سفر ابتکار به گیلان جهت بررسی مسائل زیست محیطی استان

رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست شورای کلانشهر رشت گفت: با توجه به پیامد زیست‌محیطی که آلودگی دو رودخانه زرجوب و گوهررود برای استان و کشور دارد، انتظار داریم دکتر ابتکار ، رئیس سازمان محیط زیست کشور طی سفر یک روزه به استان بازدیدی از وضعیت زیست محیطی استان به ویژه رودخانه‌های مذکور داشته باشند و تدابیر لازم در این خصوص را اتخاذ نمایند.

سفر ابتکار به گیلان جهت بررسی مسائل زیست محیطی استان

به گزارش ۸دی، فاطمه شیرزاد، رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای کلانشهر رشت در ۶۶امین جلسه این کمیسیون که در سالن اجتماعات شهرداری رشت با حضور مسئولان شهر رشت برگزار شد، در خصوص ساماندهی رودخانه‌های زرجوب و گوهررود، اظهار کرد: دو رودخانه زرجوب و گوهررود از آلوده‌ترین رودخانه‌های جهان هستند که به مرحله بحران رسیده‌اند.

وی افزود: زمانی این دو رودخانه زنده و جاری بودند، ان‌شاءالله بتوانیم اقداماتی را در جهت بهبود وضعیت این دو رودخانه انجام دهیم؛ اقداماتی که تاکنون صورت گرفته درمان و خروجی خوبی نداشته است.

شیرزاد با بیان اینکه فاضلاب‌های شهری، بیمارستانی و شهر صنعتی از جمله منابع مهم آلوده کننده رودخانه‌های زرجوب و گوهررود هستند، گفت: در دوره چهارم فعالیت‌های شورا اقداماتی در جهت ساماندهی رودخانه‌های زرجوب و گوهررود انجام شد و همزمان با سفر دکتر روحانی به استان گیلان، وعده‌هایی به مردم داده شد که خروجی‌اش اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان به آب منطقه‌ای استان بود.

رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای کلانشهر رشت با بیان اینکه اختصاص بودجه به آب منطقه‌ای اشکالاتی را در پی داشت، تصریح کرد: کارگروهی در این راستا تشکیل شده و تاکنون ۱۰ میلیارد تومان بودجه تخصیص یافته و برنامه‌هایی برای کنترل آلودگی رودخانه‌های مذکور دارند ولی ما که در حوزه مدیریت شهری هستیم، اطلاعی نداریم، با توجه به اینکه خدمت بی‌منت یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری است لذا همه باید با همکاری و تعامل به حل معضل آلودگی در رودخانه‌های گوهررود و زرجوب همت کنیم.

وی با اشاره به اینکه قانون‌گذاری و نظارت در حوزه شهری از وظایف پارلمان محلی است، ادامه داد: ان‌شاءالله بتوانیم با تعامل و همکاری با دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های مردم نهاد قدم‌های خوبی را در راستای ساماندهی رودخانه‌های شهرمان برداریم.

شیرزاد خطاب به کوچکی‌نژاد، نماینده مردم رشت در مجلس که در جلسه حضور داشت، بیان کرد:با توجه به پیامد زیست‌محیطی که آلودگی دو رودخانه زرجوب و گوهررود برای استان و کشور دارد، انتظار داریم دکتر ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست کشور طی سفر یک روزه به استان بازدیدی از وضعیت زیست محیطی استان به ویژه رودخانه‌های مذکور داشته باشند و تدابیر لازم در این خصوص را اتخاذ نمایند.

رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای کلانشهر رشت با بیان اینکه آب منطقه‌ای چرا جهت شفاف‌سازی افکار عمومی اختصاص بودجه ۱۰۰ میلیاردی را اطلاع‌رسانی نکرده است،گفت: شهروندان، دانشگاهیان و کارشناسان از ما به عنوان نماینده‌ مدیریت شهری در خصوص متولی ساماندهی رودخانه‌ها سوال می‌کنند؛ با توجه به اینکه کارگروه ساماندهی رودخانه‌های زرجوب و گوهررود از ۲۲ شهریور ماه تشکیل شده و تاکنون ۶ جلسه هم برگزار شده و فردا هم جلسه نهایی جهت اتخاذ تصمیم برگزار می‌‌شود اما پارلمان محلی و حوزه مدیریت شهری بی اطلاع هستند؟!

در ادامه فرانک پیشگر، نائب رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای کلانشهر رشت اظهار کرد: با توجه به اینکه راهکارها و برنامه‌ریزی‌های لازم طی جلسات متعدد جهت ساماندهی رودخانه‌های زرجوب و گوهررود انجام گرفته اما هنوز طرح واحدی برای ساماندهی این رودخانه‌ها وجود ندارد و نتیجه قطعی حاصل نشده است.

وی افزود:ابتدا باید یک طرح واحد داشته باشیم و سپس متولی واقعی این دو رودخانه برای ساماندهی مشخص شود.

در ادامه اسماعیل حاجی‌پور، عضو کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای کلانشهر رشت اظهار کرد: با اعتبار ۵۰ – ۱۰۰ میلیارد تومان مشکل رودخانه‌های رشت حل نمی‌شود و به بودجه‌ای بیش از دو هزار میلیارد تومان نیاز دارد.

وی افزود:باعث تعجب است که چرا مسئولیت ساماندهی رودخانه‌های مذکور را به آب منطقه‌ای دادند زیرا آلایندگی‌هایی که در این رودخانه‌ها وجود دارد، جزء امورات آب منطقه‌ای نیست، با توجه به اینکه هشت ماه از سال گذشته اما تاکنون تصمیم جدی‌ایی اتخاذ نشده است تا بتوانیم پاسخگوی اعتماد مردم باشیم.

رئیس شورای شهرستان رشت بیان کرد: از ۱۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده تاکنون فقط ۵۰ میلیارد تومان به استان اختصاص یافته در حالیکه این اعتبار هم کفایت نمی‌کند و ما به ۲۵ برابر این اعتبار نیاز داریم.

در ادامه نیکومنش، عضو کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای کلانشهر رشت با تاکید بر اینکه ساماندهی رودخانه‌های رشت، همت ملی می‌خواهد، اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های شورای چهارم از بدو ورود، ساماندهی رودخانه و دفن زباله بود، جا دارد از زحمات دکتر جمشیدی در دوره اول ریاست شورای چهارم به دلیل پیگیری‌های ویژه در راستای بازیافت و تفکیک زباله، تشکر کنم. طی سه مرحله سفر به تهران مصوبه شورا را به هیات دولت بردیم اما همچنان خروجی جلسه اعلام نشده است.

وی با بیان اینکه ما در رشت سه نوع زباله خانگی، صنعتی و بیمارستانی داریم، افزود: در ابتدا تنها بیمارستان رسول اکرم(ص) رشت مجهز به سیستم زباله‌سوز بود اما اکنون از ۱۵ بیمارستان رشت ۴ بیمارستان مجهز به سیستم زباله‌سوز هستند.

نیکومنش گفت: هدف از تشکیل این جلسه ایجاد همدلی و همزبانی ملی است تا شهروندان ما احساس آرامش و آسایش داشته باشند.

در ادامه جمالی، عضو شورای کلانشهر رشت بیان کرد: رودخانه‌های شهر ما به خود پالایی و گیاه پالایی نیاز دارند و با ایجاد تصفیه خانه‌ کارخانجات صنعتی و ساماندهی پساب‌های انسانی با همکاری آبفا، محیط زیست، آب منطقه‌ای، شورا و شهرداری رشت و نمایندگان مجلس و … به حل معضل زیست محیطی در رودخانه‌های زرجوب و گوهر رود کمک کنیم. تا زمانی که فقط به دنبال تامین بودجه باشیم نه کاری انجام دادیم نه پیشرفتی کردیم لذا معتقدم با همین منابعی که داریم و بررسی‌های انجام شده، به رفه آلایندگی‌ها کمک کنیم.

در ۶۶امین جلسه کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای کلانشهر رشت که در سالن اجتماعات شهرداری رشت برگزار شد؛ ملکی معاون دادستان استان، مهدوی فرماندار رشت، کوچکی‌نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، ثابت‌‌قدم شهردار رشت، اعضای شورای کلانشهر رشت و دیگر مسئولان شهر رشت حضور داشتند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه