محسنی اژه ای خبر داد؛

حکم فرزند ابتکار قطعی است

سخنگوی قوه قضائیه از قطعی شدن حکم فرزند معاون رئیس جمهور خبر داد.

حکم فرزند ابتکار قطعی است

به گزارش ۸دی به نقل از باشگاه خبرنگاران، حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای معاون اول قوه قضائیه در نشست تخصصى روسای ادارات مبارزه با جرایم اقتصادی پلیس آگاهی استان های سراسر کشور که امروز (دوشنبه) در ستاد فرماندهی ناجا برگزار شد،  اظهار داشت: امروزه دشمن از حربه اقتصادی علیه نظام ما استفاده می کند، البته از داخل کشور سیگنال هایی داده می شود که فشار اقتصادی بیاورید.

سخنگوی قوه قضائیه بیان داشت: مرزهای زمینی و هوایی و دریایی را به طور کامل حفظ کنیم اما در مسائل اقتصادی نتوانیم خودمان را حفظ کنیم ممکن است استقلال سیاسی و چه بسا عرضی به خطر بیفتد و امروز دشمن به عنوان یک حربه از موضوع اقتصاد استفاده می‌کند.
معاون اول دستگاه قضا گفت: در تحریم‌هایی که بعضا سیگنال‌هایی از داخل داده شد، گفتند نمی‌توانید با جنگ و ترور نظام جمهوری اسلامی را از پا در بیاورید اما گفتند می‌توانید با مسائل اقتصادی مردم را ناراضی کنید و اعتماد مردم را کم کنید و تغییر نظام را ایجاد کنید که قطعا نمی‌توانند و خیال باطل است.
حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای با طرح این پرسش که چه چیزی مخل امنیت اقتصادی است، افزود: آیا مبارزه با فساد مخل امنیت است؟ در مقاطع مختلف از ابتدای انقلاب تا‌کنون به ویژه دهه دوم انقلاب به این سو، هر وقت خواستند با فساد اقتصادی مبارزه کنند، یک سری سر و صدایشان بلند می‌شود.
وی تصریح کرد: همه می‌دانیم که اقتصادی موفق است که وابستگی کمتر به دولت و اتکای بیشتر به مردم داشته باشد.
حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای با اشاره به آسیب‌های موجود در این حوزه گفت: امروز همه می‌دانیم که در بسیاری از مسائل اقتصادی، سرمایه گذار باید از دولت اجازه بگیرد.گاهی وقت‌ها برای گرفتن یک موافقت اصولی باید هفت خان رستم را طی کرد.
این مقام عالی قضایی گفت: بسیاری از مردم وقتی در پیچ و خم‌های سنگین اداری قرار می‌گیرند، گاهی وقت‌ها به تخلف می‌افتند.
وی گفت: آیا اینگونه موارد مخل امنیت نیست؟ مخل کار سرمایه گذار نیست؟ به نظر من وظیفه ما مبارزه با مفاسد است اما شاید مهمتر از برخورد با مصادیق باید آسیب شناسی کرده و مصداق ها را تجزیه و تحلیل کنیم و نتیجه کار را در اختیار نهادهای مربوطه قرار دهیم تا مشکلات برطرف شود.
معاون اول قوه قضائیه اضافه کرد: به دادسراها گفته ام در پرونده های مختلف مثل صندوق فرهنگیان و بانک سرمایه فقط به مجازات متخلفان اکتفا نشود و باید آسیب شناسی صورت گرفته و تجزیه و تحلیل شود.
حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای اظهار کرد: یکی از مسائلی که در مبارزه با فساد ایجاد می شود، فشارهایی است که وارد می‌آید، طبیعی است مبارزه با مفسد، حتما سخت است و سعی می کند سنگ اندازی کند.
وی با بیان اینکه در این مبارزه باید چکار کرد تا سنگ اندازی ها، مبارزه را متوقف نکند، گفت: واقعاً باید تشکیلات مبارزه کننده به ویژه قوه قضائیه و ناجا سالم باشد، ما در همین هفته های اخیر چند قاضی و وکیل و کارمند را گرفتیم، به دادسرا گفته ام اگر یک قاضی عالما و عامدا جرمی را مرتکب شده به هیچ وجه ملاحظه نکنید.
وی تصریح کرد: نکته بعدی این است که باید در این زمینه، آگاهی لازم را داشته باشیم و به پیچیدگی ها آگاه باشیم. در پرونده همین بانکی‌ها، مدارک به ظاهر درستی را ارائه می کردند و بانک مرکزی هم در وهله اول نمی توانست بگوید مدارک جعلی یا صوری است و به کارشناسان خود مراجعه می کرد. بنابراین در هر مسئله به ویژه مفاسد اقتصادی باید آگاهی لازم را کسب کنیم.
معاون اول دستگاه قضا ادامه داد: ا‌گر امروز بخواهند به من رشوه بدهند مجانی به عتبات مقدسه یا حج می فرستند، آنتالیا که نمی‌فرستد، بنابراین این ها ترفندهای مختلفی برای اعمال نفوذ دارند. کار دیگری که انجام می دهند این است که از یک مامور یا کارشناس، ضعفی را می گیرند و بزرگ می کنند و فشار می آورند تا برکنار شود. این جا مسئولان بالاتر باید حواسشان جمع باشد.
حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای تاکید کرد: بسیاری از فشارهای امروز به قوه قضائیه به خاطر مبارزه با مفسدان دانه درشت و یقه سفیدها و کسانی است که قدرت و ثروت را با هم آمیخته‌اند. به همین خاطر علیه قوه قضائیه جو ایجاد می کنند تا ضمن بدبین کردن مردم به دستگاه قضا، قوه قضائیه را به خودش مشغول کند، بنابراین باید سعی کنیم تحت تاثیر فضا سازی ها و جوسازی ها قرار نگیریم.
معاون اول قوه قضائیه افزود: ما ضمن اینکه باید از همه ظرفیت های همدیگر استفاده کنیم، نباید در کارهای هم دخالت کنیم، زیرا مفسدان از همین موضوع سوء استفاده می کنند، مثلا نباید توقع داشت، ضابط کار قاضی را انجام دهد و بالعکس، قرار نیست به هر چه که قاضی رسید، ضابط هم برسد. بنابراین ممکن است نیروی انتظامی زحمت بکشد و به امری برسد اما دادسرا احراز نکند، این نباید سبب دلسردی نیروی انتظامی بشود.
*حکم فرزند ابتکار قطعی است
معاون اول قوه قضاییه در حاشیه نشست تخصصی روسای ادارات مبارزه با جرائم اقتصادی پلیس آگاهی استان های سراسر کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: حکم فرزند ابتکار صادر شده و قطعی است،‌ حکم او در رابطه با چک‌های برگشتی بوده و برای جلب او اقدام شده است،‌ از مبلغ چک اطلاعی ندارم و از فراری دادن او از سوی خانم ابتکار اطلاعی ندارم، بعید می‌دانم که چنین باشد.
*مهدی هاشمی به زندان برمی‌گردد
سخنگوی قوه قضاییه در  پاسخ خبرنگاری  در خصوص  بازگشت مهدی هاشمی به زندان گفت: مرخصی وی تمام شده و او به زندان برمی‌گردد.
*زنجانی بزرگترین بدهکار بانکی نیست
حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر اینکه مه‌آفرید خسروی و رستمی صفایی در صدر بزرگترین بدهکاران بانکی هستند، گفت: مه‌آفرید خسروی در زمانی که دستگیر شد، حکمش همان موقع اجرا شد و در همان موقع او بزرگترین بدهکار بانکی نبوده است.
وی ادامه داد: رستمی صفایی بدهکار بانکی است، البته اصل مبلغ آن این میزان نبوده و بدهی او با تأخیر و جریمه بانکی به این میزان رسیده است.
حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای تاکید کرد: حرف ما این است که سیستم بانکی چرا باید طوری عمل کند که این تعداد بدهکار بزرگ آن هم بدون تضمین مناسب برای اخذ طلب داشته باشد، قوه قضاییه همکاری لازم را داشته و دارد اما وزیر اقتصاد، بانک مرکزی و دولت باید راهکاری ارائه دهند تا این همه تأخیر در معوقات بانکی نداشته باشند.
* بدهی دولت به بانک مرکزی
وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر بدهی دولت به بانک مرکزی بیان داشت: بدهکاری دولت و هم بدهکاری سایر بانک‌ها به بانک مرکزی زیاد است.
انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه