منجی بنی اسرائیل پادشاه جهان می شود/ آزادی بشریت در گرو نابودی “حلقه” دینی و اسلامی جهان+ تصاویر

این مجموعه فیلمها اقتباسی از کتاب های هابیت و ارباب حلقه ها نوشته ج. ر. ر. تالکین بوده و البته متناسب با نوع قصه و اقتباسی بودن داستان توازن کامل نداشته و تغییراتی زیرکانه در نماد گرایی روند داستان توسط کارگردان اعمال شده است.

منجی بنی اسرائیل پادشاه جهان می شود/ آزادی بشریت در گرو نابودی “حلقه” دینی و اسلامی جهان+ تصاویر

به گزارش سرویس سینمایی ۸دی، در راستای نقد سه گانه های پیتر جکسون  در قسمت قبل به نقد و بررسی فیلم هابیت/The Hobbit 2014 ساخته کارگردان صاحب نام هالیوودی پرداختیم و در این قسمت به سه گانه ای دیگر از این کارگردان خواهیم پرداخت، فیلمی که گرچه ادامه داستان هابیت است اما قبل از آن تولید شده است.

این مجموعه فیلمها اقتباسی از کتاب های هابیت و ارباب حلقه ها نوشته ج. ر. ر. تالکین بوده و البته متناسب با نوع قصه و اقتباسی بودن داستان توازن کامل نداشته و تغییراتی زیرکانه در نماد گرایی روند داستان توسط کارگردان اعمال شده است.فیلم سینمایی ارباب حلقه ها/ ۲۰۰۳ The Lord of the Rings در ژانر ماجرایی و علمی تخیلی هم از این قضیه بی بهره نبوده است.

نویسنده معروف انگلیسی  جی. آر. آر. تالکین است در قسمت قبل مورد بررسی کوتاه هویتی قرار گرفت تا محتوای فیلمها را برایمان قابل درک تر کند.

در فیلم هابیت شاهد این بودیم که دروف ها به کمک هابیتی کوچک به نام بیلبو موفق می شوند که سرزمین خود را پس بگیرند که در روال این داستان بیلبو به طور اتفاقی حلقه قدرت سائرون، پادشاه شیطانی منطقه خطه میانی را پیدا می کند و از موجودی عجیب می رباید که در واقع اشاره کوچک به این داستان در حقیقت درون مایه اصلی همه ی این سه گانه های پیترجکسون را شامل می شود چرا که داستان ارباب حلقه ها تمام به موضوع حلقه ها می پردازد و آن حلقه قدرت و شیطانی از بیلبو به برادر زاده اش فرودو می رسد.

در فیلم سینمایی ارباب حلقه ها سائرون قدرت خود را افزایش می دهد اما برای اینکه بتواند کاملا خطه میانی و کل جهان را تصرف کند نیاز به آن حلقه قدرت دارد و در تکاپو است تا آن را به دست آورد و از طرفی فرودو ، دوستانش به همراه دیگر افرادی که در جبهه خوب ماجرا هستند سعی در نابودی حلقه دارند که فقط در آتش کوهی امکان پذیر است که از آنجا ساخته شده است.

114

نقد فنی فیلم:

فیلمنامه و روند قصه ارباب حلقه ها بر خلاف هابیت دارای جذابیت و رابطه علت معلولی منطقی تری بوده و فارغ از کشش های بیخودی و پراکندگی در قصه گویی بود.

دکوپاژ فیلم بسیار دوره ی سخت و نفس گیری را طی نموده است که شاید خستگی کار باعث سریع تر شدن و بریده بریده شدن قسمت سوم فیلم شده است.

پایان بی منظور از ضعف های فیلم است و مشخص نیست که به چه دلیل پایان باز برای آن انتخاب شده است با اینکه هدف رسیدن به جهانی با آرامش بود اما تفاوتی و آرامش چشمگیری در قبل و بعد از نابودی سائرون مشاهده نمی شود و شاید منظور کارگردان این بوده که سائرون مشکل اصلی دنیای کنونی نبوده است و با توجه به پایان باز، این قصه در دنیای واقعی و نه بر روی پرده نقره ای ادامه دارد.

LuAZ1XpIT6

به مانند هابیت نیز در استفاده از جلوه های ویژه بصری و انیمیشنی، vfx،طراحی صحنه و سیستم فیلمبرداری تقریبا نقطه های مشترکی دارند با این تفاوت که در ارباب حلقه ها از دکور و گریم های بیشتر و پیچیده تری استفاده شده است.

IqlalM5t9Z

موسیقی فیلم هم که در نوع خود بی نظیر است و دارای ملودی های بسیار عمیق و ماندگاری در تاریخ سینما محسوب می شود.

FOTR-LTP

همانطور که در تصویر می بینید نحوه ساخت موسیقی فیلم ارباب حلقه ها بسیار حساب شده است

نقد محتوایی فیلم:

فیلم سینمایی ارباب حلقه ها یکی دیگر از فیلمهای ساخته شده در جهان هالیوودی است که به موضوع آخرالزمان و نبرد پایانی جبهه حق و باطل در ژانرهای تخیلی اشاره می کند.

گرچه سبک و صحنه آرایی این فیلم بیشتر مناسب سنین نوجوان و جوان طراحی شده است اما با اینکه داستان تخیلی را روایت می کند منتهی در پی القای قوانین و چهارچوب های اعتقادی مکاتب اسلام هراسانه جهان غرب است که نه به طور واضح و شفاف بلکه با ارائه کدها و مفاهیم لایه ای سعی در گسترش این مفهوم دارد که با شکافتن و ریزتر شدن بر روی همین کدها و نمادهای گنجانده شده در فیلم به مضامین اصلی و اعتقادی ذهن نویسنده و کارگردان فیلم پی خواهیم برد.

در این فیلم شاهد نبرد دو جبهه هستیم که توسط فیلم یکی از آنها دشمن و دیگری حق معرفی می گردد. با بررسی کدهایی که فیلم و کارگردان به مخاطبان عرضه می دارد به مفاهیم قابل تاملی می رسیم.

161186

خصوصیات جبهه حق:

-در جبهه حق هابیت ها حضور دارند که در داستان هابیت حامی قومی بوده اند که قصد پس گرفتن سرزمین خود را داشتند که در نقد قبل،  آنان را به اسرائیل امروزی تشبیه کرده بودیم.

-همینطور افراد دیگری که در جبهه حق حضور دارند شبیه به قوم یهود هستند، مثلا کارکتر گاندوف که چوب دستی جادویی او همیشه همراهش است شبیه به حضرت موسی(ع) طراحی شده و البته چوب دستی آن شبیه به کارکردهای عصای حضرت موسی(ع) است.

12103

– افرادی دیگری هم حضور دارند با گوشهای کشیده و توانایی هایی که شبیه به اجنه هستند و الف نامیده می شوند اما چیزی میان آدمی و اجنه طراحی شده به عنوان یک الگو و مخلوقی برتر ؛ منتهی برتری این افراد شبیه به نظریه اومانیسم است.

از آنجایی که این مخلوقات همیشه در میان درختان تنومند و جنگلها زندگی می کنند در واقع کنایه به قضیه درخت زندگی است که مورد اعتقاد کابالیست هاست.

درخت زندگی از داستان آدم و حوا می آید و معتقدند که تفاوت انسان و خدا تنها در علمی است که در آن درخت بوده و شیطان قصد داشت تا انسان را به جایگاه خداوندی و جاودانگی برساند که آن قضایا به وقوع پیوست.

و در اینجاست که ارتباط بین عقاید اومانیسم ها و کابالیست ها و این کارکترهای فیلم را متوجه می شویم چرا که حتی در سکانسی از فیلم می بینیم که این افراد در حال هجرت به سرزمینی هستند که در انجا عمری جاودانه خواهند داشت و مسیر حرکتشان از میان درختان است.

-بانویی در میان آنها حضور دارد که بسیار عاقل و دانا است و خصوصیات برتری دارد به نام بانو گالاردیئل/ Galadriel  و یا شمشیری شکسته که متعلق به آراگورن پادشاه سرزمین میانه با خصوصیات انسانها است،  که نزد آنان مرمت می شود با نام الندیل/Elendil است که همه این نام ها ریشه عبری دارد و با قرار دادن کلمه ایل El در این اسم ها آن ها را شبیه به نام فرشتگان درگاه خداوند می کند!

حال فیلم سعی می کنند آنان را فرشتگانی برتر و جاودانه با خصوصیات انسانها معرفی کند که مسیر آنها از میان اعتقادات اومانیسم و کابالیست ها می گذرد. درواقع برگرداندن چهره حقیقی فیلم به نفع عقاید کارگردان.

Galadriel03

-لازم است که یادآوری شود که در فیلم هابیت و در نبردی تن به تن میان این بانو و سائرون نشان داده می شود که بانوی الفی با دیالوگ های دستوری موفق به طرد شیطان و غلبه بر او می شود!

-همچنین در جبهه حق کارکتری به نام گیملی که آخرین بازمانده از نسل دروف ها است، انان را همراهی می کند، دروف هایی که در نقد و بررسی فیلم هابیت به آن پرداخته بودیم!

ef391576ef26a6c0ffb15d209f6e72a2

خصوصیات جبهه دشمن:

-سپاهیان سائرون سال به سال در پی گسترش و فراگیری هستند و در سکانس نبردهایی شاهد حمله های استشهادی که شبیه به عملکرد مسلمانان است در آنها به تصویر کشیده شده است.

-سائرون حلقه هایی می سازد و آنها را به ۳ الف، ۷ دروف و ۹ انسان هدیه می کند و اما با ساختن آن تک حلقه قدرت آنها را فریب داده و دشمن همه آنها می شود.

او از شرق ظهور کرده است و در جنگی توسط همین سپاهیان حق نابود می شود و ناپدید اما دوباره بر می گردد و توسط محافظان سرزمین میانه شکست می خورد و برای دومین بار اما طولانی تر ناپدید می شود و در نهایت برای سومین بار می آید برای تصاحب جهان که در نهایت با نابودی حلقه ، او نیز نابود می شود.

– ۹ انسان او را همراهی می کنند که در حقیقت با دریافت آن حلقه های هدیه داده شده شبیه به ارواح هستند و نازگول نامیده می شوند.

84315

حال با استفاده از کدهایی که فیلم در اختیار مخاطبان قرار می دهد و بررسی کوتاهی که صورت گرفت می توان بار دیگر با رویکرد مفهومی و مضمونی به این فیلم نگاه کرد.

در فیلم ارباب حلقه ها سائرون با آن خصوصیاتی که بیان شد یک غیبت صغری دارد و یک غیبت کبری که ظاهرا کنایه به امام مهدی(ع) می کند و همچنین با چشمی که آن را در راس ملک پادشاهی خود قرار داده است ، قادر بوده که تمام افراد و سوژه ها را در سرتاسر جهان بنگرد بدون ذره ای محدودیت که با توجه به این مورد در فیلم ، و با توجه به احادیث و روایات امامان معصوم(ع) در زمانی که امت مسلمان در زمان غیبت امام مهدی(ع) زندگی می کنند، تمامی اعمال آنها نزد حضرت برده می شود و به تعبیری به ایشان لقب عین الله داده شده است یعنی دیدگاه خدا/ چشم خدا ؛ که حضور چشم و خصوصیات صاحب چشم در فیلم برای ما واضح می شود.

2333570-2666-b

حال جبهه حق که سعی در نابودی این پادشاه را دارد همراه خود نمادهایی از کابالا، یهود، اومانسیم را به یدک می کشد و با یک شخصیت پردازی و صحنه سازی در فیلم این افراد توجیه و کاملا موجه جلو داده می شوند و قصد دارند که زندگی آزاد و آرام را برای مردم به دست آورند.

اما حلقه در فیلم حکایت از چه مفهومی دارد که تمامی کش مکش های داستان بر سر این حلقه کوچک است؟!

