مدیر پزشکی انتقال خون گیلان: 

گیلان استان پرمصرفی در استفاده از ذخایرخونی است/ به اهدای مستمر خون از سوی مردم نیاز داریم

گیتی ایزدی پور با تأکید بر اینکه علت بحران خونی در کشور شرایط ویروس کرونا است گفت: اطمینان می‌دهیم که اینجا دائماً استریل و ضدعفونی و تمام پروتکل های بهداشتی نیز رعایت می‌شود.

گیلان استان پرمصرفی در استفاده از ذخایرخونی است/ به اهدای مستمر خون از سوی مردم نیاز داریم

“گیتی ایزدی پور” مدیر پزشکی انتقال خون گیلان در گفت و گو با خبرنگار ۸دی، در رابطه با وضعیت خون استان گیلان اظهار کرد: در حال حاضر ذخایر خونی چند روز را داریم این در حالی است که بهترین حالت انتقال خون داشتن ذخایر خونی ۷روزه است.

مدیر پزشکی انتقال خون گیلان با اشاره به اینکه طبق شاخص جهانی در انتقال خون بهترین حالت نگه داری ذخایر خونی برای ۷ روز است افزود: برخی جراحی ها مثل قلب یا تالاسمی ها یا خون نوزادان فقط خونی که زیر ۱۰ روز گرفته شده را می‌خواهند.

وی با بیان اینکه این شاخص جهانی یعنی هر پایگاه انتقال خون که تا ۷ روز خون داشته باشد وضعش خوب است تصریح کرد: اگر بیشتر از این میزان خون داشته باشند باید فعالیت خونگیری را کم کنند یا خون را به سایر استان‌ها بدهند.

ایزدی پور افزود: ما در گیلان تلاش می‌کنیم تا ذخایر خونی خود را بین ۵ تا ۷ روز نگه داریم و با توجه به اینکه استان پر مصرفی هستیم این میزان برای ما نرمال است.

مدیر پزشکی انتقال خون گیلان ضمن تشکر از مردم استان گیلان با بیان اینکه طی سه روز گذشته میزان اهدای خون در استان بالا رفته است، گفت: چون مصرف بیماران در بیمارستان همه روزه است ما همچنان انتظار مشارکت مردم را داریم.

وی از جوانان گیلانی و کسانی که تاکنون اهدای خون انجام ندادند خواست تا در این امر مهم شرکت کنند و ادامه داد: اهدا کنندگان مستمر ما آموزش دیده هستند و همیشه حضور دارند ما می‌خواهیم کسانی آستین بالا بزنند و به میدان بیایند که تاکنون نبودند.

ایزدی پور با اشاره به اینکه ذخیره سه و نیم روزه یعنی برای سه و نیم روز دیگر بیمارستان‌ها خون داریم افزود: اگر در این ۳روز حوادث طبیعی مثل آبگرفتگی، برف، سیل ، بسته شدن جاده ها و … پیش بیاید و کسی برای اهدای خون مراجعه نکند برای روز چهارم با مشکل روبرو می شویم و به همین دلیل ما همیشه به اهدای مستمر نیاز داریم.

مدیر پزشکی انتقال خون گیلان با تاکید بر اینکه نیاز بیمارستان‌ها به خون همیشگی است گفت: بیماران تالاسمی باید ماهیانه دو تا سه بار به تزریق خون انجام دهند تا زنده بمانند.

وی با تاکید بر اینکه علت بحران خونی در کشور شرایط ویروس کرونا است گفت: اطمینان می‌دهیم که اینجا دائماً استریل و ضدعفونی و تمام پروتکل های بهداشتی نیز رعایت می‌شود.

لازم به ذکر است فرآیند اهدای خون از ۱۸ سال تمام و تا ۶۵ سال با شرایط عمومی‌ خوب انجام می‌شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه