دلار باید ۶ هزار تومان باشد!

نایب رییس انجمن بهره وری که معتقد است بهای واقعی دلار امروز باید بین ۵ تا ۶ هزار تومان باشد، در اینباره به پول نیوز می گوید: زمانی که قیمت ارز در بازار واقعی نباشد، خروج سرمایه از کشور صورت میگیرد و این به نفع اقتصاد کشور نیست و زیانبار خواهد بود. از سال ۱۳۹۰ تاکنون رشد سرمایه گذاری در کشور منفی شده است.

دلار باید ۶ هزار تومان باشد!

به گزارش ۸دی، بازار ارز چند روزی هست که روی آرامش را دیده است. نرخ دلار به کانال ۴۵۰۰ تومانی بازگشته و حتی در معاملات ساعات پایانی هفته‌ای که گذشت نیز، قیمت به زیر ۴۵۰۰ تومان هم در برخی از صرافی‌ها رسیده بود. این همان نرخ سرکشی بود که به دلیل ورود دیرهنگام دولت به بازار، آنقدر می‌تاخت که همه را نگران کرده بود. نرخی که به ۵ هزار تومان هم رسید و همه را متعجب کرد.
با این وجود بسیاری از فعالان اقتصادی از نبایدهای سرکوب مصنوعی دلار می گویند. فرشید شکر خدایی نایب رییس انجمن بهره وری که معتقد است بهای واقعی دلار امروز باید بین ۵ تا ۶ هزار تومان باشد، در اینباره به پول نیوزمی گوید: زمانی که قیمت ارز در بازار واقعی نباشد، خروج سرمایه از کشور صورت میگیرد و این به نفع اقتصاد کشور نیست و زیانبار خواهد بود. از سال ۱۳۹۰ تاکنون رشد سرمایه گذاری در کشور منفی شده است.

او با بیان اینکه در حال حاضر ارز در ایران حداقل ۳ نرخی شده است، به رانت حاصل از ارز چند نرخی اشاره کرد و افزود: در اقتصاد ما این روزها رفاقتی شده است. به دلیل فســادی که در دستگاه دولتی موجود است، چنانچه کسی آشنایی در سیستم داشته باشد، میتواند کار خود را پیش ببرد و ارز مبادله ای دریافت کنند و سودهای کلانی به جیب بزند.

توسعه اقتصاد با اتکا به بخش خصوصی یا سرمایه گذاری دولت!
“توسعه اقتصاد تنها با اتکا بر بخش خصوصی اتفاق می افتد نه با سرمایه گذاری دولت” نایب‌رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران در اینباره می گوید: اصلی ترین سیاستی که باید دنبال کنیم، بهبود فضای کسب و کار است. بنگاه‌ها باید بدانند از رانت نمی‌توانند منفعتی برای خود کسب کنند. باید این موضوع برای بنگاهها تبیین شود که رانتی در اقتصاد وجود نخواهد داشت.

قانون کار در ایران از دیگر انتقادات فعالان بخش خصوصی است . شکرخدایی با بیان اینکه متاسفانه تمام قوانین کار در ایران به نفع کارگر تنظیم می شود، ادامه داد: همین مساله موجب شده که کارفرما تمایلی به استخدام نیروی کار نداشته باشد یا با جذب نیروهای خارجی و بازنشسته مشکلات قانون کار را برای خود به حداقل برساند.

در این میان اگرچه انتظارها بر این بود که بانک مرکزی و دولت زودتر از این ها وارد بازار ارز شوند و بازار را مدیریت کنند، اما این کار دیرهنگام صورت گرفت؛ در حالیکه این سوال مطرح است که اگر بازار با مکانیزم هایی همچون تدوین بسته اوراق مشارکت ارزی و ریالی و نیز پیش فروش سکه قابل کنترل بود، چرا دولت زودتر از این وارد بازار نشد و بازار را مدیریت نکرد. این سوال بزرگی است که در ذهن بسیاری از فعالان اقتصادی وجود دارد.

به هرحال باید منتظر ماند و دید که نرخ دلار در روزهای پایانی سال، بر روی چه نقطه‌ای خواهد ایستاد و آیا بازار روند کاهشی خود را تا نرخ‌های نزدیک به ۴ هزار تومان هم ادامه خواهد داد.

منبع: پول نیوز

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه