رشته و خشکار؛ شیرینی با قدمتی ۳۰۰ ساله در گیلان+ تصاویر

گیلان همیشه به عنوان سرزمینی خوش ذوق و خلاق در تهیه و طبخ انواع غذاها و شیرینی ها سر آمد بوده و هست.

رشته و خشکار؛ شیرینی با قدمتی ۳۰۰ ساله در گیلان+ تصاویر

به گزارش ۸دی به نقل از «دیارباران»؛ گیلان همیشه به عنوان سرزمینی خوش ذوق و خلاق در تهیه و طبخ انواع غذاها و شیرینی ها سر آمد بوده و هست.

نمونه ای از آن هم شهر رشت است که به عنوان نماینده استان و مردم گیلان به عنوان شهر خلاق غذا در دنیا معرفی شده است و این بهانه ای شد تا در این ماه مبارک رمضان همه را کنار هم بگذاریم و به یک رسم دیرین، خوشمزه و شیرین برسیم و کاممان را شیرین کنیم با یک شیرینی محلی و چرب که این روزها زبانزد همه روزه داران ماه مبارک رمضان است و آن چیزی نیست جز شیرینی مردم گیلان در ماه رمضان به نام «رشته و خشکار»؛

«رشته و خشکار» در واقع دو نمونه شیرینی از یک جنس و مواد و یک شکل اما با کمی تفاوت است. شیرینی خانگی که با مواد بسیار ساده ساخته می شود ولی گویا از دل بیرون آمده که اینقدر طرفدار دارد.

«رشته و خشکار» را خیلی از اهالی فن معتقدند که به قدمتی حدود ۳۳۰ سال در گیلان می رسد و خاستگاه آن را شهر طاهرگوراب صومعه سرا می دانند و معتقدند که بهترین نوع رشته ریزان نیز از این شهر برخاسته اند و امروزه به عنوان شاخه ای از شیرینی پزی در گیلان هنرنمایی می کنند.

«رشته» در واقع همان ترکیب آرد و برنج و آب است و «خشکار» همان رشته است که آن را با موادی چون شکر، مغز گردو و ادویه هایی چون دارچین، هل و گاهی با مغز پسته پر می کنند برای میل کردن، بعد از آماده شدن آن را با مقداری کره یا کمی روغن تفت می دهند و با شربتی که در خانه تهیه می کنند که ترکیبی از آب، شکر، گلاب و …. میل می کنند.
از مزیت های این شیرینی پر چرب و شیرین این است که هنگام خریداری فرد رشته ریز آن را در جلوی چشمان شما طبخ کرده و به صورت داغ و تازه تحویلتان می دهد.

ظرفی که رشته و خشکار در آن طبخ می شود، سینی از جنس مس بوده که باید داغ بوده روی آن را چرب نگه دارند تا رشته ها به آن نچسبد و آنگاه با شانه مخصوص، رشته ریز شروع به ریختن رشته می کند که خود شانه از (استوانه ای که انتهای آن معمولا از شش لوله کوچک ساخته شده است) استفاده می کند اما سوالی که در خصوص شیرینی مخصوص ماه رمضان گیلانیان مطرح می شود این است که آیا نمیتوان از رشته خشکار به عنوان یک شیرینی برای تمام فصول و مراسمات استفاده نمود و چرا گیلانیان از آن فقط در ماه رمضان بهره می برند.

در جواب میتوان گفت که به خاطر ذوق و فرهنگ بالای گیلانیان و تنوع خوش خوراکی و خلاقیت در غذاهاو شیرینی ها است که در هر مراسمی و فصلی، غذا و شیرینی مخصوص خود را دارند و همین سبب شده تا «رشته و خشکار» بتواند جای خود را در ماه رمضان باز کند و مهمان افطاری های مسلمانان گیلان باشد هر چند که این روزها در بازار رشت بسیارند مکان هایی که در سراسر سال اقدام به تهیه «رشته و خشکار» می کنند تا ذائقه همه مسافران و مردم خوب شهر را همیشه به کام این شیرینی پرطرفدار، شیرین نگه دارند.

و در انتها امید آن است که با همت مسولین بتوان این شیرینی خوش خوراک سرزمینمان را نه تنها به ایران بلکه به دنیا معرفی کرد و آن را هم رقیب شیرینی هایی چون گز اصفهان، سوهان قم و… قرار داد.

https://8deynews.com/wp-content/uploads/2017/06/1243508.jpghttps://8deynews.com/wp-content/uploads/2017/06/1243505.jpghttps://8deynews.com/wp-content/uploads/2017/06/1243504.jpghttps://8deynews.com/wp-content/uploads/2017/06/1243507.jpghttps://8deynews.com/wp-content/uploads/2017/06/1243502.jpg

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه