تهاجم گیاه سنبل آبی به تالاب بین المللی انزلی/ آیا شاهد فاجعه ای دیگر در تالاب انزلی خواهیم بود؟

رئیس پژوهشکده آبزی پروری بندرانزلی بااشاره به اینکه گیاه مهاجم سنبل آبی در تالاب انزلی در طول یک هفته به واسطه نور خورشید و آب موجود دو برابر رشد می کند تصریح کرد: سنبل آبی با برگ های به طول ۲۰ سانتی متر و پهنای ۱۵ سانتی متر زیبایی فریبنده ای دارد که هم مشکلات زیست محیطی فراوانی را به وجود می آورد و هم استفاده آن به عنوان گیاه تزئینی سرطان زا است.

تهاجم گیاه سنبل آبی به تالاب بین المللی انزلی/ آیا شاهد فاجعه ای دیگر در تالاب انزلی خواهیم بود؟

به گزارش ۸دی به نقل از پرنیان گیل، سنبل آبی، گیاه آبزی شناور و بومی کشورهای آمریکای جنوبی خاص برزیل و اکوادور است و به دلیل داشتن گل‌ها و برگ‌های گوشتی زیبا به عنوان یک گیاه زینتی جهت نگهداری در استخرها و حوض‌های خانگی به اغلب کشورهای دنیا از جمله ایران وارد شده است. این گیاه آبزی از دو تا سه سال پیش در استخر عینک رشت مشاهده شد. اما اخیرا در بخش‌هایی از تالاب بین المللی انزلی نیز مشاهده گردید.

 

علی اصغر خانی پور رئیس پژوهشکده آبزی پروری بندرانزلی، درگفتگوباپرنیان گیل درخصوص راهکارهای مقابله باتکثیرگیاه سنبل آبی در تالاب انزلی اظهارکرد: از چند ماه پیش که بحث ورود گیاه سنبل آبی به تالاب انزلی مطرح شد جلساتی در این خصوص در دستگاه های مربوطه تشکیل و راهکاری مناسب و عملیاتی جهت جلوگیری ازتکثیر بیشتر این گیاه مهاجم در تالاب بین المللی انزلی مطرح شده است.

وی بابیان اینکه سنبل آبی جدای از گیاهان کاراس و آزولا که به وفور درگیلان یافت می شود، یکی از صد گونه گیاهان خطرناک در جهان است که ریشه آن متعلق به آمریکای جنوبی است و عمدتاً از طریق حمل و نقل دریایی وارد حوزه آبی کشورها می شود.

 رئیس پژوهشکده آبزی پروری بندرانزلی خاطرنشان کرد:طبق بررسی های بعمل آمده توسط کارشناسان پژوهشکده آبزی پروری ، این گیاه عاملی پارازیتی در صید و صیادی است  که در آمریکا سالانه حدود صد میلیون دلار هزینه از بین بردن آن می شود.

خانی پور با بیان اینکه در برخی از نقاط از سنبل آبی به عنوان گیاه تزئینی استفاده می شود گفت: متاسفانه در تالاب انزلی تصور اشتباهی درباره این گیاه وجود دارد و گمان میرود گیاهی به مانند نیلوفرآبی است.

وی باابرازنگرانی ازگسترش این گیاه مهاجم گفت: طی پروژه ای که به طور ماهیانه روی پستانداران تالاب توسط پژوهشکده آبزی پروری صورت میگیرد تا اواخر مرداد ماه اثری از این گیاه نبود اما از اوایل شهریورماه ابتدا در منطقه سیاه کیشم مشاهده شده است.

 رئیس پژوهشکده آبزی پروری بندرانزلی بااشاره به اینکه این گیاه در طول یک هفته به واسطه نور خورشید و آب موجود دو برابر رشد می کند تصریح کرد: سنبل آبی با برگ های به طول ۲۰ سانتی متر و پهنای ۱۵ سانتی متر زیبایی فریبنده ای دارد که هم مشکلات زیست محیطی فراوانی را به وجود می آورد و هم باعث کندی عبور قایق ها می شود و هم استفاده آن به عنوان گیاه تزئینی سرطان زا است.

خانی پور بابیان اینکه اگر به موقع اقدامی نکنیم شاهد فاجعه ای دیگر در تالاب انزلی خواهیم بود.گفت:استفاده ازروش های مکانیکی مانند ماشین آلات ویژه جمع آوری، شیمیایی مانند علف کش و بیولوژیک مانند استفاده از حشرات را از روش های مقابله با این گیاه است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه