ضمن نامه هایی صورت گرفت؛

اعتراض جمعی از کاندیداهای شوراهای شهر رشت به نتایج شمارش آرا + سند

جمعی از کاندیداهای شورای اسلامی شهر رشت با تجمع در مقابل فرمانداری این شهرستان به نتابج نهایی انتخابات اعتراض کردند.

اعتراض جمعی از کاندیداهای شوراهای شهر رشت به نتایج شمارش آرا +  سند

به گزارش ۸دی به نقل از تسنیم، انتخابات شوراهای اسلامی شهرستان رشت با رقابت ۳۱۵ کاندیدا در شهر رشت برگزار شد و نتایج این انتخابات دو روز بعد از برگزاری انتخابات از طریق فرمانداری این شهرستان اعلام شد و ۱۱ نفر  به‌عنوان کاندیدای منتخب مردم جهت حضور در شورای اسلامی شهر رشت معرفی شدند.

پس از اعلام نتایج، جمعی از کاندیدای شورای اسلامی شهر رشت با تجمع در مقابل فرمانداری این شهرستان و با تنظیم نامه‌های متعدد مبنی بر بازشماری آرای برخی از صندوق‌های شعبات شهر رشت اعتراض خود را به نتابج نهایی پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر رشت به فرماندار شهرستان رشت اعلام کردند.

در متن نامه مذکور خطاب به فرماندار شهرستان رشت آمده است “با توجه به شمارش آرا و اعلام نتایج نهایی پنجمین دوره شورای اسلامی شهرستان رشت ضمن اعتراض به نسبت تعداد آرا اعلامی به جهت عدم تطابق آرای اخذ شده در صندوق‌های اعلامی و مغایرت با اعلام نمایندگان کاندیداها درخواست می‌شود بازشماری در برخی صندوق شعبات، انجام شده و نتایج نهایی آرای فردی به تفکیک صندوق‌ها اعلام شود.”

یکی از این کاندیدای معترض در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در رشت با اشاره به اینکه پیرو اعلام نتایج غیر رسمی انتخابات شورا ها، کاندیداها با بررسی‌های مهندسی بر آرای خود به این امر دست یافتند که میزان اعلام شده هیچ گونه همخوانی با آرای اخذ شده کاندیدا نداشته است اظهار داشت: این امر موجب ایجاد شائبه در اعلام نتایج شده است.

وی با تاکید بر اینکه با بررسی‌های به‌عمل آمده و به استناد شواهد و مدارک موجود به‌طور قطع ثابت شد که نتایج آرا به گونه اعلام شده نیست تصریح کرد: طبق بررسی‌های به‌عمل آمده مشخص شد که آرای مذکور در شمارش، صورتجلسات و حتی در سامانه فرمانداری جابه جا شده است.

این کاندیدای معترض با بیان اینکه جابه‌جایی‌های مذکور در شمارش آرا موجب تغییر نتایج نهایی انتخابات در شورای اسلامی شهر رشت شده است خاطرنشان کرد: با این اقدامات، کاندیداهایی که می‌توانستند در جایگاه بالاتری قرار بگیرند از ورود به اعضای شورا اسلامی شهر رشت بازماندند.

وی با تاکید بر اینکه برخی از کاندیداهای معترض در روزهای گذشته از فرمانداری شهرستان رشت درخواست اعلام نتایج صندوق‌ها را به‌صورت تفکیکی از هر شعبه خواستار شدند بیان کرد: این افراد در مقابل این درخواست با برخورد نامناسب از سوی فرمانداری رشت مواجه شدند.

کاندیدای معترض به نتایج انتخابات شورای اسلامی رشت با اشاره به اینکه هم اکنون هر کدام از کاندیدای معترض به‌صورت جداگانه  یک شکوائیه و به‌صورت جمعی یک صورتجلسه مبنی بر این اعتراض تنظیم کردند افزود: متن شکوائیه‌های مذکور به فرمانداری و هیئت عالی نظارت بر انتخابات استان گیلان ارسال می‌شود.

یکی از بانوان کاندیدای انتخابات شورای اسلامی شهر رشت نیز در اعتراض به اعلام نتایج انتخابات مذکور به خبرنگار تسنیم گفت: فاصله حداقلی و حداکثری آرای شمارش شده برای کاندیداهای منتخب و اعضای علی البدل به حدی تفاوت دارد که نوعی توهین به شعور همه کاندیداها است.

این بانوی معترض با بیان اینکه کاندیدا انرژی، وقت و هزینه زیادی را در راستای تبلیغات صرف کردند افزود: اعتراض خیلی از کاندیدا به عدم حضور در جمع ۱۱ عضو شورا نیست بلکه این افراد به عدم اعلام آرای واقعی خود معترض هستند.

وی با تاکید بر اینکه روز گذشته جمعی از کاندیداهای معترض با حضور در فرمانداری رشت خواستار دیدار با فرماندار شدند بیان کرد: متاسفانه فرماندار شهرستان رشت در روزهای گذشته با کاندیدای معترض دیدار نکرد.

کاندیدای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه شکوائیه‌های متعدد گروهی و فردی در این راستا از سوی کاندیدای معترض تنظیم شده است افزود: کاندیداهای معترض تصمیم دارند متن شکوائیه خود را به تمامی ارگان‌های نظارتی داخل و خارج استان ارسال کنند.

وی با تاکید بر اینکه تمامی کاندیداهای معترض خواستار اعلام نتایج صندوق‌ها به‌صورت تفکیک شعبات هستند بیان کرد: با این درخواست کاندیداها مخالفت شده  در حالی‌که انجام این عمل یک اقدام قانونی بوده و هیچ منع قانونی در این رابطه وجود ندارد.

بانوی معترض به نتایج انتخابات شورای اسلامی شهر رشت با تاکید بر اینکه برخی افراد شاهد بودند که در روز انتخابات اتفاقاتی خاص برای برخی از صندوق‌ها در شعبات مختلف افتاده است افزود: این افراد تصمیم دارند شکوائیه‌های کیفری خود را به دادستان مرکز استان گیلان ارائه دهند.

وی با اشاره به اینکه برخی تخلفات در سامانه نظارتی استان ثبت شده است خاطرنشان کرد: تعداد شناسنامه‌های ثبت شده با تعداد آرا در برخی از شعبات با یکدیگر همخوانی ندارد و این یک تخلف آشکار است.

یکی دیگر از کاندیدای معترض به نتایج انتخابات شورای شهر رشت با بیان اینکه کاندیدای معترض به نتایج انتخابات شوراها طبق قانون اجازه اعتراض به نتایج و روند انتخابات را دارندبه تسنیم گفت: نتیجه احتمالی انتخابات با نتایج اعلام شده از سوی فرمانداری رشت اخلاف چشمگیری دارد.

وی با بیان اینکه تمامی کاندیداها انتظار داشتند که با اعلام رسمی نتایج انتخابات شوراهای رشت از سوی فرمانداری، آرای اخذ شده صندوق شعبات به تفکیک اعلام شود خاطرنشان کرد: عدم اعلام نتایج صندوق‌ها به تفکیک، موجب افزایش شائبه در خصوص اعلام صحیح نتایج شده است.

کاندیدای پنجمین دوره انتخابات شورای شهر رشت با بیان اینکه برخورد از سوی فرمانداری شهر رشت به گونه‌ای است که گویا قصد بررسی و احقاق حقوق کاندیداها را ندارند افزود: اگر کاندیداها نتوانند از حقوق خود دفاع کنند قطعاً نمی‌توانند به مطالبات و حقوق مردم جامعه عمل بپوشانند.

وی با تاکید بر اینکه فرمانداری رشت باید پاسخگوی کاندیداهای معترض باشد افزود: نظام مقدس جمهوری اسلامی، مقام معظم رهبری و قانون اساسی ایران همواره مردم را ولی نعمت نظام می‌دانند و حق پرسش‌گری مردم و وظیفه پاسخگویی مدیران، یک اصل در  نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

کاندیدای پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به اینکه در فرآیند انتخابات شوراهای شهر رشت، خرید و فروش آرا، علنی و وقیحانه بود خاطرنشان کرد: باید از اینکه جامعه اسلامی به سمت و سوی سرنوشت فروشی حرکت کرده و افراد بر سر سرنوشت شهر معامله می‌کنند احساس تاسف کنیم.

وی با تاکید بر اینکه به‌طور حتم فضای امنی برای متخلفان در فرآیند انتخابات فراهم شده که افراد جرأت این اقدامات را پیدا کردند تصریح کرد: متخلفان در فرآیند انتخابات با آرامش خاطر به اقدامات خلاف قانون انتخاباتی دست می‌زدند.

این کاندیدای معترض با اشاره به اینکه در سطح استان تنها ۳۰ متخلف انتخاباتی بازداشت شدند و ساز و کار مناسبی برای مقابله با تخلفات در انتخابات وجود نداشت افزود: فرآیند شمارش آرا در شهرستان رشت ۴۸ ساعت به‌طول انجامید و این امر خود موجب ایجاد شائبه شده و عدم پاسخگویی مدیران موجب تشدید اعتراضات می‌شود.

بر اساس این گزارش، کاندیداهای معترض به نتایج پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر رشت ظهر امروز موفق شدند با فرماندار شهرستان رشت دیدار کرده و اعتراضات خود را به‌صورت حضوری و کتبی به نماینده عالی دولت در شهرستان رشت برسانند.

یکی از کاندیدای معترض در دیدار با فرماندار رشت با ابراز ناراحتی و نارضایتی از فرآیند تبلیغات و برگزاری انتخابات خطاب به فرماندار گفت: تخلف در تبلیغات و خرید و فروش آرا در روز انتخابات به‌طور علنی دیده می‌شد و اسناد و مدارک در موضوع مذکور موجود است.

وی با تاکید بر اینکه رای مردم حق الناس است و باید امانت‌داری در آرای مردم به‌درستی انجام گیرد افزود: کاندیداهای معترض به نتایج انتخابات تنها خواستار شمارش ۲۰۰ صندوق از شعبات شهر رشت و اعلام نتایج  به تفکیک صندوق‌ها هستند.

کاندیدای پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه اگر فرمانداری به شائبه‌ها پاسخگو نباشد به وزارت کشور مراجعه می‌کنند تصریح کرد: پیگیری و پاسخگویی صحیح به شبهات برگزاری انتخابات و شمارش آرا، حق مسلم مردم و کاندیداها است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نتایج انتخابات پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهرستان رشت بعد از ۴۸ ساعت از پایان انتخابات اعلام شد و برخی از کاندیدای پنجمین دوره انتخابات شهرستان رشت به نتایج اعلام شده معترض هستند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
بابک پیرباوقارمردمکدهی
بسم الله الرحمن الرحیم به عنوان کاندیدایی که خوددرشهررودبنه قربانی خریدوفروش دین وإیمان وشرف وناموس مردم به دست برخی ازرقباشده ام عرض می کنم که گله وشکایت چاره کارنیست چون برای هرنفرنمی توان یک مأمورگذاشت بلکه چاره کارإصلاح قانون إنتخابات شوراهاومجلس وگذاشتن شرط أکثریت مطلق(بیش ازنصف آرا)وپیش بینی مرحله دوم درإنتخابات است به دودلیل: ۱)درشهرهای کوچک وروستاها به دلیل پخش رأی فاصله بین کاندیداهای إنتخاب شده ونشده از۱۰۰۰رأی تجاوزنمی کندخریداین میزان رأی هم ازعهده هرخرده مایه داری برمی آیدأمادرمرحله دوم به دلیل کاهش تعدادکاندیداهادیگرپخش رأی وجودندارددرنتیجه فاصله آرائ کاندیداهابسیاربیشتروشایدچندین برابرمرحله أول می شودوپرکردن این شکاف باخریدرأی بسیاربعیدوفاقدصرفه إقتصادی می شودوأساسااین همه فروشنده رأی پیدانمی شود. ۲)برخلاف مرحله أول که آراإیجابی است درمرحلهدوم آراسلبی وغیظی می شودوجماعت ایرانی برای رأی سلبی وغیظی خودش(رأیی که نه به خاطرخودیک کاندیدابلکه ازغیظ یک کاندیدای دیگرمی دهد)بسیاربیشترازرأی إیجابی ارزش قائل است وآن رابه این سادگی نمی فروشد. اگرهنوزکسانی ازاین۲دلیل تئوری من قانع نشده اندآنهارابه فضائ عملی وواقعی إرجاع می دهم که تاإنتخابات مجلس چهارم که شرط أکثریت مطلق(بیش ازنصف آرا)وجودداشت کسی جرأت خریدرأی نداشت أمادرإنتخابات مجلس پنجم(سال۱۳۷۴)که این شرط به یک سوم تقلیل یافت نخستین غنچه های خریدرأی جوانه زدندوپدیدارگشتندوبعدها که این شرط درإنتخابات مجلس به یک چهارم تقلیل یافت ودرإنتخابات شوراهاهیچ حدنصابی درنظرگرفته نشدآن غنچه هابه درختی تناورتبدیل گشتندکه سایه خودراآنچنان برکل فضائ أنتخابات گستردوریشه های خودراآنچنان درزمین إنتخابات فروکردکه حتی اگرهمین امروزبه پیشنهادمن عمل شودتاچنددوره طول می کشدتااین شجره زقومه کاملاریشه کن شود.
در حاشیه