8دی
تأملی بر حادثه پلاسکو؛

آیا مسئولان به فکر آتش زیر خاکستر پلاسکوها هستند؟/ جای خالی آنالیز بحران در سبد برنامه های دولت

این روزها همه به فکر انتشار اطلاعیه همدردی برای قهرمان پلاسکو هستند اما آیا کسی به فکر آتشهای زیر خاکستر پلاسکوهای دیگر هست؟

آیا مسئولان به فکر آتش زیر خاکستر پلاسکوها هستند؟/ جای خالی آنالیز بحران در سبد برنامه های دولت

به گزارش ۸دی، در گذشته بارها شاهد آن بودیم که برای رفع برخی مشکلات حادثه خیز و حادثه ساز یا حل بعضی بحرانها و چالش های اجتماعی، حتما می بایست هزینه ها و اتفاقات تلخ و دردناکی رقم میخورد تا مسئولین یا دولتمردان به فکر مرتفع نمودن آن معضل افتاده و آستین های همت را بالا زده و مشکل را حل نمایند.

برای مثال در برخی جاده های برون شهری، تا یک تصادف پرخسارت اتفاق نمی افتاد مسئولین به دنبال بازسازی و اصلاح آن جاده نمی رفتند.

تا یک زلزله خطرناک در یک شهر زلزله خیز مانند بم، اتفاق نیفتاد، مسئولین به نوسازی و ایمن سازی آن نپرداختند و شاید ۱۰ها و صدها نمونه دیگر از این قبیل.

اگر در گذشته باید حتما یک بار از یک سوراخ گزیده میشدیم تا دفعه ی بعد حواسمان جمع شود و کار اشتباهمان را اصلاح و از تکرار آن جلوگیری کنیم، اما متاسفانه امروز وضع به جایی رسیده که چندبار گزیده شدن و خسارت به بار آوردن های چندباره در بسیاری از معضلات اجتماعی و اقتصادی نیز نمی تواند برخی مسئولین و دولتمردان را متقاعد نماید که: سرچشمه شاید گرفتن به بیل، چو پر شد نشاید گرفتن به پیل.

یک نمونه ی دردناک و ناراحت کننده از گَزیده شدن های چندباره و تکرار داستان بی تفاوتی مسئولین نسبت به پیشگیری حوادث محتمل و فاجعه بار، وقوع آتش سوزی و تخریب ساختمان قدیمی و غیرایمن پلاسکو و شهادت تعدادی از آتشنشانان شجاع و ایثارگر است که پنج شنبه گذشته اتفاق افتاد.

فارغ از هیاهوهای تبلیغاتی و فضاسازی های برخی جریانات سیاسی خاص برای مقصر جلوه دادن شهرداری تهران و کمک به دولت برای فرار از بار مسئولیت و پاسخگویی در فاجعه ی پلاسکو، طبق بررسی های به عمل آمده، بر اساس «تصویب نامه هیات وزیران در بخش آتش نشانی و امور ایمنی» در قالب بخشی از سند آسیب شناسی کلانشهرها، این قانون در اواخر دی ماه سال ۹۳ به تصویب هیئت دولت می رسد و از سوی معاون اول رئیس جمهور در قالب سند آسیب شناسی کلانشهرها به وزارت کار و امور اجتماعی ابلاغ می شود تا جلوی ساخت و سازهای غیر ایمن در کلانشهرها گرفته شده و ساختمانهای قدیمی و فرسوده نیز پلمپ، تخریب و یا نوسازی شوند.

در این سند به روشنی به وظایف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره ایمن سازی واحد های تولیدی، صنفی و تجاری اشاره شده است؛ در بخشی از این مصوبه آمده است: «قرار گرفتن گزارش های سازمان ها و واحدهای آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری های کشور در خصوص کارگاه های ناایمن شهری در اولویت بازرسی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است»

این ابلاغیه دولت صریحا به وظیفه این وزارتخانه پیرامون لزوم ایمن سازی و دریافت گزارش از آتش نشانی و سازمان های ایمنی و رسیدگی به آنها تاکید دارد؛

طبق شواهد موجود نیز شهرداری تهران بارها در مورد غیرایمن بودن ساختمان پلاسکو به مدیران این مجموعه تذکرات لازم را داده است و از مسئولان امر در دولت یازدهم به ویژه کارشناسان وزارت کار و رفاه و امور اجتماعی که مسئول مستقیم ایمن سازی ساختمان های فرسوده در کلانشهرها می باشد، درخواست پلمپ و بازسازی این بنای نا امن را نموده بود و هر دفعه با بی توجهی کارشناسان این وزارتخانه و نهادهای مربوطه روبرو شده بود.

بحث بر سر پیدا کردن مقصر و یقه گیری و متهم سازی افراد و سازمانها نیست، بلکه موضوع، سهل انگاری دولت در برخورد و پیشگیری از حوادثی مشابه آتشسوزی پلاسکو است که گویا برای دولت محترم امری عادی و معمولی به حساب می آید.

وقتی بر اثر بی کفایتی وزیر مسکن و راه و شهرسازی، در حادثه ی برخورد دو قطار مسافری سمنان به مشهد ۴۰ نفر زنده زنده میسوزند و وزیر مربوطه پشت دوربین میگوید “جای هیچ نگرانی نیست همه ی افراد بیمه بودند”! و یا وقتی بر اثر آلودگی روزافزون هوای کلانشهرها که روزانه تعداد زیادی از هموطنان را با مشکلات تنفسی و ریوی مواجهه کرده است، رئیس سازمان محیط زیست این آلودگی را “مسئله ای عادی ذکر مینماید که در پکن و نیویورک و دیگرهای شهرهای پیشرفته دنیا هم وجود دارد”، و یا زمانیکه شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان رئیس جمهور، به جای یافتن راه حل های انسان دوستانه برای ساماندهی و درمان مشکل کارتن خوابها و گور خوابها، طرح عقیم سازی آنها را مطرح میکند، میتوان نتیجه گرفت که سهم اعتقاد به اصل “پیشگیری بهتر از درمان است”  در سبد برنامه های کارشناسی و اتاق های آنالیز بحران در دولت یازدهم هیچ جایی ندارد و یا اینکه بسیار ناچیز و کم است. به نظر می رسد راز گَزیده شدن های چندباره دولت و ملت در حوادث فاجعه بار و مخاطره آمیز چند سال گذشته مانند حادثه ی قطار سمنان-مشهد و آتشسوزی پلاسکو، همین ارزیابی اشتباه دولت از نحوه ی برخورد با چگونگی حل مشکلات کشور و نبود عزم و همت جدی برای مرتفع نمودن آنها می باشد.

سوالی که در پایان باید از مسئولین پرسید این است که آیا حادثه ی آتش سوزی پلاسکو که بارها غیرایمن بودن بنای آن به کارشناسان وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی یادآوری شده بود، آخرین اتفاق ناگوار ناشی از بی توجهی و سهل انگاری مسئولین نسبت به رعایت ایمنی های لازم در امور مشابه است و یا خدای ناکرده پلاسکوهای دیگر نیز در راه است؟

این روزها که همگی به فکر تسلیت و انتشار اطلاعیه برای همدردی با خانواده های آتش نشانان فداکار و مردم محبوس در زیر آوار پلاسکو هستند، آیا مسئولین و دولتمردان، به فکر آتش های زیر خاکستر پلاسکوهای دیگر در دل خیابانها و کوچه های تهران و شهرستانها هستند؟!

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه