقلابی و بسیجیان مؤمن، مطالبه گری در حوزه های هسته ای و برجام، اقتصاد و معیشت مردم، نشانگر این است که بسیج دانشجویی در کنار مردم است و با جریانی که می خواهد جوان دانشجو بی دغدغه باشد مقابله می‌کند.

نیازمند با تاکید بر اینکه یکی از قدم های مثبت سازمان بسیج دانشجویی در حوزه جهاد علمی است گفت: یکی از خلأهای مورد بحث این است که دانشجو در ورود به دانشگاه مسیر خود را نمی‌داند، در این راستا در حوزه هدایت تحصیلی دانشجویان گام برداشتیم که اولین هدایت تحصیلی دانشجویان در حوزه مهندسی بود که باعث می‌شود دانشجو با انگیزه درس بخواند و آینده خود را ببیند.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی گیلان با بیان اینکه هدایت تحصیلی دانشجویی برای سایر رشته ها نیز به زودی حاضر می‌شود ابراز کرد: اغلب دانشجویان سال سوم و چهارم با ضعف مهارتی رو به رو هستند که برای آنها دوره های افزایش مهارت طراحی شده است که بتوانند قوی شوند.

وی با اشاره به تشکیل هسته های پژوهش و فناوری و‌ راه اندازی مراکز تحقیقاتی که دارای اساسنامه و شکل تعریف شده است گفت: این تشکل باید بتواند یک بستری برای دانشجویان ارشد و مقاطع تحصیلی باشد که بتوانند بر اساس نیاز ها مسائل استان را شناسایی کنند.

نیازمند با بیان اینکه الان مدعی هستیم که می‌توانیم در آینده ای نزدیک مسائل پژوهشی دانشگاه را در احصای مسائل استان درآوریم، خاطر نشان کرد: اکنون با مشکلاتی در استان مواجه هستیم که ریشه یابی آن به نظام بندی مسائل نیاز دارد.

رویکرد بسیج دانشجویی علم محور است

مسئول سازمان بسیج دانشجویی گیلان افزود: رویکرد بسیج دانشجویی رویکرد علمی است اما علم به معنای درگیر شدن با مسائل جامعه و مردم است این رویکرد به آماده سازی نیاز دارد که باید گام های لازم را در این رابطه برداشت.

وی با اشاره به اینکه رویکرد بسیج دانشجویی به دنبال این است که دانشجو هدر رفت وقت نداشته باشد بیان کرد: ما عرصه های فرهنگی، هنری، علمی، سیاسی، مطالبه گری، جهادی، رشد و کادر سازی داریم و این دانشجو است که می‌تواند مسیر خود را انتخاب کند.

نیازمند با اشاره به اینکه در حوزه های فرهنگی و هنری چند مرحله جشنواره ققنوس برگزار شده است که بستری برای شناخت استعدادهای هنری است ادامه داد: در عرصه هنری نقاشی نیز فضا را به داخل شهر کشاندیم تا مردم هم این استعدادها را ببینند، در قالب هسته های سرگذشت پژوهی هم شرایط به گونه ای است که پاییز سال ۱۴۰۰ باید به سومین کنگره شهید دانشجو دست پیدا کنیم.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی گیلان تصریح کرد: در حوزه مقوله اجتماعی ضمن اینکه هسته‌ های حوزه مطالعات زنان و خانواده فعال است این حوزه پیگیر قانون تسهیل ازدواج نیز هست زیرا قوانینی ‌وضع شده اما اجرا نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در بخش دانشجویی با ورود جوانانی مواجه هستیم که باید توانمند و مطالبه گر شوند، افزود: دروه ای به نام ۱۴۳۵ برگزار می‌شود تا دانشجویانی که می خواهند مطالبه گر شوند آموزش ببینند همچنین در حوزه جهادی نیز مفتخریم که شروع گفتمان جهادی از جریان دانشجویی بوده و همچنین مزیت این گروه جهادی نیز این است که توانایی انجام پروژه های عمرانی و فرهنگی در روستاها را دارد.

نیازمند با اشاره به حضور مؤثر دانشجویان جهادی در کمک به تولید واکسن و محلول، کمک به کادر درمان و طرح شهید سلیمانی، بیان کرد: در حوزه جهش تولید نیز اقداماتی در حال انجام است و دانشجویان در کنار نقش آفرینی مطالبه گرانه نسبت به رفع موانع تولید و مشکلات کارخانه ها و مسئله یابی در کمک به راه حل نیز شرکت دارند.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی گیلان با تأکید بر اینکه هدف سازمان ما توانمند کردن جوانان است، افزود: وقتی درباره کنش گری دانشجویان متناسب با مسائل استان صحبت می کنیم یعنی حوزه بندی شدند که نسبت به مشکلات شهرستان موضع گیری کنند، این کار را در حوزه بومی پیش می‌بریم و این مسیر را ریل گذاری می کنیم که اول به مشکلات دانشگاه خود بپردازند.

رشد استعدادها در تشکل بسیج دانشجویی

وی با تاکید بر اینکه جنس کار جهادی از این فرایند است که پس از مطالبه برای حل مشکل وارد صحنه شوند ابراز کرد:  این تشکل در واقع برای رشد استعدادها است.

نیازمند با اشاره به تشکیل هسته های بین الملل مطرح کرد: آماری از وضعیت دانشجویان خارجی استان در دانشگاه ها داریم و ارتباط هم داریم؛ هسته بین المللی ضمن اینکه به صورت تخصصی دانشجویان را در وضعیت مسلمانان و حوزه های تخصصی تمرکز می‌کنند، نسبت به حوادث آن منطقه هم موضع گیری و اعلام انزجار می‌کند و حتی ارتباطاتی با دانشجویان سایر نقاط نیز دارد؛ در هسته های بین المللی تلاش می‌کنیم تا نگاه جهانی بین المللی و آنچه که در پیام تاریخی امام (ره) وجود دارد را انتقال دهیم.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی گیلان، آینده، اشتغال، تشکیل خانواده و نقش آفرینی در جامعه‌ را بیشترین دغدغه دانشجوی نسل جدید دانست و افزود: ما به دنبال این هستیم که بتوانیم عرصه های اتصال به حوزه اشتعال را فراهم کنیم و اجازه ندهیم تا نا امیدی بر او چیره شود و مسیر زندگی او را تغییر دهد.

مسئولین در شنیدن مطالبات دانشجویان سعه صدر داشته باشند

 

وی با اشاره به اینکه امروز بسیار باید تلاش کنیم تا جریان دانشجویی بی خیال و بی تفاوت نسبت به شیوه های داخلی کشور نباشد، آزادانه مطالب خود را بیان کند، به چهار چوب ها و منافع ملی ‌توجه کند، حضور فعال در نقش آفرینی و‌ کنش گری داشته باشند، ادامه داد: دانشجو باید به خوبی درس بخواند و به تقویت معنویت و رعایت اخلاق توجه کند زیرا نسل جوان هرچقدر با معنویت و ر‌اه شهدا انس داشته باشد، بیشتر می‌تواند مسیر پر رونقی را داشته باشد.

نیازمند در پایان خطاب به مسئولان گفت: از مسئولین می‌خواهیم که با سعه صدر حرف ها و مطالبات دانشجویان را گوش دهند و در این رابطه از رهبری الگو بگیرند، به فکر مشکلات دانشجویی باشند و شرایط و محیط را برای درس خواندن آن ها تسهیل کنند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
مهدی صاحب ساده کار(یک شهروند عادی)
سلام اولا: امیدوارم بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به سرنوشت سند چشم انداز ۱۴۰۴ و سند الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت دچار نشود که در حد حرف ،سخنرانی،مصاحبه،میزگرد ،همایش ، مقاله و.... در جا زد ثانیا : مواجهه با غرب و شرق فقط برای مقابله و دشمن شناسی نبوده و نیست. بلکه بهترین راه؛ شناخت واقعیت های غرب و شرق و مکاتب آنان و بهره مندی از نقاط قوت آنان است. بعنوان مثال دریابیم که کشوری مانند ژاپن چگونه از خاکسترهای جنگ جهانی دوم سر برآورد و با وسعتی به اندازه استان خراسان سابق ، ۱۲۷ میلیون جمعیت را مدیریت می کند و جزء ده قطب اول اقتصاد دنیاست. ثالثا: جزء یکی دو مورد ؛بسیاری از مطالبی که به آن ‌اشاره کرده اید بسیار کلی بوده و ایکاش تصویری واضح و روشن از عملکرد خود ارائه می دادید تا مخاطب به روشنی در یابد که خروجی اقدام تان چه بوده ؟رابعا: سخنان شما با واقعیت های موجود همخوانی ندارد. چرا که به هر حال باید خروجی اقدامات تان در مولفه یا مولفه هایی مصداق عینی داشته باشد. بعنوان‌مثال نتیجه مطالبه گری تان در بحث کاهش نرخ باروری، افزایش سن ازدواج، کاهش ازدواج، افزایش بیکاری،افزایش طلاق ،مهاجرت ،تاراج زمین‌های استان گیلان توسط افراد غیر بومی و..... چه بوده است؟ اگر مطالبه گری شما نتیجه ملموسی داشت برای چه سردار سید علی آقازاده منتخب مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در جلسه مجمع نمایندگان منتخب استان گیلان به مشکلات عدیده استان اشاره نموده که بخشی از آن در صفحه اینستاگرام وی منتشر شد عنوان می دارد :\"گناه مردم چیست که استان گیلان از نظر مدیریتی باید جزء فاسدترین استانها باشد\".(گیلانستان / کد خبر : 51062 تاریخ انتشار : سه شنبه 23 اردیبهشت 1399)امری که در سنوات گذشته نیز در گزارش مرکز پژوهش های مجلس نیز به آن اشاره شده است.البته منظور حقیر این نیست که مسئولیت حل این مسائل با بسیج دانشجویی است . خیر .بلکه جان مایه کلامم این است که وقتی در یک‌ مصاحبه به همه اصل و فرع مسائل اجتماعی ورود می کنید(آگاهی جوانان انقلابی و بسیجیان مؤمن، مطالبه گری در حوزه های هسته ای و برجام، اقتصاد و معیشت مردم، نشانگر این است که بسیج دانشجویی در کنار مردم است و با جریانی که می خواهد جوان دانشجو بی دغدغه باشد مقابله می‌کند) این قبیل امور موجبات ایجاد توقعات نامعقول در بین مخاطبین تان و اقشار اجتماعی را فراهم آورده و پس از مدتی وقتی نتیجه خاصی نمی بینند از شما نیز ناامید می شوند. خامسا:توصیه می کنم کتاب های مسئولیت و سازندگی،صراط ، حرکت ، رشد و اخبات حضرت آیت ا.... صفایی و همچنین تئوری ریشه های علف (grassroots) را مطالعه کنید. مهدی صاحب ساده کار
در حاشیه