بازاریابی توسط دختران، معظلی اجتماعی/ جوانان در دام وعده‌های کذایی بازاریابی

بازاریابی توسط دختران، یک معظل اجتماعی است که جوانان در دام وعده‌های کذایی آن گرفتار می‌شوند.

بازاریابی توسط دختران، معظلی اجتماعی/ جوانان در دام وعده‌های کذایی بازاریابی

به گزارش به نقل از واران نیوز:  بازاریابی شامل شناخت نظام بازار و نیازها و خواسته‌ها و رفع آنها از طریق مبادلات مطلوب است. در پدید آوردن شگردهای بازاریابی دانش‌هایی مانند روانشناسی، جامعه‌شناسی و اقتصاد نقش بازی می‌کند و این مطلب بیانگر قائل شدن جایگاه علمی و تخصصی برای شغل بازاریابی است.
با وجود اینکه دنیا به سمت بازاریابی تخصصی و الکترونیکی پیش می‌رود، این شغل در کشور ما هنوز به شیوه سنتی مرسوم است و در این بین، بیکاری که خود معضلی برای همه جوامع است موجب شده تا تعدادی از جوانان ما به سوی شغل بازاریابی گرایش پیدا کنند.
با نگاه کردن به بخش استخدام در صفحات نیازمندی روزنامه‌های مختلف یک جوان با خود می‌گوید: این بازاریابی عجب شغل پرطرفدار و مورد نیازی است ولی واقعیت موجود این چنین نیست و تقریباً نوع تنظیم آگهی‌ها در این خصوص یک نوع عوامفریبی است و با وعده و وعیدهایی که در آن داده شده است از جمله حقوق ثابت، بیمه و پورسانت بالا نظر جوانان و دانشجویان جویای کار را به خود جلب می‌کند.
اغلب بازایابان بانوانی با پوششی نامناسب، تنگ و چسبان و آرایش های غلیظ ، مشغول معرفی محصولات شرکت خود در خیابان‌ها، فروشگاه‌ها و منازل هستند، تا جایی که برخی از بازدید کنندگان به جای آشنایی با محصولات بیشتر مشغول تماشای آن دختر و گفت و گو با آنان می‌شوند.
استفاده ابزاری از دختران در بازاریابی سالهاست که در شهرهای مختلف کشورمان مشاهده می شود و این سوال مطرح است که آیا واقعا اگر برای فروش اجناس از جذابیت زنان فروشنده و تبلیغ کننده استفاده نشود کالاهای موردعرضه شده بفروش نمی رسد ؟
بانوان جوان با درست کردن خود به صورت یک مانکن و مغازه به مغازه چرخیدن و عرضه خود را به فروش رساندن پیامدی جز تزلزل دربنیان خانواده ندارد و متاسفانه هر روز بیشتر از روز قبل این شغل فراگیرتر می شود که تبعات ناخوشایندی را برای بانوان خواهد داشت.
نگاه مادی گرایانه و بهره برداری ابزاری از زنان با ارزش ها و سبک زندگی ایرانی اسلامی فاصله زیادی داشته و همواره مورد انتقاد مقام معظم رهبری است.
امروزه با نگاهی به گوشه و کنار شهرها مصادیق متعدد سوء استفاده های ابزاری از زنانی را می توان دید که در محیط هایی متضاد با شأن و منزلت واقعی شان مشغول به کار هستند و رویکرد حاکم در به کارگیری دختران و زنان در بازاریابی، برای فروش و جلب توجه بیشتر، نگاه مانکنی به آنان را بیش از پیش تشدید میکند.
رخ دادن چنین اتفاق هایی در فرهنگ ایرانی و اسلامی جامعه ما، که در آن زن را ستون سلامت اخلاقی، روانی و اجتماعی جامعه می دانند و معتقدند که مرد از دامان او به معراج می رود، توجیه ناپذیر و غیر قابل جبران خواهد بود.
زهرا یکی از بازاریابان شهرما با بیان اینکه تازه وارد این عرصه شده است، اظهار کرد: در این شغل هر چه بیشتر اجناس خود را بفروشم پورسانت بیشتری خواهم گرفت.
وی با بیان اینکه هر روز ما را برای فروش محصولات به یکی از شهرهای استان گیلان می‌برند، افزود: از شرایط کار بازاریابی روابط عمومی بالا و ظاهری آراسته است.
این دختر بازاریاب با اشاره به اینکه با تمام تلاشی که هر ماه انجام می‌دهم نهایت حقوقم به ۴۰۰هزار تومان می‌رسد، گفت: متاسفانه به دلیل احتیاج داشتن به کار وعدم کار در استان گیلان، رو به این شغل آورده‌ام.
زهرا با بیان اینکه تیتر تبلیغات این کار من را جذب خود کرد تا وارد آن شوم، تصریح کرد: معمولا محصولات را از روی اجبار و التماس به خریداران می‌فروشیم.
آیا واقعا به نظر نمی رسد تا زمانی که ما این شیوه و روش را در پیش گرفته ایم و زنان را در شغل هایی که شأن زن بودن آنها در یک جامعه اسلامی و قرآنی حفظ نمی‌شود آزاد گذاشته ایم و آنان را در جایگاه هایی که به آنان مربوط نیست در تجارات و مسائل غیر مربوط جای داده‌ایم نتیجه آن جز این است که فساد تمام ارکان اجتماع را متزلزل خواهد کرد.
آیا به نظر و تذکر قران هیچ دقت کرده ایم که فرموده زنان با پوشش کافی باید در جامعه حاضر شوند و هیچ گونه خودآرایی برای جذب مخالف نداشته باشند و بدون ضرورت از منزل خارج نشوند.
متاسفانه ما فرهنگ غنی اسلام که نیاز به هیچ فرهنگ دیگری ندارد را متروک گذاشته ایم و تذکرات و قوانین پاکیزه و انسان ساز آن را تسلیم فرهنگ بی بنیان غرب کرده ایم که به عینه عوارض ویران کننده آن را در کشورهای غربی مشاهده می کنیم و با این حال فکری به حال فساد پویای این قضایا نکرده ایم.

مائده فلاحتکار

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
معضل برادر
در حاشیه