اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال:

کاشت و برداشت یک کیلو پیاز زعفران توسط بانوی کارآفرین گیلانی

بانوی گیلانی گفت: در طرح آموزشی کاشتِ زعفران یک کیلو پیاز زعفران که ازمشهد تهیه کرده بودم را در مهر ماه کاشتم و آبان برداشت کردم.

کاشت و برداشت یک کیلو پیاز زعفران توسط بانوی کارآفرین گیلانی

به گزارش ۸دی، نیلوفرنظری درگفتگو با خبرنگارِ پرنیان گیل با بیان اینکه درشاندرمنِ ماسال آموزشگاهِ کشاورزی به نام آویشن دارم اظهارکرد: ۸ سال کارکشاورزی انجام می دهم ومربی کشاورزیِ فنی و حرفه ای هستم.

وی با اشاره به اینکه از زمان بچه گی به کشاورزی علاقه داشتم، عنوان کرد: به پرورش قارچ، زعفران، گیاهان دارویی، گل های آپارتمانی، تولیدِ ورمی کمپوست، فراریم(کشت گیاه درشیشه)، مشغول هستم و درآموزشگاهِ خود نیز که ازفنی و حرفه ای مجوز دارد، آموزش می دهم.

کارشناسِ کشاورزی با بیان اینکه در دوبار ۸۰۰ کیلوگرم قارچ برداشت می کنم، افزود: در دوسالنِ ۲۰ متربعی قارچ، پرورش می دهم، درفصولِ گرم که ذائقه مردم برای خوردن قارچ تغییر می کند، فروش کمتراست، اما الحمدلله، درمجموع از پرورش قارچ راضی هستم.

نظری با تصریح براینکه از جهاد کشاورزی برای شروع و ارتقاء فعالیتم نتوانستم، وام بگیرم، گفت: وام هایِ جهادِ کشاورزی برای فارغ التحصیلانِ کشاورزی نیزسودِ بالایی دارد وبه راحتی نمی توانند، وام دریافت کنند.

وی با اشاره به کمکِ اعضای خانواده اش درکارهایِ کشاورزی خاطرنشان کرد: برنامه روزانه زندگی ام به این صورت است که ازساعت ۶:۳۰ صبح از خواب بیدار می شوم وبه اداره فنی و حرفه ای می روم وتا ۱۴:۳۰ آنجا هستم.

کشاورز زعفران کار ادامه داد: بعد از اداره، کارهای خانه را انجام می دهم وسپس به سراغِ پرورشِ قارچ و پرورشِ گل می روم و استراحی ندارم و کشاورزی و کارِخانه تمام وقتم را می گیرد.

نظری با اشاره به طرح آموزشی کاشتِ زعفرانِ فنی و حرفه ای افزود: دراین طرح، برای اولین بار، حدود یک کیلو پیاز زعفران که ازمشهد تهیه کرده بودم را در مهر ماه کاشتم و آبان برداشت کردم.

وی با تاکید براینکه درسالِ اول کاشت زعفران، محصول دهی آن کم است گفت: اگر پیاز زعفران پوسیده نشود برای سال های بعد، به امید خدا، از کاشت زعفران، جواب می گیریم.

کارشناسِ ارشد باغبانی تاکید کرد: درزمین های کوهستانی که شیب داراست و آب جمع نمی شود، منطقه عالی برای کاشت زعفران است.

نظری مشکلاتِ کشاورزانِ گیلانی را فراوان دانست وابراز کرد: با وجودِ مشکلات، نیرو و امیدی برای کشاورزان نیست وارگانی ازکشاورزی حمایت نمی کند و کشاورزی گیلان دربسیاری ازمحصولات و زمینه ها درحال پس رفت است.

وی با تاکید براینکه کشاورزی یکی ازپایه های استقلال هرکشوری است، افزود: ازمسئولان انتظار داریم از کشاورزی حمایت بیشتری کنند و برای این موضوع برنامه ریزی نمایند.

کارشناس کشاورزی گفت: افرادی که تحت آموزش های من قرار می گیرند، بعد از اتمام، هیچ ارگانی ازآنها حمایت نمی کند و اولین چیزی که باید برای شروع و یا دریافت وام، دراختیار داشته باشند زمین است، درحالیکه ممکن است خیلی ها، تمکن مالی برای خرید و اجاره زمین را نداشته اما مهارت و توانایی لازم برای فعالیت کشاورزی داشته باشند.

نظری تاکید کرد: با وجود همه مشکلات به هیچ وجه از علاقه ام دست نمی کشم و آن را کنار نمی گذارم.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه