استاندار گیلان در کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی:

طرح‌های نیمه‌تمام سرمایه‌گذاری صادرات محور، شناسایی شود/ ضرورت رفع مقررات مخل رونق صادرات

ارسلان زارع شناسایی واحدهای تولیدی و طرح‌های نیمه تمام سرمایه‌گذاری صادرات محور و نیز اولویت بندی آنها برای تکمیل و بهره‌برداری را موضوعی مهم خواند و گفت: بر رفع مقررات مخل در زمینه رونق صادرات، تاکیدی جدی دارم.

طرح‌های نیمه‌تمام سرمایه‌گذاری صادرات محور، شناسایی شود/ ضرورت رفع مقررات مخل رونق صادرات
به گزارش ۸دی، ارسلان زارع در کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی و شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان که برخی مدیران کل دستگاه‌های اجرایی نیز به صورت ارتباط تصویری در جلسه حاضر بودند به نقش کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی و دبیرخانه آن اشاره و بیان کرد: این کارگروه ماهیت فرابخشی دارد و مباحث آن در توسعه اقتصادی و جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی، کنترل بازار و رفع مشکلات بنگاه های اقتصادی موثر است.
 وی شناسایی واحدهای تولیدی و طرح‌های نیمه تمام سرمایه‌گذاری صادرات محور را امری مهم خواند و با تاکید بر لزوم اولویت‌بندی آنها برای تکمیل و بهره‌برداری افزود: از مدیران دستگاه های اجرایی مرتبط انتظار می‌رود جهت رفع موانع احتمالی، همت کنند.
 استاندار گیلان به همکاری مطلوب بانک های عامل استان در جهت رفع موانع تولید و حمایت از سرمایه گذاری اشاره و اضافه کرد: گیلان از مزیت های رقابتی متعددی در حوزه اقتصادی برخوردار است از این‌رو باید درجهت بهره برداری اصولی از این دارایی ارزشمند، تلاشی مضاعف صورت گیرد.
 زارع هدف‌گذاری ۶۰۰ میلیون دلاری صادرات غیر نفتی از گیلان در سالجاری را یادآور شد و گفت: علی‌رغم تشدید فشارهای دشمنان، تحریم‌های غیرقانونی و نیز مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع کرونا ؛ شاهد تحقق ۶۵ درصدی این رقم در هشت ماه اخیر و نیز افزایش ۵۸ درصدی صادرات غیرنفتی نسبت به مدت مشابه قبل هستیم.
 وی با اشاره به اینکه صادرات میوه با افزایش وزنی و ارزی قابل توجهی نسبت به نیم‌سال اول همراه است، خاطرنشان کرد: جهاد کشاورزی استان باید بسترهای افزایش تولید صادرات محور را فراهم سازد.
 نماینده عالی دولت در استان اظهار داشت: بالا رفتن نرخ دلار، موجب افزایش ارزش صادراتی می‌شود اما در گیلان از نظر وزنی هم شاهد افزایش صادرات هستیم که این مهم نشان می دهد رشد صادرات استان واقعی بوده و تنها ناشی از بالا رفتن نرخ ارز نیست.
زارع با یادآوری ظرفیت شرکت کشتیرانی خزر در توسعه صادرات از مبدا گیلان و اقدامات مناسب صورت گرفته طی ماه‌های اخیر ، بر لزوم نوسازی ناوگان و ارتقاء کارکرد و جایگاه این شرکت با جذب سرمایه گذار بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: کشتیرانی خزر می تواند برند حمل و نقل دریایی جمهوری اسلامی ایران باشد.
 استاندار گیلان تشکیل کمیته ای ذیل شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با هدف شناسایی مقررات مخل برای رونق صادرات را مورد تاکید قرار داد و گفت: به یقین این کمیته در اصلاح امور تاثیرگذار است از این رو انتظار دارم فعالیت های مستمر و قابل قبولی در این کمیته به انجام رسد.
 وی ادامه داد: باید با اتخاذ تدابیری درست و اصولی، از خروج بخش خصوصی کشورمان از بازارهای جهانی بطور جدی ممانعت شود.
 وی با تأکید بر ضرورت ارائه بسته های تشویقی و حمایتی به فعالان حوزه صادرات در جهت حمایت از آنان، تشکیل میز کالایی محصولات کشاورزی در استان را از مزیت‌های قابل قبول دو بخش صنعت و کشاورزی ذکر و اضافه کرد: در خصوص میز کالایی زیتون، لازم است دستگاه‌های اجرایی پیگیری و همکاری برای ثبت برند جغرافیایی زیتون به نام رودبار را انجام دهند.
زارع همچنین حمل و نقل کانتینری به ویژه کانتینر یخچالی را گامی در مسیر توسعه صادرات دانست و بیان کرد: ایجاد خطوط مستقیم هفتگی از آستارا تا آستراخان، اقدامی شایسته است که امیدواریم تحقق هدف‌گذاری صادرات در این بخش نیز اجرایی شود.
 در این نشست گزارش هایی از وضعیت تجارت خارجی استان، طرح های زیرساختی توسعه صادرات غیر نفتی ارسالی به سازمان صمت(از محل بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی سال ۹۹) و همچنین میز کالایی زیتون ارائه شد و واگذاری زمین مربوط به پایانه محصولات کشاورز  نیز مورد بحث  قرار گرفت.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه