حیدر العبادی: اجازه نمی دهیم از عراق برای حمله به ایران استفاده شود

نخست وزیر عراق گفت کشورش اجازه نمی دهد از عراق برای حمله به ایران یا هر کشور دیگری استفاده شود.

حیدر العبادی: اجازه نمی دهیم از عراق برای حمله به ایران استفاده شود

به گزارش ۸دی، نخست وزیر عراق گفت: همه اقوام عراقی حقوقی برابر دارند و همه پرسی به سود اقلیم کردستان نیست.

به گزارش شبکه تلویزیونی العراقیه، حیدر العبادی در کنفرانس خبری خود در بغداد درباره وضع عملیات تلعفر و در پاسخ به این پرسش که همزمان با آغاز این عملیات شاهد ورود هیئت های خارجی سیاسی و نظامی به بغداد هستیم، آیا این طرف ها نگرانی هایی درباره وقوع تخلفات در این نبرد دارند، گفت: در نشست کابینه موضوع وضع آوارگان در تلعفر و عملیات در غرب استان الانبار بحث و بررسی شد.

العبادی افزود: وزیر امور آوارگان سفری به این منطقه داشته است. نیروهای عراقی و دولت این کشور بهترین عملکرد را در حمایت از حقوق بشر داشته اند. اگر تخلفی نیز وجود داشته دولت عراق در این زمینه تحقیق کرده است.

برخی از گزارش ها درباره ادعای نقض حقوق بشر درست نیست و گزارش هایی نیز درست است ولی این تخلفات به صورت اقدامات فردی بوده و دسته جمعی نبوده است. همه در عراق درباره این مسئله اتفاق نظر دارند که در مناطق آزاد شده تخلفات سازمان یافته توسط نیروهای امنیتی این کشور وجود ندارد و اگر هم تخلفی بوده به صورت فردی بوده است و درباره این موارد نیز تصمیم گیری شده است چرا که این افراد با این گونه اقدامات به نیروهای مسلح عراق آسیب می زنند و ما در برابر این گونه تخلفات سکوت نمی کنیم.

وی تاکید کرد: همه این هیئت ها برای حمایت از عراق وارد این کشور شده اند. امروز جهان برای عراق از جایگاه و ارزش والایی برخوردار بوده و عراق به یکی از کشورهای مهم در منطقه تبدیل شده است. عراق پیش از این در منطقه حضور قوی نداشت ولی امروز عراق را منبع ثبات و قدرت منطقه می دانند. ارتش عراق مناطق اشغال شده این کشور را آزاد می کند.

شکی در این نیست هر کشوری به دنبال منافع خود است. امروز کشورهای مختلف مشاهده می کنند که عراق کشور باثباتی است و به پیش می رود. بخش بزرگی از سفرهای خارجی در چارچوب حمایت از عراق قرار دارد. ما امروز روابط خوب و متوازنی با همه کشورهای همسایه داریم.
حیدر العبادی در پاسخ به این پرسش که شما در گذشته در گفتگو با یکی از خبرگزاری های ایرانی گفتید که عراق در حمایت از ایران برای مقابله با هر گونه تجاوز خارجی تعهد اخلاقی و شرعی دارید، آیا این سخنان را تایید می کنید، در صورتی که ایران هدف حمله نظامی قرار گیرد، عراق از چه طرفی حمایت می کند،گفت: این سخنان روشن است. هیچ طرفی اجازه نمی دهد از اراضی عراق به عنوان برای حمله به کشورهای همسایه استفاده شود.

عراق گذرگاهی برای حمله به کشورهای دیگر نیست. اگر درگیری میان ایران و آمریکا وجود داشته باشد، ما اجازه نمی دهیم از عراق در این درگیری استفاده شود. عراق منافع و استقلال خود را در تصمیم گیری دارد و از همه کشورها می خواهیم به استقلال عراق احترام بگذارند.
ما نمی خواهیم هیچ درگیری در منطقه وجود داشته باشد. هر درگیری که نگاه ها را از مبارزه با داعش و تروریست ها دور کند باعث بی ثباتی منطقه خواهد شد و شرایطی را ایجاد می کند که گروه هایی نظیر داعش تشکیل شوند. ما به همراه ملت سوریه بیشترین آسیب را از تروریست های داعش دیده ایم و به نتیجه این درگیری ها واقف هستیم.

در پی اختلافات میان کشورها داعش شکل گرفته است و هر درگیری جدیدی که میان کشورها ایجاد شود، مناطق خلائی ایجاد خواهد شد که تروریست ها در آن فعالیت خواهند کرد. ما مخالف هر گونه تنشی هستیم و تلاش می کنیم چنین تنشی ایجاد نشود. وی در پاسخ به این پرسش شمار نیروهای رسمی بسیج مردمی یکصد هزار نفر است، آیا پس از پایان یافتن نبرد علیه داعش در عراق این تعداد نیرو باقی خواهد ماند،گفت: باید دولت عراق در این زمینه تصمیم گیری کند. فعالیت این نیرو به صورت قانونی است و عناصر این نیرو فداکاری های زیادی در دفاع از کشور داشتند و جان خود را در این راه تقدیم کردند.

ما باید به این نیرو احترام بگذاریم و به وضع آن توجه داشته باشیم. این نیرو، نیروی ارزشمندی برای کشور است به طوری که عناصر و جوانان این نیرو با شور و شوق برای دفاع از کشور مبارزه می کنند و شایسته نیست که این نیرو را رها کنیم. این نیرو ثروت بزرگی برای کشور است و باید این نیرو را حفظ کنیم.

همچنین باید نگاه فراگیری داشته باشیم به طوری که کشور به نیروهای مختلفی نیازمند بوده و تامین این نیازها فقط در سطوح نظامی و امنیتی نیست. پس از نابودی داعش، فعالیت های نظامی کاهش خواهد یافت. در هر کشوری از نیروهای مسلح خود برای تقویت توان اقتصادی و روند بازسازی و زیرساخت ها و خدمات رسانی استفاده می کنند.

ما در این زمینه گفتگوهای اولیه ای با برادران بسیج مردمی داشتیم و ممکن است این نیرو در آینده در زمینه خدمات رسانی و عمرانی فعالیت کند. خواسته اصلی ما این است که جامعه عراقی نظامی و پادگانی نشود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه