هشت دی گزارش می دهد:

 بررسی عملکرد چندماهه مجلس یازدهم/ نمایندگان گیلانی به کدام وعده‌های خود عمل کردند؟! + فیلم

چند ماهی از شروع به کار مجلس یازدهم گذشته و نمایندگان در این مدت اقداماتی را انجام داده‌اند، اگرچه نمی‌توان در این مدت کوتاه، درباره کلیت مجلس یازدهم اظهار نظر کرد اما بی‌شک مطالبه‌گری رسانه‌ها و چشم تیزبین و هوشیار مردم می‌تواند در موفقیت بیشتر نمایندگان اثرگذار باشد.

 بررسی عملکرد چندماهه مجلس یازدهم/ نمایندگان گیلانی به کدام وعده‌های خود عمل کردند؟! + فیلم

به گزارش هشت دی، آیت الله مدرس در ۱۰ آذر ۱۳۱۶ توسط عوامل رضاشاه کشته شد، بر همین اساس طبق مصوبه شورای فرهنگ عمومی ۱۰ آذرماه در تقویم جمهوری اسلامی ایران، به نام روز مجلس خوانده می‌شود. به همین مناسبت گزارشی از روند روی کار آمدن مجلس یازدهم و اقدامات نمایندگان در چند ماه گذشته می خوانید.

چند ماهی از آغاز به کار مجلس یازدهم گذشته است؛ مجلسی که از همان ابتدا با شعار «انقلابی گری‌» وارد میدان شد و اکثر قریب به اتفاق کاندیداها، خود را پیرو خط ولایت و انقلاب و آرمان‌های شهدا معرفی می‌کردند.

اکثر کاندیدای مجلس یازدهم از همان ابتدا، «قطع امید کردن از غرب» و روی آوردن به «مدیریت جهادی» و «اقتصاد مقاومتی» را چاره بحران اقتصادی فعلی کشور عنوان کردند و همین رویکرد و تفکر نیز در انتخابات توسط مردم به عنوان پیروز نهایی برگزیده شد.

مقام معظم رهبری در باب مجلس یازدهم فرمودند: حضور «جوانان پرانگیزه، پر ایمان، پر توان، تحصیل‌کرده و کارآمد» در کنار شماری از مدیران انقلابی و دارای سوابق اجرایی، و نیز شماری از پیشکسوتان دارای سوابق نمایندگی، مجلس یازدهم را به مجلسی امیدبخش تبدیل کرده است.

بی‌شک حمایت رهبر معظم انقلاب از مجلس یازدهم آن هم با واژه‌هایی که در این سال‌ها کم نظیر بوده، کار را برای نمایندگان این دوره خانه ملت سخت‌تر می‌کند چرا که آنها وظیفه سنگینی را بر دوش دارند و باید با حل ریشه‌ای مشکلات، به انتظارات به حق مردم، پاسخ شایسته‌ای دهند.

بر همین اساس با دو تن از نمایندگان گیلانی مجلس یازدهم گفتگو کرده ایم تا اقدامات انجام شده در چند ماه اخیر و موانع و مشکلات پیش روی آنها را بررسی کنیم و ببینیم که آیا مجلس یازدهم توانسته است به بخشی از وعده‌های انتخاباتی خود عمل کند یا خیر‌؟!

 

عدم همراهی دولت با مجلس برای اجرای طرح کالابرگ و کمک به اقشار آسیب‌پذیر

“محمدرضا احمدی سنگری” در گفتگو با خبرنگار هشت دی، اجرای قوانین را وظیفه دولت دانست و خاطرنشان کرد: هر چقدر هم که مجلس قوانین مختلف در حوزه‌های گوناگون وضع کند در نهایت دولت باید آن را اجرا کند و اگر اجرایی نشود فایده‌ای ندارد؛ اگرچه نمایندگان طرح‌های عمرانی را در حوزه‌های انتخابیه خود اجرا می‌کنند اما در نهایت پای کار بودن دولت بسیار مهم است.

نماینده مردم رشت در مجلس یازدهم عدم همراهی دولت با مجلس برای اجرای طرح کالابرگ و کمک به اقشار آسیب‌پذیر را یکی از موانع پیش روی نمایندگان مجلس دانست و افزود: توسعه و پیشرفت کشور نیازمند همدلی میان مجلس، قوه قضائیه و قوه مجریه است و در برخی موارد نیازمند آن هستیم که رئیس‌جمهور شخصاً وارد مسئله شود تا کمتر به مردم فشار وارد بیاید.

وی نقاط قوت مجلس یازدهم را مورد اشاره قرار داد و گفت: حضور افراد تحصیلکرده و با تجربه که به دنبال خدمت به مردم هستند و نگاه اقتدارگرایانه ملی برای توسعه کشور دارند یکی از نقاط قوت مجلس محسوب می‌شود و بنده شاهد هستم که بسیاری از نمایندگان قبل از شروع زمان قانونی کار، در مجلس حضور یافته تا مشکلات را حل کنند و شب و روز نمی‌شناسند.

تأثیر منفی لابی‌های خارج از مجلس بر روند کار نمایندگان

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به نقاط ضعف مجلس یازدهم تصریح کرد: برخی لابی‌های خارج از مجلس بر روند کار نمایندگان تاثیر می‌گذارد و علاوه بر این عدم همراهی دولت نیز یکی از موانع پیش روی نمایندگان برای اجرای طرح‌های مختلف است.

احمدی با تاکید بر اینکه باید شرایط فعلی کشور را بسنجیم و از انجام هرگونه اقدام غیرمنطقی پرهیز کنیم اظهار کرد: ما به دنبال دعوا بین مجلس و دولت نیستیم بلکه می‌خواهیم دولت را متقاعد کنیم تا پای کار بیاید و به هیچ عنوان دنبال خشونت و برخورد قهری نیستیم.

حال و روز ناخوش کشاورزی و صنعت گیلان

وی با بیان اینکه کشاورزی و صنعت در استان گیلان حال و روز خوشی ندارد بیان کرد: کشاورزی قطب اول اقتصادی استان گیلان است لذا باید تسهیلات و شرایط بهتری را برای کشاورزان فراهم کنیم همچنین توجه به صنعت فشل استان و ساماندهی شرکت‌هایی مانند ایران پوپلین را باید در اولویت قرار دهیم.

نماینده مردم رشت در مجلس افزود: باید شرایطی فراهم شود که شرکت‌های فعال استان نیمه فعال نشوند و شرکت‌های نیمه فعال نیز فعال شده و اشتغالزایی به وجود آوریم، علاوه بر این به چرخه اقتصاد برگرداندن شرکت‌های راکد نیز یکی از موارد مهمی است که باید مورد توجه تمام مسئولان استان قرار گیرد.

احمدی معضل پسماند را یکی از مشکلات جدی استان گیلان دانست و با بیان اینکه این مشکل باعث آلوده شدن سفره‌های زیرزمینی و بروز بیماری‌های مختلف شده است عنوان کرد: تکمیل راه آهن رشت به انزلی باعث می‌شود تا مشکل اشتغال جوانان آن منطقه حل شود.

حل معضل بیکاری با جذب توریست و توسعه گردشگری

این نماینده مجلس جوانان جویای کار را یکی از نقاط قوت و ظرفیت استان گیلان معرفی کرد و با اشاره به اینکه باید تمام توان خود را به کار گیریم تا برای جوانان اشتغال فراهم شود اظهار کرد: زمین‌های کشاورزی زیادی در گیلان وجود دارد که اگر در اختیار جوانان استان گذاشته شود، نیازمندی‌های ما را تامین می‌کنند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر اینکه وجود کوه، دریا و جاذبه‌های طبیعی و گردشگری در گیلان بی‌نظیر است و از استان مازندران نیز ظرفیت‌های بیشتری داریم خاطرنشان کرد: متاسفانه از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده نمی‌شود زیرا ورود گردشگر و جذب توریست می‌تواند رونق اقتصاد و رفع معضل بیکاری را برای ما به ارمغان آورد.

 

عدم همراهی دولت با مجلس مانع کار نمایندگان

“خلیل بهروزی‌فر” نیز در گفتگو با خبرنگار هشت دی با بیان اینکه اولویت کاری مجلس یازدهم حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم است اظهار کرد: طرح حمایت معیشتی از اقشار آسیب پذیر جامعه یکی از اقدامات مجلس یازدهم در راستای حل مشکلات اولویت دار جامعه است.

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس عدم همراهی دولت با مجلس را یکی از موانع پیش روی نمایندگان عنوان کرد و افزود: اگر دولت قوانین مجلس را به درستی اجرا می‌کرد، اکنون مردم با این حجم از مشکلات مواجه نمی‌شدند.

عده‌ای با قانون‌شکنی مانع حمایت از قشر آسیب‌پذیر می‌شوند

وی مخالفت دولت با طرح معیشتی مجلس را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: قانون فصل الخطاب است و دولت باید بر اساس آن عمل کند اما متاسفانه برخی از مسیر قانون خارج می‌شوند تا طرح‌هایی مانند حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه اجرا نشود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، همدلی و وفاق میان نمایندگان و عدم توجه به حواشی و تمرکز روی مسائل و معضلات اصلی جامعه را جزو نقاط قوت این مجلس دانست و گفت: نمایندگان مجلس یازدهم منافع جمعی را بر منافع فردی ترجیح می‌دهند و از همین رو در حال بررسی طرحی با عنوان مدیریت تعارض منافع در مجلس هستیم.

 

حجم بالای مشکلات مانع دیده شدن اقدامات نمایندگان می‌شود

بهروزی‌فر با بیان اینکه شیوع کرونا باعث شده است که برنامه‌های اصلی مجلس تحت الشعاع قرار گیرد خاطرنشان کرد: با این وجود، جلسات را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تشکیل می‌دهیم اما حجم مشکلات انباشت شده مردم آنقدر زیاد است که هر چقدر هم کار کنیم، اثر خود را نشان نمی‌دهد.

رفع فرسودگی شبکه برق “شفت” و “فومن” با اعتبار ۴ میلیارد تومانی

وی برخی از اقدامات انجام شده برای حوزه انتخابیه خود را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: اعتباراتی از سازمان برنامه و بودجه برای رفع فرسودگی شبکه برق شفت و فومن به مبلغ ۴ میلیارد تومان گرفتیم و علاوه بر این، ۱۰ میلیارد تومان برای راه‌های روستایی استان درنظر گرفته شده که باید بخشی از آن به شهرستان شفت اختصاص یابد.

 

واگذاری کارخانجات به افراد نااهل و ظلم و بی‌عدالتی در حق جوانان گیلانی

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس، مهم‌ترین مشکل استان گیلان را بیکاری و اشتغال جوانان دانست و عنوان کرد: تعطیلی شرکت‌های تولیدی و بیکاری جوانان و واگذاری‌های بی مورد کارخانجات ظلم و بی عدالتی در حق جوانان استان است.

 

دلالان برخی وزارتخانه‌ها عامل تعطیلی شرکت‌های گیلانی هستند

بهروزی‌فر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی را مورد سوءاستفاده واسطه‌گران و دلالان دانست و تصریح کرد: حضور دلالان خصوصاً در بدنه برخی از وزارتخانه‌ها باعث شده تعدادی از شرکت‌های گیلانی تعطیل شوند و یا به افراد نااهل که دنبال سوداگری بودند، واگذار شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، ضعف مدیریتی در ادوار مختلف را یکی دیگر از مشکلات استان گیلان دانست و اذعان داشت: گیلان ظرفیت‌های زیادی در حوزه گردشگری و منابع طبیعی دارد که به دلیل عدم توجه به زیرساخت‌ها، توسعه نیافته و دچار عقب افتادگی شده است.

اگر چه نمی‌توان در این مدت کوتاه، درباره کلیت مجلس یازدهم اظهار نظر کرد یا حتی به نقد اصولی و مبسوط روی آورد اما بی‌شک مطالبه‌گری رسانه‌ها و چشم تیزبین و هوشیار مردمی که با وجود زخم‌های زیاد به نمایندگان اعتماد کردند و آنها را به نمایندگی از خود به مجلس فرستادند، می‌تواند در موفقیت بیشتر نمایندگان اثرگذار باشد.

تقویت نظارت‌ها عامل مؤثری در جلوگیری از به انحراف کشیده شدن هر مسئولی است چه آن شخص نماینده مجلس باشد چه رئیس جمهور! و این مهم بی‌شک با بررسی مستمر عملکرد نمایندگان و زیر ذره‌بین بردن تمامی تصمیمات و اقدامات آنان محقق می‌شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
مهدی صاحب ساده کار(یک شهروند عادی)
سلام ای کاش این مصاحبه با رئیس مجمع نمایندگان استان صورت می گرفت و ایشان می آمدند چند اقدام اساسی نمایندگان استان را برای تنویر افکار عمومی اطلاع رسانی می کردند. جناب آقازاده ، کوچکی نژاد و احمدی فقط حرف می زنند و وعده سرخرمن می دهند. اینکه جناب احمدی از حال و روز ناخوش کشاورزی و صنعت گیلان ، معضل بیکاری و پسماند، وجود کوه، دریا و جاذبه‌های طبیعی و گردشگری صحبت می کنند اینها را خودمان ‌نیز می دانیم حضرات نمایندگان بفرمایند چه اقداماتی برای برون رفت از این معضلات داشته و برنامه های شان(کوتاه مدت،میان مدت و بلند مدت) در این‌حوزه چیست؟ مثلا بفرمایند با وجود این‌همه جاذبه طبیعی ، تفرجگاه های بکر ،دریا و.... چه اقدامی برای اشتغال جوانان انجام داده اند؟ هر دو نماینده محترم در مورد عدم همراهی دولت صحبت کرده اند که به هیچ وجهی قانع کننده نبود و به نوعی فرار از مسئولیت است. مگر مجلس در راس امور نیست؟ پس چرا با اهرم های نظارتی خود دولت را همراه نمی کند؟ حضرات نماینده! بهره مندی از نظریات ارزشمتد نخبگان استانی را در راس اقدامات تان قرار دهید. مهدی صاحب ساده کار
در حاشیه