نگاهی به ادعای واهی تقلب در انتخابات سال 84؛

از خواب کروبی تا خود مرکز بینی هاشمی/ ایستادن در برابر آرای مردم در انتخابات ۸۴ چگونه ناکام ماند؟

کروبی گفت: بعد از حدود دو ساعت که از خواب بیدار شدم، مانند بیداری از خواب اصحاب کهف، دریافتم که همه چیز تغییر کرده‌ است.

از خواب کروبی تا خود مرکز بینی هاشمی/ ایستادن در برابر آرای مردم در انتخابات ۸۴ چگونه ناکام ماند؟

به گزارش ۸دی، به نقل از رجا، نتیجه غیر منتظره  انتخابات سال ۸۴ علی رغم این که توسط مخالفان جدی احمدی نژاد برگزار شده بود، مورد قبول برخی کاندیداهای رقیب قرار نگرفت. کروبی عمدتا به دلیل ساده دلی و تاثیرپذیری از سایرین و اقای هاشمی هم بر اساس خصلت خودمرکز بینی و این که در منظومه فکری وی اصولا رای مردم به کسی غیر از ایشان (آن هم فردی که از نظر هاشمی جز نیمچه بزرگان عرصه سیاست هم محسوب نمی شد) متصور نبود به ادعای تقلب در انتخابات پرداختند.

به گزارش رجانیوز کروبی در این زمینه گفت : «تمام آمارهای رسمی رای اینجانب را بسیار بالاتر از سایر کاندیداها نشان می‌داد. ساعت پنج بامداد که اینجانب به استراحت پرداختم، بعد از حدود دو ساعت که از خواب بیدار شدم، مانند بیداری از خواب اصحاب کهف، دریافتم که همه چیز تغییر کرده‌است.»
هاشمی نیز که ابتدا برای تکرار دور دوم انتخابات یا حداقلابطال بخشی از آرای احمدی نژاد تلاش کرده بود پس از ناامیدی از نتیجه بخشی این اقدام گفت «بنا ندارم که در مورد انتخابات، شکایت به داورانی که نشان دادند نمی‌خواهند یا نمی‌توانند کاری بکنند ببرم و شکایت خود را فقط همانند مورد قبل در دادگاه عدل الهی مطرح می‌کنم ». البته به این به معنای حل مساله نتیجه این انتخابات از نظر هاشمی نبود و در واقع هاشمی و انصارش هیچ وقت نتوانستند احمدی نژاد را به عنوان رییس جمهور منتخب مردم قبول کنند و از هیچ اقدامی نیز برای شکست وی در مسوولیتش دریغ نکردند.
 این مطلب را حدود ۱۰ سال بعدنوبخت نماینده وقت وی به صراحت در مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که «دل ما با کسی که سال ۸۴ پیروز شد اصلاً صاف نشد و هیچ وقت نتوانستیم او را به عنوان مظهر جمهوریت مردم فهیم و با فرهنگ و صادق جمهوری اسلامی ایران بدانیم. »
خود هاشمی نیز کمتر از یک سال قبل از مرگش نظر خود را در مورد آن انتخابات صریح تر بیان کرد و گفت : «برگزار کننده انتخابات دولت اصلاحات بود، استاندارها هم همه اصلاح طلب بودند، عده ای آمدند و خواهش می کردند از من که بیا ، نیایید بعد از ما اوضاع یک جور دیگری می شود…مرحله دوم، استاندارها که به کلی ول کردند، اصلا کاری نداشتند به انتخابات، هرچی خواستند توی صندوق ریختند و هر چی هم خواستند خواندند، کار دیگری نداشتند.».
 به هر شکل رایزنی ها و تلاش های هر دو نفر جهت ابطال و تکرار انتخابات با مقاومت رهبری بی نتیجه ماند و خود این مساله بغضی را در این دو نفر نسبت به رهبری ایجاد نمود که نتیجه اش در انتخابات ۸۸ تبلور و نمود آشکارتری یافت.
گفتنی است که رهبر معظم انقلاب در سخنان ابتدایی سال خود در حرم مطهر رضوی با پرده برداری از تلاش عده ای در رابطه با ایستادن در برابر رای مردم خاطرنشان کرده بودند:
آنچه در مورد انتخابات من عرض میکنم این است که در امر انتخابات مُرّ قانون باید عمل بشود؛ مُرّ قانون باید عمل بشود. نتیجه‌ی انتخابات ملّت هرچه شد، این معتبر است، این قانون است. بنده در انتخاباتها دخالت نمیکنم؛ هیچ‌وقت به مردم نگفته‌ام و نمیگویم این کس را انتخاب کنید، آن کس را انتخاب نکنید. فقط یک جا بنده دخالت میکنم و آن جایی است که کسانی بخواهند در مقابل رأی مردم و انتخاب مردم بِایستند و با مزاحمت در مقابل رأی مردم، رأی مردم را بشکنند. هرکس بخواهد با نتیجه‌ی آراء ملّت دربیفتد، بنده در مقابلش می­‌ایستم. در سالهای گذشته و انتخاباتهای گذشته هم همین‌جور بوده؛ در سال ۷۶ در سال ۸۴ در سال ۸۸ در سال ۹۲؛ بعضی مقابل چشم مردم بوده و مردم مطّلع شده‌اند؛ بعضی را هم مردم مطّلع نشده‌اند امّا این حقیر در جریان قرار گرفته‌ام.
انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه