صابر محمدی
یادداشت؛

رونمایی از چهره جدید حادث؛ معامله ای که پنهان نماند / شهردار رشت کدامیک از اعضای شورای چهارم را دور زد؟

انتشار لیست حادث حرکتی حرفه ای برای سنجش واکنش مردم و در واقع جا انداختن این گروه بود تا لیست واقعی با جذابیت و حضور عناصر موثرتر منتشر شود.

رونمایی از چهره جدید حادث؛ معامله ای که پنهان نماند / شهردار رشت کدامیک از اعضای شورای چهارم را دور زد؟

به گزارش ۸دی، سید محمدعلی ثایت قدم شهردار میان سال رشت از روزی که وارد ساختمان شهرداری شد در فکر تسخیر شورای پنجم بود. وی از همان آغاز پروژه مدیریت انتخابات شورای پنجم رشت را با جمع آوری عده ای از دوستان نزدیکش کلید زد. پازل های راهبرد انتخاباتی شهردار رشت برای انتخابات به شرح زیر تبیین می شود:

پازل اول، قطبی سازی: اولین بخش از راهبرد انتخاباتی شهردار رشت، دو قطبی سازی در بین اعضای شورای چهارم بود. وی با دوگانگی اقلیت –  اکثریت، دادن امتیازات گوناگون به یک گروه، ایجاد یک قطب رسانه ای متشکل از خبرنگارانی با گرایش های اصلاح طلب و اصولگرا و تأمین مالی آنان، بهره گیری از ادبیات توسعه و برخی اقدام فرمالیستی و عامه پسند  نظیر BRT و پیاده راه فرهنگی و برگزاری جشن با دعوت از هنرمندان مطرح کشور و با هزینه های سنگین و …. توانست از سد استیضاح شورای چهارم بگذرد و آن را در خدمت اهداف خود بگیرد.

پازل دوم، فریب میانه روی: دومین راهبرد شهردار رشت برای مدیریت انتخابات شوراها حرکت در میانه های اصلاح طلبان و اصولگرایان بود. وی در انتخابات مجلس دهم از یک سو با اصلاح طلبان همکاری می کرد و از سیاست های انتخاباتی آنان تمام قد حمایت می نمود  و در سوی دیگر با نامزدهای اصول گرایان لابی و همکاری  و بخشی از توان لجستیک شهرداری رشت را در  خدمت آنان می گرفت. هدف شهردار این بود که با پیروزی هریک از این این دو گروه، امنیتش حفظ خواهد شد.

پازل سوم، توزیع منافع: شهردار رشت برای این که چهره های مطرح سیاسی شهر را از هر دو گروه، با خود همراه کند اقدام به توزیع منافع پروژه های شهری در بین آن کرده است. استخدام، گماردن مدیران منتسب و نزدیک به آنان، دادن پروژه و …  بخشی از اقداماتی است که توسط شهردار در این بخش اجرایی شده است.

پازل چهارم، تصویرسازی: چهارمین بخش از راهبرد انتخاباتی شهرداررشت، چهره سازی از خود به عنوان یک مدیر رشتی، توسعه گرا و متخصص است. وی توانست با ایجاد جو تبلیغاتی و رسانه ای و مصاحبه های متعدد و ستایش اغراق آمیز و اجرای برخی اقدامات عامه پسند و ستایش اغراق آمیز تعدادی از اعضای شورای چهارم از او  هم چون امیر کبیر رشت و … به سهولت به این هدف دست یابد.

پازل پنجم، گام آخر؛ رونمایی: پنجمین بخش از راهبرد انتخاباتی شهردار که در واقع تکمیل پازل های پیشین بود رو نمایی از گروه حامیان مردمی اش به نام حادث است . با ظهور این گروه و در همان آغاز لیستی نیز منتشر شد که اکثر موافقان شهردار در شوارا ی چهارم در آن حضور داشتند. اگر چه انتشار این لیست از سوی حادث تکذیب شد اما پوشیده نیست که انتشار این لیست یک حرکت کاملا حرفه ای برای سنجش واکنش محافل اجتماعی و در واقع جا انداختن این گروه بود تا لیست واقعی با جذابیت و حضور عناصر موثرتر منتشر شد.

اتفاقاتی که در عصر روز یک شنبه (۶ فروردین) و در ساعات پایانی مهلت قانونی ثبت نام نامزد های شورا شهر رشت رخ داد حامل واقعیت های روشنی است که آن روی چهره‌ی شهردار رشت را نشان داد. چنین ارزیابی می شود که در ادامه همکاری های پیشین بین چهره های مطرح جریان اصلاحات استان از جمله حضرتی، رمضان پور، بی آزار، مدارایی، خاتمی و عبدالهی از یک سو و تعدادی از اعضای متمایل به اصلاحات در شورای چهارم رشت و چهره های تکنوکراتی چون الطافی و شگفت به رهبری ثابت قدم تفاهماتی از قبل وجود داشته که محصول مشترک آن گروه مجهول الهویه ای به نام حادث است .

آن چه که در این میان به طور آشکاری دیده می شود مغبون شدن برخی از چهره های به اصطلاح اصولگرا و حامیان سرسخت شهردار در شورای چهارم از جمله روزان، نیکو منش، شیرزاد و حتی رسولی است که به نظر می رسد بازندگان اصلی معامله شهردار شده اند به زعم نگارنده جریان اصلاحات و شهردار رشت در یک نقطه به تفاهم رسیده اند و آن تلاش مشترک برای فتح شورای پنجم رشت و حفظ ثابت قدم به عنوان شهردار آتی است؛ اما در این خصوص نباید از برخی تاکتیک های انتخاباتی این گروه غافل شد و آن اینکه جریان اصلاحات برای حفظ پرستیژ اجتماعی خود ممکن است لیست مستقلی با تعدادی از اعضای لیست حادث و یا عناصر مرتبط با آن ارائه کند و شهردار نیز لیست حادث را با ترکیب دیگری وارد میدان رقابت های انتخاباتی کند تا شایبه این همسویی را کمرنگ کند.

با توجه به مصاحبه محمود باقری خطیبانی در سایت گیلانستان مبنی بر اینکه «حادث دیگری در راه است» بیانگر این واقعیت می باشد .

از مجموع اتفاقات چنین برداشت می شود که کاندیداهای شورای پنجم و به ویژه لیست اصلاح طلبان و حادث اگر با رویکرد حفظ ثابت قدم به عنوان شهردار رشت به میدان رقابت ها گام بگذارد با مقاومت دیگر فعالان اجتماعی و ائتلاف های موجود انتخاباتی مواجه خواهند شد حتی در صورت پیروزی در انتخابات با مشکلاتی جدی تر از شورای چهارم دست به گریبان خواهد بود .

شاید قضاوت زود باشد و باید به انتظار نشست و دید آیا احمد رمضان پور به عنوان چهره مطرح اصلاح طلبان همان طوری که در انتخاب ثابت قدم به عنوان شهردار رشت سنگ تمام گذاشت و با همه توانش وارد میدان شد آیا مجددا حاضر خواهد شد  پشتوانه اجتماعی و سیاسی و مدیریتی خود و اصلاح طلبان را با ثابت قدم معامله کند؟ یا این که آمده است با همکاری دیگر دوستانش تجربه سال ها مدیریت اجرایی، دو دور نمایندگی مردم در مجلس و پشتوانه اصلاح طلبان و بهره گیری از توانایی های سیاسی و ارتباطی و … شهر رشت را از بحران کنونی نجات دهد. باز – خوانی نامه هتاکانه شهردار به محمدصادق حسنی نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در بحران برف در این شراط می تواند  بسیاری از واقعیت های پشت پرده را آشکارتر کند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
وجود افرادی مانند رمضانپور که چهره ای کاملا سیاسی است و در سالهای اخیر عمدتا به امور سیاسی از نوع استحاله طلبی پرداخته شورا را به سوی رفتارهای تماما سیاسی پیش می برد.
مرتضی
...فرصت طلب و سود جو با چهره دوگانه در حال غارت شهر رشت می باشد .
در حاشیه