رهاشدگی بازار عرضه مرغ در گیلان؛

عاملان بازار سیاه مرغ در گیلان چه کسانی هستند؟/ سوء تدبیری که دودش به چشم مردم می رود!

امروز در گیلان با مسئولانی مواجه هستیم که اگرچه جلسات ستاد تنظیم بازار را به طور مرتب تشکیل می دهند اما دریغ از هر گونه تنظیم و تعادلی! که اگر غیر این بود نباید شاهد کمبود و توزیع نامناسب مرغ در استانی که خود در رتبه های اول تولید قرار دارد، باشیم.

عاملان بازار سیاه مرغ در گیلان چه کسانی هستند؟/ سوء تدبیری که دودش به چشم مردم می رود!

به گزارش هشت دی، نوسانات بازار مرغ در گیلان همچنان به قوت خود باقی است! موضوعی که هشت دی در گزارشی که در ابتدای آبان ماه سال جاری منتشر شد به آن اشاره کرد.

در این گزارش آمده است: «دوگانگی نرخ مرغ در گیلان در حالی رقم می خورد که این استان قطب تولید مرغ در کشور است و استان های اطراف هم خریدار مرغ گیلان هستند اما روزهای اخیر خروج بیش از حد مرغ از گیلان منجر به گران شدن این محصول در استان شده است. موضوعی که نیازمند بررسی و نظارت جدی مسئولان مربوطه می باشد.»

 

اما اکنون بعد از گذشت بیش از یک ماه از بروز مشکلات بازار مرغ و بیان مشکلاتی که منجر به نوسانات بازار مرغ و کمبود آن شده اند از زبان مسئولان گیلانی، هنوز راه چاره ای برای رفع این چالش تدبیر نشده است که این ناشی از سوء مدیریت افرادی است که وظیفه ای جزء متعادل کردن قیمت کالا و اجناس در بازار ندارد.

امروز در گیلان با مسئولانی مواجه هستیم که اگرچه جلسات ستاد تنظیم بازار را به طور مرتب تشکیل می دهند اما دریغ از هر گونه تنظیم و تعادلی! که اگر غیر این بود نباید شاهد کمبود و توزیع نامناسب مرغ در استانی که خود در رتبه های اول تولید قرار دارد، باشیم.

گیلان ۸۵۴۳ مرغداری و ۴۴ کشتارگاه مرغ دارد این در حالی است که به طور متوسط روزانه ۴۵۰ تن لاشه مرغ در کشتارگاه ها کشتار می شود و مسئولان قیمت مصوب مرغ در گیلان را ۱۹ هزار و ۱۰۰ تومان اعلام کرده اند اما عملا مردم با دوگانگی نرخ مرغ در مراکز عرضه مواجه اند.

“میرحجت علی اکبر نژاد” معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان در این باره می گوید: واحدهای مرغداری گیلان بیش از ۱۹ میلیون قطعه ظرفیت دارند که این مهم از توانمندی های استان محسوب می شوند.

وی با بان اینکه از مهرماه امسال تاکنون افزون بر ۱۲ هزار تن گوشت مرغ در این استان تولید و برای فروش وارد بازار شده است، افزود: در این مدت افزون بر ۱۵ هزار تن سویا، بیش از ۲۵ هزار تن ذرت و بیش از ۳ هزار تن جو بین مرغداران توزیع شده است.

چرخه ی توزیع مرغ در گیلان با یک نوع رهاشدگی مواجه است!

اما مشکل کجاست؟!

همانطور که قبلا هم گفته ایم مشکل در تولید مرغ نیست بلکه مسئله ی اصلی عدم توزیع درست این کالا است.

آنطور که پیداست چرخه ی تولید و توزیع مرغ در گیلان با یک نوع رهاشدگی یا عدم نظارت کافی از سوی مسئولان مربوطه مواجه است، وادادگی که به نظر می آید نتیجه اختلافات مسئولین حوزه اقتصادی در گیلان است که دود آن بیش از همه به چشم مردم می رود.

بخشی از مرغ گیلان به استان های دیگر می‌رود ‌

“مهدی نقدی”، معاون نظارت و بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صمت گیلان در گفت و گو با خبرنگار هشت دی در رابطه با وضعیت تولید و توزیع مرغ در استان با بیان اینکه میزان تولید مرغ در گیلان ۴۰۰ الی ۵۰۰ تن در روز است اظهار کرد: میزان سرانه مصرف گیلانیان در طول روز ۲۲۰ الی ۲۵۰ تن است.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه بخشی از مرغ گیلان به استان های دیگر می‌رود ‌گفت: بیشتر استان های همجوار قیمت مصوب مرغ که ۲۰ هزار و ۴۰۰ است را رعایت نمی‌کنند این در حالی است که قیمت مصوب مرغ در گیلان ۱۹ هزار و ۱۰۰ است.

مابه التفاوت قیمت مرغ در گیلان و سایر استان ها منجر به خروج مرغ از گیلان می شود

معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت گیلان بیان اینکه ما افزایش قیمت ۱۰ درصدی که در اختیار استانداران بود را افرایش ندادیم گفت: مابه التفاوت قیمت مرغ در استان ما و سایر استان ها باعث می‌شود مرغ از گیلان خارج شود.

وی با بیان اینکه دلالان مرغ به هر روشی مرغ را از استان خارج می کنند ادامه داد: اقداماتی برای عدم خروج مرغ از گیلان انجام شد به طوریکه الان مرغ بدون مجوز دامپزشکی از استان خارج نمی‌شود ولی جلوی خروج مرغ را نمی‌توان به طور کامل گرفت چون استان تهران دچار مشکل شده و ما نیز برای ورود برخی چیزها دچار مشکل می شویم.

نقدی با بیان اینکه در حال حاضر مرغ مصوب دولتی مورد نیاز واحد های صنعتی را باید جهاد کشاورزی تأمین کند افزود: کمبود مرغ، عدم جلوگیری از خروج مرغ و قیمت بالای سایر استان‌ها باعث می‌شود تا گیلان دچار مشکل شود.

عدم رعایت قیمت مصوب دولتی در استان های همجوار

معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت گیلان تصریح کرد: متاسفانه عدم رعایت قیمت مصوب دولتی در استان های همجوار باعث بالا بودن قیمت مرغ در این استان ها و خروج مرغ از گیلان شده است زیرا گیلان قیمت مصوب را رعایت می‌کند.

وی در رابطه با تصمیم گیرندگان و بازی کنندکان با قیمت مرغ در استان گیلان گفت: منظور از این افراد همان زنجیره تولید و توزیع مرغ یعنی کسانی که از اولین مرحله جوجه ریزی تا کشتارگاه و بسته بندی در اختیار خودشان است و فکر می کنند باید تأثیر گذار باشند، اگرچه تاثیر گذار هستند اما الان مرغداران مرغ را به آن ها هم نمی‌دهند و با یک واسطه و قیمت بالاتر به تهران ارسال می‌کند.

جریمه ۹ میلیاردی تصمیم گیرندگان زنجیره تولید و توزیع مرغ در گیلان

نقدی با بیان اینکه در جلسه ستاد تنظیم بازار در رابطه با جریمه بالغ بر ۹ میلیاردی همین افراد یا زنجیره تولید و توزیع صحبت کردم ابراز کرد: چون بر تعهدات خود بر توزیع مقدار مرغ تعیین شده در بازار پایبند نبودند، جریمه شدند و رسما به آن ها اعلام شد.

بیش از ۳۰۰ نفر نیز به علت گران‌فروشی جریمه شدند

معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت گیلان با بیان اینکه این ها کسانی هستند که تعهدات خود در توزیع مرغ را انجام ندادند‌ تصریح کرد: تعدادی بالغ بر ۳۰۰ نفر نیز به علت گران‌فروشی مرغ به مردم جریمه شدند که چون در این شکایت و جریمه فردی به عنوان شاکی وجود ندارد به همین دلیل پول به خزانه دولت‌ برمی گردد.

فدایی، مسئول یکی از کشتارگاه های مرغ در گیلان نیز در گفت و گو با خبرنگار هشت دی در رابطه با وضعیت توزیع و تولید مرغ در گیلان با بیان اینکه هر زمان مرغ به دست من رسید و چرخ من چرخید نظر می دهم اظهار کرد: ما در تمام شعبات با ۴۰ پرسنل منتظر مرغ هستیم تا بفروشیم.

وی با بیان اینکه سهمیه دولتی کم است و توزیع آزاد ارسال مرغ به تهران و قزوین با قیمت کیلویی ۲۵ هزار تومان انجام می‌شود، گفت: همه مسئولان مربوطه می‌دانند مرغ از گیلان خارج می‌شود چون قیمت تعزیراتی است اگر قمیت آزاد عنوان شود، دیگر مرغدار مرغ خود را به تهران نمی‌فرستد و در داخل خرید و فروش می شود در نتیجه پس از مدتی که حجم مرغ زیاد شود قیمت پایین می آید.

تولید مرغ در گیلان کم نیست؛ اما بیشتر آن را از استان خارج می‌کنند

این مسئول کشتارگاه با اشاره به اینکه الان چون مرغ کم است مشکل داریم افزود: تولید مرغ هیچ وقت در گیلان کم نبوده ولی متاسفانه همه مرغ را از گیلان خارج می‌کنند و ما ضرر می‌کنیم همین روز ها باید کار خود را تعطیل کنیم.

وی اصلی ترین راهکار را جلوگیری از خروج مرغ عنوان کرد و ادامه داد: وقتی مرغ با قیمت ۲۵هزار تومان از گیلان خارج می‌شود در تهران کیلویی ۳۰ تا ۳۴ هزار تومان فروخته می شود با این شرایط چرا مرغدار باید مرغ خود را در اینجا توزیع کند؟

نظارت از پایه درست انجام نمی شود/ عملا بازار سیاه ایجاد شده!

فدایی با تاکید بر اینکه عملا بازار سیاه ایجاد شده است اذعان کرد: وقتی دلال مرغ نتواند مرغ را خارج کند مجبور است همین جا خرید و فروش کند که کم‌کم مرغ زیاد شده و قیمت هم پایین می آید.

فدایی با بیان اینکه نظارت از پایه درست انجام نمی‌شود؛ الان ساعت یک بعدازظهر است اما هنوز مرغ به دست من نرسیده است، گفت: امروز مردم جلوی مرغ فروشی ها صف کشیده بودند، آیا خون مردم ما رنگین نیست؟

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
مهدی صاحب ساده کار(یک شهروند عادی)
سلام با این توضیحات معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی و معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت گیلان نتیجه می گیریم که کسی مقصر نیست تقصیر اصلی بر گردن عمه کتی در سریال \"پاورچین\" هست. حضرات مسئول! شما حقوق می گیرید که در کارزار اجراء موفق باشید. گره ای از مشکلات مردم را بگشاید .نه اینکه برای من شهروند خطابه بخوانید. \"من نبودم دستم بود.تقصير آستينم بود.آستين مال كتم بود.كتم مال بابام بود.پس تقصير بابام بود.\" ...................................................... روزی گذشت پادشهی از گذرگهی/ فریاد شوق بر سر هر کوی و بام خاست.پرسید زان میانه یکی کودک یتیم/کاین تابناک چیست که بر تاج پادشاست.آن یک جواب داد چه دانیم ما که چیست/پیداست آنقدر که متاعی گرانبهاست.نزدیک رفت پیرزنی کوژپشت و گفت/این اشک دیدهٔ من و خون دل شماست.ما را به رخت و چوب شبانی فریفته است/ این گرگ سالهاست که با گله آشناست. آن پارسا که ده خرد و ملک، رهزن است/آن پادشا که مال رعیت خورد گداست.بر قطرهٔ سرشک یتیمان نظاره کن/تا بنگری که روشنی گوهر از کجاست.پروین، به کجروان سخن از راستی چه سود/کو آنچنان کسی که نرنجد ز حرف راست.مرحوم \"پروین اعتصامی\". مهدی صاحب ساده کار
در حاشیه