120511

در رابطه علت و معلولی مضامین این فیلم و همینطور طبق دیالوگ های ردو بدل شده در روند قصه ، این حلقه متعلق به سائرون(با آن مشخصات) است و تمامی خصوصیات ذاتی خود را در آن گنجانده است و سعی در اغوای دیگران می کند.

در واقع حلقه نماد دین و باورها است. حتی در فیلم قدرت گسترش و ترویج خصوصیات حلقه به دیگران نشان داده می شود به طوریکه در سکانس هایی فرودو سعی در تصاحب حلقه و مجذوب شدنش داشته، همچنین در جنگ اول وقتی می توانستن حلقه را نابود کنند اما پادشاه آن دوره تحت تاثیر روح اغوایی حلقه قرار گرفته و خودخواه و پلیدگونه حلقه را برای خود برداشته که باعث زنده ماندن سائرون می شود. در سکانسی دیگر نشان داده می شود که یک هابیت به طور اتفاقی حلقه را  پیدا کرده اما دوستش تحت تاثیر حلقه او را به قتل می رساند و تبدیل به موجودی زشت به نام گالوم می شود.

حال می بینیم که حلقه باعث خبیث شدن همه افراد به جزء صاحب اصلی آن که خود ذاتا خبیث است می شود و اگر حلقه را نماد دین و باورهای اسلامی بدانیم، به طور شفاف توهین کارگردان به جهان اسلام مشخص می گردد.

و جالب اینکه تمام این اتفاقات در منطقه ای به نام خطه میانی رخ می دهد که در حقیقت منظور همان خاورمیانه امروزی با همه فعل و انفعالاتش هست.

522

نقشه خاورمیانه

5269

نقشه به کار برده شده در فیلم( خطه میانی)

اتفاقاتی که سعی در بازگرداندن دوران پادشاهی است. در واقع حکومتی را که تورین در هابیت موفق به انجامش نشد اکنون با حمایت ها و همراهی همان قوم یهود و الف ها( با ویژگی هایی که بیان شد) و مهمتر از همه تحت رهبری گاندولف(با آن خصوصیات) به سرانجام می رسد که در سکانس پایانی هم تاج پادشاهی از دست گاندولف بر روی سر آراگورن نهاده می شود.

LOTR - The Return of the King 441

آراگورن هم شخصیتی است که می تواند شفا پخش باشد، مردگان را زنده کند و تمامی اقوام گذشته را که اکنون مرده بودند را تحت فرماندهی خود بگیرد و در نبرد پایانی پیروز گردند ، کسی است که اگر در مقابل سائرون و حلقه قرار بگیرد اغوا نمی شود و در نهایت تمام خصوصیاتی که در قهرمان فیلم هابیت یعنی تورین گنجانده شده بود با تمثیلی از مسیح(ع) ، اکنون به نوعی دیگر در آراگورن معرفی می کند و او را منجی بشریت نشان می دهند که این نکته بارز فیلم است.

newclubimage-the-lord-of-the-rings-E2-80-A2-the-hobbit-movie-lines-37115972-1018-808

از آنجایی که در سالهای اخیر دین اسلام در سرتاسر جهان به خصوص در جهان غرب رو به گسترش است ، این خطر توسط سران هالیوود احساس شده و توانسته اند با بزرگترین ابزار فرهنگی خود یعنی سینما به تولید چنین فیلمهایی دست بزنند که کاملا مضامینی اسلام هراسانه و دین گریز را در خود جا داده است. مفاهیمی که آن را نه به طور واضح بلکه کاملا به طور القایی انجام می دهند تا علاوه بر نشاندن همه ی مخاطبان در پای فیلم خود بتوانند از این طریق بر ضمیر ناخداگاه مخاطبان سلطه داشته باشند.

آنها سعی می کنند هرآنچه که از نظر خود یک باور محسوب می شود را به طور یک سویه و نژادپرستانه به بینندگان فیلمهایشان بقبولانند و باورهای غلط را درست و نیز حقایق جهان را با رویکردهای اسلام هراسانه به طور زشت و نامطلوب نشان می دهند و همانطور که از اسمش پیداست هراس آنان از حقایق حق جویانه و زیبای اسلام به دلیل بَرده بودنشان مقابل شیطان ، در فیلمهایشان نیز قابل رویت است.

همچنین فیلم سینمایی ارباب حلقه ها به دلیل اینکه مضامین اسلام هراسانه خود را در لایه های پنهان فیلم گنجانده است و به طور واضح از آن یاد نمی کند به همین منظور هیچگاه مورد تحریم جهان اسلام هم قرار نگرفته است و برعکس بارها در آن سرزمین ها نیز به نمایش درآمده است.

اما در سالهای اول اکران فیلم مفهومی کاملا متفاوت و ۱۸۰ درجه ای را می رساند به طوریکه این باور پدید آمده بود که آراگورن نمادی از صاحب الزمان است که عمری طولانی داشته و بر همه حکومت می کند، گاندولف نیز حضرت مسیح(ع) است که بعد از مرگش زنده می شود و او را همراهی می کند و در نهایت چشم بزرگ و یا تک چشم که نماد حل حاظر کابالیست ها و شیطان پرستان است به طور واضح نابود می شود.

اما با در نظر گرفتن همه ی این مسائل کاملا به طور واضح در فیلم ارباب حلقه ها کارگردان در مقام بی طرفی خود را قرار می دهد و با وجود نابودی شیطان اما نشان داده می شود که مشکلی رفع نشده و به جاودانگی و آرامشی که در پی آن بوده اند به طور کامل نرسیده اند منتهی با پروژه هابیت این بی طرفی از کارگردان سلب می شود.

lord-of-the-rings-the-two-towers-sam-frodo-gollum

آیا این مفهوم دوگانه فریب کارگردانی و قصه سازی کارگردان بوده و یا به طور غیر عمد و از روی ضعف شکل گرفته است؟! مشخص نیست ولی یک نکته مشخص است که از اهداف اصلی و منظور مستقیم کارگردان نبوده است ، به این دلیل که همین مفهوم دوگانه دلیلی شد تا پیتر جکسون در دیگر کاری دشوار که کمتر کارگردانی در جهان دست به آن میزند، پیش نیاز ارباب حلقه ها را به دنیا معرفی می کند که سه گانه فیلم هابیت است و این پیش نیاز است که تمام مفاهیم اسلام هراسانه ارباب حلقه ها را شکل می دهد که بدون هابیت این فیلم یک قصه خنثی جلوه می داد.

3922_rok008

واضح است که ضعف مفهومی ارباب حلقه ها فشاری را به کارگردان وارد کرد که سه گانه ای دیگر به نام هابیت را کارگردانی کند چرا که فیلم هابیت روایت اتفاقات قبل از ارباب حلقه ها است و اگر بنا به ساختش بود مسلما از همان ابتدا و به ترتیب ساخته می شد.

حال ارباب حلقه ها به تنهایی یک روایتی است حتی با حالتها و برداشتهایی متفاوت اما اتصال فیلم هابیت به آن کمک بزرگی می کند تا مضمون واقعی و واحد این مجموعه فیلمها به مخاطبان عرضه شود.

البته لازم به ذکر است که تمام این نمادگرایی ها و برداشت ها به طور قطعی و ثابت شده نبوده و فقط از طریق بررسی کدها و مضامین و سابقه ی فیلمسازی که فیلم و کارگردان در اختیار مخاطبان قرار می دهند به این مفاهیم می رسیم.

همچنین این فیلم در نوع خود روایتی جامع از مفاهیم و رخدادهای امروز جامعه است اما برای جلوگیری از طولانی شدن ، برداشتهای مفید و اصلی و مورد توجه فیلم را به نقد و بررسی کشانده ایم و از بررسی دیگر مسائل فیلم صرف نظر کرده ایم.

RotK_Minas_Tirith

 

در مجموع تماشای فیلم های سه گانه هابیت و ارباب حلقه ها با دانستن مضامین درونی آنها و جهت آموزش نحوه فیلمسازی هالیوود ، توصیه می شود.

منتقد: محمد جواد فلاح

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
زهرا
باتشکرازنقدهای زیبای شما.بله بسیاری از اینها واقعا قابل دریافته،واین فیلمها بیشتراز انکه درپی صلح باشند،جنگ به راه می اندازند...ای کاش ماهم ازاستعدادهای مملکت بهره میبردیم وبااستفاده از همین کدهای پنهانی، اینبارحقیقت و صلح را به جهان عرضه میکردیم مثل فیلم محمد که به همه اعتقادات نشان داد که رحمت للعالمین یعنی چه...اما چندسال و باچه دردسرهایی همین فیلم به سرانجام رسید؟و مشکل دیگر جهانی فکرنکردن ماست مثلا چرا فیلم چ به اسکار فرستاده نشد؟چرا اکران جهانی نداشت؟و.... مهم اینه که از همین ابزار وبا داستانهای افسانه و حتی ایرانی که پراز انسانیت و حتینشانه های خدایی واسلامی جواب اعتقادات بیمارگونه رو بدیم.در نهایت حقیقت روزی اشکار خواهد شد...
بی طرف در پاسخ به زهرا
اقای منتقد این دیدگاه شخصی شماست.هرکس میتواند برداشت خودش را کند .این فیلم بارها پخش شد و حتی یک امریکایی چنین برداشتی نکرد فقط فیلم دیدن رفتن.اما وقتی داعش به وجود امد کسانی که از کشتن لذت میبرند سر میبرند جگر سرباز مرده را میخورند ایا شما و کل مردم جهان را یاد اورگ ها نمیندازه.با پرچم مشکی که وسطش نوشته لاالله الا الله.عربستان که اسلام در انجاوبه وجود امد حالا همین عربستان چنان جهره وحشی و وحشتناکی از اسلام درست کرده که هیچ کس نمیتونه درستش کنه.شما هم خیلی قصه نخور
کیوان در پاسخ به زهرا
با سلام خدمت دوستان عزیزم......اولا حلقه نماد اسلام نیست نماد امیال انسانی است در قسمت سون بازگشت پادشاه اسمیگل که از اسم قابیل اقتباس شده پسر عموشو میکشه برای تصاحب حلقه و همه در برابر اون حلقه ضعیفن جز دو نفر در فیلم گندلف(حضرت عیسی) و آراگورن(حضرت موعود) آراگون توسط سائرون یا همان ابلیس به چیزی وعده‌ داده میشه سائرون میگه میراث تو به گور میبری طبق احادیث اسلامی و گفته اکثر پیامبران زمین میراث مهدی موعود ولی شیطان امام زمان به شهادت وعده داده و گفته پیروز نمیشی......در ضمن با خیلی از نظراتتون موافقم چون پادشاهان الف فرشتگان الهی هستند گلادریل همان جبرئیل و حضرت میکائیل و رافائل(فرشته شفا دهنده) هم با ذهن خلاقانه کارگردان تو فیلم حضور دارن.
ناشناس
رضا باتشکر از این همه زحمتی که کشیدین و کاملا منو به تنهایی از شک و تردید در آوردید یک دنیا سپاسگزار م
ابی
سلام .مگه سرزمین اسراییل یا اورشلیم یا همان فلسطین اولین ساکنانش چکسی بوده خب حضرت ابراهیم اسحاق یعقوب یوسف موسی به من بگید رو چه حسابی این کلمات رو نوشتید .... در فیلم شاهد ۱۳ دروف قهرمان هستیم که قصد پس گرفتن سرزمین خود را دارند و در میان آنها یک نفر به نام تورین رهبری گروه را برعهده دارد که با توجه به ماهیت این افراد و تعداد نفرات به کار بسته شده در آن می توان تورین را نمادی از حضرت عیسی(ع) دانست که برای نجات قوم بنی اسرائیل قیام کرده است و ۱۲ نفر دیگر را همان ۱۲ حواری تلقی کرد که با این پیامبر همراه بوده اند. ایا پس گرفتن سرزمینی که به حق الهی ازان یهودیان هست اشتباهه ما مسلمان نیستیم اگر این حرف رو تکذیب کنیم که باید مسلمانانی که سرزمین اسراییل با قدمتی چند هزار سال بیشتر از اسلام رو رها کنند و بگذارند مردم قوم یهود در سرزمین مادری خود نفسی تازه کنند بعداز اینهمه جنگ نابرابر ما باید قبول کنیم که مسلمانان فلسطین در اسراییل و خاک انها هیچ حق و سهمی از ان کشور ندارند و این مسلمانان بودند که به انجا دست درازی کردند و با اینکار اونها مارو در ایران بد جلوه دادند حالا اگر به یک کشور خارجی سفر کنید با پاسپورت ایرانی شمارو تروریست میدونن چون همیشه با کشورهایی هم پیمان شدیم که همشون عامل پرورش تروریست در دنیا هستن و ایران خودمونو خراب کردیم...
ناشناس در پاسخ به ابی
سلام استاد اگه حضرت عیسی و حضرت موسی علیهم السلام و ... رو میشناختید و سخنان و نظرات و شریعتشون رو میدونستید این حرفها رو نمیزدید طبق گفته این عزیزان و همه پیامبران قبل همه چیز به پیامبر آخر الزمان میرسیده و بعدازایشان به منجی که از نسل ایشون هست... عجیب تر اینه که حضرت زرتشت علیه السلام و پیروانش هم ادعاهایی مثل این قوم یهود جدید نداشتن که البته نظریات درست شده جدیده و قوم یهود حقیقی پناه بر خدا از این حرفا نداشتن بنابراین این مسئله سرزمین فلان قوم که قبلا اینجا بودن و برتر بودن و بهشون برسه نفس تازه بکشن و... بیخوده اگه یه کم تحقیق کنید به نظر حق نزدیک میشوید باذهن خودتون تصمیم نگیرید بلکه با مستندات صحبت کنید و نظر بدید یاحق
فیض در پاسخ به ابی
واقعا عالی بود
ناشناس در پاسخ به ابی
محض تطلاع جنابعالی یهودیان در مصر بودن و با کمک حضرت موسی به کنعان یا همین فلسطین رفتن. اونجا هم حضرت سلیمان و داوود حکومت کردن ولی قبل از رفتن یهودیان به کنعان اونجا اقوامی زندگی میکردن. پس اونجا متعلق به یهودیان نیست. تازه این صهیونیست ها از آفریقا و اروپا هم هستن. درسته پخش شدن ولی همه که از اصلشون ماله کنعان نیست. بعد یهودیان اونجا به مسیحی و مسیحیان به اسلام گرایش پیدا کردن. برای همینه کلا ۱۵ میلیون بیشتر نیستن یهودیان. بعد تو قرآن بار ها یهودیان رو لعن میکنه که خیانت کردن. قرار بود حکومت دینی با رهبری حضرت موسی تشکیل بدن ولی درحالیکه یهودیان توسط خدا قومی برتر قرار داده شده بودن و خدا بهشون گفته بود تا آخر در این سرزمین بمونید به حضرت موسی و خدا پشت کردن و گوساله پرست شدن. و نفرین شدن و حضرت موسی بهشون گفت هرگز نباید یک حکومت تشکیل بدید. یک کشور یهودی. چون فساد میکنید. در شوروی و آلمان فساد کردن رفتن آمریکا الان داریم وضع آنریکا که ابر قدرت اقتصادی بود رو میبینیم. رفتاری مثل انگل داشتن و آمریکا رو خوردن
ناشناس در پاسخ به ابی
اگه طبق گفته شما عمل کنیم باید نصف دنیا رو بدن ایرانیا چون قبلا برا ایران بوده ببین یهود برا خوش گذرونی رفت اروپا حسابی پول جمع کردن اومدن کشور یه عده دیگه رو غصب کردن همین
ناشناس
سایرون=سیروس مورودو=مرودشت 2500 سال پیش حلقه=حلقه مهرو حلقه فروهر آتش=نماد اتش پرستی سرزمین خشک و سوزان اینها شما را یاد چه چیز می اندازد؟!!!!
محمد رضا در پاسخ به
داستان ارباب حلقه ها برای زمان زرتشت هست وگندالف همون اهورا مزدا است واربوی همان چیزی است که در مرودشت شیراز است که قبر ۳ نفر است این داستان برای ایرانی ها وزرتشت است
لیلا
با سلام.وای من ساده رو باش که اون زمان فکر میکردم جبهه ی حق توی فیلم منظور امام زمانه.همین شخصیت گاندوف منو به فکر فرو برد.خیال میکردم تو این فیلم میخوان از ظهور آقا و عدل و دادرسیش بگن.ولی همه چیز بر خلاف تفکراتم بود.من نمیدونم اینا چه دشمنی با امام علی و فرزندان پاک و مقدس ایشون دارن.با تشکر از اطلاعات سودمند شما.
منیژه غیبی
بله دوستی فرمودند که دیگاه شخصی شماست درسته و این دیدگاه متعلق به شما.ولیکن به نظر بنده دیدگاه های ما هر چقد از هم دور باشند در یک جا طلاقی دارند.من شخصا از بعد عرفان به فیلم نگاه کردم و اصلا موضوع را به دین مقدس اسلام و تاریخ و اجتماع ربط نمیدم.از نظر بنده تمام فیلم به وابستگی روح ما به بعد جسمانی میتواند برگردد اینکه ما چنان غرق تلقات هستیم که گاهی به خاطرش هستی و حقیقت نهفته ی درون رو به فراموشی میسپاریم.و ان حلقه بنظر من نماد همین تعلقاته که همه در پی اون هستند به جز عده ای روشن دل که از ماهیت اون اطلاع دارند مثل گاندولف.که با مرگ و دوباره دمیده شدن در او به بیداری روح رسید و جدایی و رهایی از تمام دلبستگی و وابستگی ها. بنظر بنده نظر همگی ما محترم هست ولیکن باید دگبوای پیشبرد و همچنین رسیدن به یک اشتراک مفید برای همگان تلاش کنیم نه تفرقه و ایجاد دشمنی. پاینده باشید.
عرفان
سلام با احترام این نقد محتوایی که نوشتید بیشتر شبیه به تفسیر بود تا نقد و شاهدانه هم نبود و بسیار ذهنی بود... با این وجود ممنون که در آخر دیدگاه مخالف رو هم آوردید ولی هیچ جای این نقد به جز قسمت نقشه مجاب کننده نبود البته به نظر بنده
ناشناس
خو من الان موندم...این فیلم خطرناک واسه ما یا ن؟ از کجا معلوم که منظور این فیلم دقیقا همینطور که گفتید بوده؟؟ شاید نباشه و شما دچار اوهام شدید و باید به عقل شما شک کرد؟؟؟??
ناشناس
واقعا اینو برداشتا همه از رو توهمه...بلاخره تو هر داستانی یه سری ویژگی ها دارن ک حالا بیای اونو به این دینو اون دین نسبت بدی....اصن بلفرض ک این هدفش بوده ایا یک مسیحی با دیدن این فیلم از اسلام بدش میاد؟ اصن متوجه اینا میشه؟؟ اینو برداشتا همه توهمه هر دفعه هم یه سریا مثه شما میان به یه فیلم اینا رو میگن
علی
با سلام اولا باید بگم که این نوشته های الکی که همش از سر دین مذهب و از این جور چزا که شما دارید نام می برید نیست . بنده الان هزار برا دارم رو این فیلم تمرکز کرده همی جزیئات و سوراخ سنبه هاش رو میفهمم . اصلا چیزی در مورد امام زمان و امام موسی مسیح و حضرت سلیمان و یهود نیست . دوما اون موضوعی که شما دارید میگید درمورد اینکه بعد از تبلیغ های دین اسلام هالیوود تصمیم به این فیلم ها رو زد و بعد از سال 2000 این فیلم ها رو پرده سینما رفت باید به محض اطلاع مبارکتون برسنم که ((این فیلم بر اساس یک رمان ساخته شده توسط پرفسور جان رونالد تالکین )) که ایشون طی سال 1997 از دنیا رفتند و داستان اراب حلقه و هابیت رو بعد از جنگ جهانی اول نوشتند. سوما آقا یه چیزی شما که همه چیزی رو درباره ی این فیلم نمی دونید پس مطلب بی مورد و بی ربط روارائه ندید لطفا شما در مورد نقشه خاورمیانه که شامل ایران و کشور های همسایه است رو به نقشه ی خطه میانه ربط دادید . اینجا بنده باید یه موضوعی بگم که خیلی خیلی فرا تر از این موضوعات هست اگه می خواهید بیشتر بدانید باید خودتون برید دنبالش خوب از بحث خارج نشیم اولا خطه میانه یک سرزمینی است که واقع دار کنار دریا است که در قسمت غرب سرزمین میانه رو تشکیل میده . (میگید این مهم نیست؟!!!!)نه سخت در اشتباه هستید چون نقشه در دنیای تالکین خیلی خیلی اهمیت داشته . و دوما اون قسمتی رو که مگید مثل دریای خزر ایران هستش رو باید بگم که اون اصلا دریا نیست جنگل بزرگی است که قبلا سبز بیشه نام داشته ولی به خاطر فعالیت های تاریکی سائورن حال به نام سیاه بیشه یاد میکنند . حرفم رو خالصه کنم . هیچ توهینی ، هیچ ظلمی ،هچی کشکی وجود نداره . اگه هالیوود یه فیلمی رو میسازه برای تمام دنیا میسازه نه فقط برای توهین یا کوچک یا بهتر بگم خراب کردن دین و مذهب یک کشور. اگه بخای رمان تالکین رو همش بخونی هابیت و ارباب حلقههای یک دهم کل مجموعه رمان که همیش در قالب یک اسم به نام سیلماریلیون هستش و ربطی به اسلام یهود مسیحیت و بیت المقدس و از این جور حرف اصلا اصلا نییییست.
در پاسخ به علی
شما که میگین به قول خودتون تمام سوراخ سمبه های فیلم رو درآوردیم و میگین به دریای خزر هیچ ربطی نداره کاملا با شما موافقم..بهتره بودنین ۷ مدیر صدراعضم هالیوود یهودی هستن...حتی اکثر دیالوگ های فیلم هم طبق آیات کتاب مقدس یهودیان است...به نظرت این عادیه اونا میخوان انگشتر رو نابود کنن...نمیدونی چون اگه میدونستی این چرندیات رو نمی گفتی...بهتره بودنی حضرت سلیمان یک انگشتر داشته و به دستور خداوند میتونسته با حیوانات صحبت کنه ولی در عرب جهالیت فکر میکردن که قدرت حضرت سلیمان یک انگشتر بوده..توی فیلم ارباب حلقه ها فریدو که فلکو آسمون دست به دست هم میده که حلقه رو نابود کنه ..میخوان بگن که شما هیچ قدرتی ندارن..بهتره بدونی اون لشکر سیاه و با ارتش حق میجنگد در کعبه واقع شده بوده..صد ها مورد ریز و کوچک دیگه فراماسونری هم در فیلم وجود داره..چه خوب میشه در مورد چیزیکه نمیدونم بحث نکنیم...
Unknown در پاسخ به
چیزیکه نمی‌دونیم؟!از گفتار ایشون مشخصه یکی از طرفدارای رشته افسانه تالکین هستن و باور کنید حتی کسی که یه صفحه از اثار استاد تالکین رو خونده باشه از کسی که فقط فیلم ها رو دیده بیشتر می‌دونه فراماسونری و شیطان پرستی در هالیوود هم یه تئوری فوق ابلهانه هست که هرگز تکرار می‌کنم هرگز مدرکی برای اثباتش اورده نشده
ناشناس در پاسخ به علی
چه کشور هایی تو این فیلم هستن؟ یه چیزی سخت ذهنمو درگیر کرده تو ارباب حلقه ها ۲ میبینی یه صحنه یه سپاه که اتفاقا فیل هم دارن از جلو فرودو رد میشن پوشش لباسشون مثل پوشش لباسایه تورانیانه میخوام بدونم ایرانین
Nazgul
چه گیری دادین تا دنیارو دشمن خودتون بدونید و فکر کنید همه میخوان شمارو نابود کنند جمعیت شیعه تو دنیا چقدره که اینقد مهم باشن ،اقای تالکین تو جنگ جهانی بیکار بوده مگه بخواد این همه بنویسه اونم به صورت کنایه یه کتاب مثل ایات شیطانی مینوشت دیگه لازم نبود شخصی مثل شما بیاد تحلیل کنه اصلا زمانی که این کتاب نوشته شده مسئله بین شیعه و یهود نبوده ،کم در گیر باشید و خرافی ،ما باکسی کار نداشته باشیم و نخوایم کسی رو نابود کنیم کسی با ما کار نداره
طلا در پاسخ به Nazgul
واضحه که فیلم ارباب حلقه ها ساخته فرماسونری ها هسته گوش های نوک نماد یک چشم و یا سارومان، جادوگر تاریکی و یکی از نیروهای اهریمن از نظر ظاهری شبیه به شهید شیخ احمد یاسین ، رهبرمعنوی جنبش حماس میباشد. ویا اینکه گراندالف ، جادوگر سپید و یکی از قهرمانان فیلم در صحنه های از فیلم از کلاه کوچک مخصوص یهودیان(عرقچین سفید يا کیپا) استفاده میکند. حالا اینکه قصدشون چیه رو نمیدونم فقط میدونم قصد خیری ندارن از ساختن این فیلم و اونا خوب بلدن مغز ما رو شستشو بدن و روی ناخوداگاهمون تاثیر بذارن... باید ارتباطمون رو با خدا نزدیک تر کنیم تا از گزندشون در امان بمونیم و چشم های حقیقت بینمون ان شا ٕ الله باز بشن
ناشناس در پاسخ به طلا
اگه ساخته فراماسون ها بود ، هیچ وقت نمی اومدن نابودی اون رو بسازن و نشون ما بدن
ناشناس در پاسخ به
تو متن ها علتش گذاشته شده. چون امام زمان چشم خدا لقب گرفته.
الفا
یهودها مثلا خیلی هستند کره ی زمین به صالحان می رسد
ستار
خداوند محمد جواد فلاح را شفا دهد . فقط همین
ناشناس
والا من که هر بار فیلم رو میبینم فکر میکنم گاندولف امام زمانه و تک چشم دجال رو نابود میکنه و این چیزایی که شما گفتین رو یه لحظه هم احساس نکردم
ناشناس
کسایی که این فیلم رو دیدن و اونو به عنوان توهینی به جهان اسلام قبول نمی کنن در واقع همون قورباغه هایی هستند که در حال اب پز شدنند منتظر این باشید که در فیلم های دیگر به طور مستقیم به امام زمان اشاره میشه
به تو چه در پاسخ به
خدا شفات بده قورباغه هم‌ خودتی فردای قیامت که تو صف جهنمیا ببینمت وای که چه حالی میده
ناشناس در پاسخ به به تو چه
فیلم مرداک ایکس رو با تحلیل ببینی میفهمی امام زمان رو چطور میکوبه. قورباغه اینجا یعنی منتظری یه اتفاقی بیوفته و خودت فکر میکنی پیش خودت که همه چیز عادیه ولی آروم آروم آب پز میشی
Dalfa
تحلیل جالبی بود از این فیلم
ایران وی
ای بابا دیگه بس کنید لطفا.....کل دنیا تو فکر پیشرفت و تکنولوژی هستن ما هنوز در تفکر اینکه تمام دنیا میخان اسلام و نابود کننن...واقعا برای خودمون متاسفم
امیر در پاسخ به ایران وی
واقعا راست میگی
ناشناس در پاسخ به ایران وی
واقعا راست میگی
تالکینیست در پاسخ به ایران وی
نه خب مراقب خودمون باشیم بد نیست ولی الکی هم به این و اون توهین نکنیم دیگه
نقد چی
شاید تاکین منظورش امام زمان نباشه اما میوونم هالیوود خیلی خوب دنبال خاور میانست و امام ما و فرهنگ ما چون اگه بتونه بهترین و استراتژیک ترین منطقه جهان رو بگیر صاحبش بهتر میتونه به جهان ظلم کنه زمانی که مردم جهان مارو تروریست بدونن پس کشتنمونم جهاد در راه خدا میدونن تا زمانی که جهان از ما متنفر باشه جای پیشرفتی هم نداریم چوان علمی نیست با ما به اشتراک گذاشته شه بخوایم با زور مغز خودمون پیش بریم ۱۰۰ ساله دیگه هم به اونا نمیرسیم
ناشناس
درسته
تالکینیست
سلام این نقد هم پثل بقیه نقد ها کاملا بی پایه و اساس بود همیشه به نویسنده های این نقد ها میگم: سیلماریلیون!تو رو خدا سیلماریلیون رو بخونین!خواهش می کنم! آخه وقتی ندونسته و بدون علم کافی در مورد کتاب ها و نویسنده دست به انتقاد می زنید غیر از خودتون هزار تا آدم دیگه رو هم به شک و تردید می اندازین کتابها رو بخونین تمام مقالات و نظریه ها رو بخونین بعد بیاین نقد کنین و شیطان در بیارین راستی فقط برای اینکه اطلاع داشته باشین به تازگی توسط یک تالکینیست ایرانی مقاله ای نوشته شده در زمینه الهامات تالکین و داره در سطح بین المللی هم مورد توجه و بحث قرار می گیره بر اساس این مقاله روهان(مکانی در سرزمین میانه که به اسبها و سوارکاران خوبش معروف هست)از نظر جغرافیایی و...کاملا از ایران باستان الهام گرفته شده باز هم میگم لطفا کتاب سیلماریلیون رو بخونید نمی تونید بخرید پی دی اف دانلود کنید ممنون
Yousef
همه این ها حدس و گمان بود در صورتی که تا پیش از این من در این فیلم هیچ مورد اسلام ستیزانه ای ندیدم که هیچ ، بلکه کاملا مشخصه یک طرفه به موضوع نگاه کردید ، اگه بخوایم اینطوری برسی کنیم ، باید بگم برای مثال کمان مورد استفاده در دست نیروهای اهریمنی شبیه به کمان مسیحیان صلیبی بود و لشکر حق ، کمان هایی مانند سپاهیان صدر اسلام داشت نکته بعدی این که تالکین داستانی رو نوشته و شما مطلب رو بزرگش کردید حتی در جاهایی شخصیت سارومان گفته همه چیز در آتش صنعت خواهد سوخت ، ما هم میدونیم که مانند این اتفاق فقط در انقلاب صنعتی اروپا اتفاق افتاده ، لطف کنید یک طرفه به موضوع نگاه نکنید
lightning
خیلی جالبه دقت کردید چشم می ره تو جبهه آدم خوبای داستان تفسیر می شه چشم شیطان میاد توی جبهه آدم بد ها می شود عین الله و امام زمان. اگر بی طرف نگاه می کردیم می فهمیدیم که داریم الکی برای خودمون و دین خود دشمن می تراشیم بجای این نقد ها بریم عملمون رو درست کنیم و آبروی شیعیان رو نبریم. اول خودمون شیعه واقعی بشیم بعد به خودمون اجازه انتقاد های مسخره بدهیم.
انشانی
سلام. من یه جا خوندم که عرب قریشی و یهودی نژادها هر دو فرزندان حضرت ابراهیم هستند. یه جای دیگه هم خوندم که حضرت ابراهیم همون سیاوش ایرانی که توسط آشور بناپال یا همون افراسیاب کشته شده. حالا این همه بحث ما در خصوص محق بودن این گروه و اون گروه چیه و به چه منظوریه خدا میدونه. اگه مسلمانیم که قران خدا حق قضاوت در خصوص سایر ادیان رو به ما نداده. اگه گفته شده دین نزد خدا اسلام است این به منظور نفی سایر ادیان نیست چرا که در جای دیگر از کتاب خدا اومده که بهترین آیین نزد خدا آیین حضرت ابراهیم هست لذا چطور میشه فرزندان ابراهیم رو ما با دانش ناقص و اندک خود قضاوت کنیم. دانش اندک خطرناک است. ما باید به فکر تولید و کار در سرزمین خود باشیم و متافیزیک رو تا رسیدن به رفاه برای مردممون کنار بزاریم. این بحث ها فقط اختلاف انگیز هست. من اگر مسلمانم ،به مسیحیت و آرامش اون ، یهود و تعلیمات گهربار اون و حنیف ابراهیم و خلوص اون ایمان دارم.
Melkor
واقعا متاسفم واسه بعضیا که این چرندیاتو باور میکنن شما اگه اطلاعات کافی داشتین نمیگفتین که سائرون حلقه هارو ساخته و داده به این سه نژاد این واقعا احمقانست شما واقعا اسم خودتونو تحلیل گر میزارید لاقل یه چیزی بگید زایه نشید
ناشناس در پاسخ به Melkor
کل حرفاش با مدرک بود. شما هستی که بی دلیل مخالفت میکنی. متاسف؟ باید برلی شما متاسف بود که انعطاف در نظر و عقاید ندارید. در فیلم های جدید هالیوود دیگه از حد گذشتن و آدم عادی هم میتونه از فیلم فراماسونری بکشه بیرون. فیلم کینگ کنک علیه گودزیلا توش رباتی که شبیه گودزیلا هست و توی طبقه منفی ۳۳ ساخته شده که عدد شیطان پرستی هست از یک حرم در میاد و با گودزیلا اصلی میجنگه. اینو کسی تحلیل نکرده بود خودم دیدم تعجب کردم. الان دیگه راحت تر این چیز هارو میشه تو آثار هالیوود پیدا کرد
ناشناس
خرافات رو بزار کنار این بر اساس یک رمان و تخیلات یک انسان و الگو گرفته از اساطیر اسکاندیناوی هست تمام
محمد
سلام خسته نباشید تمام کشورا برای دفاع از تاریخ و اعتقادشان فیلم و سریال میسازن و خیلی هزینه میکنن و تمام تلاششون میکنن که با این فیلم و سریال ها تاریخ و اعتقاد خودشون تحمیل کنن بعضی از کشورا در جهان دشمنانی دارن که زد اونا فیلم و سریال میسازن زد تاریخ یا اعتقادشان ما الان مقابل غرب ایستادیم درسته ما کشوری و حکومتی مسلمانیم ولی قبلش کشوری بودیم که جلوی همین غرب ایستادیم و هزاران سال تمدن داریم و بیشترشم با همین غربیا در جنگ بودیم و الان که حکومتی مسلمان و مخصوصأ شیعه که اعتقاد شدید به آخرالزمان داره اومده که باز با تفکرات غرب و اسرائیل مخالف در آخر از شما صاحبان رسانه میخوایم تمام تلاشتون بکنید برای مقابله با رسانه دشمن الان شما کاری که میکنید کمتر از جنگ هشت ساله با صدام نیست ما الان هم باید از تاریخ قبل اسلاممون دفاع کنیم چون همش با غربیا در جنگ بودیم هم با اسرائیلی ها که خیانت کردن هم از اسلام و شیعه مخصوصأ مهدویت که در آینده اتفاق میوفته مسئولیتی سنگین بر دوش رسانه کشور باید از اعتقادات میلیونها مسلمان و شیعه و اعتقادات ایرانیا که مسلمان نیستن ولی عاشق این کشورن و کشورایی که مسلمان نیستن ولی عاشق تمدن ایرانن دفاع کنید مثل ارمنستان و تاجیکستان کشورای عربستان و امارات هیچ وقت نمی‌سازند چون حکومتشون تسلیم غرب شد این وظیفه شماست
نگار
بسبار جالب بود این یکی از بهترین نققد هایی بود که خوندم خصوصا در زمینه نقد محتوایی. چون فیلم با اون ظاهر پر از جزئیات و تکنیک های تصویری و ‌پر از تجملات و ...مفاهیم عمیقی رو در خودش پنهان کرده که باید بهشون دقیق تر نگاه کرد خصوصا با نماد ها و اشاراتی که به قول سما به شکل کد داده میشه.
در حاشیه