انباشت زباله در سراوان خطری جدی برای سلامت مردم است

یکی از اعضای شورای شهر رشت با اعلام هشدار نسبت به دفع غیربهداشتی زباله در لندفیل سراوان و خطرات ناشی از آن برای سلامت شهروندان، خواستار اندیشیدن راهکاری برای حل آن شد.

انباشت زباله در سراوان خطری جدی برای سلامت مردم است

به گزارش ۸دی، در یکصد و هفدهمین جلسه شورای اسلامی رشت که شامگاه یکشنبه برگزار شد، عضو شورای این شهر از دفع غیر بهداشتی زباله در لندفیل سراوان ابراز نگرانی کرد.

منوچهر جمالی با هشدار نسبت به دفع غیربهداشتی زباله در لندفیل سراوان که از سال ۱۳۶۲ آغاز شده، اظهار کرد: فاصله لندفیل سراوان تا رشت تنها ۲۰ کیلومتر است و  روزانه ۳۰ تن زباله در این مکان دفن می شود که هیچ شاخصه بهداشتی برای دفع این زباله ها وجود ندارد.

وی افزود: انباشت زباله ها در سراوان علاوه بر فاجعه زیست محیطی که برای محل مزبور به بار آورده است بلکه باعث شده شیرابه های زباله های انباشت شده به آب های سطحی نیز نفوذ کرده و خطرات جدی را برای سلامت شهروندان به وجود آورد.

انباشت ۴ میلیون تن زباله در لندفیل سراوان

این عضو شورا با اشاره به خاصیت اسیدی شیرابه زباله ها که به رودخانه زرجوب و سپس تالاب انزلی ریخته می شوند، تصریح کرد: تاکنون بیش از چهار میلیون تن زباله در لندفیل سراوان انباشت شده که عمق قدیمی ترین زباله ها به ۴۰ متر می رسد و با توجه به اینکه این منطقه فاقد شبکه زهکشی است، نفوذ شیرابه ها به خاک و رودخانه ها و آب های سطحی  به طور جدی سلامت شهروندان را تهدید می کند.

جمالی با تاکید بر اینکه باید فکری اساسی برای این وضعیت کرد، ادامه داد: ۸۰ تا ۸۵ درصد زباله های انباشت شده در سراوان از مواد غذایی است که با تبدیل آن به کود آلی می توان این مساله را مدیریت کرد اما متاسفانه با وجود افتتاح کارخانه کود آلی هنوز وضعیت فعالیت این کارخانه مشخص نیست.

وی همچنین به ساماندهی دو رودخانه زرجوب و گوهررود اشاره و بیان کرد: ساماندهی این دو رودخانه از عهده یک نهاد یا دستگاه برنمی آید بلکه با تخصیص اعتبارات سفر ریاست جمهوری برای ساماندهی زرجوب و گوهررود باید به شهرداری از سوی دستگاه های ذی ربط کمک شود.

جمالی تاکید کرد: وضعیت رودخانه ها و رفع آلودگی ها نیازمند همکاری و همیاری همه دستگاه های استان است و این انتظار می رود که با همکاری بتوان این دو رودخانه را از وضعیت اسف بار کنونی نجات داد.

نصب المان های متناسب با فرهنگ رشت در پیاده راه

در ادامه این جلسه عضو دیگر شورا بر لزوم توجه به زیباسازی پیاده راه در دست احداث شهرداری تاکید و بیان کرد: نصب المان هایی که با فرهنگ و تاریخ رشت تناسب داشته باشند در پیاده راه میدان شهدای ذهاب (شهرداری) رشت ضروری است.

محمدحسین واثق کارگرنیا با بیان اینکه توسعه گردشگری پیاده راه که از اهداف اجرای این طرح است با نصب المان های مناسب جذاب تر می شود، افزود: شهرداری سریعا طرح اجرایی خود را قبل از هرگونه اقدامی با لحاظ نقش کلیدی رشت در انقلاب مشروطه، جنبش جنگل، دفاع مقدس اعلام کند و با مجوز شورا در صدد اجرای آن بر آید.

این عضو شورا همچنین به کنده کاری های شرکت برق در محله ساغریسازان و راسته مسگران که به تازگی روکش آسفالت شده اند اشاره و اظهار کرد: متاسفانه با وجود اینکه طی ماه های گذشته اقدام مناسبی از سوی شهرداری برای نوسازی آسفالت انجام شده اما با بی دقتی شرکت برق و بدون گمانه زنی های لازم آسفالت محله های فوق مجددا حفاری شده است.

کارگرنیا تصریح کرد: با توجه به هزینه هنگفت آسفالت، باید نظارت و دقت بیشتری در تولید، خرید اسفالت و اجرای آن صورت گیرد و از سوی دیگر مجوز حفاری ها نباید بدون انجام گمانه زنی یا ارائه نقشه صادر شود.

لزوم شفاف سازی مسائل مالی در شهرداری

در ادامه جلسه یکصد و هفدهم شورای رشت، عضو دیگر شورا از بی توجهی شهرداری نسبت به نامه اعضای شورا انتقاد کرد و گفت: بارها از اعضای شورا به ویژه از سوی خودم به شهرداری نامه هایی ارسال شده است اما هیچ پاسخی به آن ها داده نشده است.

محمود باقری خطیبانی با بیان اینکه شورا در جریان پرداخت پاداش های مدیران و معاونین شهرداری نیست، افزود: در برخی از پرداخت پاداش ها شاهد افزایش چند صد درصدی هستیم آن هم برای مسئولیت هایی که هیچ جایگاه و تعریفی در چارت تشکیلاتی شهرداری برای آن ها وجود ندارد.

این عضو شورا همچنین به کیفیت آسفالت اشاره و تصریح کرد: از ابتدای شورای چهارم بارها بر ارتقای کیفیت آسفالت تاکید شد اما امروز شاهد هستیم که آسفالت معابری که چهار ماه عمر دارد به راحتی کنده می شود و شهرداری باید نسبت به این بی توجهی ها پاسخگو باشد.

در ادامه این جلسه، لایحه راه اندازی مجموعه تفریحی پارک آبی در رشت با رای اعضای شورا تصویب شد. این مجموعه به صورت مشارکتی از سوی شهرداری و بخش خصوصی اجرایی در زمینی به وسعت ۲۳ هزار مترمربع جنب بیمارستان آریای رشت راه اندازی می شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه