35 سال از یک قیام تاریخی گذشت؛

ماجرای قیام ۶ بهمن آمل چه بود / اسامی شهدای واقعه ۶ بهمن آمل مازندران

ششم بهمن ماه یادآور یک روز تاریخی در تقویم کشور که در این روز شهر آمل مورد هجوم عناصر ضد انقلاب مسلح قرار گرفت.

ماجرای قیام ۶ بهمن آمل چه بود / اسامی شهدای واقعه ۶ بهمن آمل مازندران

به گزارش ۸دی، ششم بهمن ماه یادآور یک روز تاریخی در تقویم کشور است. در این روز شهر آمل یکی از مناطقی بود کانون نا آرامی ها و تجاوز منافقین از خدا بی خبر شد. منافقین کور دل از اواخر سال ۱۳۵۸ ه.ش جنگل های آمل را محلی برای اقدامات خرابکارانه و مبارزه مسلحانه علیه کشور کرده بودند. با اقدامات منافقین، جاده هراز که یکی از مهمترین راه های مواصلاتی تهران و شمال کشور محسوب می شد، نا آرام شد. اتحادیه کمونیستهاى ایران که متشکل از مارکسیست- لنینیستهاى چپ بودند با ارزیابى موقعیتهاى جغرافیایى، جنگلهاى آمل را مناسب براى عملیات چریکى تشخیص دادند و در آنجا استقرار یافتند.

آنها با جذب افراد فریب خورده و تجمع در جنگل ها در بهمن ماه سال ۱۳۶۰ به خیال خام خود زمینه را برای حمله به شهر آمل و تصرف آن آماده دیده بودند و بنابراین با یک گروه کمتر از صد نفری برای حمله به شهر در صبحگاه ششم بهمن ماه برنامه ریزی کردند.

هدف از حمله:
هدف از این حمله، تصرف شهر آمل به عنوان یکی از شهر های استراتژیک شمالی بود. با تصرف این شهر، کنترل یکی از راه های مواصلاتی مهم تهران به شمال کشور قطع می شد و تحت کنترل منافقین قرار می گرفت. با توجه به دشت های وسیع و جنگل های فراوان، امکان برنامه ریزی برای حمله به شهرهای دیگر نیز وجود داشت.

تصور واهى اتحادیه بر این بود که به خاطر وضعیت اجتماعى منطقه آمل و بافت دهقانى جمعیّتِ اطراف آن، در صورت حمله به شهر، مقاومت پراکنده نیروهاى انقلاب بسرعت سرکوب می شود.

به خیال باطل منافقین، با تصرف شهر آمل و تشکیل یک حکومت خود خوانده در آن، حمایت های مستکبرین جهان نیز کسب می شد و نکتۀ دیگر اینکه با تحلیل های نادرستی که کرده بودند، فکر می کردند، با تصرف مراکز حیاتی شهر، همۀ مردم به آن ها پیوسته و از آن ها حمایت خواهند کرد.

و در مراحل بعدی پس از قطع خطوط ارتباطى و تقویت نیروهاى مخالف داخل شهر، دیگر مناطق مازندران به تصرف نیروهاى اتحادیه درآمده و پس از آن آحاد مردم در یک زنجیره متشکل در سراسر ایران بپا مى‏خیزند و رژیم جمهورى اسلامى را ساقط مى‏کنند .

و اما روز ششم:
بالاخره صبح روز ششم بهمن ماه، یک روز سرد زمستانی فرا رسید. طبق برنامه ریزی صورت گرفته، منافقین ابتدا به مراکز حساس نظامی و تصمیم گیری نظیر سپاه، کمیته انقلاب اسلامی (نیروی انتظامی فعلی)، ژاندارمری، فرمانداری، بخشداری و بنیاد شهید حمله کردند و این مراکز را تا روشن شدن صبح و آغاز بکار ادارات به تصرف خود در آوردند. بعضی از مناطق مهم شهر مثل دوازده پله، پلیس راه و سبزه میدان نیز در کنترل آن ها در آمد.

اما این یک روی سکه بود.

از همان ابتدای صبح وقتی ملت شجاع و انقلابی آمل و روستاهای اطراف از قضیه مطلع شدند، از خانه ها بیرون آمدند و نبرد مسلحانه و غییر مسلحانۀ خود را با یاغیان و گرگ صفتان منافق شروع کردند. و با ساخت سنگرهای بیشمار، شهر آمل را برای همیشه به نام شهر«هزارسنگر»در قاموس انقلاب اسلامی ایران ثبت کردند. میدان هزار سنگر آمل که در خیابان امام رضا (ع) به طرف بابل قرار دارد، در همان سال ها به همین دلیل نام گزاری شد.

همۀ شهر حالت تعطیلی و وضعیت نظامی به خود گرفته بود. این نامردمان به هرکسی که در شهر می دیدند، تیراندازی می کردند. درگیری میان نیروهای مردمی و منافقین در دم دمای ظهر به اوج خود رسید و تعداد زیادی از نیروها به شهادت رسیدند.

خیلی از زن ها نیز در کنار مردان در این حماسه نقش آفرینی کردند و یک شهید نیز تقدیم نمودند. سهم روستائیان پاک دل در این میان سرنوشت ساز بود. درگیری تا غروب همان روز ادامه داشت و نیروهای مردمی یکی پس از دیگری مراکز حساس شهر را که به تصرف منافقین درآمده بود، پس گرفتند و شهر در کنترل کامل ملت قرار گرفت.

در این واقعه از مردم شریف آمل نیز چهل نفر به شهادت رسیدند؛ از کمونیستها نیز ۳۴ نفر کشته و چند تن زخمى و سى نفر دستگیر شدند و بقیه نیز با ذلت و خواری مجبور به فرار گردیدند. در بازجویی هایی که از این نامردمان شد، می گفتند که به ما گوشت گرگ می دادند تا بی رحم و قسی القلب شویم؛ فکر می کردیم که مردم آمل با ما هستند ولی غافل گیر شدیم. شکست عظیم منافقین و درس بزرگی که به آن ها داده شد، برای همیشه در تاریخ این مرز و بوم جاودانه گردید.

حماسۀ مردمی آمل باعث شد که با تودهنی که منافقین از خدابی خبر خوردند، برای همیشه بساطشان جمع شود و جنگل های سرسبز شمال و جادۀ زیبای هراز برای همیشه از وجودشان پاکسازی شود. در آن روز حماسی، مردم آمل ظرف مدت ۱۰ ساعت با تقدیم ۴۰ شهید چشم فتنه را از کاسه در آوردند و با سرکوب کردن منافقین، خاطره به یادماندنی از خود به یادگار گذاشتند(+).

اسامی شهدای واقعه ۶ بهمن آمل به شرح زیر است:

۱-ناصر رسولی ۳ شهریور ماه ۱۳۳۸ در استان مازندران متولد شد و ۶ بهمن ماه ۱۳۶۰ در درگیری با منافقین در آمل به شهادت رسید.

۲-رمضان علی رمضانی ۹ خرداد ماه ۱۳۲۸ در استان مازندران متولد شد و ۶ بهمن ماه ۱۳۶۰ در حالی که کارگر بود بوسیله منافقین در آمل به شهادت رسید.

۳- علیرضا رنجبر عمران ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۳۳۸ در استان مازندران متولد شد و ۶ بهمن ماه ۱۳۶۰ در حالی که کارمند مخابرات بود بوسیله منافقین در آمل به شهادت رسید.

۴-فرخزاد زارع ۱۸ مهر ماه ۱۳۴۳ در استان مازندران متولد شد و ۶ بهمن ماه ۱۳۶۰ در حالی که کارمند بود بوسیله منافقین در آمل به شهادت رسید.

۵-امرالله سلطانی ۴ خرداد ماه ۱۳۲۹ در استان مازندران متولد شد و ۶ بهمن ماه ۱۳۶۰ در حالی که کشاوز بود بوسیله منافقین در آمل به شهادت رسید.

۶-فضل الله سلمانی ۴ مهر ماه ۱۳۲۹ در استان مازندران متولد شد و ۶ بهمن ماه ۱۳۶۰ در حالی که رستوران دار بود بوسیله منافقین در آمل به شهادت رسید.

۷-قربان بابکی ۹ مهر ماه ۱۳۴۰ در استان مازندران متولد شد و ۶ بهمن ماه ۱۳۶۰ در حالی که کارگر بود بوسیله منافقین در هزار سنگر آمل به شهادت رسید.

۸-پرویز بازدار ۱۰ خرداد ماه ۱۳۳۷ در استان مازندران متولد شد و ۶ بهمن ماه ۱۳۶۰ در حالی که کارگر بود بوسیله منافقین در سبزه میدان آمل به شهادت رسید.

۹-محمود بشمه ۵ خرداد ماه ۱۳۳۸ در استان مازندران متولد شد و ۶ بهمن ماه ۱۳۶۰ در حالی که پاسدار انقلاب بود بوسیله منافقین در سبزه میدان آمل به شهادت رسید.

۱۰- رمضان شعبان زاده ۱۴ آذر ماه ۱۳۳۶ در استان مازندران متولد شد و ۶ بهمن ماه ۱۳۶۰ در حالی که پاسدار انقلاب بود بود بوسیله منافقین در آمل به شهادت رسید.

۱۱-احسان طاهری ۴ اردیبهشت ماه ۱۳۳۸ در استان مازندران متولد شد و ۶ بهمن ماه ۱۳۶۰ در حالی که جهادگر بود بوسیله منافقین در آمل به شهادت رسید.

۱۲-خیرالله عباس زاده ۵ تیر ماه ۱۳۳۸ در استان مازندران متولد شد و ۶ بهمن ماه ۱۳۶۰ در حالی که کشاورز بود بوسیله منافقین در میدان ۱۷ شهریور آمل ترور شد و به شهادت رسید.

۱۳-سقا علیزاده ۲۳ مهر ماه ۱۳۴۷ در استان مازندران متولد شد و ۶ بهمن ماه ۱۳۶۰ در حالی که دانش آموز بود بوسیله منافقین در آمل به شهادت رسید.

۱۴-مرتضی فدایی ۱۰ شهریورماه ۱۳۳۴ در استان مازندران متولد شد و ۶ بهمن ماه ۱۳۶۰ در حالی که پاسدار انقلاب بود بوسیله منافقین در آمل به شهادت رسید.

۱۵-اکبر فضلی درزی ۱۰ دی ماه ۱۳۳۴ در استان مازندران متولد شد و ۶ بهمن ماه ۱۳۶۰ در حالی که قناد بود بوسیله منافقین در آمل به شهادت رسید.

۱۶-علیرضا قاسم نژاد ۱۰ شهریو رماه ۱۳۴۱ در استان مازندران متولد شد و ۶ بهمن ماه ۱۳۶۰ در حالی که کارگر بود بوسیله منافقین در سبزه میدان آمل به شهادت رسید.

۱۷-عبدالله قریشی ۲۰ فروردین ماه ۱۳۳۰ در استان مازندران متولد شد و ۶ بهمن ماه ۱۳۶۰ در حالی که قاضی دادگستری بود بوسیله منافقین در آمل ترور شد و به شهادت رسید.

۱۸-منوچهر قلی نژاد ۵ فروردین ماه ۱۳۴۱ در استان مازندران متولد شد و ۶ بهمن ماه ۱۳۶۰ در حالی که کارگر بود بوسیله منافقین در آمل به شهادت رسید.

۱۹-محمد قزوینی نژاد ۶ مرداد ماه ۱۳۴۳ در استان مازندران متولد شد و ۶ بهمن ماه ۱۳۶۰ در حالی که کارگر بود بوسیله منافقین در آمل به شهادت رسید.

۲۰- مجید قلیچ ۵ خرداد ماه ۱۳۳۹ در استان مازندران متولد شد و ۶ بهمن ماه ۱۳۶۰ در حالی که دانش آموز بود بوسیله منافقین در  آمل به شهادت رسید.

۲۱-طاهره هاشمیان چپلی یکم فروردین ماه ۱۳۴۶ در استان مازندران متولد شد و ۶ بهمن ماه ۱۳۶۰ در حالی که دانش آموز بود بوسیله منافقین در آمل به شهادت رسید.

۲۲-غلامحسین هدایتی ۳ فروردین ماه ۱۳۴۲ در استان مازندران متولد شد و ۶ بهمن ماه ۱۳۶۰ در حالی که پاسدار بود بوسیله منافقین در آمل به شهادت رسید.

۲۳- جعفر هندویی ۲۵ فروردین ماه ۱۳۴۱ در استان مازندران متولد شد و ۶ بهمن ماه ۱۳۶۰ در حالی که دانش آموز بود بوسیله منافقین در آمل به شهادت رسید.

۲۴- نصرت الله ولی پور ۳ خرداد ماه ۱۳۳۴ در استان مازندران متولد شد و ۶ بهمن ماه ۱۳۶۰ در حالی که کارگر بود بوسیله منافقین در آمل به شهادت رسید.

۲۵- همتاله متو ۲ فروردین ماه ۱۳۳۹ در استان مازندران متولد شد و ۶ بهمن ماه ۱۳۶۰ در حالی که پاسدار بود بوسیله منافقین در آمل به شهادت رسید.

۲۶-محمدنبی محمدی ۲۰ آذر ماه ۱۳۰۷ در استان مازندران متولد شد و ۶ بهمن ماه ۱۳۶۰ در حالی که کشاورز بود بوسیله منافقین در آمل به شهادت رسید.

۲۷-سید حسین ملک شاهدخت ۶ فروردین ماه ۱۳۳۷ در استان مازندران متولد شد و ۶ بهمن ماه ۱۳۶۰ در حالی که پاسدار بود بوسیله منافقین در آمل به شهادت رسید.

۲۸-صادق مهدوی ۲ اردیبهشت ماه ۱۳۲۹ در استان مازندران متولد شد و ۶ بهمن ماه ۱۳۶۰ در حالی که کارمند بود بوسیله منافقین در آمل به شهادت رسید.

۲۹-حبیب الله حسینی ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۳۳۹ در استان مازندران متولد شد و ۶ بهمن ماه ۱۳۶۰ در حالی که پاسدار انقلاب بود بوسیله منافقین در خیابان هراز آمل به شهادت رسید.

۳۰-مصطفی اسماعیلی ۲۶ شهریور ماه ۱۳۴۰ در استان مازندران متولد شد و ۶ بهمن ماه ۱۳۶۰ در حالی که کارگر بود بوسیله منافقین در آمل به شهادت رسید.

۳۱-محمود افرکش ۱۰ شهریور ماه ۱۳۳۹ در استان مازندران متولد شد و ۶ بهمن ماه ۱۳۶۰ در حالی که پاسدار انقلاب بود بوسیله منافقین در آمل به شهادت رسید.

۳۲-خضراله اکبرزاده ۲ خرداد ماه ۱۳۴۴ در استان مازندران متولد شد و ۶ بهمن ماه ۱۳۶۰ در حالی که کارگر بود بوسیله منافقین در سبزه میدان آمل به شهادت رسید.

۳۳-فتح الله اکبرزاده ۵ مهر ماه ۱۳۳۶ در استان مازندران متولد شد و ۶ بهمن ماه ۱۳۶۰ در حالی که پاسدار انقلاب بود بوسیله منافقین در جنگلهای آمل به شهادت رسید.

۳۴-حمیدرضا ایزدی ۳ فروردین ماه ۱۳۳۸ در استان مازندران متولد شد و ۶ بهمن ماه ۱۳۶۰ در حالی که پاسدار انقلاب بود بوسیله منافقین در آمل ترور شد و به شهادت رسید.

۳۵-محمد دیوسالار در سال ۱۳۴۲ در آمل متولد شد و ۶ بهمن ماه ۱۳۶۰ در حالی که تمیرکار اتومبیل بود در خیابان طالب آملی شهر آمل بوسیله منافقین به شهادت رسید.

۳۶-علی ابراهیمی در سال ۱۳۴۴ در آمل مازندران متولد شد و ۶ بهمن ماه ۱۳۶۰ در حالی که دانش آموز بود  در آمل به دست منافقین به شهادت رسید.

۳۷- قاسم ولیپور در سال ۱۳۴۴ در محمود آباد مازندران متولد شد و در حالی که  کارگر بود ۶ بهمن ۶۰ بوسیله منافقین در آمل به شهادت رسید.

۳۸-محمد گلچین متولد مشهید بود و ۶ بهمن ماه ۱۳۶۰ در آمل به دست منافقین به شهادت رسید.

۳۹-رحیم عزیزی متولد شهرستان بابل مازندران بود و ۶ بهمن ماه ۱۳۶۰ در آمل به دست منافقین به شهادت رسید.

۴۰-محمدعلی محمدی آملی در سال ۱۳۱۲ در آمل مازندران متولد شد و ۶ بهمن ماه ۱۳۶۰ در حالی که پیشه ور بود در یکی از خیابان های آمل توسط منافقین ترور شد و به شهادت رسید.(۲)

 

دیگر شهدای ترور ۶ بهمن مازندران

همچنین چهار نفر دیگر از مازندران در ششم بهمن ماه در دیگر شهرهای کشور ترور شدند و به شهادت رسیدند که اسامی آنها به شرح زیر است:

۴۱-حجت زین العابدین پور ۳ فروردین ماه ۱۳۴۳ در استان مازندران متولد شد و ۶ بهمن ماه ۱۳۶۰ بوسیله منافقین در سردشت به شهادت رسید.

۴۲-نورمحمد عقبایی ۱۵ فروردین ماه ۱۳۴۱ در استان مازندران متولد شد و ۶ بهمن ماه ۱۳۶۰ در حالی که پاسدار انقلاب بود بود بوسیله منافقین در اهواز به شهادت رسید.

۴۳- حسنعلی هزارلات سلیمانی ۱۷ شهریور ماه ۱۳۴۲ در استان مازندران متولد شد و ۶ بهمن ماه ۱۳۶۳ در حالی که سردشت بود بوسیله منافقین در آمل به شهادت رسید.

۴۴- مسیح گلیچ ۵ مرداد ماه ۱۳۴۰ در استان مازندران متولد شد و ۶ بهمن ماه ۱۰ در حالی که سرباز وظیفه بود بوسیله منافقین در مهاباد به شهادت رسید.(۳)

 

پی نوشت:

۱-پایگاه جامع تاریخ معاصر ایران

۲-پایگاه خبری هراز نیوز

۳-پایگاه کنگره ۱۷۰۰۰ شهید ترور

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه