افزایش تولید کیوی در گیلان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان از آغاز برداشت کیوی در استان خبر داد و گفت: تولید این محصول ۳۰ درصد افزایش یافته است.

افزایش تولید کیوی در گیلان

به گزارش ۸دی، حبیب جهانساز در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار کرد: هم‌اکنون باغداران کیوی استان در حال برداشت محصولشان هستند و تاکنون ۴۰هزار تن کیوی برداشت شده است.

وی افزود: ۵۰۰۰ هکتار از اراضی استان به تولید کیوی اختصاص دارد و پیش‌بینی می‌شود امسال باغداران، ۱۳۰هزار تن کیوی از باغ‌هایشان برداشت کنند.

ارزش ریالی کیوی امسال گیلان ۱۶۰۰ میلیارد ریال است

جهانساز با بیان این‌که امسال تولید کیوی در گیلان نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: پارسال، به‌علت خشکسالی تولید کیوی در گیلان چندان مطلوب نبود اما خوشبختانه امسال سال پرباری است و ارزش ریالی کیوی برداشت شده ۱۶۰۰ میلیارد ریال پیش‌بینی شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گیلان تصریح کرد: بیشترین تولید کیوی در شهرستان‌های رودسر و تالش و آستارا انجام می‌شود.

«مشتاق» مدیرجهاد کشاورزی رودسر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به این‌که پیش‌بینی می‌شود امسال ۴۲۰۰ باغدار رودسری از ۱۲۵۰ هکتار از باغ‌های کیوی خود ۳۵ هزار تن کیوی برداشت کنند، گفت: رودسر پس از تالش رتبه دوم تولید کیوی را در استان دارد.

کیفیت کیوی‌ها امسال بهتر از پارسال است

وی افزود: تولید محصول کیوی از لحاظ کیفیت بهتر از پارسال است.

«امیربنده‌ای» مدیر جهاد کشاورزی املش نیز در ادامه این گفت‌وگو اظهار کرد: امروز کیوی‌کاران برداشت کیوی را از باغ‌های خود آغاز کرده‌اند.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال ۱۴۰ باغدار املشی ۲۸۰۰ تن کیوی به ارزش ۳۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال از ۷۰ هکتار باغ خود برداشت کنند.

«بیابانی» مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان مرکبات کشور نیز در این خصوص گفت: برداشت کیوی از اواسط آبان‌ماه آغاز می‌شود و برداشت آن طی آئینی در تنکابن کلید خورده است.

وی ادامه داد: برداشت کیوی در استان‌های شمالی کشور ادامه دارد و از آنجا که مجرای صادراتی این محصول نهادینه شده، نگرانی برای بازار آن وجود ندارد.

ایتالیا بزرگ‌ترین رقیب ایران در تولید کیوی است

بیابانی تصریح کرد:ایتالیا به‌عنوان بزرگ‌ترین رقیب ایران در تولید کیوی به‌شمار می‌رود که کشور ما توانسته است در بازارهای بین‌المللی با وجود قیمت تمام‌شده زیاد در ایران رقابت کند.

وی با اشاره به رقم هایوارد در تولید کیوی یادآور شد: کیوی به‌عنوان یک محصول نیمه‌گرمسیری بشمار می‌رود که در ایران چندان شناخته‌شده نیست و مصرف زیادی ندارد، اما در بازارهای صادراتی توانسته جایگاه خود را پیدا کند و تولید اقتصادی برای کشاورزان به ارمغان بیاورد.

بیابانی از صادرات کیوی به کشورهای روسیه، قزاقستان، عراق و آسیای میانه خبر داد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه