نگاهی به متن و فرامتن سخنان ضد ایرانی رئیس‌جمهور آمریکا؛

«پیام ترامپ روشنه؛ حصر باید بشکنه»/ جاعل نام خلیج همیشه فارس، از جنبش سبز حمایت کرد؛ آیا این برای شما کافی نیست؟!

«پیام ترامپ روشنه؛ حصر باید بشکنه.» این جمله را باید خلاصه‌ی بیانیه رسمی وزارت امور خارجه آمریکما دانست که قبل از سخنرانی ضدایرانی دونالد ترامپ منتشر شد؛

«پیام ترامپ روشنه؛ حصر باید بشکنه»/ جاعل نام خلیج همیشه فارس، از جنبش سبز حمایت کرد؛ آیا این برای شما کافی نیست؟!

به گزارش ۸دی، «پیام ترامپ روشنه؛ حصر باید بشکنه.» این جمله را باید خلاصه‌ی بیانیه رسمی وزارت امور خارجه ایالات متحده دانست که چند ساعت قبل از سخنرانی ضدایرانی دونالد ترامپ منتشر شد؛ بیانیه‌ای که در آن صراحتا از میرحسین موسوی و مهدی کروبی به عنوان رهبران جنبش ضدایرانی که مورد حمایت کاخ سفید است، نام برده شده است.

وزارت امور خارجه آمریکا در این بیانیه با اشاره به حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، خواستار آزادی فوری آنها و همه زندانیانی که مدعی شد ناعادلانه در بازداشت هستند، شده است.

خود ترامپ هم در سخنرانی ضدایرانی‌اش، در کنار استفاده از نام جعلی برای خلیج فارس، جنبش سبز را به دلیل مبارزه با مردم ایران تحسین کرد؛ همان مردمی که او آنها را «ملت تروریست» نامید.

البته این نخستین بار نیست که مقامات رسمی دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی از موسوی و کروبی به عنوان امیدهای خود در ایران نام می‌برند.

«زیپی لیونی»، وزیر امور خارجه سابق رژیم صهیونیستی رسما دستبند سبز به دست کرد و خود را از فعالان اصلی جنبش سبز نامید.

همچنین  در جریان فتنه ۸۸، نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با صراحت اعلام کرد که «اصلاح‌طلبان بزرگ‌ترین سرمایه اسرائیل در ایران هستند!» و شیمون پرز، رئیس‌جمهور رژیم کودک کش اسرائیل گفت: «اصلاح‌طلبان به نمایندگی از اسرائیل با رژیم اسلامی ایران می‌جنگند.»

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق آمریکا هم در بخشی از کتاب خاطراتش به مسئله اغتشاشات بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران نیز اشاره کرده و نوشته: “دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در سال‌های بعد از اغتشاشات انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ در ایران با صرف ده‌ها میلیون دلار به آموزش بیش از ۵۰۰۰ نفر از مخالفان ایران در سراسر دنیا پرداخت.”

کلینتون در فصل ۱۸ این کتاب مباحث مختلفی را درباره ایران مطرح کرده و تاریخچه روابط ایران و آمریکا، برنامه هسته‌ای ایران و مسائل مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در سال ۱۳۸۸ را مورد بررسی قرار داده است.

وزیر خارجه سابق آمریکا در کتاب خود با اشاره به حمایت‌های پشت پرده وزارت خارجه تحت امرش از اغتشاشات سال ۱۳۸۸ ایران می‌نویسد: “تیم من در وزارت خارجه در پشت صحنه، تماس‌های مستمری با فعالان در داخل ایران برقرار می‌کرد و با مداخله‌ای فوری توانست از توقف توئیتر به خاطر تعمیرات جلوگیری کند. اگر توئیتر تعطیل می‌شد تظاهرات‌کنندگان یکی از ابزارهای مهمشان برای ارتباط را از دست می‌دادند.”

کلینتون در ادامه با اشاره به حمایت‌های دولت اوباما از مخالفان ایران در سال‌های بعد از اغتشاشات می‌‌افزاید: “ما در سال‌های بعد ده‌ها میلیون دلار هزینه کردیم و بیش از ۵ هزار فعال را در سرتاسر دنیا آموزش دادیم.” وزیر خارجه سابق آمریکا در بخش دیگری از این کتاب تأکید می‌کند به نظر وی دولت اوباما باید حمایت فعال‌تری از مخالفان داخلی ایران در زمان اغتشاشات به عمل می‌آورد، اما سپس اعتراف می‌کند مشخص نیست که آیا چنین رویکردی به نتایج دیگری از آن‌چه اتفاق افتاد، ختم می‌شد یا خیر.

قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در سال ۱۳۸۸ تحرکات متعددی در آمریکا برای حمایت از مخالفان داخلی در ایران آغاز شده بود. به عنوان مثال در سال ۲۰۰۸، در فاصله یک سال مانده به انتخابات، روزنامه آمریکایی “نیویورکر” گزارش داد کنگره با درخواست جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهوری وقت این کشور برای اختصاص ۴۰۰ میلیون دلار جهت حمایت از مخالفان در ایران و بی‌ثبات کردن این کشور موافقت کرده است.

کنگره، خود در اقدامی جداگانه در سال ۲۰۰۶ قانونی موسوم به “قانون حمایت از آزادی در ایران” را تصویب کرد که ضمن تشدید تحریم‌ها علیه ایران، ۱۰ میلیون دلار به حمایت از مخالفان داخلی در این کشور اختصاص می‌داد. کاندولیزا رایس وزیر خارجه وقت آمریکا مدت کوتاهی بعد، خواستار اختصاص بودجه‌ای ۷۵ میلیون دلاری شد تا با اقداماتی نظیر افزایش فعالیت شبکه‌های ماهواره‌ای، برنامه‌های فرهنگی و تأسیس دفتری به نام “دفتر امور ایرانیان” براندازی حکومت ایران را پیگیری کند.

حمایت آمریکا از فتنه و فتنه گران اینگونه نبوده که تنها آمریکا به دنبال حمایت از آنان باشد؛ بلکه پیش از انتخابات ریاست جمهوری افرادی از داخل ایران از آمریکا برای دریافت کمک درخواست می کردند. “رائول مای گرشت” افسر سازمان سیا در بنیاد دفاع از دموکراسی آمریکا چند روز پس از انتخابات  سال ۸۸  در مصاحبه با نیویورک تایمز  می گوید: معترضان ایرانی  به صورت مداوم از  واشنگتن درخواست کمک کردند، بویزه در زمینه ارتباطات ماهواره ای و دستگاه های چند رسانه ای و آمریکا تلاش زیادی برای تدارک این امکانات انجام داد.

“مایکل لدین” سناتور شناخته شده آمریکایی سال ۲۰۱۲ در گفتگو با بنیاد سرمایه گذاری تجاری آمریکا موضوع تامل برانگیزی را در مورد این اقدامات بیان می کند. وی می گوید: سران جنبش سبز در یک نامه ۸ صفحه به اوباما خواهان تداوم کمک و حمایت های آمریکا شدند و با تشریح شرایط ایران خواستند آمریکا هر تصمیمی لازم است اتخاذ کند تا شاهد پیشرفت‌هایی در جهت تمایلات غرب باشد.

بنا به اظهارات مایکل لدین، او و سناتور “ریک سانترون”  مسئول پیگیری درخواست های معترضان خیابانی می شوند، در این مقطع ترکیب و تعدد در هندسه حمایت از فتنه به موسسات مختلف آمریکا کشیده می شود  تا مسئولیت سازماندهی عناصر خارج نشین را برعهده بگیرند  و جریان سازی خیابانی- رسانه ای به آن ها محول شود.

منبع: رجانیوز

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه