از وعده های عملی نشده تا پروژه های ناتمام؛

توقف قطار گیلان در پیچ و خم ۱۵ ساله/ این پروژه ملی سال ۹۷ به بهره برداری می رسد؟

زمانی که در سال ۸۱ کلنگ احداث راه‌آهن قزوین- رشت به زمین زده شد و حتی بعد از زمانی چهارساله که برای آغاز عملیات اجرایی این پروژه در سال ۸۵ طی شد کسی فکر نمی کرد که بهره برداری از این طرح بزرگ ۱۵ سال طول بکشد.

توقف قطار گیلان در پیچ و خم ۱۵ ساله/ این پروژه ملی سال ۹۷ به بهره برداری می رسد؟

به گزارش ۸دی، طرح راه آهـن قزوین – رشت به طول ۱۶۵ کیلومتر، بصورت یک خطه، از ایستگاه سیاه چشمه در قزوین شروع و با عبور از روستاهای کوهین و شیرین سو در محدوده شهرهای لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم ادامه مسیر داده و به ایستگاه رشت می رسد.

سرعت قطار مسافربری این راه آهن ۱۶۰کیلومتر بر ساعت و سرعت قطار باری آن ۱۲۰ کیومتر بر سرعت خواهد بود.

مسیر از ایستگاه رشت دو شاخه شده که یک شاخه با عبور از شهر پیربازار به بندرانزلی متصل می شود و شاخه دوم آن به شهر مرزی آستارا منتهی می گردد. و تعداد نه ایستگاه شامل: دستجرد، کوهین، شیرین سو، لوشان، منجیل، رستم آباد، امامزاده هاشم، رشت و پیربازار در این مسیر در نظر گرفته شده است.

این طرح علاوه بر آنکه از لحاظ حمل ‌و نقل داخلی بار و مسافر استان گیلان اهمیت دارد، از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس و آب های آزاد بین‌المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران بسیار مهم می‌باشد.

اهمیت دیگر این طرح برای مردم کشور ایجاد یک شاهراه مطمئن و سریع برای رسیدن به شمال کشور بوده و باعث صرفه جویی در زمان سفر به استان های شمالی کشور شده و ثمرات فراوانی را به همراه خواهد داشت.

ایجاد یک راه آهن امن باعث خلوت شدن جاده های چالوس و هراز و اتوبان قزوین رشت شده و می تواند از ترافیک های وحشتناک این مسیرها جلوگیری کند.

اما این راه آهن تا کجا پیشرفت داشته است؟

زمانی که در سال ۸۱ کلنگ احداث راه‌آهن قزوین- رشت به زمین زده شد و حتی بعد از زمانی چهارساله که برای آغاز عملیات اجرایی این پروژه در سال ۸۵ طی شد کسی فکر نمی کرد که بهره برداری از این طرح بزرگ ۱۵ سال طول بکشد.

بنا بر ادعای مدیران دولت یازدهم این پروژه ملی هم‌زمان با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید شتاب بیشتری گرفته و نخستین وعده افتتاح این پروژه در دولت یازدهم برای سال ۹۴ داده شد، در سفری که محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در بهمن‌ماه ۹۳ به گیلان داشت، از تأمین اعتبار این پروژه از طریق فاینانس خبر داده و گفته بود که در کنار چین، روسیه نیز برای تأمین منابع فاینانسی این پروژه به میدان خواهد آمد.

سال ۹۴ هم رسید ولی خبری از افتتاح این طرح نبود، رئیس‌جمهور در نخستین سفر خود به گیلان در سال ۹۴ بر افتتاح هرچه سریع‌تر خط ریلی قزوین- رشت تأکید کرده و آن را از مهم‌ترین اولویت‌های دولت خوانده بود اما کمبود اعتبارات تخصیص داده‌شده به این پروژه به دلیل کاهش درآمدهای دولت در بودجه سال ۹۴ سبب شد تا وعده افتتاح راه‌آهن قزوین- رشت به سال ۹۵ داده شود.

**افتتاح راه آهن گیلان قول دولت یازدهم بود!

سال ۹۵ هم رسید ولی خبری از سرانجام رسیدن این طرح ملی نبود، رئیس جمهور در حضور مردم رشت تاکید کرده بود: «اولین طرحی که برای تکمیل آن دنبال خواهیم کرد تا سال ۹۵، راه‌آهن قزوین به رشت خواهد بود. همه اعتباراتی که امسال برای تکمیل این طرح لازم است اختصاص خواهیم داد تاکنون قول‌هایی که دادیم به آن‌ها عمل کردیم، این قول را هم عملی خواهیم کرد در سال ۹۵ قطار از تهران به رشت خواهد رسید. این قول دولت یازدهم است.»

دولت بار دیگر افتتاح این پروژه را به تعویق و به ایام دهه فجر سال ۹۵ قول داده بود، محمدعلی نجفی استاندار وقت گیلان بعد از افتتاح نشدن این طرح در دهه فجر ۹۵ نامه‌ای به رئیس‌جمهور نوشته و خواستار تسریع در روند احداث آن شد و در نهایت در جمع مدیران ارشد وزارت صنعت و معدن، زمان بهره‌برداری از این پروژه ملی را به قبل از پایان دولت یازدهم موکول کرد.

دومین سفر روحانی به گیلان در فروردین ۹۶ نیز با وعده افتتاح راه‌آهن تا پایان دولت یازدهم همراه بود و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور نیز در سفر خود به گیلان اعلام کرده بود که راه‌آهن تا شهریور ۹۶ به بهره‌برداری می‌رسد. اما شهریور هم گذشت و اتفاق خاصی در این پروژه رخ نداد.

محمدباقر نوبخت در ۱۷ آبان ۹۶ و در حاشیه بازدید از پروژه راه آهن قزوین – رشت گفت: تاکنون حدود ۷۸ درصد از اعتبارات مورد نیاز امسال مربوط به پروژه راه آهن قزوین – رشت براساس گزارش هفت ماهه پرداخت شده و از نظر مالی هیچ مشکلی برای این پروژه نداریم. همچنین تخصیص ۹۰ میلیارد تومانی نیز انجام گرفته است لذا توصیه می کنم ذهن جامعه درگیر موارد مالی نشود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه مسئولان وزارت راه و شهرسازی وعده افتتاح راه آهن قزوین – رشت را در آغاز سال ۹۷ به ما داده اند، گفت: حاضر نیستم به این دوستان بیشتر از این زمان بدهم لذا امیدوارم نهایت تلاش خود را برای به هرچه زودتر به بهره برداری رساندن این پروژه داشته باشند. خوشبختانه در این بازدید کار را شدنی می بینم!

حسن روحانی، رئیس جمهور نیز در تاریخ ۱۰ آذر در برنامه زنده تلویزیونی درباره خط آهن قزوین ـ رشت ـ آستارا گفت: در مسیر ترانزیت قزوین، رشت و آستارا، ما بخشی از مسیر را نهایی کردیم. راه‌آهن قزوین به رشت تا پایان امسال، طبق برنامه باید افتتاح شود. برای طراحی رشت به آستارا، نیمی از سرمایه‌گذاری را ما انجام می‌دهیم. یک میلیارد دلار هزینه این راه‌آهن است. نصف را ما انجام می‌دهیم و ۵۰۰ میلیون دلار آذربایجان در اینجا سرمایه‌گذاری می‌کند و این طرح به زودی نهایی می‌شود. همه کارهایش تقریباً انجام گرفته و مراحل نهایی‌اش را طی می‌کند.

دولت باز هم وعده ای دیگر برای تکمیل این خط راه آهن داده ولی معلوم نیست این قول عملیاتی خواهد شد یا باز هم افتتاح این پروژه به تاخیر خواهد رسید؟

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه