دانشگاه گیلان در سال 95؛

از قرار گرفتن در جمع دانشگاه های برتر دنیا تا خارج شدن از جمع ۱۰ دانشگاه برتر جامع کشور

دانشگاه گیلان که سالانه نخبگان علمی زیادی را به جامعه تحویل می‌دهد در سال گذشته با فراز و فرودهایی همراه بود.

از قرار گرفتن در جمع دانشگاه های برتر دنیا تا خارج شدن از جمع ۱۰ دانشگاه برتر جامع کشور

به گزارش ۸دی، به نقل از روشن خبر، دانشگاه گیلان به عنوان یکی از برترین دانشگاه‌های کشور و تنها دانشگاه جامع استان گیلان که سالانه نخبگان علمی زیادی را به جامعه و کشور تحویل می‌دهد در سال گذشته با فراز و فرودهایی همراه بوده است که بهانه تعطیلات نوروز سعی کردیم به کم و کیف آن بپردازیم.

 

دانشگاه گیلان هم اکنون با ۲۹۸ رشته گرایش در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری با حدود ۱۷ هزار دانشجو به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

 

 

این دانشگاه  ۵۷۷ عضو هیئت علمی دارد که بالغ بر ۴۰ درصد اعضای هیئت علمی دانشگاه گیلان دانشیار و استاد تمام هستند.

 

 

 قرار گرفتن در جمع دانشگاه های یک درصد برتر دنیا در حوزه مهندسی

 

پایگاه شاخص های اساسی علم (ESI) به عنوان یکی از پایگاه های ISI هر دو ماه یکبار به ارائه دانشگاه های برتر دنیا بر اساس کیفیت تحقیقاتشان می پردازد.

در این رتبه بندی، دانشگاه هایی که براساس تعداد استنادها در یکی از رشته های ۲۲ گانه در جمع دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی یک درصد برتر دنیا قرار گرفته باشند معرفی می شوند.

دانشگاه گیلان نیز در آخرین بررسی انجام شده توسط پایگاه استنادی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در حوزه مهندسی بر اساس تعداد مدارک در رتبه ۷۹۳ دنیا، بر اساس تعداد استناد ها در رتبه ۱۰۰۷، براساس نسبت استنادها به مدارک در رتبه ۱۱۷۵ و براساس تعداد مقالات برتر در رتبه ۴۵۳ دنیا قرار گرفت.

چاپ بالغ بر ۸ هزار مقاله

دانشگاه گیلان در خصوص بخش پژوهشی توفیق چاپ بالغ بر ۸ هزار ۸۰۰ مقاله علمی در نشریات داخلی و خارجی را داشته است.

 

 

دانشگاه گیلان با دانشگاه‌های معتبر ۱۱ کشور تعامل دارد و برخی از اساتید دانشگاه گیلان به‌عنوان دانشمندان برتر جهان معرفی شدند.

 

 

کسب رتبه بیست و دوم وبگاه دانشگاه گیلان در وبومتریکس

وبومتریکس که سابقه اجرای آن به سال ۲۰۰۴ برمی گردد، رتبه بندی وب سایت های دانشگاه ها و موسسات آموزشی دنیا است که توسط آزمایشگاه سایبرمتریک (CINDOC) واحدی از انجمن ملی تحقیقات اسپانیا (CSIC) صورت می گیرد. این رتبه‌بندی بیش از ۲۴ هزار دانشگاه دنیا را بر اساس اطلاعات مبتنی بر وب آنها تحلیل کرده ‌است.

 

 

در گزارش وبومتریکس مربوط به ویرایش ژانویه ۲۰۱۷، دانشگاه گیلان در میان تمام دانشگاه های علوم پزشکی و وزارت علوم در رتبه ۲۲ قرار گرفت.

 

 

وبگاه دانشگاه گیلان در نظام رتبه ‌بندی وبومتریکس در آسیا و دنیا به ترتیب رتبه های  ۵۱۸ و ۱۹۲۳  را به دست آورد.

 

 

دانشگاههای هاروارد، استنفورد، ام. آی. تی. ، کالیفرنیا برکلی و میشیگان، پنج دانشگاه آمریکایی هستند که وبگاه آنها در رتبه‌های یک تا پنج نظام بین‌المللی رتبه‌بندی وبومتریکس قرار گرفته است.

 

 

 

 کسب رتبه ۳۵ کشوری براساس رتبه بندی پایگاه علم سنجی سایماگو

براساس آمار منتشر‌شده در پایگاه علم سنجی سایماگو، جمهوری اسلامی ایران رتبه اول تولید علم در منطقه غرب آسیا را به خود اختصاص داد

 

سایماگو شرکتی فناورمحور است که شهرتی جهـانی در زمینـه تحلیـل و ارزیابی اطلاعات علمی دارد. این شرکت که در سال ۲۰۰۸  میلادی راه‌اندازی شده است، همـواره ارتبـاطی تنگاتنـگ بـا شـرکای بـین‌المللـی از حوزه‌های نشر، تهیه‌کنندگان اطلاعات علمی، دانشگاه‌ها و کارگزاران دولتی داشته است

 

نظام رتبه‌بندی سایماگو از سوی گروه پژوهشی به همین نام در دانشگاه گرانادا در اسپانیا انجام می‌شود که براساس تعداد مقالات علمی موسسات آموزشی عالی کشورهای مختلف موجود در بانک اطلاعاتی اسکوپوس، آن‌ها را ارزیابی و رتبه‌بندی می‌کنند

براساس رتبه بندی منتشر شده از موسسه رتبه بندی معتبر سایماگو، از بین دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی استان گیلان، دانشگاه گیلان موفق به کسب رتبه  ۶۲۳ بین المللی و ۳۵ کشور شد.

 

 

دانشگاه گیلان در رتبه ۱۳ دانشگاه های جامع کشور قرار گرفت

گروه رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور برای ششمین سال متوالی دانشگاه­ها و موسسات پژوهشی را به صورت رسمی بر اساس شاخص ها و معیار های مصوب ششمین نشست فوق العاده وزاری آموزش عالی کشورهای اسلامی رتبه­ بندی کرد.

 

 

۷۲ دانشگاه از دانشگاه های جامع کشور در رتبه بندی سال ۹۵-۱۳۹۴ حضور داشته اند که این تعداد در سال گذشته ۶۳ مورد بوده است. دانشگاه تهران همچون سال های گذشته رتبه اول را در کشور در بین دانشگاه های جامع به خود اختصاص داده است. دانشگاه های تربیت مدرس، دانشگاه شیراز، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه تبریز، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه اصفهان، دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان، دانشگاه بوعلی سینا و دانشگاه کاشان به ترتیب در جایگاه های دوم تا دهم جدول قرارگرفته اند.

 

 

 

در این بین دانشگاه گیلان که در رتبه بندی سال ۹۳-۹۴  پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در رتبه ۸ دانشگاه های جامع کشور قرار گرفته بود. در جدید ترین رتبه بندی(رتبه بندی سال ۹۴-۹۵) از جمع ۱۰ دانشگاه برتر جامع کشور خارج شد و به رتبه ۱۳ کشور نزول کرد.

 

 

شایان ذکر است؛ دانشگاه گیلان در تمام رتبه بندی های قبلی این پایگاه جزء ۱۰ دانشگاه برتر قرار داشت.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه