مدیر پر مخاطب ترین کانال تلگرامی و سایت هواشناسی گیلان:

فرهنگ هواشناسی در کشور نهادینه نشده/ در روزهای برفی اصلا نمی خوابم

مدیر پر مخاطب ترین کانال تلگرامی و سایت هواشناسی گیلان گفت: فرهنگ هواشناسی در جامعه نهادینه نشده است.

فرهنگ هواشناسی در کشور نهادینه نشده/ در روزهای برفی اصلا نمی خوابم

به گزارش ۸دی به نقل از افق انزلی، این روزها شبکه ی اجتماعی تلگرام به عضوی جدایی ناپذیر از جامعه ایرانی مبدل شده است، یک شبکه اجتماعی که علاوه بر سرگرمی و پیام رسانی در حوزه خبر و خبر رسانی نیز یاری رسان فعالان این عرصه بوده است. تلگرام با ایجاد جذابیت های فراوان توانسته مخاطبان زیادی را جذب خود نماید به حدی که بعضی از کانال های آن بیش از یک میلیون نفر عضو دارند.

اما معمولا اعضای زیاد برای یک کانال تلگرامی در کانالهای تفریحی و به اصطلاح امروز فان مشاهده می شوند، شاید کمی عجیب باشد که یک کانال هواشناسی بتواند مخاطبان زیادی را به خود اختصاص دهد.

محمد پور رجبی یک جوان ۲۵ ساله و اهل شهر رشت است که توانسته یک کانال هواشناسی ویژه استان گیلان و مازندران با بیش از ۷۰ هزار عضو راه اندازی نماید، کانالی که نه تنها به جنبه های مختلف علم هواشناسی می پردازد بلکه نمایانگر علاقه ویژه یک جوان به علم هواشناسی است.

در ادامه با ما همراه باشید و گفت و گوی گرم و صمیمی با محمد پور رجبی مدیر سایت هواشناسی و کانال تلگرامی گیلان فورکا را بخوانید:

افق انزلی/ لطفا خودتان را برای مخاطبان ما معرفی کنید.

محمد پور رجبی: به توکل نام اعظمش به نام خداوند برف، محمد پور رجبی ۲۵ ساله و اهل رشت هستم و در رشته دانشگاهی فیزیک تحصیل می کنم.

افق انزلی/ چطور شد که به هواشناسی علاقه مند شدید؟

محمد پور رجبی: علاقه شدید به بارش برف باعث شد تا از همان دوران کودکی پای تمام گزارشهای هوشناسی بنشینم. به خوبی به یاد دارید که سال ۸۳ رشتی ها و استان گیلان شاهد برفی دو متری بودند و اشتباهاتی در زمینه هواشناسی رخ داده بود.علاقه مند بودم که بدانم چرا و چطور برف ۸۳ به وجود آمد و اساسا این سامانه هواشناسی چطور انقدر قوی و فعال بود؟ علاقه من به هواشناسی ریشه در دوران کوکی دارد، و یکجورهایی عاشق دیرینه این علم هستم و از همان کودکی دوست داشتم پیش بینی انجام بدهم.

در خصوص سال ۸۳ باید بگویم  که یک الگوی بندال امگا تشکیل شده بود در این حالت که در تراز میانی جو دو کم ارتفاع در دو طرف یک پرارتفاع قرار می گیرند و  یک حالتی مانند حرف (Ω)  به وجود میاورند.در آن سال یک شاخه ی فعال کم ارتفاع بر روی ایران با رطوبت مدیترانه و همراهی و ادغام هوای سرد و پرفشار اروپا و سیبری بر روی سطح زمین باعث آن پدیده ی وحشتناک و بحران سفید در گیلان شد و البته من نه تنها علاقه به هواشناسی دارم بلکه عاشق هواشناسی هستم و هر چقدر برایش وقت بگزارم خسته نمی شوم ، هرگز و هرگز .

%image_alt%

افق انزلی/ از کجا و دقیقا از چه زمانی جرقه تاسیس یک سایت هواشناسی ویژه استان گیلان و مازندران و همچنین یک کانال تلگرامی پر مخاطب در ذهن شما زده شد؟

محمد پور رجبی: یک روز با خودم گفتم تا کی باید این فرهنگ هواشناسی ۱ روزه و یا نهایتا ۵ روزه را داشته باشیم؟ چرا نباید دل را به دریا بزنیم و مانند دیگر کشورها پیش بینی های ۱۰ روزه ۱۵ روزه و حتی ۶ ماهه انجام دهیم؟ چرا نباید فرهنگ هواشناسی را بالا ببریم؟

اسمش  روی خودش هست، پیش بینی (پیش آگهی) اصلا پایه ی علم هواشناسی احتمالات است، متاسفانه انقدر در تلوزیون پیش بینی ۱ روزه انجام داده ایم  که مردم ما هم فکر میکنند پیش بینی ۱۰۰ % باید اتفاق بیفتد، اگر ما پای خودمان را فراتر بگزاریم و دورنگاه بلند مدتری داشته باشیم، طبیعتا فرهنگ هواشناسی در کشور بالاتر میرود، وقتی فرهنگ بالا برود خسارت هم کمتر می شود، برای نمونه در کشوری که اسم نمی برم، پیش بینی طوفان شدیدی شد حدودا ۱۵ روز جلوتر (این خیلی خوب است) بعد از ۱۰ روز طوفان مسیر خودش را عوض می کند و به سمت آن کشور نمی رود  (الگوهای هواشناسی در روز هر ۶ ساعت به یک بار تغییر می کنند ، فرض کنید ما با سیال ها روبرو هستیم) یعنی تغییر پشت تغییر، آنهم دقیقه به دقیقه (برای همین می گویم هواشناسی بر پایه ی احتمالات است) خلاصه طوفان نمی آید و مردم به خاطر این امر خیلی خوشحال می شوند و از هواشناسی که مردم را زودتر در جریان این طوفان گذشات تشکر می کنند.

حال به جای آن کشور مفروض ایران را قرار دهید، مردم فکر می کنند هرچه هواشناس گفت باید عینا همان بشود و بعد شروع می کنند به اعتراض… نمی گویم که حق ندارند، حق دارند چون فرهنگ هواشناسی جا نیفتاده است. ما باید گامهای بلندتری در زمیته هواشناسی برداریم و انقدر پیش بینی های بلند مدت ارائه بدهیم، آنقدر این علم را گسترش بدهیم تا مردم باور کنند و بدانند که چه اساسا هواشناسی یعنی چه؟!

بخدا هواشناسی فقط ( نیمه ابری تا ابری گاهی با بارش باران نیست ) هواشناسی بیشتر از اینهاست که در این این گفت و گو مجال توضیح همه آنها نیست، همینقدر بگویم که هواشناسی دنیای بی انتهایی دارد و البته همین موضوعات باعث شد که یک سایت ویژه هواشناسی تاسیس کنیم، البته در شروع مخاطبانمان خیلی کم بودند اما با گذشت ۴ سال از افتتاح سایت و بیش از یک سال از تاسیس کانال بیش از ۷۰ هزار ممبر تلگرامی داریم. همیشه آرزو داشتم هواشناسی در شمال کشور گسترده تر شود. من شب و روز تلاش کردم و نتیجه داد اما این تلاش بازهم کم است و من بازهم تلاش می کنم. حداقلش همین بس است که اسم هواشناسی گیلان در گوشی بسیاری از مردم هست.

افق انزلی/ از فضای مجازی، سایت و تلگرام درامد هم دارید؟ این دارمد مخارج زندگی شما را تامین می کند؟

محمد پور رجبی: همیشه خدارا شکر میکنم و قانع هستم، شکر، (زندگی سخت نیست ما سختش می کنیم) و زندگی در حال گذر است. می گویند ماهی چند میلیون درامد دارم اما اینطور نیست، اگر به میلیون میرسید که خوب بود، نه ماهی چند میلیون درامد ندارم، البته شغل دیگری هم ندارم.

%image_alt%

افق انزلی/ چند سال است که به فعالیت در فضای مجازی مشغول هستید؟ هیچوقت فکر میکردید کانال شما معتبرترین کانال هواشناسی از دید مخاطبان گیلانی و مازندرانی باشد؟

محمد پور رجبی: از سال ۸۸ در فضای مجازی مشغول به فعالیت هستم، اما به جز فعالیت من باقی موضوعات لطف مردم بوده است، چه گیلانی ها و چه مازندرانی ها به خصوص مرکز و شرق گیلان و غرب مازندران، خیلی هوای من را داشتند، مطالب رد و بدل و فوروارد شده و این گیلان فورکایی که می بینید به صورت خودجوش شکل گرفته  است و اعتبار ما هم انتخاب مردم است.

راستش هدفم این بود که معتبرترین و بزرگترین باشم، خدا را شکر به یک جاهایی رسیده ایم اما این راه همچنان ادامه دارد، در هواشناسی هرچقدر جلو بروید بازهم راه هست و هیچوقت نمی توانید بگویید که الآن من بهترین کانال هواشناسی هستم، نه، جمعیت زیاد هم این را تایید نمی کند، راه زیادی را در پیش داریم، ۵۰ درصد تجربه است، اما ۵۰ درصد دیگرش علم است و هر دو را باید باهم داشت و کامل کرد.

افق انزلی/ روزی چند ساعت برای تلگرام وقت میزارید؟ خانواده شما با این موضوع مشکلی ندارند؟ آیا خانواده به دلیل دقت و تمرکز زیاد روی کار از دست شما ناراحت نمی شوند؟

محمد پور رجبی: در روزهای برفی اصلا نمیخوابم، حتی اگر ۳ روز هم برف ببارد بازهم نمی خوابم، چون دوست دارم به مردم خدمت کنم و با این کار عشق می کنم. به صورت ۲۴ ساعته با مردم در ارتباط هستم و اطلاعات هواشناسی را به آنها می گویم و خیلی از مواقع برای اطلاع رسانی بهتر حتی ناهار و شام هم نخورده ام. اما در روزهای عادی معمولا ۱۰ تا ۱۴ ساعت طی روز وقتم را با  کانال میگذارنم.از همسر عزیزم تشکر می مکنم که در روزهای برفی با اینکه کمتر برایش وقت می گذارم اصلا نگران نمی شود و فقط یک جمله می توان بگویم: کلمه “درک” چیز زیادی است که همسرم بیشتر از اینها دارد، واقعا از او ممنونم. گاهی اوقات خیلی زودتر از اطلاع رسانی در کانال به همسرم می گویم که قرار است برف ببارد، همسرم می گوید: “وای خدایا چه گناهی کردیم که میخواهد برف بیاید؟” بعد هم میخندد و میگوید” شوخی کردم خدایا شکرت …” واقعا هرچقدر از همسرم تشکر کنم کم است.

%image_alt%

افق انزلی/ جذاب ترین پست کانال گیلان فورکا از نظر شما چه بود؟

محمد پور رجبی: جذاب ترین پست های گیلان فورکا، پستهای برفی هستند، سال ۹۲ یک پیش بینی برف سراسری کرده بودیم که حالا دیگران هم زیاد به آن اشاره نکرده بودند! تیتر زدم (عروس شهرهای شمال ، لباس عروس می پوشه) برف شدید و سراسری در راه شمال! که همان سال عروس شهرهای شمال یعنی رامسر بالای ۲ متر برف داشت و آن سال، آغاز معروفیت گیلان فورکا بود. امسالم هم بهترین تیترم طوفان سپید بود، اسم اولین موج سنگین برف را طوفان سپید و اسم دومین موج سنگین برف در بهمن را طوفان سپید ۲ گذاشتم که خیلی خوب هم بین مردم  شناخت شد. البته واقعا هم طوفان بود اولی ۱۲ ساعت و بالا ۷۰ سانتی متر و دومی ۲۴ ساعت در بعضی مناطق بالای یک متر برف داشت و این یعنی یک طوفان واقعی برفی.

افق انزلی/ آیا شهرت سایت شما مدیون تلگرام است؟اگر تلگرام فیلتر شود چه میکنید؟

محمد پور رجبی: فعلا تلگرام مرجع اصلی گیلان فورکاست و من امیدوارم تلگرام هیچ وقت فیلتر نشود. خدانکند که که فیلتر بشود. آقای فیلتر خواهشمندم تلگرام را فیلتر نکنید یک عده در حال نان خوردن از این راه هستند.

افق انزلی/ چرا در اطلاع رسانی در زمینه هواشناسی بی رقیب هستید؟

محمد پور رجبی: این را  نگویید، آدم را غرور بر می دارد و غرور چیز خوبی نیست، ما فقط اولین و بزرگترین کانال هواشناسی شمال هستیم و این هم لطف مردم بوده است حالا رقیب داشته باشم یا نداشته باشم مهم نیست. اصلا گیلان فورکا برای این درست شد است  که در هواشناسی رقیب پیدا شود هرچی رقیب بیشتر باشد پیشرفت هواشناسی بیشتر است.

از وقتی ما سایت و کانال زدیم بعد از یک سال سایت ها و کانال های هواشناسی که آن زمان اصلا وجود نداشتند راه اندازی شدند. الان به تعداد انگشت های هر دودست من و شما کانال و سایت هواشناسی در شمال هست. من همین جا قول میدهم که از همه ی کانال های هواشناسی حمایت می کنم البته اگر این علم را درست درک کنند و اطلاعات درستی به مردم بدهند.متاسفانه به جای اینکه در کنار هم باشند رو به روی هم هستند و حسادت واقعا حس بدی است که بعضی ها دارند. هدف ما گسترش جامعه ی هواشناسی بوده و این اتفاق در حال روی دادن است.

%image_alt%

افق انزلی/ در اکثر مواقع شما از کارشناسان صدا و سیما و حتی هواشناسی استان گیلان و مازندران رویداد های هواشناسی را زودتر به مردم هشدار میدهید، با وجود اینکه امکانات شما از نهاد های مذکور ضعیف تر و محدود تر است چطور انقدر دقیق وضعیت آب و هوا را پیش بینی میکنید؟

محمد پور رجبی: نه اینکه صدا و سیما و هواشناسی نتواند، آنها هم می توانند، ولی همانطور که گفتم مشکل ما ترس است، (شاید  هم مشکل اصلی یک چیز دیگریست حال من قضاوت نمی کنم که آیا دز توانشان هست یا نه)، اما بخدا مردم ما میتوانند درک کنند، ما میتوانیم فرهنگ هواشناسی را بین مردم رواج بدهیم، مگر من نتوانستم کاربران خودم رو قانع کنم، در سال های اول اگر الگویی تغییر می کرد و موجی ضعیف م یشد و درست فعالیت نمی کرد، کاربرها میگفتند چرا اشتباه میکنید، ولی الآن می پرسند آیا الگو ها در حال تغییر است؟؟ این سوال یعنی فرهنگ هواشناسی در این سالها غنی تر شده است. حالا فرض کنید در یک رسانه بزرگتر مانند صدا و سیما، پیش بینی های بلند مدت انجام بشود ، خیلی تاثیر خوبی خواهد داشت و ما نباید بترسیم. ترس همیشه جلوی پیشرفت را خواهد گرفت. خیلی وقت ها واقعا سانتیمتر احتمالی برف را می شود گفت اما باز هم سکوت می شود و هیچ چیزی اعلام نمی شود. یا بعضی اوقات راحت میشود گفت: مثلا فلان منطقه ۱۰۰% برف دارد اما باز هم گفته می شود، برف و باران،  و اینها درد جامعه ی هواشناسی است.

بنده توسط الگوهای معتبر اتحادیه اروپا ECMWF و شناخت اقلیمی منطقه پیش بینی را انجام میدهم که پیش بینی ما در بازه ی ۵ روز با درصد خطای بسیار پایین یا بهتر بگویم بدون خطا، و در بازه ی بلند مدت ۷ ۱۵ ۳۰ روز و فصلی انجام میشود که درصد خطای بیشتری دارد و این طبیعی است  که هرچه پیش بینی بلند مدتر باشد ۱- کلی تر خواهد بود ۲- درصد خطای بیشتر خواهد داشت . مثلا در بلند مدت » سرمای امسال کمی طولانی تر خواهد بود، حتی ماه فروردین هم دما را کمتر از نرمال می بینیم، ولی از ماه اردیبهشت به تدریج دما بالاتر از نرمال و تابستان ۱۳۹۶ را برای شمال بسیار گرمتر از نرمال بلند مدتش پیش بینی میکنیم .

افق انزلی/ فکر می کنید دلیل اعتماد مردم به کانال و سایت شما چیست؟

محمد پور رجبی: یک/اطلاعات درست را به مردم میدهیم و در پیش بینی صادقیم  ( مردم خیلی برایشان مهم  است که چه زمانی یک سامانه می آید و  چقدر فعالیت میکند و چند میلی متر بارش دارد، چند سانتی متر برف دارد،  سامانه کی خارج می شود ) اینها خیلی برایشان مهم است و ما هم خیلی زیاد در این مسائل با دقت عمل می کنیم. دو/ اولین مرجعی هستیم که هواشناسی را به صورت تخصصی در شمال کشور بررسی می کند و به همراه الگوهای هواشناسی و شاخص های دور پیوندی بلند مدت، که این موضوع باعث می شود مردم بیشتر توجه کنند و علاقمند شوند. سه/  به روز بودن کانال و سایت است همراه با هر آپدیت الگوها اطلاعات را برای مردم بروز رسانی میکنم. چهار/ به صورت آموزشی اطلاعات هواشناسی  می دهیم و این باعث شده علاقه ی مردم به هواشناسی بالاتر هم برود. پنج/ اولین مرجع هواشنانسی در تلگرام بودیم و این باعث شد تا انتخاب مردم گیلان فورکا باشد. شش/ و مهمترینش اینکه همانطور که شما اشاره کردید ما اولین مرجعی هسیتیم که پیش بینی می کند و وقتی پیش بینی هم درست باشد مردم اعتماد و حمایت می کنند. البته اصلا تلاش های شبانه روزی ادارات هواشناسی شمال کشور را زیر سوال نمی برم واقعا دارند تلاش میکنند و کارشان نیز خیلی سخت است، با این شرایط فعلی آنها  هم مجبورند پیش بینی را دیرتر و کوتاه مدتر بگویند، چون فرهنگ هواشناسی در رده های بالایی ما هم خوب جا نیفتاده است .

%image_alt%

افق انزلی/ تعداد زیاد فایلهای ارسالی از جانب مخاطبان برای شما خسته کننده نیست؟

محمد پور رجبی/ به هیچ عنوان ، فقط میگویم حیف، کاش من چند نفر بودم و می شد همه پیام ها را دید و خواند و تشکر کرد، در برف اخیر بالای ۸ هزار پیام داشتم و در کل ۱۶ هزار پیام ناخوانده دارم ! البته یه چیز خیلی عصبانیم میکند، سوالات الکی است، مثلا ما در کانال همه چیز را توضیح میدهیم بعد همون موضوع توضحی داده شده را می پرسند. در پاسخ می گویم در کانال نشوتیم میگویند میخواهیم از دهان خودت بشنویم !!! این موضوعات یکم آدم را عصبانی میکند ! یا اینکه در آمدن برف خیلی عجله دارند ! پیش بینی میکنیم مثلا فلان روز بین بامداد الی صبح برف شروع می شود ! بامداد نشده طرف می گیود چرا برف نیومد چرا دروغ گفتی ،بعد که برف می آید، می گوید: واقعا شما هواشناسیا آفرین، آفرین عجب پیش بینی ای بود. ( این همان فرهنگ است که میگویم جا نیفتاده ) ( هواشناسی و پیش بینی = احتمالات ) (حالا احتمال اصلا چیست، احتمال یعنی میتواند اتفاق بیفتد میتواند نیفتد و خودش یه دنیای بزرگی است …)

افق انزلی/ به عنوان سخن پایانی هرچه میخواهد دل تنگت بگو.

محمد پور رجبی/ خیلی خوشحال شدم چند کلمه ای با شما و ملت شریف گفت و گو کردم، واقعا این حرف ها باید یک جایی گفته می شد و من از شما تشکر میکنم، بخاطر حمایت و اعتماد به بنده ی حقیر و گیلان فورکا در هر مقامی هست واقعا کار همین مردم بوده و من شخصا هیچ نقشی نداشتم، از مردم میخواهم همچنان به حمایت های خود ادامه بدهند، البته طبیعی است در تابستان کانال ریزش پیدا می کند، می دانید که کانال های هواشناسی فقط در پاییز و زمستان و به خصوص روزهای برفی رشد دارند و مردم در روزهای آفتابی زیاد به مباحث هواشناسی توجه ندارند و این کاملا طبیعی است ولی کانال گیلان فورکا در هر فصل کاملا فعال است زیرا در تابستان هم کشاورزها به پیش بینی دقیق ما احتیاج دارند.

همین جا هم بهترین مکان است تا از کسایی که در همین جامعه ی هواشناسی از دست من دلگیر هستند عذر خواهی و طلب بخشش کنم و از کسانی که همواره از من حمایت کردند تشکر می کنم. و حرف آخرم اینکه: جامعه ی هواشناسی بزرگتر از این حرفها است، یعنی مانند ۷  آسمان گسترده است، بیایم این فرهنگ و این جامعه ی هواشناسی را در ایران  گسترش بدهیم و در  این زمینه هم قوی باشیم !

ایرانی میتواند، ما میتوانیم، خیلی حرف دارم ولی در این گفت گو نمیگنجد، یک آرزو دارم، آرزو می کنم یک روز در صدا و سیما یک شبکه به نام شبکه ی هواشناسی تاسیس شود، باور کنید یکی از پر بیننده ترین شبکه ها خواهد بود، امیدوارم یک روز این اتفاق بیفتد. عزیزان گیلان فورکایی سربلند باشید مثل البرز و خروشان باشید مثل موج های خوش استیل دریای کاسپین، سلطان ایران امام هشتم یاورتون باشه، اولین و بزرگترین کانال هواشناسی مستقل شمال کشور را حمایت بفرمایید.

انجام گفت و گو از: سید جعفر منصوری

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
آسمان
سلام حالا حتما باید اون عکس با پاپیون رو هم می زدید؟
در حاشیه