هشت دی گزارش می دهد:

پشت پرده افزایش قیمت مرغ در گیلان/ “جهادکشاورزی” یا سازمان “صمت” کدام یک مسئولند؟!

دوگانگی نرخ مرغ در گیلان در حالی رقم می خورد که این استان قطب تولید مرغ در کشور است و استان های اطراف هم خریدار مرغ گیلان هستند اما در روزهای اخیر خروج بیش از حد مرغ از گیلان منجر به گران شدن این محصول در استان شده است. موضوعی که نیازمند بررسی و نظارت جدی مسئولان مربوطه می باشد.

پشت پرده افزایش قیمت مرغ در گیلان/ “جهادکشاورزی” یا سازمان “صمت” کدام یک مسئولند؟!

به گزارش ۸دی، در روزهای اخیر قیمت مرغ در بازار با نوسانات زیادی همراه است و مرغ در مرغ فروشی ها به قیمت تعاونی و آزاد به فروش می رسد. همین امر منجر به صف کشیدن مردم برای خرید مرغ به قیمت مصوب تعاونی یعنی ۱۵ هزار و ۷۵۰ تومان شده است این در حالی است که همین مرغ را با نرخ آزاد به قیمت بالاتر از ۲۵هزار تومان هم می فروشند.

دوگانگی نرخ مرغ در گیلان در حالی رقم می خورد که گیلان از جمله استان های قطب تولید مرغ کشور است و به گفته مسئولان جهاد کشاورزی کمبودی از این نظر در بازار وجود ندارد.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گیلان فرهاد گیاهی در این باره می گوید: گیلان پنجمین استان تولیدکننده مرغ در کشور است، روزانه ۴۵۰ تن مرغ در استان تولید می‌شود اما ۱۸۰ تا ۲۰۰ تن از این میزان مرغ تولیدی در استان مصرف و بقیه به تهران و استان های دیگر ارسال می‌شود.

یک کارشناس اقتصادی در این باره به خبرنگار ۸دی در تشریح افزایش قیمت مرغ در گیلان علیرغم تولید مازاد بر مصرف این محصول در گیلان، گفت: بازارهای تهران و برخی از شهرهای نزدیک به گیلان مانند قزوین، اردبیل، رامسر و… مرغ مرغداری های گیلان را با قیمت بیشتری می خرند و حجم عظیمی از تولیدات مرغ گیلان به خارج از استان می رود.

وی با بیان اینکه انتقال بیش از حد مرغ منجر به گران شدن آن در استان شده است، گفت: این در حالی است که اگر مرغی به خارج از استان صادر نشود و مرغ تولیدی گیلان هم فقط در استان توزیع شود، مرغ مازاد تولیدی استان روی دست مرغداری ها می ماند.

این کارشناس تصریح کرد: آنچه که منجر به گرانی مرغ در گیلان به عنوان استانی که تولید کننده عمده مرغ است از این بابت است و این موضوعی است که باید از سوی مسئولان مربوطه از جمله جهادکشاورزی و مسئولان صمت استان پیگیری و نظارت شود تا با بازرسی های جدی مانع خروج بیش از حد این محصول از استان شوند.

وی خاطرنشان کرد: مردم گیلان به عنوان استانی با وجود حجم بالای تولید مرغ نباید اینگونه تحت فشار قراربگیرند و ساعت ها در صف مرغ با قیمت مصوب به سر ببرند.

جهاد کشاورزی تنها در تأمین و عرضه مرغ مسئولیت دارد

اما “میرحجت اکبرنژاد” معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گیلان در این باره می گوید: به طور متوسط روزانه ۴۵۰ تن لاشه مرغ در این کشتارگاه ها کشتار می شود که از این میزان ۵۰ درصد در استان توزیع و عرضه می گردد و بقیه به استان های دیگر به ویژه تهران ارسال می شود.

وی با تاکید بر اینکه اولویت ما، تامین نیاز استان به گوشت مرغ است، گفت: جهاد کشاورزی در این بخش تنها برای تأمین و عرضه مرغ مسئولیت دارد و نظارت بر عرضه و رعایت نرخ مصوب بر عهده دستگاه های مربوطه است.

مدیریت عرضه مرغ با جهاد کشاورزی است/ مرغ کمتر از نیاز مصرفی استان وارد بازار شده

اما “مهدی نقدی” معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت گیلان دراین باره معتقد است: مدیریت عرضه مرغ با جهاد کشاورزی بوده و این سازمان در بعضی مواقع کمتر از نیاز مصرفی استان مرغ وارد بازار کرده است.

وی ادامه داد: این امر منجر به خرید مرغ آزاد توسط فروشگاه‌ها و واحدهای عرضه مرغ شده و به تبعه آن مرغ در استان به‌صورت دو نرخی به فروش می‌رسد.

 مهدی نقدی تصریح کرد: تأمین مرغ بر عهده جهاد کشاورزی و نظارت بر توزیع بر عهده سازمان صمت، تعزیرات حکومتی و بازرسی اصناف است‌.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه