اهمیت شکست حصر فرودگاه «کویرس» سوریه در چیست؟

فرودگاه نظامی «کویرس» در شمال غرب سوریه بعد از تحمل بیش از دو سال محاصره و تقریبا بعد از یک ماه از آغاز عملیات در جنوب شرق و غرب حلب، از محاصره خارج شد. داعش باید منتظر تبعات آن باشد.

اهمیت شکست حصر فرودگاه «کویرس» سوریه در چیست؟

به گزارش ۸دی، ارتش سوریه و مقاومت لبنان سرانجام پس از بیش از دو سال، روز سه‌شنبه (۱۰ نوامبر) محاصره داعش بر فرودگاه نظامی «کویرس» را در شرق حلب شکستند.

فاصله فرودگاه کویرس از شهر حلب کمتر از ۵۰ کیلومتر است و این نشان از موقعیت مهم فرودگاهی دارد که نظامیان سوری محاصره‌شده در آن توانستند بیش از دو سال حصر را سرانجام با موفقیت به پایان برسانند.

اما اهمیت راهبردی این فرودگاه در چیست و چه تاثیری بر درگیری‌ها و عملیات‌های میدانی خواهد داشت و چرا خبرگزاری ها اخبار نزدیک شدن ارتش سوریه به آن را روزبه‌روز مخابره کردند؟.

 

تصویر هوایی از فرودگاه کویرس (اندازه بزرگ‌تر اینجا   )

 

عملیات ارتش سوریه و مقاومت لبنان (حزب‌الله) از حدود یک ماه گذشته در جنوب غربی و شرقی حلب آغاز شد و شکست حصر فرودگاه در این بازه زمانی اندک معنای نظامی خود را برای داعش و حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی آن دارد.

داعش که روستاهای متعددی از جمله «الشیخ احمد» را قبل از شکست حصر فرودگاه از دست داد، باید منتظر تبعات سنگین این شکست مهم باشد.

یک معنای شکست حصر فرودگاهی که مساحتی حدود چهار کیلومتر مربع دارد اما تاثیر بزرگی خواهد داشت، لزوما توسعه دایره کنترل ارتش سوریه و مقاومت لبنان بر مناطق جنوب و شرق شهر حلب است.

معنای دیگر خروج فرودگاه از محاصره نظامی داعش، توسعه مناطقی است که ارتش سوریه و متحدان آن می‌توانند از آنجا عملیات‌های جدید در «شمال حلب» علیه داعش و تروریست‌ها را آغاز و مدیریت کنند.

یک معنای دیگر شکست حصر فرودگاه کویرس می‌تواند این باشد که مقدمات کنترل یافتن بر بخش مهمی از مسیر ۲۰۰ کیلومتری «حلب-رقه» را فراهم کند.

با پاکسازی روستاهای بالادستی این فرودگاه، دیگر مسیر استان رقه به حلب برای تروریست‌ها امن نخواهد بود. دیگر ترانزیت نفت استان دیرالروز به شمال سوریه (حلب) و انتقال آن به ترکیه، از امنیت سابق برخوردار نخواهد بود.

 

برای مشاهده اندازه بزرگ‌تر اینجا    کلیک کنید

 

قطعا تعمیر و بازگرداندن فرودگاه صدمه دیده کویرس به سطح خدمات‌رسانی مطلوب به نیروی هوایی، هواپیماها و بالگردهای سوریه، سبب شدت یافتن حملات هوایی در ریف حلب خواهد شد و چه بسا پایگاه هوایی اصلی برای عملیات‌های آتی در شمال حلب باشد.

برای مشاهده تاثیر ملموس این عملیات موفق ارتش سوریه و حزب‌الله لبنان، باید منتظر روزهای آینده شد و البته یکی از نتایج آن نیز شدت یافتن عملیات داعش و حامیان منطقه‌ای آن در دیگر نقاط سوریه است تا این موفقیت تحت‌الشعاع قرار بگیرد.

 

موقعیت فرودگاه کویرس در استان حلب (برای اندازه بزرگ‌تر اینجا     کلیک کنید)

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه