عضو هیات علمی دانشگاه آزاد رشت:

تدوین سند اقتصاد مقاومتی گیلان برای اولین بار توسط بسیج اساتید/ حل معضل بیکاری استان با اجرای سند

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد رشت گفت: سند اقتصاد مقاومتی راهکار بسیار خوبی برای برون رفت از معضل بیکاری گسترده در استان خواهد بود.

تدوین سند اقتصاد مقاومتی گیلان برای اولین بار توسط بسیج اساتید/ حل معضل بیکاری استان با اجرای سند

به گزارش ۸دی، رضا حسن پور، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد رشت و مسئول ستاد اقتصاد مقاومتی بسیج اساتید استان گیلان در گفتگو با روشن خبر، در مورد نگاشتن و تدوین سند اقتصاد مقاومتی در استان گیلان که برای اولین بار در استان صورت گرفته است، اظهار داشت: سند اقتصاد مقاومتی استان گیلان، یک سند ملی منطقه ای با رویکرد تولید، اشتغال و صادرات است.

وی در مورد نحوه  تدوین سند اقتصاد مقاومتی گیلان در سازمان بسیج اساتید استان گفت: یک گروه تحقیقاتی در استان با کمیته های مختلف در رشته های جغرافیا، صنعت، اقتصاد، کشاورزی، مدیریت و علوم اجتماعی وظیفه تدوین این سند را برعهده دارند.
دکتر حسن پور افزود: اعضای تدوین سند اقتصاد مقاومتی اعتقاد راسخ دارند که باید ابتدا وضعیت موجود در استان مورد ارزیابی و آسیب شناسی قرار بگیرد و براساس آن پروژه تعریف گردد.

 

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه سند اقتصاد مقاومتی تاکید ویژه بر روی اشتغال و به دنبال آن بر روی صادرات دارد، گفت: تهیه راهکارهای اجرایی و عملیاتی برای تقویت اقتصاد مقاومتی در سطح استانی و ملی از اهداف این سند است.

 

 

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد رشت افزود: در ابتدا وضع موجود در سه بخش اشتغال، تولید و صادرات بررسی می گردد و در مرحله دوم آسیب شناسی این ۳ بخش در فعالیت های گوناگون اقتصادی استان به تعبیری در ۳۶ فعالیت اقتصادی که عمدتا در بخش های کشاورزی، صنعت و خدمات است، انجام می گیرد و نهایتا در مرحله سوم تدوین برنامه ها و سیاست ها در طراحی و اجرای پروژه ها انجام می گیرد.
مسئول سند اقتصاد مقاومتی بسیج اساتید استان گیلان در مورد تمرکز فعالیت های این سند در بخش های کشاورزی، صنعت و خدمات گفت: بیشترین توجه و تمرکز این سند در گیلان به بخش کشاورزی و زنجیره فعالیت های کشاورزی است و در بخش صنعت به صنایع تبدیلی در خدمت بخش کشاورزی بیشتر توجه شده است و در بخش خدمات با توجه به پتانسیل استان بیشتر به حوزه خدمات تفریحی و توریستی توجه شده است.

 

 

دکتر حسن پور تصریح کرد: در تدوین سند اقتصاد مقاومتی استان گیلان بیشترین توجه به بخش کشاورزی و زنجیره تولید غذایی و صنایع تبدیلی کشاورزی شده است.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد رشت در مورد میزان اجرای اقتصاد مقاومتی در سال ۹۵ در استان گیلان، با اشاره به اینکه در حوزه تئوریک کارهایی صورت گرفته، بیان داشت: در استان گیلان همچون خیلی از استان های دیگر عملا اقتصاد مقاومتی اجرا نشده است و این کارهایی که گفته می شود در راستای اقتصاد مقاومتی صورت گرفته، در واقع همان پروژه های معمول ادارات و سازمان مختلف است.

 

 

وی تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی به لحاظ علمی به یک مبنای تئوری و مطالعاتی خیلی قوی نیاز دارد که ما مدعی این مبنای مطالعاتی هستیم و بعد از این مبنای مطالعاتی و تحقیقاتی پروژه تعریف می گردد، اما در استان و کشور معمولا ابتدا پروژه را استخراج می کنند و مطالعه ای در مورد تبعات آن انجام نشده است.

 

 

دکتر حسن پور در مورد میزان اثر گذاری سند اقتصاد مقاومتی تدوین شده در بسیج اساتید گیلان برای مدیران استانی گفت: اگر اعتقاد قلبی و عزم جهادی در مدیران استان برای اجرای اقتصاد مقاومتی وجود داشته باشد، این سند راهکار بسیار خوبی برای برون رفت از معضل بیکاری گسترده در استان خواهد بود.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه